Tråd: Fanzines om jävla hälsa och identitet
Har följt amerikanska fanzinescenen en del senaste åren. De har ju en helt annan bredd och ett helt annat utbud därborta på andra sidan pölen, till viss del måste det ju bero på folkmängden såklart, att den kritiska massan uppnås mycket lättare när man har över 300 miljoner landsmän, och kanske därigenom att de haft en mer kontinuerlig och livaktig fanzinescen. Men en grej jag undrar mycket över, och som jag och Larsesq diskuterat, är trenden med fanzines som handlar om olika identiteter och som har ett självhjälpsfokus. Det är mycket queera zines såklart och zines som handlar om ätstörningar, psykisk sjukdom. Fick till exempel hem ett zine i somras om en kille som har jättestora problem med att kissa offentligt. Han har gjort 5-6 nummer enbart på detta ämne. Egendomligt.
Vad tycker ni om zines som har ett självhjälpsfokus?
Vad tycker ni om det här med att lägga stor vikt vid en utmejslat individuell identitet och beskriva sitt liv utifrån det? för mig känns det som folk sätter sig i kategorier. "Jag är en furry" eller "jag är den och den sexualiteten". Jag undrar vad jag missat som tycker dessa zines i allmänhet är tråkiga och tillrättalagda. Det kanske helt enkelt inte är min scen.
Hur ska man skriva bra om psykisk sjukdom utan att det blir för kletigt eller självömkande?