1,026

Sv: Mårundan

Haha om man gillar musiken så gör man väl det kanske, men jag förstår hur du tänker.

Jag har gått från jobbet (gränsen till solna) till södermalm två dagar nu (idag och i fredags) tar en stund men gud vad skönt, man får frisk luft (nåja) och kan kolla på mycket saker. Gamla stan såhär års när det är tömt på turister är ganska mysigt att promenera i. Apropå gamla stan, min farsa har lagt sten i en av gränderna, vet inte vilken men skulle verkligen vilja veta. Kul att gå dit liksom. De la om alla kullerstenar till vanliga gatstenar på typ 70-80talet och då var han där och hade ansvar för en gränd själv, förmodligen väldigt liten.. men ändå.
Sen gick jag förbi Comic heaven och fylldes av sån nostalgi. Backarna med serier som står redan utanför och doften av gammalt papper, som liten var jag där flera gånger och köpte mängder av serier. Nu har alla MAD och Pyton till största delen ersatts med fantasy, manga och amerikanska superhjälteserier, trist men tiderna förändras. Galago har gått från ladugårdsdörrsbrett till en blygsam låda med typ Liv Strömqvist. Men jag gillar att butiken varit igång sen urminnes tider och jag blev så peppad så jag, trots två arbetsdagar innan löning, köpte "pyongyang" av Guy Delisle, dels pga kul med nya serier och dels gillar jag/är fascinerad av nordkorea. Boken var helt okej, absolut inte det bästa men långt ifrån det sämsta jag läst. Läser säkert om den inom sinom tid.

Sen fortsatte promenaden och jag kom och tänka på "Serieboden" som jag faktiskt inte varit i förrän jag och autotrof för kanske fem år sen(?) av en slump hittade och gick in i. TVÅ seriebutiker på en ganska liten yta(!) och där köpte vi diverse Galago vi saknade och en å annan bok. Sen över slussen och bygghelvetet som mullrar dygnet runt och som gud vet hur det kommer se ut sen... och så är man bara ett par kvarter ifrån Staffars och där hittar man i regel alltid någonting.

Måste bli bättre på att köpa serier i fysiska butiker. I mina drömmar så får jag ta över en seriebutik och har massa roliga evenamang, besök och annat. åh, om det ändå var möjligt... men det tjänar man inga pengar på.

Har i princip slutat handla, om jag inte måste, från typ adlibris osv. Söker alltid på bokbörsen (dels pga priset men också stödja antikvariat, bokhandlar å annat lattjo som inte drivs av $$$) och sen försöker jag inte köpa serier av andra än typ Staffars och direkt av förlag/tecknare.. men det är desto svårare att vänja in sig vid märker jag.

Nu ska jag iallafall fortsätta lite med min långa serie, det är typ dags att börja scanna och redigera på dator. Måste avverka någon helg för det, och behöver skaffa Photoshop eller nåt till min dator. Men sen....

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,027

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Haha om man gillar musiken så gör man väl det kanske, men jag förstår hur du tänker.

Läste nån intervju med Masami Akita (Merzbow) på 90-talet där han hade samma förhållningssätt. Han uttryckte det rätt bra. Hittar inte intervjun nu dessvärre.

Tommy skrev:

Jag har gått från jobbet (gränsen till solna) till södermalm två dagar nu (idag och i fredags) tar en stund men gud vad skönt, man får frisk luft (nåja) och kan kolla på mycket saker. Gamla stan såhär års när det är tömt på turister är ganska mysigt att promenera i.

Promenera i städer är najs. När jag var på öppet hus på konstfack så gick jag från centralen och dit. Tog nån timme eller så men blev inte sen och fick se delar av Stockholm jag aldrig ens tänkt på att de finns. Perfekt med ljudinspelare och kamera också. Får se om det blev några bilder sen.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,028

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Här är den! Men den är inte superny såg jag nu.. så den kanske har postats? Iallafall så förtjänar den mer lyssningar pga väldigt spännande och mycket namn man känner igen big_smile

https://www.podbean.com/media/player/py … 1&skin

Jaha! Den där podden. Jo, men den kände jag till! Här är en annan svenskpod med en fanzinist som heter John Thorne https://soundcloud.com/henrik-moeller-1 … ohn-thorne

Arbete är livets krydda

1,029

Sv: Mårundan

Det är väldigt fint däromkring Konstfack Maggan, mycket låghus och skog och känns absolut inte stressigt som det gör "i city". Har du sökt till konstfack? smile eller var du bara å kikade?

Idag har jag haft så jävla tråkigt på jobbet att jag höll på somna bokstavligt talat. Sittandes i en stol mitt bland massor av människor och ett surrande, knattrande, tjattrande och ett å annat skrattanfall. Trots allt detta jävla oljud så nickade jag ändå till. Fan för sånt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,030

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Det är väldigt fint däromkring Konstfack Maggan, mycket låghus och skog och känns absolut inte stressigt som det gör "i city". Har du sökt till konstfack? smile eller var du bara å kikade?

Nä, missade ansökan. Dumt nog tog jag för givet att alla hade samma datum. Det hade de, men inte Göteborg som var det enda datumet jag lade på minnet. Haha. Det kom jag på 3 dagar för sent. Så det blir nog ingen ny inriktning på konstutbildningar för mig i höst.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Hej på er! Det var länge sen. Vill bli mer aktiv på forumet, ska försöka hitta little time för det. Jobbar heltid som fastighetsskötare nu, så ni kan få uppdateringar om roliga saker jag gör om dagarna.

Nu gör jag tråkiga saker, svettas i en säng och är sjuk KANSKE ÄR DET CORONA VEM VET?

Tycker med om att gå runt och hitta små roliga saker man inte skulle hittat om man inte går runt. I stan eller på landet eller vart som, då är ju mitt jobb jättebra för det ändamålet också. Man går runt i källare i massa hus. Finns massor av kul + man kan ta massa möbler bland annat eller material om man ska göra om hemma om man har den möjligheten. Såg att Larsesq hittat en jättekul skylt häromdan eller häromidag till och med? En sån varningsskylt med en arg byggubbe som håller upp en varningens hand pga man ska inte gå in på byggarbetsplatsen. Ni vet. En person har med dålig markeringspenna skrivit "låt oss ha kul". Kanon!

Jag har ju gått konstfack, maggan. Skriv till mig om du undrar nåt! Om du i framtiden flyttar till sthlm för konstschule är vi ju flera fansinister här, då borde vi ses och jaaaa göra fansins ihop?

Sen kommer jag även med en fråga: touchen har slutat fungera på min SMARTA telefon, roligt eftersom man inte kan använda mobilen då. Är notoriskt dålig på att svara på meddelanden pga notorisk orkeslös men nu har jag varken mål eller medel för ändamålet. Lol. Nån som har tips på en smart telefon? Krav: Touchen funkar. Förhoppningar: Billig och med bra kamera så man kan fota roliga skyltar.

1,032

Sv: Mårundan

Michelinmannen skrev:

Jobbar heltid som fastighetsskötare nu, så ni kan få uppdateringar om roliga saker jag gör om dagarna.

Vad heter er tidning? Visst är det typ "vaktmästaren" eller något i den stilen?

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Lappia skrev:
Michelinmannen skrev:

Jobbar heltid som fastighetsskötare nu, så ni kan få uppdateringar om roliga saker jag gör om dagarna.

Vad heter er tidning? Visst är det typ "vaktmästaren" eller något i den stilen?

Haha fastighetsfolket heter den. Som småfolket. Som små tomtar och troll som gör hyss i människors hus. Lägger man ut lite gröt så fixar nån stopp i avloppet. Kan också hitta nån parallell mellan "det gåtfulla folket" och fastighetsfolket. Jag är inte med i fastighets utan sac så får ju inte tidningen, kan vara värt dock att prenumerera kanske? Fastighets verkar vara rätt kassa.

1,034 Senaste redigerad av Michelinmannen (2020-03-24 21:06:25)

Sv: Mårundan

Jobbade på ett härbärge idag, en kvinna spydde jättestora spyor i hela hallen sen spydde hon massa blod i spyet. Fy fan vad hemskt!!! Man känner sig maktlös när man står där och nån typ dör långsamt och man kan inte göra nånting.

Har spacklat för hål i väggar och programmerat nyckelbrickor och ringt och ställt in besök till personer jag ska jobba hemma hos pga corona (lite skönt ändå hehe).

Skulle se på en jeffery dahmer-film med Tommy men det vart för sent för det. Har ätit varma mackor, rekommenderar. Rekommenderar också flashbacktråden "vad har du på din macka?" om jag minns rätt, tror den heter så. Tusen miljoners inlägg om allas favoritmackor, så prövar dom varandras och ger komplimanger. fint.

1,035

Sv: Mårundan

Michelinmannen skrev:

Har ätit varma mackor, rekommenderar.

Varma mackor är för jävla gott! Ska göra i våffeljärn (har ingen bra ugn) i veckan för att fira att jag för första gången på 12 år bor i bara en stad och typ för första gången på typ 20 år har valt den staden helt själv. Ska från mitten av april inte jobba på typ ett år (eller iaf tidigast i december), har sparat som fan och lär få levt snålt ett tag men jävlar vilken frihetskänsla. Kanske kan jag jobba på att ta hand om mina relationer. Hoppas också få ordning på ateljé och börja trycka på risografen igen.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,036

Sv: Mårundan

Glad påsk på er! :-) Ska ni göra nåt kul?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

maggan skrev:

Varma mackor är för jävla gott! Ska göra i våffeljärn (har ingen bra ugn) i veckan för att fira att jag för första gången på 12 år bor i bara en stad och typ för första gången på typ 20 år har valt den staden helt själv. Ska från mitten av april inte jobba på typ ett år (eller iaf tidigast i december), har sparat som fan och lär få levt snålt ett tag men jävlar vilken frihetskänsla. Kanske kan jag jobba på att ta hand om mina relationer. Hoppas också få ordning på ateljé och börja trycka på risografen igen.

WOW, det låter fantastiskt med ledighet i ett år... Hoppas det blir ett bra år, det låter ju som att det finns goda förutsättningar för det. Har du en egen risograf?

1,038

Sv: Mårundan

Michelinmannen skrev:

WOW, det låter fantastiskt med ledighet i ett år... Hoppas det blir ett bra år, det låter ju som att det finns goda förutsättningar för det. Har du en egen risograf?

Ja, det känns bra med ledighet, lite ensamt då alla verkar sitta i karantän. Hittade en risograf på blocket för en tusenlapp. Dock väger den nästan 100 kg så den är svinjobbig att ha å göra med. Har inte haft igång den på väldigt länge och städar för fullt nu för att få plats och så för att kicka igång den.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,039

Sv: Mårundan

Nu snart är semestern slut och det har inte riktigt känts som en semester i år.. alltså, jag har ju varit hemma sen mars typ. Enda skillnaden är att man sitter vid en annan dator. Dock börjar jag känna mig redigt utvilad och det måste ändå ses som ett bra tecken tycker jag smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,040

Sv: Mårundan

Precis hemkommen från ett jättefint häng i Sandviken där jag, Michelinmannen, larseq och Puffy träffade saftgay och allas vår b-pappa! Vi hann med promenad upp för ett högt berg mitt i natten, lyssna på fladdermössens ekolodsljud. Skithäftigt. Sedan åt vi klassisk pizza i Ålshammar där vi såg en trubadur som körde covers på Creedence, Kinks, Ledin och så vidare. B-pappa hade väldigt bra rundturer för oss och vi borde lobba för att kommunen ska anställa honom som någon slags kommun-utvecklings-strateg eller kommunalt anställd guide tycker jag. Sandviken var riktigt trevligt. På vägen dit besökte vi Dragon Gate och s e r i ö s t vilket jävla ställe. Så flummigt, börjat förfalla, ingen personal och allt som finns där är ett enda stort "wtf". De ber om ursäkt vid välkomnandet för att ingenting är riktigt som det borde vara, det är halvfärdigt, finns en medioker krimskramsbutik där man kallar saker lite slappt för "dragon" för att det ska passa in: dragon-kalsonger, drak-koppar, drak-tandborstar och så vidare. Jesus.
Vi hängde hos saftgay å hennes kille, gick igenom stora mängder fanzines och hängde runt. Väldigt trevlig helg, elva av tio guldbaggar.

Vi borde ses oftare! När, hur och om det är möjligt. Det märkte jag under hela helgen hur roligt det är att träffa likasinnade och bara sitta och ha sitt gemensamma intresse, sen kanske man är lite olika men att man ändå har väldigt trevligt i varandras sällskap. Det hade jag i helgen iaf :-))

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Haha kommunguide! Ja det hade varit nåt det. Tack för helgen! Läcker helg, kommer man komma ihåg kan jag lova. Mat är gott. Det blev ju väldigt lyckat det där. Kul hade vi. Hoppas hemresan var ok. Tur med vädret hade vi också. På måndagen nån dag efter så drog jag ut på äventyr igen, runt tio timmar ute på landet och finkamma efter lämningar från det förflutna, men det är en annan historia.

Ha en fin återstående sommar allihopa så ses o hörs vi.

1,042 Senaste redigerad av VA (2020-08-16 11:28:52)

Sv: Mårundan

Hej alla!

Va skoj de låter med en träff!! Skrev en lång beskrivning om hur de var när jag var förbi dragon gate 2015 men råkade såklart radera den.
De är ett sånt jävla ställe alltså, svårt att fatta att de finns.

Flyttat till Sunderbyn i Norrbotten nu för konstplugg. Har länge velat bo i Norrbotten igen.

Har varit intresserad av mkt norrbottnisk historia. Planerade gruvan i Gállok och Laver, må de aldrig etableras. Vill starta en berättelse-podd men vill inte lägga pengar på en mic. Peppad på många grejer.

Pistvakt fest nästa helg i Ume. Ska jobba på utklädnaden nu

hoppas ni oxå har en fin sommar. smile

Sv: Mårundan

Hallå! Nu är jag tillbaka på jobbet, värmen gassar på. En ganska lugn första vecka. Harn bunt fanzines kvar hemma som jag tänkte småpladdra om här i olika trådar, men en sak i taget, har lite annat att klara av först, men jag påbörjade lite som smått i somras, som ni såg förut här på forumet. Minns inte vad som kom mellan. Tror jag drog till skogs. Där kunde jag gott ha stannat men brödfödan ska ju in och allt det. Har väl inte jättemycket på G allt som allt, vilket ju är skönt och ett bra val. På filmtittarfronten går videon varm och många osedda filmer bockas av. Högarna krymper stadigt och snart är min totala VHS-samling nere på ungefär 40 st filmer eller så. Det skeppas iväg, säljs och försvinner, vhser och skivor som spelas upp via laserstråle.

Har det väl helt ok. Rätt utvilad och lugn. Detta trodde jag aldrig. Hoppas alla haft och har en bra sommar. Nu ska jag stämpla ut och dra på jeansvästen och gå hem över stan, hem till det trygga och skyddade troglodyt-livet. Hörs, ha det!

1,044

Sv: Mårundan

VA skrev:

Hej alla!

Flyttat till Sunderbyn i Norrbotten nu för konstplugg. Har länge velat bo i Norrbotten igen.

Har varit intresserad av mkt norrbottnisk historia. Planerade gruvan i Gállok och Laver, må de aldrig etableras. Vill starta en berättelse-podd men vill inte lägga pengar på en mic. Peppad på många grejer.

Pistvakt fest nästa helg i Ume. Ska jobba på utklädnaden nu

hoppas ni oxå har en fin sommar. smile

Kul att du bor i Norrbotten nu! Blir nyfiken på vem du är. Jag bor utanför Piteå själv.

maskinpark.bandcamp.com

1,045 Senaste redigerad av Lappia (2020-08-24 15:34:49)

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Glad påsk på er! :-) Ska ni göra nåt kul?

Ganska sent svar här men var i min kompis stuga under hela påsken och lyssnade bland annat på den här radiodokumentären om låten "Vintersaga". Väldigt bra dokumentär som rekommenderas varmt! Perfekt påskmys så man kan ju alltid spara den till nästa påsk och lyssna då om man verkligen vill suga på karamellen!

VA skrev:

Har varit intresserad av mkt norrbottnisk historia. Planerade gruvan i Gállok och Laver, må de aldrig etableras.

Då ska jag passa på att droppa lite intressant kuriosa här gällande historia! Den korrekta benämningen av Kallak på nordsamiska är faktiskt "Gállak" i motsats av den väldigt spridda felstavningen "Gállok". Tyvärr är nog skadan redan skedd eftersom den felaktiga benämningen är så utbredd vid det här laget (till och med vissa reportrar på Sameradion använder felstavningen). Finns givetvis en dråplig ironi man kan roas åt att man velat etablera ett samiskt namn som en typ av markör men så tar man och lanserar fel namn.

Arbete är livets krydda

1,046

Sv: Mårundan

Lappia skrev:

Då ska jag passa på att droppa lite intressant kuriosa här gällande historia! Den korrekta benämningen av Kallak på nordsamiska är faktiskt "Gállak" i motsats av den väldigt spridda felstavningen "Gállok". Tyvärr är nog skadan redan skedd eftersom den felaktiga benämningen är så utbredd vid det här laget (till och med vissa reportrar på Sameradion använder felstavningen). Finns givetvis en dråplig ironi man kan roas åt att man velat etablera ett samiskt namn som en typ av markör men så tar man och lanserar fel namn.

Lite som Kebnekaise (Giebmegáisi) som är en kartmiss med fel namn på fel fjäll. I närheten finns fjället Duolbagorni som bättre stämmer överens med beskrivningen kitteltoppen som just Kebnekaise betyder. Storsvensken tabbar sig med "sitt" högsta berg liksom.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,047

Sv: Mårundan

Hunden skrev:
VA skrev:

Hej alla!

Flyttat till Sunderbyn i Norrbotten nu för konstplugg. Har länge velat bo i Norrbotten igen.

Har varit intresserad av mkt norrbottnisk historia. Planerade gruvan i Gállok och Laver, må de aldrig etableras. Vill starta en berättelse-podd men vill inte lägga pengar på en mic. Peppad på många grejer.

Pistvakt fest nästa helg i Ume. Ska jobba på utklädnaden nu

hoppas ni oxå har en fin sommar. smile

Kul att du bor i Norrbotten nu! Blir nyfiken på vem du är. Jag bor utanför Piteå själv.

Ja vi har ju setts på anarkistiska bokmässan 2019.. så de kanske smalnar av det lite iaf! smile Vi kan ju ses nån gång. Du är välkommen till sunderbyn, men eftersom jag är från Pite så är jag i dom krokarna och hänger rätt ofta numera. smile

1,048

Sv: Mårundan

Försöker träna på de där som jag och mitt ex pratade om, att finnas i sin kropp  mer.

Jag är där nu och vi är trött.
Blir så peppad av att plugga konst men de ger mig hjärnspöken att plugga med nått som är så slappt och skoj på samma gång.
Kanske i slutändan handlar om att ha svårt att bara finnas å njuta, inte jaga efter nå mer hela tiden.
Hur är de me er i helgen?
Kram och gonatt.

1,049

Sv: Mårundan

Här är det okej. Från att inte ha så mycket serieprojekt på gång så fick jag tre på samma gång. En riktigt lång, två korta. Som morsekod.

Kastar man om dem så får man följande mening, på morse:

D-u
k-o-m-m-e-r
i-n-t-e
f-å
s-o-v-a
n-å-g-r-a
j-ä-v-l-a
å-t-t-a
t-i-m-m-a-r-s
s-ö-m-n

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Nu är det höst och vädermässigt känns det bra. Eller temperaturmässigt i alla fall. Idag har jag sökt ett jobb, gått och köpt toalettpapper, pratat med föräldrarna som tuffar på trots att de inte är i fysisk topptrim direkt och lyssnat på kassett medan jag läst lite bok. En slö dag i en månad som verkar bli just det... slö. Kanske i alla fall kan få jobba lite med fansins då. Alltid nåt. Ska slutföra en novell och har en idé till en annan novell som jag funderar lite kring.