Tråd: Fanzineidéeer

Vad har ni för fanzine ni skulle vilja göra men inte kommit till skott med än?

Här är några av mina, som aldrig lär bli av:

1. Jag har tänkt skitlänge att jag ska göra ett fanzine med fejkade blanketter. Alltså på nåt humoristiskt sätt. Typ ansökningar om absurda, orimliga bidrag eller jobb, från påhittade myndigheter och företag. Fiktiva dokument och sånt är ju alltid kul. Tänker på Larsesqs artikel med recensioner av påhittade böcker i ett gammalt nummer av Det Grymma Svärdet och Joel Abrahamssons roliga intervju med ett påhittat punkband i ett annat nummer av Svärdet (eller var det samma???).

2. Vore kul att göra ett zine som bara är en stor brevväxling eller flera små brevväxlingar. Det känns som jag kanske kommer göra det zinet nån gång.

3. Ett zine som bara är en lång löpande text, att man börjar skriva från ruta ett och väver ihop massa trådar - en blandning av självbiografiskt material, essä och fiktivt material.

4. Ett nummer där folk skickar in handritade kartor och vägbeskrivningar till olika platser som de också skriver om. Fick idén från en grej i Autotrof där Slarga publicerade gamla fantasy-kartor han ritade som barn.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Fanzineidéeer

Alla dina idéer är jättefina! Ett fanzine med fejkade blanketter är ju en klassiker från de gamla skämttidningarnas tid (MAD, Pox, Etikett, Pyton osv) samma med påhittade brev, barn som skriver om att de vill dö till tomten och liknande saker. Klart bortglömt sätt att göra fanzines på.

Jag skulle vilja göra ett fanzine med flera slut, alltså att man kan välja fyra olika slut och att det ska vara uppmärkt med postit, men det skulle ju kräva en massa jobb så idén har legat och malt i huvudet.
Sen har jag en dröm om att trycka ett fanzine på tunnare papper, sånt riktigt serietidningspapper. Också en idé om att trycka ett fanzine som en liten bibel (med bibelpapper, hårdare pärm osv) och beskriva en påhittad helt knäpp religion. Det har jag tänkt länge på.

Paddsatan nr 20 där jag bad folk illustrera korta texter jag gjort (som i sin tur är en idé från Bromanders "allt jag rör vid försvinner") skulle vara kul att göra om, fast att jag skrev manus och folk tecknade upp serierna och sen satte jag ihop dem i ett fanzine.

Också tänkt på att publicera långa brevväxlingar, det är ju ett bra knep att berätta på.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Fanzineidéeer

Jag vill göra pop-upvikningar med havstema men det lär aldrig bli klart haha.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Fanzineidéeer

Mitt standardformat för zines som skulle passa för mig att göra är väl typ en bild jag ritar med nån text jag tycker är rolig. Så de är min mest grundläggande fanzineidé som kanske blir nåt vem vet.

Tre om data/TV-spel
* Ett återsläpp av ett strategidokument som heter "A tribute to strategists" med uppdaterad information
* Ett zine om Speedruns (att klara ut data/tv-spel så snabbt som möjligt)
* Ett speedrun fanzine om Snake Rattle 'n' Roll

Åsså ett zine där en analyserar hardcore skivor. Va handlar låtarna om å sånt. Å att senare skulla kunna göra nån meta-analys på de vilka ämnen som tas upp i olika städer/länder å så.

Sv: Fanzineidéeer

Jag har en låda full med anteckningar och skisser där jag tänkte jag skulle göra ett seriefanzin som förklarade bakgrunden till incel-rörelsen, satte den i relation till mitt eget deppiga mans-liv och använde mig av ett par vettiga praktiska feministiska teorier för att försöka ge alternativ till att bli galen, när en är en ensam snubbe som hatar världen. Men jag blev för deppad av ämnet och orkade inte börja processen att omvandla allt material till faktisk serie och fanzin.


Jag skulle också bara vilja göra ett fanzin med div serier jag ritade mellan jag var 5-11 år, for the lolz.

6 Senaste redigerad av larsesq (2020-09-03 15:27:28)

Sv: Fanzineidéeer

En gammal dröm, som jag i samtal med en annan forumit förra veckan, kom på var att skriva recensioner på lekplatser. Ett "välj-ditt-eget-slut"-fansin hade varit jättekul. Kanske hade varit kul att göra ett fansin i form av nån mat eller glaspinne eller nåt sånt?

Vill också gärna fler samarbeten överlag.

Sv: Fanzineidéeer

Funderar fortfarande på det där korrespondenszinet. Kanske dags att ta itu med det när föreliggande nummer är färdiga. En variant jag funderat ett tag på är att ha en Messenger-tråd med vissa inbjudna där folk får lägga in texter, ha diskussioner om vissa ämnen och sådär. Vet inte hur bra det skulle funka. Är ju ungefär så vi haft med Nya Arbetstidningen med Drive och att folk mailar grejer till varann. Nåja.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Fanzineidéeer

Jag har jobbat i sjukvården i 30 år och i akutsjukvården i drygt 20 år, har länge tänkt pränta ner en massa bizarra anekdoter... men vettifan om nån annan skulle tycka det var jättekul och en måste ju vara supernoga så det inte går att spåra vem jag berättar om... kanske hopplöst.
Jag och en tidigare arbetskamrat kollade på Riket 1 och 2 och tänkte att vi skulle skriva en bok om vad vi varit med om; från bizarra patientmöten till psykopatchefer och roligt motstånd vi gjorde mot dem (eller specifikt en jävel som vår överläkare t o m kallade för Il Duce bakom ryggen på honom), kanske skulle snacka med den personen om att försöka dra ihop nåt

Sv: Fanzineidéeer

Jag har verkligen gått helt in på det här med arbetslivsskildringar. Så jag säger till dig Flyktsoda: Kör på! Också harvat inom vården (i 6 års tid) och framförallt från min tid inom hemtjänsten finns det ju en hel del historier. Många hjärtskärande (som när jag för första gången bytte stomipåse på en man. Var jättenervös, men han hjälpte mig och visade hur en stomi ska sitta. Bara slaff! Bort med stomin ner på badrumsgolvet och sen tryck in nya. Sen fick jag trösta hans fru, som precis fått reda på att hon fått cancer. Hon kramade om min hand och sa "Förlåt, förlåt för att jag snackar så mycket..."  Det enda jag fick ur mig var ett "Äh..." Det var nästan mest sorgligt, att hon kände sig tvingad att be om ursäkt för att blev tröstad), men också en del fina (som en kvinna som först hatade mig, sen "bondade" vi över att Carola är en jävla hora - jag bara nickade och höll med när hon sa det - och hon erbjöd mig att sova över hos henne, för det spöregnade ute) och dumma (som när typ hela manliga personalen fick gå hem till en gubbe och hjälpa honom med hans dator, som han porrsurfat sönder).

Går nog rätt lätt att skriva ändå. Fansins har en sådan liten spridning. Jag skulle nog aldrig kunna skriva om det i typ Svärdet, men i mitt lilla zine som ges ut i typ 25-50 ex... Känns som det inte är sånt stort problem. Och skriver så klart inte var nån bodde eller namn eller nåt sånt. Alltså, det du beskriver, Flyktsoda, låter så himla spännande och bra. Hoppas det blir av.

Sv: Fanzineidéeer

Håller med Larsesq, skriv om vården Flyktis! Vore fantastiskt kul att läsa. Det är svårt med tystnadsplikten men man kanske kan göra om historierna litegrann för att ytterligare försvåra identifiering. Byta kön på personerna, ändra yrkestitel litegrann osv.

Har länge velat skriva om tolvstegsprogrammet jag var med i men där är ju tystnadsplikten främsta regeln och förutsättningen. Så det kommer aldrig bli av.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Fanzineidéeer

Jo det låter som något som måste bli av, det ni pratar om.

Sv: Fanzineidéeer

Har bara ett namn: "Chinchilla tits". Innehåll redan daterat kändisskvaller från 80- till 00-tal. Lite om musik, lite om nya filmer, relaioner. Typ om Samantha Fox, Orlandu Bloom, Brad Pitt m.fl. Det ska va lillgammalt tonfall, typ som i En Ding Ding Värld

Sv: Fanzineidéeer

Jag fick en plötslig inspirationschock och tänker försöka sätta ihop mitt första textfanzin på väldigt länge.

Jag tänker skriva om den fascinerande sekten The Silver Sisterhood, en kvinnoseparatistisk, gudinnedyrkande grupp som bodde i ett kollektiv vid den irländska atlantkusten. De ville leva som i forna tider, innan patriarkatet var uppfunnet, men utvecklades i en massa underliga riktningar till den mer viktorianskt vurmande gruppen Aristasia, där mycket handlade om tukt och disciplin, och som levervidare som en subkultur på nätet.

När det fortfarande var Silver Sisterhood hade de, trots längtan tillbaks i tiden,  som sidobusiness att skriva textäventyr till åttiotalets olika hemdatorer.

Sv: Fanzineidéeer

Oj Stefan, det låter väldigt fascinerande! Inte hört talas om Silver Sisterhood. Sekter är ju alltid intressanta. Hörde om the Millerites nyligen som senare splittrades och blev Jehovas Vittnen samt Sjunde Dags Adventisterna. Jo, och en annan gren blev för tusan Branch Davidians, som David Koresh ledde in i döden i Waco! Sanslös grej egentligen, hur tre såna stora eller anmärkningsvärda sekter kunde uppstå ur en enda.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Fanzineidéeer

Det finns många trådar att dra i i det här projektet, som t.ex. primalskriksterapigruppen som hade huset vid atlantkusten innan Silver Sisterhood, och sen drog till Colombia och startade ett hippiekollektiv mitt i den FARC-kontrollerade landsbygden. Jag har alltid varit fascinerad av såna här märkliga religioner och sekter som lever på tvärs mot det omgivande samhället.

När det gäller Branch Davidians har du ju också Lois Roden, som styrde innan David Koresh tog över och som försökte vrida ideologin i (typ) feminstisk riktning med en massa snack om den kvinnliga sidan av gud, och den helige ande som en kvinnlig gestalt osv.

Det finns hur många historier som helst om såna här kufar!

Sv: Fanzineidéeer

Har du Stefan, sett amerikanska serien The Path med han snubben som spelar Jesse i Brraking Bad? Tyckte det var en riktigt bra serie om en sekt och skildrade verkligen hur medlemmarna kämpar för att finna sin plats och förstå syftet med det de håller på med samtidigt som den mörka sidan med girighet och maktkamp mellan olika sjuka ledargestalter också finns där. Synd att det bara blev två säsonger.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Fanzineidéeer

Nej, jag har inte ens hört om The Path. Låter som nåt som är värt att kolla upp.