Tråd: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Hej hej!

Jag ska vara gästredaktör och göra nästa Det grymma svärdet! (som kommer ut i höst) Jag vill att det ska vara som en Nya arbetstidningen/svenskafanzin goes DGS så då vill jag ju ha med er!!

Tänker ha ett tema men kan tolkas väldigt löst/skitas i också men kanske en baktanke. Småstadsliv. Typ byorginal, uppväxtskildringar, nuvarandeskildringar, eller ja tänker att det går som hand i handske med fanzinlivet ofta. Att det är en subkultur som en kan göra typ själv i det samhället en bor i och sen vara del av någonting större.

Men ja tycker allt som var i NAT skulle passa in också. Gör det ni tycker är kul och är sugna på helt enkelt. Jag har på önskelistan något samtal mellan fler personer om nånting. (kanske fanzins??)

Deadline 15 september

Mejla material/frågor/bolla med mig:
anev@riseup.net

PEEEEEPP VAD???

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Shit vad najs! Jag ska fundera på något att skicka in. Har en buske jag skrivit om som kanske kan passa.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Hej! Vad roligt att höra! Detta ska jag ha i åtanke ända fram till deadline och jag kan kontakta lite folk om det behövs, vet nog en och annan filur där ute som sitter och har längtat efter just detta, att skriva och rita av sig lite.

Ursäkta att jag inte har svarat på ditt mail, men ska göra det så fort jag har fullt fokus. Semestern närmar sig.

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

jaaa tänk på det! är superpeppad. lite orolig bara att jag inte ska ha plats att ha med allt grymt jag peppar på. men då kan en ju ha det till NAT#4 kanske?!

svara när du kan och vill inget stress här!!!

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Vad kul att du ska göra numret! Ska bli spännande o se utfallet :-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Skoj att du ska vara gästred! STOR PEPP och jag vill gärna bidra med material, text och bild eller bara text. Är ett fan av temat Småstadsliv också.

Vore kul att ha ett samtal som du skrev. Är på det med. Hehe, är så peppad nu.

Mailar dig framöver när jag hittat på nåt mer konkret.

/Felicia/sånt blod

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

PEPPEN!

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

hallå alla glada fina!!

nu är det typ lite mer än en månad kvar till deadline för det grymma svärdet #33.

skriv gärna till mig om ni tänkt göra klart nåt så jag vet lite vad jag har att förvänta mig! texter, noveller, interjvuer, dikter, bilder, recensioner.

skicka dina bidrag eller frågor eller bollplanksönskemål till anev@riseup.net. Deadline är 15 september! (men kan utökas förr korrläs och sånt småpill men måste veta omfånget för att göra layout)

peppp peppp pepp!!

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Allt är klart eller hur?

Arbete är livets krydda

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Fick det på lådan idag! Jädrar vad fint jobb du gjort. Älskade det verkligen! Såå roligt att få vara med också... TACK! <3

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Jag har segat mig med att maila Fredrik så jag har inte fått tag på dyrgripen än, men fick just se lite screenshots. Herregud så snyggt det verkar! Vad är det för geni som har illustrerat min artikel? Älskar det!!

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Långsam som man är fick jag hem den här först nu, tror det är enda Grymma svärdet jag läst sen nummer ett.... Hörde talas om att det var en artikel om Brutal Personal så den ville jag självklart läsa. Bra jobb Tommy!
Kan komma med lite mer kringinfo - Swahn o de andra höll på med en massa olika band (som lät i stort sett likadant allihop), Arnes Plasthjärna, Röten Tandkräm o allt vad de nu hette. De kallade det inte trallpunk utan "trollpunk" (alltså från trollhättan, fyndigt). Har för mig de hette "Brutal tapes", gav ut en mängd band med massor med låtar på som var som en uthållighetstest att ta sig igenom.
Min favoritlåt med Brutal Personal var nog "Statsanställd" - "hellre är jag arbetslös / än jobbar som en statsanställd".
Jag gjorde en rätt lång intervju med Swahn 1994/95 (fan vad gammal jag kände mig nu då) och det var i samma veva som han gick åt nassehållet. Trollhättan var ju något av en hotspot för flytingförläggningsbränder, sverigedemokrater och liknande jävulskap på den tiden och jag undrade hur han hanterade det, som svar blev ändlösa haranger om hur jobbigt det var när det kom nån till stan som snackade på annat språk, inte käka varmkorv som vanligt folk och en massa liknande dynga. Något av en chock. Inte hört nån brutal-tape sen dess....
Jo, just det nått år innan hade han blivit straight edge efter att ha satt i sig en massa hemkokade vinsaster och mått pyrt, eller nå liknande.

--resten av tidningen verkar fin den med, kan jag ju tillägga--

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Vi måste prata om det här bandet och alla deras projekt vid tillfälle Puffy!!! Kul att du gillade big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Inte fattat att Brutal Personal hade koppling till Röten Tandkräm. Var Trollhättans punkscen så liten? De var med på första vinylskivan jag köpte, "Really Fast vol.4" Då, när jag var tolv år, tyckte jag de var så jävla bra! Hela "Really Fast vol.4" älskade jag verkligen. Vågar inte lyssna nu. Tror hälften av banden är mindre bra.

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Inte hundra på att de delade medlemmar, men de var absoult med i samma liga, brutal tapes, trollpunk osv. Fanns fler band med lika tramsiga namn, men kommer inte ihåg nå mer.
Dumt nog bytte jag bort mina Really fast för mer än 10 år sen, men minns fortfarande hela texten till Brutal Personals "vem vill?" som var med på 5an (tror jag det var) - lite andra tongångar då:
"Svenne gillar inte att Ahmed och hans syskon kommer hit
och tar jobb vi kunde ha fått även om dom består av att rensa skit
Men jag är av motsatt åsikt, tycker bara det är bra
att invandrarna kommer hit och jobbar för på så vis slipper jag
--för vem vill jobba på linan på saab
tvingas in i ungdomslag
gå upp halv sex vareviga dag
slita för stat och kapital
"

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Justja, nu minns jag, vi pratade ju om detta på tåget till GBG, Puffy! Ah skönt att allt ramlat på plats nudå. Var i Trollhättan 2003 i samband med filmfestival och den helgen var det mycket riktigt nasseträff på nåt torg där. Det var ett jäkla springande och ringande. Kom ganska mycket motdemonstranter utifrån, flera "kända nyllen", folk från typ då samtida TV3-dokumentärer eller sånt, i efterdyningarna av GBG 2001 och medias ökade intresse för "huliganer" osv. Men minns att det slutade med att nassarna lära flytta ut utanför stan, så det kändes bra. Sen tillbaka in i Folkets Hus-bion eller vad det var och fortsätta med festivalen för vår del. Var där igen 2007 men då var det lugnare den helgen.

Kanske var det Brutal Personal-folk på demon där 2003?

Känner folk som växte upp i Trollhättan på 90-talet, rötter i Chile och ja det var hemska historier och upplevelser. Fick också en del bakominfo om inspelningen av Fucking Åmål, då den ju filmades där ja typ slutet av 90-talet eller när det var.

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Jag älskade Brutal Personal när man var ung punkare. Samlade även på Arnes Plasthjärnor skivor där ett tag. Har avyttrat allt utom split LP'n med Ruska Tupp. Mycket bra text. Kände till att de blev nazister sedan tidigare men aldrig gjort kopplingen att de faktiskt är Sveriges Skrewdriver. FYFAN!!! Tycker fortfarande att Brutal Personal är ett av de absolut bästa punkbandsnamnen (tillsammans med Käng Kings här från Kiruna). Tala är silver men skrika är guld.

Mitt bidrag var en text om Närradion i Gällivare, som jag faktiskt gjorde debut i här förra veckan! Kändes väldigt roligt.

Arbete är livets krydda

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Lappia skrev:

Mitt bidrag var en text om Närradion i Gällivare, som jag faktiskt gjorde debut i här förra veckan! Kändes väldigt roligt.

Går det att höra? Var inne på deras hemsida och sökte på ditt kristna namn, men fick inte upp nåt. Var ju kul att se dig i Landet Runt i februari, förresten.

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Missade Landet Runt! Går det att se? Wow. Ja närradio-grejen var ju fin asså! Vill oxo höra det!

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Tyvärr verkar det avsnittet av Landet Runt vara borttaget från SVTplay.

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Nya Svärdet är ute nu. Innehåller väl inte så många forumiter, typ väl bara jag och Pär Thörn? Men är ett fint och bra nummer.

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

B-pappa skrev:

Missade Landet Runt! Går det att se? Wow. Ja närradio-grejen var ju fin asså! Vill oxo höra det!

Jag tror att Landet Runt avsnittet är nedtaget, men man kan se originalklippet här https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb … irar-35-ar SVT redaktionen i Kiruna är vad vi i branschen kallar "Landet runt kåta". SVT-reportarar som hugger direkt det är något Landet runt kompatibelt inslag, haha.

larsesq skrev:
Lappia skrev:

Mitt bidrag var en text om Närradion i Gällivare, som jag faktiskt gjorde debut i här förra veckan! Kändes väldigt roligt.

Går det att höra? Var inne på deras hemsida och sökte på ditt kristna namn, men fick inte upp nåt. Var ju kul att se dig i Landet Runt i februari, förresten.

Jo, man kan lyssna gamla inslag om man går in på deras arkiv! ftp://195.196.139.38/ där ligger klippet som KIRUNA FESTIVALEN

larsesq skrev:

Nya Svärdet är ute nu. Innehåller väl inte så många forumiter, typ väl bara jag och Pär Thörn? Men är ett fint och bra nummer.

Tråkigt, då ids man inte köpa.

Arbete är livets krydda

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

Lappia skrev:
B-pappa skrev:

Missade Landet Runt! Går det att se? Wow. Ja närradio-grejen var ju fin asså! Vill oxo höra det!

Jag tror att Landet Runt avsnittet är nedtaget, men man kan se originalklippet här https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb … irar-35-ar SVT redaktionen i Kiruna är vad vi i branschen kallar "Landet runt kåta". SVT-reportarar som hugger direkt det är något Landet runt kompatibelt inslag, haha.

Haha! Kul att ett sånt lättsamt och roligt program som Landet Runt påverkar journalistiken.

larsesq skrev:
Lappia skrev:

Mitt bidrag var en text om Närradion i Gällivare, som jag faktiskt gjorde debut i här förra veckan! Kändes väldigt roligt.

Går det att höra? Var inne på deras hemsida och sökte på ditt kristna namn, men fick inte upp nåt. Var ju kul att se dig i Landet Runt i februari, förresten.

Jo, man kan lyssna gamla inslag om man går in på deras arkiv! ftp://195.196.139.38/ där ligger klippet som KIRUNA FESTIVALEN

Lyssnade och det lät mycket kul. Hur många gånger har du varit med i lokalradioprogram, Lappia? Hört två-tre inslag. Onekligen forumets största mediakändis. Och det är ju välförtjänt. Fanns en del guldkorn på deras arkiv. Lyssnade på Becka som sjöng några korta stumpar. Bäst var "Cadillac". Ska lyssna på "Keps reportage", "Nisse 25 år i radio" och "Stulen släde." Känns som inslag i min smak. Kommer nog inte lyssna på det om (med?) Markus Allard. Och varför är det så mycket om moderaterna?

larsesq skrev:

Nya Svärdet är ute nu. Innehåller väl inte så många forumiter, typ väl bara jag och Pär Thörn? Men är ett fint och bra nummer.

Tråkigt, då ids man inte köpa.

Kan förstå tanken att strunta, men är ett mycket bra nummer. Maggan Nordin, Henrik Bromander och några utrikiska serietecknare förgyller numret.

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

larsesq skrev:

Haha! Kul att ett sånt lättsamt och roligt program som Landet Runt påverkar journalistiken.

Jo, men jag tror faktiskt att detta är ett fenomen. I alla fall här i Norrbotten. Det känns som att redaktionerna gärna gör saker i stil med att det är bra före för långfärdsskridskor, något gulligt djur, eller typ mysiga saker som Snöfestivalen. Vet inte hur det ser ut i resten av landet men är ju lite status att komma med i "rikset" alltså utanför de lokala nyheterna.

larsesq skrev:

Lyssnade och det lät mycket kul. Hur många gånger har du varit med i lokalradioprogram, Lappia? Hört två-tre inslag. Onekligen forumets största mediakändis. Och det är ju välförtjänt. Fanns en del guldkorn på deras arkiv. Lyssnade på Becka som sjöng några korta stumpar. Bäst var "Cadillac". Ska lyssna på "Keps reportage", "Nisse 25 år i radio" och "Stulen släde." Känns som inslag i min smak. Kommer nog inte lyssna på det om (med?) Markus Allard. Och varför är det så mycket om moderaterna?

Jo, har ju varit med i P4 Norrbotten också och snackat bigfoots, tyvärr sparade jag inte dom klippen vilket suger. Hade varit roligt att höra igen. Läste du min artikel där i Gyrmma Svärdet? Där ger jag bakgrunden till Becka-fandomen som lever i Närradion. "Nisse 25 år i radio" var en superbra special! rekommenderas varmt. Keps speciallen var här rätt nyligen! haha, hur bra radio som helst.

Moderaterna har sitt egna program, sådär som föreningar kan få ha på närradio. Så det är därför dom finns så mycket där i arkivet! Tyvärr är arkivet rätt smalt nu, förtur fanns i princip allt där! Markus Allard avsnittet var inget att hänga i julgranden, men väldigt konstigt att de två världarna skulle mötas. Aimo och Allard.

larsesq skrev:

Kan förstå tanken att strunta, men är ett mycket bra nummer. Maggan Nordin, Henrik Bromander och några utrikiska serietecknare förgyller numret.

Okej, nog kan det säkert finnas nått läsvärt.

Arbete är livets krydda

Sv: Jag ska göra nästa Det grymma svärdet - BLI MED!

larsesq skrev:

Lyssnade och det lät mycket kul. Hur många gånger har du varit med i lokalradioprogram, Lappia? Hört två-tre inslag.

Det här är inte närradio och har väldigt lite (skulle nästan kunna säga ingenting) att göra med Det Grymma Svärdet. Men jag är faktiskt med i en konstutställning om Kiruna som pågår nu https://arkdes.se/utstallning/kiruna-forever/

Arbete är livets krydda