Sv: Den stora jultråden

Vilka bra tips B-pappa! Får kanske göra någon slags filmlista med rullar man måste se i jul för maximal julstämning.  A christmas story, Screamers, Jeremiah Johnson, The battle for Endor och Kullamannen kan slinka in där. Absolut. Ensam Hemma är absolut en julklassiker, men har för mig jag såg den för inte allt så länge sedan. Får se om man hinner med den!

Avnjöt igår Estrellas julchips (limiterad utgåva så passa på) efter rekommendation av Ane V. Smaken är julkaramell med lite salt. Var väldigt "karamellig" smak och man är inte jättevan vid chips med söt smak skulle jag säga. Men när man dippade dem så stabiliserades sötman lite grann. Absolut bra julstämning!

Arbete är livets krydda

52 Senaste redigerad av Lappia (2020-12-01 12:15:59)

Sv: Den stora jultråden

Måste passa på att tipsa att Mannen från Mallorca nu ligger uppe på SVT Play. Förmodligen en av de bästa svenska filmerna alla kategorier. Välsigne Sven Wolter, fantastiskt spel. Tomas von Brömssen insats är inte heller att förringa. Också boken Grisfesten är kanon. Rånet händer ju på lucia så man får fina julkänslor hela rullen!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

B-pappa skrev:

Christmas evil är verkligen genial! Såg om den nu sen förra inlägget skrevs här ovan. Larsesq, har du sett den än?

Näpp, inte blivit av. Ser sällan eller aldrig skräckfilmer utan sällskap. Känns som en grej jag bara gör socialt, som att dricka kaffe. Så nästa gång jag ska se skräckfilm med nån så ska jag föreslå Christmas evil (Har tänkt se den sen jag läste om den i John Waters bok Crackpot runt 2014). Senaste gången den vankades skräckfilm såg vi Scream och den var väl inte så där jättebra.

Har tänkt se Wolf's Hole från Tjeckoslovakien i flera veckor nu. Det är lite snö och sånt där, så lite julig. Blir sällan att jag ser på film, av olika anledningar. Men jag har nyligen sett på både Mannen på taket och Mannen från Mallorca och de är verkligen fruktansvärt bra. Också några av mina favoriter när det gäller svensk film (och jag har ju sett en del).

Sv: Den stora jultråden

Det kom lite snö häromveckan men den fick inte ligga kvar länge. Ingen vidare julkänsla än så länge, men hela covid-grejen överskuggar ju exakt allt annat så man ska ju vara glad så länge någon man inte står nära dör..... :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Kan också instämma i vinterkänslan i Fargo! Vet inte hur de gör det, men den serien får en att känna kyla längs benen. På ett bra sätt. Man vill ju vara där, kanske inte vara en del i de märkliga öden folk råkar ut för - men att bo i Fargo, (serien är inte ens inspelad i Fargo utan i någon stad bredvid Fargo läste jag på wikipedia) Men det är en av få riktigt bra serier som jag gärna ser om. Och filmen ska vi inte tala om, också jättebra. William Macys bästa tror jag? Han är iofs bra men sorglig i Shameless (serien) och ganska okej i Jurassic Park 3 som är den svagaste i the original triology.
De nya Jurassic park då? Ja, de var ju roliga att se på bio. Första såg jag med massor av folk i min egen ålder och uppåt som hade nostalgi-race, sen såg jag den senaste med en massa tolvåringar. Kände mig som en pedofil när jag satt där å åt popcorn bland barn...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Ja Mannen-filmerna är ju bra asså, så är det. Har lite småvitt och frostigt här, helt ok. Halt men fastnar så mkt grus i mönstren på mina kängor att det är som att gå med spikskor. Ja serien Fargo ska jag väl se nån dag.

Få se, har jag sett de nya JP... jo det har jag! Gillade den senaste mest. Min far är ju stort JP-fan så undra hur han hade känt sig om han hade sett dessa på bio, haha. Kul att du såg på bio.

Sv: Den stora jultråden

Klart man såg på bio, det var ju det som räddade filmerna :-D
Din får har bra smak, men du får höra med honom vad han tycker om de nya. Det verkar vara konsensus om att de är värdelösa, dock..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Finns det någon Jurassic Park som utspelar sig på julen? har dålig koll tyvärr. Men hade varit roligt med en julfilm som har dinosaurier.

Har ni druckit någon glögg ännu då? pepparkakor? lussekatter?


En bekant har gjort en animerad film som går i tornedalsfinska julkalendern, så har kollat den lite grann. Men har missat några dagar och då hamnar man efter. ÄR typ på 4 avsnittet så ligger efter en del. Går så fort med julkalendrar.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Förresten! laddade upp denna störtsköna lucialåt på youtube här om dagen. Såg att den fattades där så tog ansvaret att köra upp den. Italo disco + lucia = välsignelse. https://www.youtube.com/watch?v=bXK0fCiqXjE

Fick ett väldigt fint julkort idag av en känd fredsaktivist från Kiruna. En kvinna i sina äldre år. Hon skrev och tackade mig för mitt engagemang i lokaltidningen gällande sparkkulturen. Hon uppgav att hon inte heller har bil så hon kör också spark! Då fick man bra julstämning hemmavid.

Fick också ett stort paket som någon okänd skickat åt mig på posten. Ska avvakta till julafton sedan öppna den.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Åh tyvärr finns det ingen JP under julen. Men Gremlins utspelar sig ju under julen, iallafall ettan. kanske nåt?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Ja Gremlins funkar ju, den såg väl larsesq hyfsat nyligen i juletid, eller minns jag fel?

Min far gillar inte de nya JP-filmerna (alltså de som kommit efter 3an) och inte heller de nya Star Wars eller jo ok han gillar ju The force awakens. Men han såg ju de första tre filmerna på bio när de kom 1977 - 1983 och sen såg vi de omgjorda versionerna på bio typ 1998 - 1999 eller när det var. Han såg första Jurassic Park två gånger på bio 1993, ja hela familjen var med för den filmen var en sån sensation, det var ju liksom som på riktigt, att få se dinosaurier på riktigt. Så det var ett spektakel så som det ju var när Psycho (1960) och Hajen (1975) gick på bio, det var en snackis överallt, vi pratade om JP varenda rast i skolan. På biograferna var det värsta ruschen och förväntan var enorm och jag minns ingen då som uttryckte besvikelse. Enda jag vet som sticker ut lite är att farsan gillar Jurassic Park 3 oväntat mycket, den är ett typ guilty pleasure för han, för om jag förstått saken rätt så kan 50-talister inte så skillnad på dataeffekter från tex 1993 eller 2019 - allt ser lika FANTASTISKT ut, allt är svindlande och bortom mänskligt förstånd.

Fantastiskt med spark-tacket. Helt rätt. Kan sakna sparkturerna till lågstadiet med morsan när jag var liten, var helt mörkt ute och stjärnorna lyste så klart.

Sv: Den stora jultråden

B-pappa skrev:

Ja Gremlins funkar ju, den såg väl larsesq hyfsat nyligen i juletid, eller minns jag fel?

Möjligen att jag såg Gremlins nån jul nyligen. Gillar både ettan och tvåan en hel del. Såg om dem i somras, början av augusti. Fick för mig att se alla filmer som Gremlins-regissören Joe Dante gjort, men råkade se "Matinee" efter ha kollat bägge Gremlins-filmerna, "Innerspace" och "The Howling" och den tillrättalagda 50-talsromantiken satte p för mitt intresse för Dantes filmer.

Julen för min del kommer bli slöande på jobby (lär väl bli en del förberedelser på dan inför att brukaren ska få besök av en-två närstående), sen hem och äta middag med en av de jag bor med plus hennes syrra. Ska göra efterrättspaj och grönkålspaj till den middan. Hon jag bor med ville se nån film, och kanske dammar jag av nåt av de många fina tipsen som finns här.

Sv: Den stora jultråden

Hujja, grönkålspajen den låter fin.

Ja, Gremlings ett är verkligen bra julkänsla. Får se om man har tid att se den i år.

Tråkigt att det inte finns någon jul-Jurrassic Park. Det hade varit fint om det gjorde det. Man får hoppas att dom gör mer filmer och att någon kanske utspelar sig i juletid.

Sista dagen idag att se Mannen från Mallorca på SVT Play! Så ni som är sugna på den måste passa på.

Vad blir det på julbordet då för er andra? Förutom Grönkålspaj (hujja, låter fint. kanske man måste ta och göra en)

B-pappa skrev:

Fantastiskt med spark-tacket. Helt rätt. Kan sakna sparkturerna till lågstadiet med morsan när jag var liten, var helt mörkt ute och stjärnorna lyste så klart.

Ja, väldigt kul. Ska inkludera det i mitt sparkzine så alla ni i fandom får ta del av kakan!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Ännu vet jag inte riktigt hur julafton ser ut i år, men jag kan faktiskt tänka mig att bara vara hemma å rita serier.

Ni måste ju se Svarte orms julsaga, den är julig på helt rätt sätt. Gärna ses precis innan man går å lägger sig, det har jag gjort några gånger. Vet inte om stämningen uppstått pga det eller om det är av en slump, men den är bra. Ja, om man gillar svarte orm och brittisk komedi i allmänhet..

He's kind and generous to the sick,
He'd never spread a nasty rumour,
He never gets on people's wick,
And doesn't laugh at toilet humour,
Blackadder, Blackadder,
He's sickeningly good,
Blackadder, Blackadder,
As nice as Christmas Pud!

https://youtu.be/ugt51HiMCQs

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Det blir en kass jul det här. Men kom på idag att en jobbarkompis för nått år sedan sa att hon alltid brukar se BEN-HUR på julen. Vet inte varför, kanske en peruansk tradition typ som att det är Ivanhoe här på nyårsdan, men funderar på att anamma den. Lär ju få dagen att gå om inte annat, väldigt lång film...

Sv: Den stora jultråden

Väldigt lång och är den inte rätt bra också? Jag minns den som rätt bra, men jag var kanske 13 sist jag såg den.
Samma sak med "De tio budorden" från 1956 med vapendåren Charlton Heston: https://www.filmtipset.se/film/de-tio-budorden-3
Minns det som en väldigt mäktig film när han hämtar hem de där stentavlorna och dansen kring guldkalven och när Moses delar på havet... det är en helt överdådig produktion, den här filmen. Också inte sett den sen jag var 12-13.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Jo, de är toppen bägge två. Kunde vart lite mer om farsoterna i Egypten kan jag tycka, de hastas förbi lite väl fort. Heston har huvudrollen i båda, han var kungen av mastodontfilm... Det finns även överdådiga stumfilmsversioner av bägge, så dammar man av dem också klarar man kanske covid-nyår och trettondan också!

Sv: Den stora jultråden

Haha, mastodontfilmer. Ja scenen i 10 Budorden när havet delas är ju mäktigt asså, men icke att förglömma alla orgier som tar vid när de kommit över på andra sidan, rätt vilda bilder. Låter ju som en rätt sjyst grej, Ben-Hur på julafton. Uppesittarkväll. Tycker Matinee är helskoj, av Joe Dante, och vill mena att den ju är 50-talig in absurdum, dvs det är en 50-talssatir i romantiskt skimmer, lite som en Lynchsk fasad på ytan eller som 50-talstemat i Fallout-spelen som står tvärt i kontrast till atomöknen man traskar runt i. Fast visst, Matinee är ju typ odelat "romantisk" utan särskilt mycket kontraster, men jag vill mena att det är gjort med såna överdrifter att det inte är menat att framså som romantiserande. Den är "tillrättalagd" med glimten i ögat, det är en parodi. Men visst, går ju att tolka olika.

Sv: Den stora jultråden

Ang. "Matinee": Kanske blev jag bara lite besviken på att en film som typ handlar om William Castle (som jag gillar så mycket) inte var mer radikal, men kanske finns det mer under ytan.

Julebocken kommer och moshar loss imorgon. Det är jul. Hur firar, eller inte firar, fandom? Själv ska jag upp i grisottan för att jobba. Tror min brukare kommer ha en rätt traditionell jul. Det ska nog rentav spisas Kalle Ankas jul. Det har jag inte sett på typ 10 år eller så. Senast jag såg var när "Bolt" skulle ges ut. Såg "Bolt" på bio i Malmö med min bror och min vän Elin. Det var ju nytt med 3D och så då. Minns inte mycket alls av filmen, men är nog enda 3D-filmen jag sett på bio. Strunt samma. Har i alla fall bakat grönkålspajen jag och de två systrarna jag ska fira med jul ska äta sen, när jag är klar med jobbjulen. Önskar fandom frid och lycka.

Sv: Den stora jultråden

Jag är ledig tills efter nyår, och ska sitta hemma och spela dataspel, ty de jag skulle firat jul med har fått covid. God jul!

Sv: Den stora jultråden

Jag har gått från mitt hus till mamma, en promenad på 10km i frost och soluppgång. Härligt. Nu ska det frossas godis. God jul på er

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

FAAN och där kom det där jävla regnet och PLUSGRADERNA tillbaka, kommer se ut som skit imorgon. Kul så länge det varade, man fick iallafall jul ett helt dygn i år!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Låter som en lugn jul på sina håll! Ah justja fasen Matinee handlar ju typ om William Castle, det hade jag ju inte tänkt på! Ja då ska jag se om den med det i åtanke.

Äh blev en hemmajul, jobbade helgen innan julen och var helt slut, var liksom en hönan och ägget mellan trötthet + sjukdom, så var helt obrukbar. Fucked up! Javisst, så var det. Fy. Så var bara hemma och åmade mig. Nog lika bra. Första julen jag gjorde så och nu ett par dagar senare minns jag inte vad jag gjorde, bara det att jag var hemma. Egentligen skönt att det är över. Jag är ju en högtidsångestmänniska, det kan jag inte komma ifrån. Jaja.  Nu tar vi nya tag och laddar inför ett förhoppningsvis totalt händelselöst nyår, men det är en annan tråd det.

74 Senaste redigerad av Lappia (2020-12-30 13:49:10)

Sv: Den stora jultråden

Julen spenderades i stillhet här hemma! Tog en sparktur på förmiddagen sedan blev det att mysa på och kika film. Tände givetvis ljusen i ljusstaken för lite julmys. Lagade riktigt god julmat som jag åt i dagarna tre. Sojabullar, stuvad grönkål, hasselbackspotatis, rysk nyårssallad, vörtbröd och givetvis brysselkål! Mums fillibabba. Ska snart hå och handla för nyårsmaten (två olika ryska nyårssallader).

Fick några julkort i år vilket alltid uppskattas mycket! Särskilt för en analog en som mig som gillar att skicka brev och kort själv. Har fått några paket också som jag avvaktar med att öppna imorgon som nyårspaket (ska se om jag kan dumpstra någon nyårsgran ikväll).

Filmerna som avnjutits i december månad är följande:
Mamnnen från Mallorca, en av de bästa svenska filmerna som gjorts. Tror inte jag behöver övertala någon här på forumet hur kanon den är. Ruskigt bra julstämning med luciatåg och grejer.
Psycho, utspelar sig i december. Inte jättemycket av julfilm i ärlighetens namn. Men ruskigt fin.
Stilla Natt, Blodiga Natt (Black Christmas), ett måste i dessa samanhang. Den absolut bästa julskräckisen.
Dead End, helt ok skräckfilm om en bilresa med en familj som ballar ur. Det bästa var att Leeland Palmer från Twin Peaks spelar huvudrollen.
Harry Potter 1, Harry Potter 2, Harry Potter 3 och Harry Potter 4. Tycker det är något väldigt juligt över H.P filmerna. Kanske är för att det är familjeäventyr med vinterinslag (i alla fall i några av dem). Men tycker nog att ettan och tvåan är bäst. Sedan blir det tråkigare och tråkigare. Läste bara de tre första böckerna när det begav sig.
Elves, urspårad julskräckis som är klassisk i dessa sammanhang. Nazist troll som framkallas i ockulta ritualer på julen.
Fantomen från Mars (The Thing From Another World), tog tag och såg förlagan till superklassikern The Thing. Det här är då filmen från 1950-talet som inspirerade Carpenter. Stabil.
The Gingerdead Man, tramisg 2000-tals b-skräckis om en pepparkaka som börjar mörda. Utspelar sig inte ens på julen! En besvikelse.
Ett päron till farsa firar jul, en av världens bästa filmer alla kategorier. Gud välsigne.
Wind chill, en ny julskräckis om ett par som sammåker hem från skolan över jullovet så händer massa övernaturligt. Helt ok.
ATM , hela filmen utspelar sig i en bankomatkur efter en julfest. Tre stycken kollegor från nå kontor blir terroriserade av ett psykfall och måste överleva natten. Bra underhållning!
Quick, hade inte sett den här innan så den slank in i allt julmys.
Psycho 1998, remaken av klassikern. jag gillar den faktiskt! förstår inte varför den får så mycket skit. Bra 1990-tals estetik på helt rätt sätt + bra skådisar. Finns något fint med sena 1990-tals filmer.
Black Christmas (2019), julskräckis som utspelar sig i amrikansk college miljö men har i övrigt väldigt lite med orginalet att göra. Hade kunnat heta något annat.
Stjärnornas Krig och Fred, den ökända julspecialen av Stjärnornas Krig. Såg denna på julafton faktiskt. Perfekt film att kolla på julen. Förstår inte varför den har så dåligt rykte? Vet inte om den är sämre än någon annan Stjärnornas Krig film.
De Tio Budorden, helt fantastiskt film! Blev inspirerad efter jag läst här i tråden. Trots att jag verkligen inte gillar långa filmer i regel. Är en film längre än 90 minuter är det dåligt. Men nu blev jag sugen på att riva av Ben Hur på nyår tänkte jag. 
The Black Candle, en dokumentär om afroamerikanska påhittade högtiden Kwanzaa ("svarta julafton") som man börjar fira den 26 december. Amerikaner har sina idéer. Har en dröm om att få fira Kwanzaa en dag.
The Office julspecial, dubbelavsnitten som syr ihop The Office säcken. Underbart.
A CREEPSHOW HOLIDAY SPECIAL, julspecial från Creepshow serien. Svamligt och bra på rätt sätt.
The Trailer Park Boys Christmas Special, de älskvärda lirarna från Trailer Park Boys firar julen. Som ett stabilt TPB-avsnitt.
Office Christmas Party, amerikansk komedi om en urspårad firmafest. Inte det bästa jag sett men inte det sämsta. Hade velat gå på en julfest någon gång.
Ensam Hemma, den kilen ska in helt enkelt.

Förutom att titta film (och läsa böcker två om palmemordet, Sebastian Stakset biografin, en Vilhelm Moberg och en fin etnologibok om svenska högtider (mycket julfeeling där, bland annat läst om jultidningarnas uppkomst) och Ebbe Carlsson biografin) har mellandagarna spenderats med att städa lite här hemma. Bland annat börjat gå igenom mina två överfylla bokhyllor. Här måste det rensas på sikt, herre jumala, både böcker och tidningar. Jag drunknar i papper här hemma. Det här går inte längre.

Ännu en fantastisk jul kamrater. Nu blir det att dricka upp den sista glöggen. Hare fint!

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Filmlistan för nyår ser ut som följande:
Mörka natt blodiga nyårsnatt (1980)
New Years Evil (1980)
och Ben-Hur (1959).

Att äta blir som sagt ryska nyårssallader. Ryskt nyår => Svenskt nyår.

Har tagit sikte på att försöka göra en egen jultidning/fanzine till julen 2021! Vi får se vad det blir, men känns som en bra idé.

Arbete är livets krydda