Tråd: Prissättning på fanzines

Fick idén från Postnorstråden. Portot höjs ju stadigt men det känns som att vi fortfarande säljer våra fanzines för 20 kronor och däromkring. Hur resonerar ni med priset på era fanzines?

Jag tar 20 spänn för att det är en "Klassisk" summa, täcker portot eftersom jag kunnat kopiera gratis för det mesta på arbetsplatser m.m, men det är ju inte alla som har den lyxen men de tar ändå 20 kr.

Inflationen gör ju sitt också, 20 kronor var ju en helt annan sak 2003 jämfört med 2020. Är det kanske dags att börja komma ifrån det eller finns det en mening att hålla kvar vid 20kr? Oavsett inkomst så är ju ett hopp från 20 till 40/50 kr inte så mentalt eller ekonomiskt stort. Varför envisas vi med 20kr? Är vi så traditionsstyrda?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Prissättning på fanzines

Har också kört 20 spänn förutom för två stora grejer i färg de har jag satt 100:- på men inte sålt ett enda ex. av utan bara bytt med folk. Hade hellre gått back och tatt 20 spänn än å ha de i en låda hemma så här i efterhand. Idag känns båda grejerna passé och jag vet inte om jag vill befatta mig med de alls haha...

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Prissättning på fanzines

Ja 20 spänn kanske har fortsatt vara en grej för att en ska få sälja sina fanzines? Har pratat om de här me fanzines och att folk kan va så kinkiga med de så jag har försökt att vara mer tolerant till att zines kan få kosta 40-50 å så istället.

Pratar bara som konsument för har int tryckt upp nå zine själv.

Sv: Prissättning på fanzines

Det handlar nog bara om att ta steget. Ingen vill väl egentligen vara den som sätter priset på sin tidning på det dubbla, och därmed säga att "min tidning är minsann värd dubbelt så mycket som andras". Samtidigt skulle ingen ruineras av att betala 50 kronor istället för 20. Man kan inte stå utanför inflationen och bara titta på. Egmonts tidningar ligger väl på 50-lappen och jag minns att jag kunde köpa mig både godis och Kalle Anka för min tjuga till veckopeng när jag växte upp. Även frakten går uppåt, och ett enkelt brev med två märken kostar nu 22 kronor. Alltså mer än vad de flesta tar för tidningen i sig. Det är inte hållbart i längden.

Problemet är väl bara att man måste ta steget ihop, som ett community, för att inte någon ensam ska svartmålas som snål.

Sv: Prissättning på fanzines

Faaaaast hallå de flesta tar ju samma pris för fanzin även om en köper dem i handen, så kom inte och snacka porto.
Varenda gång jag säljer eller köper fanzin så är det ju porto + pris för själva fnzinet i sig en betalar/tar betalt.

Jag ber om att folk ska betala portot samt eventuellt självkostnadspris för zinet och jag känner mig som en prisdumpare men också nice att slippa bli en del av nå varumarknad. PS 50 spänn är ju ganska mycket mer än 20. Ska jag köpa ett fanzin för 50 spänn ska det fan vara redigt mycket grejs i det. Färg och många sidor, stort som fan eller nåt som motiverar priset.
Enda jäkla gången jag betalat ett tryckeri, för 36 sidor svartvitt A5, var självkostnadspriset ca 19 kr. Så jag tror inte en sekund på att de flesta fanzin som är färre sidor än 36, och gjorda på random kopiator, ska ha ett högre pris än nånting runt 20 spänn.

Sv: Prissättning på fanzines

Tog 50 kr + porto för LB #8. A4 och rätt tjockt, tryckt på tryckeri här i GBG. Var ingen som lipade över priset så vitt jag vet och har lyckats kränga typ 100 ex. Resterande 50 ex byttes bort, skänktes till dom medverkande och gick till distros. Så i slutändan gick jag typ plusminusnoll.

Ställer inte riktigt upp på att DIY-kultur per automatik måste kosta en fixerad summa (tex 20 pix för fanzine, 60 kr för punkgig) och utövarna på nåt vis inte är "trve" om dom råkar få några korvören över. Allting går tillbaks i verksamheten och det finns inte en jävel som gör pengar på smal, underjordisk kultur. Skulle nån tjäna 15 kr per tryckt zine och sälja 40 ex har stackarn fått in hela 600 kr och då har jag inte räknat in materialkostnader.

Sv: Prissättning på fanzines

Jag tycker ingen ska gå back på sina fanzines och tror nog att det låga priset som är möjligt för de som trycker gratis gör att det kan finnas folk som inte kan göra det och då går back eller bara mår dåligt över att dom måste ta mer. Jag brukar också räkna in kostnaderna för medverkandeexen (om en har andra medverkande) i fanzinsumman så att alla som köper fanzinet är med på att betalar det. Att det är fanzinet som ska betala det inte fanzinisten som privat ska betala för det (blir juinte många ören per nummer)

Sen tycker jag inte att det gör något om folk tjänar lite på det, det går som LB säger tillbaka till verksamheten som oftast och möjliggör att folk kan fortsätta göra fanzins! Om en tar lite mer så kan en fortare tjäna tillbaka det en har tjänat så att en kan trycka upp nya fanzins. Om jag skulle ha behövt vänta tills jag sålt alla fanzins med att trycka upp nya då hade det ju gått mycket längre emellan tillfällena jag har möjlighet till det. Det är viktigt att komma ihåg att det är int alla som har tillgång till gratis/billig kopiator eller ens någon inkomst att snacka om där det finns så många kronor över och det är viktigt att fanzinkulturen möjliggör för att personer i alla livslägen gör fanzin utan att det går för mycket utöver den personliga ekonomin.

Det är ju också skillnad på vad fanzinet innehåller. Om det är ett fanzin på 20 sidor eller 60 sidor är ju inte bara mer tryckkostnader men också mer arbete. Och om det finns mer arbete under (t ex sytt för hand, fancy tryckteknik, annat papper, utskurna/pålimmade detaljer, massa färg etc etc) så tycker jag en kan lägga på en tia. Jag tar 30 kr plus porto (då blir det ju 50 kr inkl porto typ) för mina textfanzin i svart vitt (de bruakr vara rätt långa) och 40 kr för seriefanzin, mest för att dom är också till en lite annan publik också fast jag ändå inte vill att det ska vara för dyrt

Sen vill jag ju få sålt dom så jag vill ju ha det så lågt som är möjligt! Det är ju roligare att någon har dom än att dom ligger här hos mig. När dom är lite äldre kan en ju rea ut dom eller köra mer paketpris om en vill bli av med dom.

Sv: Prissättning på fanzines

Bulvan/kartell/oligopol-pris på 100 spänn hade varit roligt att sätta. (och sänka all försäljning till 0?).

Eller så höjer det statusen? Vad kostar en öl ute... det är väl rimligt att ligga på typ samma. Hur kul är ditt fanzine jämfört med en öl. +/- 10 kronor hahaha...

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Prissättning på fanzines

Håller med autotrof.

Man måste inte alls "ta steget" ihop som community hitan ditan. Snick-snack. Det där pristrissningssnacket kan dra nåt gammalt över sig eller har ju redan nåt gammalt över sig. Vill folk ta 50 kr för, rent teoretiskt, tex serier ritade i Paint på en kafferast om cis-kingar som flyger till New York och går på strippklubb och ta "fullpris" för det zinet, visst, då kan dessa ta det priset - ingen blir ju ruinerad, eller hur - men den kan då inte räkna med att få gehör eller stå oemotsagd här. Och - ingen blir ju ruinerad - så spelar väl inte priset någon roll, då går det väl att ta 20 kr, 10 kr eller varför inte ge bort gratis...? Jag stöttar gärna folk ekonomiskt - men då ska det finnas intersektionella skäl för det, liksom.

Kvalitet och kvantitet är inte dock inte samma sak. Ex NBBBB är ju supertunt, fult, dåligt tryckt och totalt utan läsarmålgrupp, vid snabb anblick och en minst sagt sporadisk utgivningstakt - "ändå" lyckas det med konststycket med att ge känslan av att fylla ett tomrum och motivera sin existens varje gång det dyker upp, personligen tycker jag att det överlag innehåller "mer" än zines som är tio eller tjugo gånger så tjocka och NBBBB lortkopieras vanligtvis på nån döende skrivare i nåt inrökt kontor i mellansverige - en listig och busig kommentar till "CV-fanzinet" och också ett påvisande om att det görs alldeles för mycket saker i kultur / konstvärlden whatever, både fysiskt och digitalt. En subjektiv åsikt detta, såklart, men om pappersutrymme / mängd används ekonomiskt och en använder vanligt jävla skitkvalitetspapper så blir det inte heller så dyrt med porto, iallafall jämfört med tjockare "lyxpapper" osv. Även om det såklart inte är så enkelt och en måste inte alls hålla med om ex NBBBB. Ja, folk har olika ekonomiska utgångspunkter.

Sen får man ju komma ihåg att LB har ett minst sagt gediget nätverk av kontakter och intressenter, så det finns ju olika förutsättningar för att nå ut och vad för olika ekonomiska förutsättningar som finns hos säg 1000 pers (potentiella köpare). 500 kanske säger nej, 250 överväger, 125 är sugna osv. Skickar man ut 2000000 utpressningsvirusemail är det klart att några klickar och nappar. :-) haha ful jämförelse men ville bara lyfta att LB icke är utan kontakter, utan snarare är en fullblodshingst i en frodig fjällbacke. Kontext! Som, onödig påpekelse, gör ett förträffligt fanzine och det är ju detta som lockar, smältdegeln där alla möts i sina passioner. LB känner allt och alla med samma intressen! Är ju såklart ett sjujävla slit att få till allt, få ut allt - men köpstarkhet i den sociala sfären, det finns det där.

10 Senaste redigerad av Deklaration (2020-09-03 12:57:43)

Sv: Prissättning på fanzines

B-pappa skrev:

Vill folk ta 50 kr för, rent teoretiskt, tex serier ritade i Paint på en kafferast om cis-kingar som flyger till New York och går på strippklubb och ta "fullpris" för det zinet, visst, då kan den ta det priset

Lite onödigt, kan jag tycka.

Sv: Prissättning på fanzines

Gick och tänkte på vad LB och ane skrev, och jag tycker ju inte nåt ni skriver är fel, i sig. Tror att jag kom fram till följande.

Ane skriver att den inte tycker nån ska gå back på sina fanzines. Funderade över det ett bra tag. Jag har nog aldrig sett det som ett problem, eller ens ett koncept. "Gå back" gör en på sitt företag typ. Jag tänker ju inte att jag "går back" på att lägga 200 spänn på gymmet varje månad, lika lite går jag back på att lägga pengar på en annan fritidshobby, dvs fanzinisism. DÄREMOT så inser jag ju att mina materiella omständigheter skapat vilket sorts fanzin jag gjort: allt är ritat på baksidespapperfrån pappersåtervinning, inte på nåt nice teckningspapper, alla tuschpennor jag använt har jag snott, och skulle jag råka snubbla över någon ny och cool teknik jag vill använda kanske jag inte skulle ha råd att köpa rätt sorts pennor och grejor.
Därför förstår jag om folk vill dra in pengar för att ha råd att köpa pennor, papper, bläckflaskor etc, för de inte får pengar från socialen över som jag, eller är lika bra på att snatta som jag.
Men min inställning är nog alltid att jag inte vill betala för saker, iochmed att jag aldrig har några pengar, och därför tänker jag inte kräva det av någon annan heller.
Tror det jag vände mig mot i mitt första inlägg var att man påstod att det var portot som skulle vara nån anledning till att höja priser. Sålänge fanzinisten i fråga säger "jag tar si och så mycket betalt av den och den anledningen" så är jag fine med det och kan själv välja att strunta i att betala till nån CV-fanzinare (mycket bra uttryck, kommer alltid använda det nu) som tar överpris för den tycker den är så jävla cool.

Jag råkade också landa i att jag tror att min definition av vad som är DIY hänger extremt mycket på just den grejen, att en inte tar mer betalt än självkostnadspris. Men det finns ju inget som säger att någon här måste följa nån slags rigid uppfattning om vad DIY är. Minst av allt min egen. lol. LB har ju en viktig poäng i att en inte ska jaga "true"-het med självspäkning och spartanism, he slutar som oftast bara eländigt.

Det enda jag tror jag inte håller med om alls, är när ane skriver att ju mer arbete det är nedlagt på fanzinet, ju högre pris kan en ta.
Då tänker jag att en ramlar in i att fanzinandet blir ett arbete, där arbetsmängden skapar värdet som det ska tas betalat för, och allt DIY och hobby och trams får ge vika för proffessionalitet. Vilket en ju kan göra om en vill det. No shame att vilja tjäna pengar på nåt kul istället för att tjäna pengar på att, tex som jag gjort idag, tvätta lakan fulla med cancerbajs. big_smile
Men jag vill inte ha mitt fanzinande så. Åter igen jämförelsen med gymmet eller vad en nu lägger pengar på för fritidsaktiviteter i övrigt: det är för min egen skull jag investerar tid och pengar i nåt kul på min fritid, inte för att gymmandet/fanzinandet ska mätas i arbete som ska generera profit tillbaka.


Och för protokollets skull tycker jag att både anes fanzin och LB är nice och inte i närheten av att ta ut nåt slags överpris. Så det är ju mer nån slags filosofisk diskussion jag fört i mitt huvud som jag försöker redovisa här.

12 Senaste redigerad av Levande_Begravd (2020-09-04 00:50:48)

Sv: Prissättning på fanzines

B-pappa skrev:

Håller med autotrof.

Man måste inte alls "ta steget" ihop som community hitan ditan. Snick-snack. Det där pristrissningssnacket kan dra nåt gammalt över sig eller har ju redan nåt gammalt över sig. Vill folk ta 50 kr för, rent teoretiskt, tex serier ritade i Paint på en kafferast om cis-kingar som flyger till New York och går på strippklubb och ta "fullpris" för det zinet, visst, då kan dessa ta det priset - ingen blir ju ruinerad, eller hur - men den kan då inte räkna med att få gehör eller stå oemotsagd här. Och - ingen blir ju ruinerad - så spelar väl inte priset någon roll, då går det väl att ta 20 kr, 10 kr eller varför inte ge bort gratis...? Jag stöttar gärna folk ekonomiskt - men då ska det finnas intersektionella skäl för det, liksom.

Kvalitet och kvantitet är inte dock inte samma sak. Ex NBBBB är ju supertunt, fult, dåligt tryckt och totalt utan läsarmålgrupp, vid snabb anblick och en minst sagt sporadisk utgivningstakt - "ändå" lyckas det med konststycket med att ge känslan av att fylla ett tomrum och motivera sin existens varje gång det dyker upp, personligen tycker jag att det överlag innehåller "mer" än zines som är tio eller tjugo gånger så tjocka och NBBBB lortkopieras vanligtvis på nån döende skrivare i nåt inrökt kontor i mellansverige - en listig och busig kommentar till "CV-fanzinet" och också ett påvisande om att det görs alldeles för mycket saker i kultur / konstvärlden whatever, både fysiskt och digitalt. En subjektiv åsikt detta, såklart, men om pappersutrymme / mängd används ekonomiskt och en använder vanligt jävla skitkvalitetspapper så blir det inte heller så dyrt med porto, iallafall jämfört med tjockare "lyxpapper" osv. Även om det såklart inte är så enkelt och en måste inte alls hålla med om ex NBBBB. Ja, folk har olika ekonomiska utgångspunkter.

Sen får man ju komma ihåg att LB har ett minst sagt gediget nätverk av kontakter och intressenter, så det finns ju olika förutsättningar för att nå ut och vad för olika ekonomiska förutsättningar som finns hos säg 1000 pers (potentiella köpare). 500 kanske säger nej, 250 överväger, 125 är sugna osv. Skickar man ut 2000000 utpressningsvirusemail är det klart att några klickar och nappar. :-) haha ful jämförelse men ville bara lyfta att LB icke är utan kontakter, utan snarare är en fullblodshingst i en frodig fjällbacke. Kontext! Som, onödig påpekelse, gör ett förträffligt fanzine och det är ju detta som lockar, smältdegeln där alla möts i sina passioner. LB känner allt och alla med samma intressen! Är ju såklart ett sjujävla slit att få till allt, få ut allt - men köpstarkhet i den sociala sfären, det finns det där.

Är det verkligen "pristrissning" vi snackar om? 20 pix har varit standard för zines i över 20 år och en tia till känns inte direkt kontroversielt om du frågar mig. Vi kan tycka vad vi vill om inflationen men den jäveln kommer vi inte undan då va. Som sagt, ingen gör pengar på smal DIY-kultur och att ens gå plusminusnoll är vanligtvis inte aktuellt. Men det skadar inte heller att mota Olle i grind även om Olle forcerar den och kör över oss. Btw, skulle troligtvis vara pulshöjande att ta del av förmögna CIS-kingars berättelser om när dom flyger till NY och går på strippklubb. Perspektiv från insidan är ju ofta intressanta och kan mycket väl vara värda en 50-lapp.

Trve,kvlt, bara den inre kretsen, max 20 ex är alltid bäst det vet alla wink. Vetifan om jag håller med om att man i slutändan ska behöva kompromissa med utrycket för att få ner portot. Hade tex med en del konst som inte hade gjort sig så bra i A5 i senaste LB. Personligen gillar jag inte heller när det kläms in enorma mängder text på liten yta, vill ha rymd så att säga.

Angående det sk kontaktnätet kommer det inte av sig själv. Om man tex har Insta och FB men inte ens nämner att man saxar å klistrar blaskor blir det svårt att kränga till fler än närmast sörjande. Inser dock att alla inte vill göra reklam för sina kreativa utlopp på det viset men just sayin' som det heter på amerikänska.

Edit: läste lite slarvigt angående CIS-kingsen men lagt kort ligger.

Sv: Prissättning på fanzines

autotrof skrev:

Gick och tänkte på vad LB och ane skrev, och jag tycker ju inte nåt ni skriver är fel, i sig. Tror att jag kom fram till följande.

Ane skriver att den inte tycker nån ska gå back på sina fanzines. Funderade över det ett bra tag. Jag har nog aldrig sett det som ett problem, eller ens ett koncept. "Gå back" gör en på sitt företag typ. Jag tänker ju inte att jag "går back" på att lägga 200 spänn på gymmet varje månad, lika lite går jag back på att lägga pengar på en annan fritidshobby, dvs fanzinisism. DÄREMOT så inser jag ju att mina materiella omständigheter skapat vilket sorts fanzin jag gjort: allt är ritat på baksidespapperfrån pappersåtervinning, inte på nåt nice teckningspapper, alla tuschpennor jag använt har jag snott, och skulle jag råka snubbla över någon ny och cool teknik jag vill använda kanske jag inte skulle ha råd att köpa rätt sorts pennor och grejor.
Därför förstår jag om folk vill dra in pengar för att ha råd att köpa pennor, papper, bläckflaskor etc, för de inte får pengar från socialen över som jag, eller är lika bra på att snatta som jag.
Men min inställning är nog alltid att jag inte vill betala för saker, iochmed att jag aldrig har några pengar, och därför tänker jag inte kräva det av någon annan heller.
Tror det jag vände mig mot i mitt första inlägg var att man påstod att det var portot som skulle vara nån anledning till att höja priser. Sålänge fanzinisten i fråga säger "jag tar si och så mycket betalt av den och den anledningen" så är jag fine med det och kan själv välja att strunta i att betala till nån CV-fanzinare (mycket bra uttryck, kommer alltid använda det nu) som tar överpris för den tycker den är så jävla cool.

Jag råkade också landa i att jag tror att min definition av vad som är DIY hänger extremt mycket på just den grejen, att en inte tar mer betalt än självkostnadspris. Men det finns ju inget som säger att någon här måste följa nån slags rigid uppfattning om vad DIY är. Minst av allt min egen. lol. LB har ju en viktig poäng i att en inte ska jaga "true"-het med självspäkning och spartanism, he slutar som oftast bara eländigt.

Det enda jag tror jag inte håller med om alls, är när ane skriver att ju mer arbete det är nedlagt på fanzinet, ju högre pris kan en ta.
Då tänker jag att en ramlar in i att fanzinandet blir ett arbete, där arbetsmängden skapar värdet som det ska tas betalat för, och allt DIY och hobby och trams får ge vika för proffessionalitet. Vilket en ju kan göra om en vill det. No shame att vilja tjäna pengar på nåt kul istället för att tjäna pengar på att, tex som jag gjort idag, tvätta lakan fulla med cancerbajs. big_smile
Men jag vill inte ha mitt fanzinande så. Åter igen jämförelsen med gymmet eller vad en nu lägger pengar på för fritidsaktiviteter i övrigt: det är för min egen skull jag investerar tid och pengar i nåt kul på min fritid, inte för att gymmandet/fanzinandet ska mätas i arbete som ska generera profit tillbaka.


Och för protokollets skull tycker jag att både anes fanzin och LB är nice och inte i närheten av att ta ut nåt slags överpris. Så det är ju mer nån slags filosofisk diskussion jag fört i mitt huvud som jag försöker redovisa här.

Fast om man inte räknar med den typ enda utgiften man inte kan reglera( portot) i hur man tar betalt för fanzinet, så blir ju varje nummer en ekonomisk belastning? Om man inte har ett heltidsarbete och kan strössla ut ett par hundra på porton för sin stora hobby, utan måste vända på kronor och tänka till innan man köper saker så är ju sånt inte helt oviktigt väl?
Det går i snitt åt två frimärken per fanzine, det är 22 kronor. Skickar man till fem personer har man 110 kronor och ju fler som ska ha desto mer måste man ju betala för portot. Tar man då 20 kronor för fanzinet så "tappar" man ju två spänn för varje kuvert man lägger på lådan.

... om man inte har 20 kronor PLUS frakt, som jag vet att en del gör. Det är ju intressant. För den enda utgiften för en amatörproducerad tidning (dvs fanzinet) ska ju rimligen vara portokostnaden, arbetet med fanzinet ska ju vara tillgängliggörande och det är en viktig del tycker jag.  Men också som LB säger, pengarna går ju tillbaka till verksamheten. Varje krona som råkar bli över efter att vi gemensamt betalat för forumet ligger ju och ruttnar på ett eget bankkonto tills det är dags att förnya för ytterligare ett år.
Varje krona en fanzinist "tjänar" tänker jag går till en kopp kaffe så man orkar jobba med nästa nummer, en ny penna eller vad som helst. Ja eller att man köper något kul till sig själv.

Nu kanske det låter som att jag snöat in så mycket på portopriser hit och dit men det beror på att jag sköter posthantering åt tidskrifter och vet hur lite folk förstår/tänker på pris för produkt vs. kostnader man inte kan påverka, och hur uselt det blir i längden. Men det är en annan diskussion.

Och är det något jag gillar så är det byteskulturen. Folk som hellre byter fanzines än säljer till varandra :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Prissättning på fanzines

Men det var ju det jag skrev Tommy, att alla tar betalat för fanzin + frakt, har aldrig köpt fanzin på nåt annat sätt. Kanske är du den enda som inte gör så, men jag har ju å andra sidan aldrig betalat för något från dig i hela mitt liv. <3
Och som sagt, jag ser jag i mitt privatliv ingen skillnad mellan att lägga pengar på fanzin eller lägga pengar på gym, tv-spel, ostbågar, eller andra saker som inte genererar pengar tillbaka.

Sv: Prissättning på fanzines

Sent inkommet svar men B-pappa vidareförmedlade att den här diskussionen pågick och jag har tänkt en del på prissättning sen jag bestämde mig för att höja priset på Hunden. 20 spänn plus frakt är det stående priset vilket faktiskt är en höjning. Skickar fortfarande ut ganska många gratis ex men det är ju mest del av stående byten, börjar bli ganska många såna.

Att gå plus minus noll har jag aldrig tänkt mig, precis som ni säger. Man gör det ju för att det är kul och då får det kosta. Men när jag haft mycket utgifter har det känts som en skön tanke att åtminstone gå runt. Håller med LB om att det krävs viss spamming för att få ut zinet. Det är finast med 20 ex fultryckt på kompisens jobb men man väl blir oundvikligen mer proffsig ju längre man håller på.

Tycker det är helt ok att Svensk Postpunkshistorisk Tidskrift tar typ 100 pix inkl frakt med tanke på att det är A4 och så. Nånstans finns det ju en gräns. Visst är det najs med screentryckta zine men säg 150 spänn är lite väl mycket. Känns dock som det finns olika prislägen för olika publik. Om konstnötterna är villiga att betala får det stå för dem men för att "tillhöra" scenen kan jag tycka att 150 pix och högre är lite väl dyrt.

Tycker såklart att självkostnadspris och byteshandel är bland det bästa med DIY-kulturen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth