Sv: Loppistråden

Skrev om loppisvinyl i "Musiktipsartråden" och idag när jag och två icke-forumiter var ute och gick i Kungens kurva såg vi att de flyttat Stadsmission i Sätra till just Kungens kurva, the Kings Curve.

Köpte vinyl medan en av icke-forumiten köpte en massa dammiga böcker:
Gun Allroth i Borås "Intervjuer om Spara och vinn! Din bank Skandinaviska banken"
Skiva med 5 st 7"-singlar med Persiska för nybörjare
7" med 2 lettiska folksånger
"Doktor Söderling talar till den nyblivna mamman"

Förra veckan köpte jag, på Erikshjälpen i Masmo, ett litet piratskepp till min brorson i Malmö (som är fyra år och torskat helt på piratstilen), "Film für Alle"-vhs:en (Peter Wahlbeck dyker ju upp lite då och då som gubben i lådan och är allmänt dum i kolan. Men jag minns att jag ändå tyckte han var lite frän så där i början av 00-talet. Hans tv-serie "Bank für Alle" gillade jag ju) och en liten behållare för tvål, formad som ett litet babybadkar.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Skiva med 5 st 7"-singlar med Persiska för nybörjare

Har drömt våta drömmar om att hitta nåt sånt där! Har mest engelska, spanska, ryska och franska. Sicket kap!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Hade varit en dålig samlarman om jag inte berättade om det kap jag gjorde igår:
Soundtracket till "Sweden Heaven and Hell" på  LP (italiensk press från 1968). Kostade 20 kr, men är väl värd runt 4-5 000 kr på öppna skivmarknaden. Nog största ekonomiska fyndet jag gjort på loppis. Tror det handlar om att loppisvinylköparmännen är i karantän.
Vill väl vara lite av en dålig samlarman förresten. Eller vill vara en medioker samlarman.
Köpte också "Villfarelse"-boken av Thomas Qiuck (har redan ett ex, så detta ska Hunden få så han kan stoppa i sin JVVF-iga bokhylla), samt en leksaks/prydnadsvovve, en kylskåpsmanet föreställande en dragspelande björn och "Den förskräckliga apan" av Stephen King.

Sv: Loppistråden

Ja detta är en stor stund här i loppistråden, angående larsesqs kosmiskt ogreppbara fynd. Grattis!

Träffade en loppiskollega idag och denna visade vad hen köpt här i stan: en filmprojektor från 2009 för 150 kr. Den hade HDMI-ingång och så va. Detta tycker jag låter som ett kap, om en har vägg eller duk hemma att projicera på. Lär väl vara rätt bra tänker jag, även om den har några år på nacken. Och den var pytteliten och portabel i väska, perfekt att ha till arr osv. Den skulle vart fin att ha. Hittar jag en projektor ute "på lokal" så kniper jag den direkt. Kul att det kan dyka upp projektorer. Så, nu har jag sagt mycket om lite.

Sv: Loppistråden

Jag stör mig på saker jag har köpt som blivit "värda pengar". Visade min TV-spelssamling för en vän häromdagen och det resulterade i massa ångest när han ville köpa allt och tjoade (mest för virtual boy-grejerna). Jag spelar ju inte TV-spel utan har ju alltid kompenserat mitt loppisinköpande pga. att jag inte fick TV-spel som barn (eller ett game & watch som jag av någon anledning skruvade sönder). Jag har aldrig ro att spela mer än typ pusselspel och sånt. Jaja.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Det är rätt dubbelt det där med att saker är "värda pengar". Jag blev ju själv extremt trött på samlandet och hur saker mäts utifrån hur "värt" nåt är. Det är tradigt och sorgligt. Jag började ju köpa skivor för att jag ville höra dem och hade en förkärlek för fysiska objekt. Att hålla nåt i sin hand, känna lukten och bläddra i boookletar. Jag sålde av mycket av det jag samlat på mig när jag var pank och arbets- och fågelfri. Kändes lite som ett ok som lyftes från ens axlar. Att dra upp och ned alla jädra skivbackar för en massa trappor varje gång det vankades flytt... Var det värt det? Gillade jag skivorna fortfarande för musiken som fanns på dem eller för att jag gillade tanken på att ha en stor skivsamling som var "värd pengar"? Att jag hade svårt att besvara den frågan kändes jobbigt och jag sa "Jag skiter i det här. Jag kan lyssna på The Fall, Raincoats eller vad tusan som helst på intranätet. Jag behöver inte dessa skivor!" Jag sålde dem och nu känns det som jag kan börja köpa skivor igen, med måtta.

Samtidigt var det ju fräckt att hitta en sån dyrgrip på en loppis. Fyndkänslan. Det är ju ändå härligt, på nåt lite fint och lite äckligt sätt.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Samtidigt var det ju fräckt att hitta en sån dyrgrip på en loppis. Fyndkänslan. Det är ju ändå härligt, på nåt lite fint och lite äckligt sätt.

Jag förstår ju känslan. När man på 90-talet hittade en kobratelefon för 20 spänn (Då värd 800 om det var rätt färg som nuförtiden är värt typ just 20 spänn, haha). Har ju hittat massa värda grejer men loppis-/dumpstringskonsumtionen känns både rätt som i återbruk men fel som i förlängd konsumtionshets.

Ang. skivor så har jag begränsat mig till 3 backar 12" vinyl iaf, sen sorterar jag ut och ger bort och sen säljer jag resten på typ mynt å musik eller nåt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Har också "bara" tre backar med 12" och 10" vinyl. Försöker hålla mig inom den gränsen. Fyra backar och galenskapens dörrar blåses upp.

Sv: Loppistråden

Ja så är det. Tror jag max har 3 st backar jag med. Tänkte lyssna genom lite tidiga inköp i sommar och kolla vad som ska gallras. Tänker att Ståålfågel-skivorna nog kan gå vidare, även om de har lite trevlig känsla vad jag minns, eller iaf tidsandan inkapslad. Men känns ju inte kul med mycket skivor. Man tänker ju att de tar lite plats och är perfekt att ha, men tillslut blir det ju mycket. Lite som med film.... Kommer dock aldrig orka ge mig in på att sälja skivor via tradera eller discogs, känns för svårt att packa och har kastar alla skivkartonger jag får så tja... Kommer nog sälja av till en lokal köpare.

Sv: Loppistråden

usch på forumet (vet inte hur aktiv den är nu?) älskade ståålfågel när vi bodde i jönköping minns jag! har lyssnat lite, det var bra. men nu ska jag inte vara den som drar i handbromsen, bra att låta gå vidare.

Sv: Loppistråden

Haha ja vi får se! Usch kanske vill ha isf? Har 2 st LPs och en 7a tror jag.

Sv: Loppistråden

Intressant diskussion här om "tre backar". Är det något slags gyllenesnitt? Har faktiskt själv just tre skivbackar och känner mig väldigt nöjd med det. Gjorde en gallring av skivor här nyligen när jag kände det började bli för trångt i de tre. Hälften sålde jag till en kompis och andra hälften tänkte jag lämna tillbaka till loppisarna.

Kan tillägga att det är dåligt med loppisar i dessa tider. Röda Korset i Kiruna håller stängt. Men man kan hoppas att det kommer vara massor av grejer i butiken när de slår upp portarna längre fram.

Fast innan corona var jag på en kvartersloppis och köpte ett Kalaha-spel för 10 kronor. Har inte spelat det sedan tonåren men kommer ihåg att det var kul.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Lite lustigt att så många kommit överens om att just tre backar är bäst, ja. För min del är det mest en slump. Jag hade hur många backar som helst när det var som värst. Tre känns väl bäst, blir som mest runt 230 skivor, och behöver en verkligen fler? Speciellt när så mycket finns på intranätet. 

Känns som loppisar borde vara stängda, men inte hört om nån som corona-stängt. Min morsa sa att Erikshjälpen i Växjö skulle ha öppet varje dag för att förhindra för stora folksamlingar.

Sv: Loppistråden

Var faktiskt förbi på min stammisloppis förra veckan, första gången på flera månader. Han berättade att han måste flytta eftersom den nya hyresvärden höjt hyran. Det var lite tråkigt, hoppas han hittar nya lokaler. Köpte en pocketbok i alla fall som jag nu skickat vidare till en annan fanzinist!

larsesq skrev:

Lite lustigt att så många kommit överens om att just tre backar är bäst, ja. För min del är det mest en slump. Jag hade hur många backar som helst när det var som värst. Tre känns väl bäst, blir som mest runt 230 skivor, och behöver en verkligen fler? Speciellt när så mycket finns på intranätet.

Jo, det var ett intressant sammanträffande. Är en slump här med, inget planerat direkt.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Jo! Sprang på loppis förra veckan och hinkade hem lite grejjer. Snabbt urval: Led Zeppelin II LP, The Kinks ultimate 2 LP, Röda bönor LP (deras första va, toppenbra) och sen har jag glömt resten. Men blev två vändor med två fulla kassar. Till rimliga priser typ. Nån bok med djurletande på Komodo-ön. Jo sen hittade jag lite NES-grejjer, Nintendo 8-bit. Billigt och fint. Tänk vad det dyker upp grejjer så fort man är borta. Är nog dock överlag glad att jag inte går så ofta på loppis, tar en jäkla tid att packa upp och ställa på plats, lyssna o läsa. Så fick mig nog en loppisöverdos ändå ett tag. Vi får se till sommaren om jag har nåt kul att komma med.

Sv: Loppistråden

Okej! Låter som bra fynd. Både Röda Bönor och The Kinks är ju toppen. Säkert kul med TV-spelsgrejerna, kan tänka mig att det är sådant som annars ryker rätt fort. Är väl rätt inne med sådär gamla TV-spel? Djurböcker är alltid kul

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Jo sen hittade jag lite CDs oxo: Caravan (engelska flumbandet), Risken finns (de dära typ proggarna, tänkte jag skulle ha helskoj men jösses vad studentikost och föråldrat det kändes, till stora delar, nej fy), en 5 CD-box med engelsk psych och Syd Barrett - The Madcap laughs.

Jo retro-TV-spel är ju poppis och har varit det i princip hela tiden eller iallafall tills internets påtagliga genomslag, är väl typ då man har kunnat börja prata om en marknad eller vad man nu vill kalla det; en kultur för retrospel. Som det klassiska exemplet i Spelsamlarguiden eller vad den heter; Club Nintendo sålde nya ex av Zelda till SNES för typ 100 kr styck på slutet av 90-talet eller tidigt 00-tal och man fick köpa hur många man ville per person, tillsynes. Idag går ju dylika ex för typ tja iaf 2000 kr styck eller därikring. Förut var det mer: gamla spel är gamla, nya spel är roliga och eftertraktade. Nu vet ju alla spelintresserade vad ett spel är "värt". Men på senare år tycker jag mig ha sett en nedgång i priser på 8-bitsgrejjer, vilket ju är bra, för de som vill ha sånt för den äkta känslan eller vad som nu är viktigt för en. Jag spelade alla spel jag inte hade råd med på romz på 90-talet och sen via flashade maskiner på 00-10-talet, men på senare år har jag börjat samla mer fysiskt, då jag kan sitta och lurpassa på ett objekt tills jag får det för ett lågt pris. Precis som med att ha film på skiva så behöver det inte alls bli dyrt, för den som är måttlig och behärskar självkontroll (dvs inte jag). Eller springa på loppis och ha tur, vara på rätt plats. Det blir lite som att sluta cirklar, tillexempel läsa en manual till ett gammalt spel som man aldrig läst manualen till, fnissa åt de roliga översättningarna och formuleringarna. Lite nostalgi och framförallt spelglädje.

Att mina vanor ändrats beror ju dels på att jag börjat jobba och det kanske ledde till att jag kommit in mer i samhället. Flera år har jag levt utan internet och det var först typ 2012 eller nåt som jag gick in på tradera för första gången kanske, då kände jag mig sist i världen med det.

Jag som inte är komplettist slipper ju inskaffa allt, vilket ju är mångas fall, de ska ha ALLT och gärna så fort som möjligt. Är roligare tycker jag att ligga i vassen i 7 år eller längre tills nåt kan inhämtas för typ 50 spänn eller lägre. Vissa grejjer lär man ju dock vara beredd på att betala mer för... Då förutsatt att kvaliteten eller glädjen upplevs vara proportionerlig till priset. Exempelvis Final Fight till SNES har jag inte haft några ekonomiska spärrar inför; det är och förblir ett fantastiskt spel med typ oändligt omspelsvärde och då kan ju spärrarna släppa och ha-begäret kicka in.

Men nyss så såg jag också ett Mega Man 2 till NES, komplett och fint ex, gå för typ 6000 kr på auktion, så där fick jag tänka om lite angående den tilltänkta trenden med prisfall, även om ju detta var ett speciellt fall, ett så bra spel i perfekt skick, särskilt då ett spel vars kartong ofta är risig då den titeln ofta lånades ut och vandrade mellan ungarnas hem.

Sen spelar väl det in att Nintendo och andra aktörer har prånglat ut dessa mini-maskiner, ni vet mini-NES och mini-SNES och så, varpå folk spelat de spel som följer med och fått sin dos av nostalgi och spelglädje och insett att de inte måste ha allt på kassett eller att vissa gamla spel inte alls är så roliga eller bra.

EDIT: eller jo ok visst, allt sånt här med samlarkultur osv är ju såklart inte beroende av internet och dess uppkomst, jag menar väl bara att det iochmed det har blivit lättillgängligt och synligt för alla, mer eller mindre.

Sv: Loppistråden

Igår i Växjö köpte jag Ulla Isakssons "Paradistorg" (B-Pappa tipsade om filmatiseringen. Ska se den och läsa boken), en ny mer hel version än mitt gamla trasiga ex av "Tintin och det Svarta Guldet" (som alltså handlar om kaffe och inget annat), en liten figurin föreställande en tunnhårig doktor (liknande Dr. Kevorkian, enligt Hunden). Jag hittade en jättestor Myntrik-spargris gjord av Rosa Ljung. Morsan samlar på den lila Rosa Ljung-serien. Hon har massor, massor. Spargrisen kändes också som en väldigt udda fågel och tillsammans med lampan, klockan och lite annat nog de riktiga dyrgriparna i hennes samling. Skoj att få utlopp för sin samlarmani genom andras samlande. Slipper jag ha massa grejer.

Sv: Loppistråden

Hörde på P1 för ett tag sen och då kom det på ett avsnitt av Loppisarkeologerna som handlade om just Rosa Ljung. Antar att du redan hört det Larsesq?
Hittade nån användare på instagram som lägger upp stiliga proffsiga bilder på leksaksbilar. Toy Cars of Sweden tror jag han heter. Det var kul att titta på när man kände sig låg och ledsen. Kan känna ett sug att köpa såna små gamla plåtbilar när jag ser dem på loppis. Men ganska snart efter känns det otroligt meningslöst och fjantigt. Eller det känns både och. Köpte en tjock bok om 1987 års bilutbud på loppis för ett tag sen. Brorsan, som är bilfandom extraordinaire, stod och kollade i den men köpte den såklart inte. Gillar den kantiga, futuristiska designen på det sena 80- och 90-talets bilar. Det är delvis av nostalgiska skäl men jag tycker äldre bilar är vackra men tråkiga och nya bilar totalt ointressanta. Det kanske är helt och hållet nostalgi iofs.
Men ja, plåtbilar. Var på en loppis i Skellefteå i vintras, innan pandemin bröt ut, den kommunala loppisen, där de hade ett stort ställ med ganska slitna plåtbilar. Tyvärr var de ganska dyra. Känns typiskt. Vi lever i en retrofixerad samlarkultur.

Förra helgen hade de byaloppis här i byn. Det verkar bli en allt vanligare  grej med kvarters- och byaloppisar. Alla som ville vara med fick anmäla sin adress och sen ställa ut sitt skrot på gården. Jag tänkte vara med först men orkade inte ta tag i det. Har en hel del jag borde rensa ut. Det var en fin, solig dag och jättemycket folk ute, verkligen en av de sista vackra sommardagarna. Byn är ganska gles och utspridd så man skulle haft cykel om man skulle ta sig runt till adresserna ut mot havet, vilket många också hade. En del körde bil också. Jag nöjde mig med att spankulera runt till adresserna i "centrala" delen, nära där jag bor. På villaområdet var det bara ett hus som sålde grejer. Det stod ett dussintal människor på grusuppfarten. Nån pratade om en katt som blev förvirrad av all uppståndelse, vanligtvis ser man inte så mycket folk ute. Mycket riktigt stod en gammal svartvitt katt på gruset och kollade in allt folk. Såg ett Stiga hockeyspel för 40 spänn, ett riktigt bra loppispris. Men jag köpte det inte.

Gick runt lite mer. Vid de gamla radhusen hade en kvinna ställt en liten samling inredningsgrejor på ett bord i sitt öppna garage. Det såg sorgligt ut och var knappt nån där. Mest skräp som såldes överlag, mycket mycket inredningsgrejor och köksgeråd och trökig dvd-film. Ungefär som man kan vänta sig.
Gick förbi ett hus där en äldre kvinna och hennes barnbarn bossade över borden. De hade fem-sex kartonger fyllda med dvd-film. Nästan allt var barnfilm, från Asterix till diverse Disney-uppföljare på Lejonkungen osv. Jäklar vad mycket film hon måste sett med barnbarnen, tänkte jag.  Tänkte köpa Asterix & Britterna som ju är en höjdarrulle, men som vanligt kändes det onödigt. Försökte hitta nåt nyttigt och användbart men gick bet på det också. Gick förbi frikyrkan och tog en karta för deras "bibelvandring". De har alltså satt ut några häften eller  vad det är med bibelord i olika behållare runtom i skog och mark. Det var en väldigt bra karta, väldigt detaljerad, så det var kul att kolla på den. Finns en hel del små berg och sjöar här omkring som jag ska vandra till nån gång. Bibelorden skiter jag i.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

Jag cyklade till rörtången för ett par veckor sedan och sov på ett berg och snorklade och tittade på snigelsex. På vägen dit så hittade jag en loppis och köpte en pappersskärare. Den är asfin. Den kan biga, perforera, skära rakt OCH VÅGIGT. Doris som jag cyklade med köpte en kopp som såg exakt likadan ut som en kopp jag spanade in för 15 år sedan i en tebutik i nordstan men som kostade typ 275 kronor eller nåt sånt och när jag väl bestämt mig för att den var värd att köpa ändå så fanns den inte kvar. Motivet på Doris kopp var dock typ klöver tror jag och den jag spanade för länge på var det nog vildkaprifol på. Tänk modell större tekopp med fat.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Är det en sån pappersskärare med platta som man lägger pappret på? Jag köpte en billig sådan på en stor kedja när jag höll på att dubba kassetter hemma och skulle göra omslag. Den funkar fint men man skulle ju vilja ha en sån som skär vågmönster!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

min sambo hittade en sån som gör exakt det maggan beskriver som kostade typ 50 kr på lidl!! den var rätt bra men kunde inte skära så många papper i taget men gjorde några snygga vykort med vågit runt.

Sv: Loppistråden

Ja, den här skär du max typ ett papper åt gången. Men tror det blir bra. Letar som fan efter scrapbookinggrejer nu asså. Är så tänd på det. Har haft en teori om att det skulle bli otrendigt någon gång men det verkar hålla i sig. Finns en del bra begagnatgrupper på facebook men blocket/tradera är det fan tomt typ.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Gått ytterst lite på loppis på senaste och blev väl inte dundermycket i somras heller, även om jag och Apoteket tog oss en tur ut i juli och han hittade ju lite ditten datten. Visst, i våras hade jag regelbundna turer och corona-tjyvåkte på bussen ut mot loppis-deltat.

Ofta kommer jag på mig med att tänka att loppisarnas storhetstid är över (för mig) men sen påminns jag om att det mest handlar om att vara ihärdig och till viss del se det intressanta i saker som många andra inte ser. Men visst har det varit ett hårt slag mot mig, sen guldloppisen här flyttade till andra ändan stan. Jag var där varje dag på lunchen! Och köpte hundratals och åter hundratals bra grejer. Som jag nu i sommar till stor del rensat ut, även om jag behållit en massa goa grejer.

Får se dock om det blir nå fynd inom kort, har vissa expeditioner planerade.

Men det kan ju kännas ibland som att alla loppisar är genomletade, att man alltid kommer försent.  Eller handlar det bara om tur och tajming? Nåväl. Det sköna nu är ju att ha mer tid till kulturnjut iochmed mindre ränn på loppis. Dyrt blev det då ändå inte, utslaget totalt över senaste tja fem åren. Antalet tok-kap är ju otaliga, så det har varit en bra tid och lägger här ett varmt tack till larsesq och saftgay som lärt upp mig inom loppis-scenen sen typ 2012 - 2013 och så.

Nu hoppas jag på iaf 5 bra loppisår till och med det menar jag år av glädje och upptäckarlusta, att förundras över allt det som blev kvar och liggandes.

Långsiktigt tänker jag mig under dessa år att fortsätta täcka in mer av Mellansverige, från väst till öst. Även resa norrut och söderut är önskvärt, har ju tänkt genomföra detta länge men inte orkat. Ha en god vecka och lycka till.

Sv: Loppistråden

Här kommer en bottennotering i denna tråd: eder B-pappa var mycket riktigt på loppis i fredags och köpte då 4 st dvd-filmer, inplastade. Jag behövde fodral då jag har skivor och inserts liggandes löst hemma. Ridå.

...men det goda med loppis-minskningen är att jag tydligt känner hur suget växer. Hoppas på en hårresande späckad loppissommar. Har en och annan partner in crime här nu också¨- till den grad att jag då framstår som rena rama pajasen i loppissammanhang. Så mitt liv ligger i goda händer. Är detta början på något nytt, nästa steg i livsresan som loppisbiten innan en själv blir en del i inventariet och alla ens egna "ägodelar" slussas ut i det stora ingentinget?