Sv: Filmer

Här finns en länk till TV-serien på öppet arkiv

https://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Nattens_barn/

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

maggan skrev:

Här finns en länk till TV-serien på öppet arkiv

https://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Nattens_barn/

Tack! Glömde att länka i all iver.

Sv: Filmer

Anastasia Ax

http://svenskafanzin.se/misc.php?action=pun_attachment&item=112&download=0

Post's attachments

signal-2020-02-23-214735.jpeg 25.74 kb, 6 downloads since 2020-02-23 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Såg "Killing fields" häromdagen, första gången på kanske... tio år? Kom på att 2010 var ju tio år sen nu, så det är nog ganska precis tio år sen jag såg den. Jesus vad tiden går. Bra film iallafall om Kambodja och röda khemererna. En person som på riktigt bodde där, satt i arbetsläger och lyckades undkomma spelar sig själv (!) i filmen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Haing_S._Ngor
Såg nu att han sköts till döds av "ligister" utanför sitt hem i Los Angeles.

Innan den såg jag "bringing out the dead" som är en av mina favoritfilmer, tyckte det 2000 när jag såg den på vhs hemma, 2010 när jag var äldre och ~förstod~ den och 2020 när man började förstå den på riktigt... eller något. Boken skulle vara rolig att läsa nångång.

Ikväll ska jag nog se "air force one" ni vet, Die hard fast i luften? Harrison Ford spelar USA:s actionpresident - bokstavligt talat - och spöar ryssar på presidentplanet. Knasighet och 90tals action när den är som bäst/sämst.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Är i Småland och hälsar på föräldrarna. Sett lite film med farsan. Först, i lördags, såg vi svenska Klassfesten från 2001. Den var rätt unken och funderar nog på att lägga ut texten mer om dess unkenhet nån gång snart i fansinform.

Igår såg vi Blood Works med Clint Eastwood. Han spelar gammal snut som jagar seriemördare. Han är gammal, seg och får nytt hjärta av en kvinna som blivit mördad. Han bestämmer sig för att lösa mordet på kvinnan vars hjärta han fått - och sen spårar det ut. Han ligger med systern till kvinnan vars hjärta han fått. En liten knatte löser mordgåtan och... näe, det var ingen höjdare alls.

Ikväll ska vi se en Wallander med Rolf Lassgård vi inte sett förut, "Steget efter." Får mig till livs så mycket gubbig mansfilm att jag nog står mig i flera månader, om inte år.

Åt lunch med föräldrarna i ett snöigt Växjö på Max. Bredvid oss satt några grabbar som verkligen hade ett otroligt torftigt samtal. Långa perioder med tystnad följdes av ett avmätt "Ja... Men har ni sett den här filmen då..." (så snackade de om nån mainstreamfilm, typ Marvel-film i högst en halv minut). Ny tystnad och sen "Ja... men har ni sett den här filmen då..." (så snackade de om nån annan mainstreamfilm). En gång fick en av killarna förklara att den film han snackade om inte var "action, utan mer independentfilm, eller ja... drama." Efter det fula "D"-ordet nämnts följde en extra lång tystnad. Kändes som de befann sig i nåt sorts helvete - att i evighet sitta i detta slöa, meningslösa snack om filmer ingen av de andra sett eller orkade prata om.

Sv: Filmer

Tommy skrev:

Ikväll ska jag nog se "air force one" ni vet, Die hard fast i luften? Harrison Ford spelar USA:s actionpresident - bokstavligt talat - och spöar ryssar på presidentplanet. Knasighet och 90tals action när den är som bäst/sämst.

Haha, åh, nu blev jag nostalgisk över en massa sköna gamla filmer som jag gillade när de kom. Typ Air force one, Broken arrow, Jagad, Under belägring, Independence day, Det femte elementet... Borde jag se om dem eller ska jag leva kvar i villfarelsen att de var fantastiska? wink

larsesq skrev:

Åt lunch med föräldrarna i ett snöigt Växjö på Max. Bredvid oss satt några grabbar som verkligen hade ett otroligt torftigt samtal.

Max i Växjö alltså. Där borde man uppenbarligen hänga lite oftare big_smile

Sv: Filmer

Mina kollektivkamrater 2016-2020 (jag bor själv sen i förrgår i en liten etta nu) visade mig en del 90-tals film som jag aldrig sett, däribland air force one. Riktigt kul hur sämst den är och tar sig själv på allvar.
(Andra filmer de visade mig som jag aldrig hade sett före 30 års ålder var bla. Die Hard, Titanic , Face/Off och The Rock)

Det femte elementet är rätt kul att se om i vuxen ålder också. Mest pga den lolziga aliendesignen, tycker då jag som scifikonnesör.

Sv: Filmer

autotrof skrev:

The Rock

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Alltså det är ju fantastiskt hur de släpper Radek eller vad han heter, kommunistledaren, till tonerna av internationalen om jag inte minns fel. :-D

Nu såg jag precis red dawn, apropå amerikanska kommunisthatar-temat. Absolut ingen bra film men fnissighet är ju ett trevligt stadie att vara i pga en film. Jag hade väldigt svårt för "The room" men såg den nu väldigt skeptisk innan med bl.a michelinmannen, den var fnissig och konstig. Väldigt konstig. Men ingen skrattfest som den verkar vara för många? Har nog sett så mycket usla filmer att jag är helt avtrubbad när någon skådespelar uruselt.

Btw, här är ett filmtips: https://www.youtube.com/watch?v=O65Lx1053D0 de som gjorde "den blomstertid nu kommer" väldigt kul film på tema arbete kombinerat med skyttegravar, båda delar som man såklart älskar.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Här på sistonde har jag sett detta:

* God bless America, tänk er om man slog ihop Falling down, Joe (med peter boyle), León och Idiocrazy. Det är en ganska skruvad film om en man som hatar samtiden och hur alla är elaka, ytliga och inte vill någonting med sina liv, han får en diagnos som sätter allt på pränt och börjar mörda människor, tillsammans med en ung tjej som ser sig själv i honom och hans idéer. Skruvat är förnamnet och inte lika bra som sin helt uppenbara förebild; falling down, men absolut inte dålig heller.

* The talented mr Ripley, med Matt Damon. Spännande film om en man med många talanger så att säga. Vet inte hur mkt jag kan skriva utan att spoila, men den utvecklas väldigt intressant.

* Darling, den svenska, den är helt underbar. Jag älskar verkligen den filmen. Blev så taggad så jag faktiskt beställde Johan Klings bok "Människor helt utan betydelse". Se den om ni inte gjort det. Här är trailer: https://www.youtube.com/watch?v=dpxGQAnMXEY
Och den här scenen när den ena huvudrollsinnehavaren försöker skaffa a-kassa är helt underbar: https://www.youtube.com/watch?v=LoGC20EHNUk

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Såg om "Best in Show" igår. Det är en mockumentär om folk som ställer upp i hundtävlingar. Det finns kopplingar till Spinal Tap och samma tjommar gjorde Waiting for Guffman och massa andra mockumentärer. Minns att jag råkade på den när jag vaktade familjens tax. Eftersom taxen fortfarande levde var detta troligtvis någon gång under 2000-talet. Då tyckte jag den var väl lite småkul och känslan hade inte förändrats sedan dess. Alltså: lite småkul.

Annars har jag sett "In Fabric" som verkligen var otroligt snygg och bra och kul. Handlar om en klänning som är besatt och driver dess ägare in i fördärvet. Ibland kan jag känna att regissören Peter Stricklands filmer är för fokuserade på yta och hela formen känns för konstruerad och perfekt. Minns liksom inte mycket så mycket av hans tidigare filmer - "The Duke of Burgundy" och "Berberian Sound Studio" -annat än de kände "snygga" och "fräna" men "In Fabric" var mycket mer komisk, så det är ju bra. Det är kul med kul. Borde kanske se om "The Duke of Burgundy". Fast tyckte att det kändes mest som en sämre "Petra von Kants bittra tårar" av Fassbinder. Hela temat känns ju så här när jag tänker tillbaka på den som rätt träigt: Lesbiskt S&M-förhållande som går åt skogen. S&M-grejen dyker upp lite i "In Fabric" också. Hm... Finns tydlig fler filmer om besatta och demoniska klänningar, som "Tonight I'm Dangerous." Borde kunna göras om andra plagg, såsom strumpor, yllemössor eller varför inte en Fjällräven-väska?

Sv: Filmer

larsesq skrev:

I huvudrollen ses Anastasia Ax, numera noisig performanceartist. Så det får la bli ett tips på detta forum.

I "Den yttersta yttersta yttersta yttersta yttersta dagen" finns det en bra intervju med Anastasia Ax och jag inser att jag missade ett framträdande i Göteborg för inte så länge sedan.

OT: Verkar f.ö. vara sista numret av fanzine-serien av Pär Thörn då förordet börjar "Hej då hej då hej då hej då [...]" o.s.v.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Stämmer att det är sista numret av Yttersta dagen, men redaktörn antyder eller säger rakt ut att det kommer fler fanzines i framtiden men under annat namn.

Ska se Best in show nån gång! Minns Guffman-filmen som lite småtrevlig / småkul! Ja In fabric ligger ju högt på vill se. Gillar verkligen Stricklands estetik genom filmerna. Själv är jag lite väl besatt av yta och så, tycker det är viktigt med film, då det är något som är specifikt för mediet, eller liksom jag gillar filmer utan dialog eller sånt som berättar genom ljud och bild i symbios men det är väl lite en annan diskussion kanske. Fast nu menar jag ju det hmmm väldigt subjektivt, tycker tex Trash humpers är lika "snygg" som Z00 skönhet liv död, även om de formmässigt är helt olika. Men håller med om att konstruerade och perfekta filmer är tråkiga och tomma liksom, men det jag vill peka på som är dåligt då är Wes Andersons filmer - såg Grand Budapest Hotel häromdagen och vred mig i plågor. Oändliga rader av sidoåkningar med kameran, evigt klippande mellan halvbilder av dialog. Samma apatiska tonläge på allt babbel och nånsorts pokerfacehumor. Anderson är en sån där filmskapare som drillats hela livet att han har nåt att berätta, att han är VIKTIG och blivit nånsorts jobbig Jim Jarmusch-klon (Jarmusch är väl i 9 fall av 10 också trist, särskilt på senare år). Sen finns Aki Kaurismäki som skulle kunna vara likadann men är såklart suverän då formen är sekundär och förstärker berättelsen, karaktärerna och dialogen som pressas fram med miljöerna som backdrop. Kan nog tycka att Berberian sound studio av Strickland hade mer yta än innehåll, även om den har mycket innehåll liksom så känns den inte så återvändarvänlig nu, alltså omtittbar. Dock är jag helsåld på Duke of Burgundy men då är ju jag fantast av Jess Franco och Walerian Borowczyks filmer, samt att den ju blinkar mycket till Stan Brakhages insektsteman. Varför är det då bra? Jo för att det skänker hopp eller känsla av att film finns i alla tider och inget behöver vara låst till en tidsepok. Det är fint att se att liksom den kufiga arthousefilmen kan explodera fram sådär i nutid eller ja klart det finns gott om sånt nu och alltid och just den filmen är ju inte så kufig, men jag är svag för brittisk film och hur den ofta har sträckt ut tentaklerna mot europa, så som ex Peter Watkins rörde sig ut i världen via sin exil då filmerna ansågs för radikala. Men ja låter bra med komiska draget i In fabric, fanns ju en del svart humor i Berberian som var upplivande, det absurda i situationerna där. Om jag vet rätt, är det inte så att Tobe Hooper har nåt finger med på Im dangerous tonight? Minns den från nån gammal katalog. Inte sett.

Haha Fjällräven-väska skulle ju vara toppen om sån var hemsökt.

Har typ missat Darling, lär se!

Nu skrev jag mycket mindre än vad jag ville angående Strickland och estestik men är på jobbet... Forumet funkar inte så bra i min nalle tyvärr. Men jag håller ju med överlag.

The room ska jag väl också se, samt såklart se om Falling down. Var det första eller andra numret av paddsatan som pryddes av D-FENS (?) på framsidan? :-)

Har sett en sjujävla drös filmer under påsken som jag väl kan babbla om här sen, men LYFTET är nog årets bästa film hittils, den svenska Kennet Ahl-filmatiseringen. Briljant skådespeleri. VARFÖR är inte denna mer omtalad internationellt!? Å snart når eder B-pappa upp till magiska nivån 8000 st sedda filmer, i sommar cirka så smäller det.

Fick veta igår att årets Filmsamlarträff är inställd (såklart). Jahapp. Tråkigt men rätt beslut såklart av slitvargen Ronny.

Sv: Filmer

Det är nummer tre tror jag. Var så nöjd med det omslaget, det och omslaget med Winona Ryder var mina två "de här måste jag köra!" :-D

Du måste se Darling! Om du inte gjort det.

Idag har jag låtit Vuxna människor gå lite i bakgrunden medan jag jobbat. Väldigt bra film, minns ni den? Med Felix Herngren (har han gett upp att göra film sen det började trilla in månadslön för Solsidan?) som stel uttråkad advokat som är otrogen med en fräck konstfack-tjej, som spelas av Källa Bie (och som var med i filmen Festival något år innan och kunde ha fått sin eventuella filmkarriär förstörd pga total skitfilm, men spelar jättebra i Vuxna människor och räddade upp sig, vart tog hon vägen sen?) Det är väldigt mys-90tal, jag har goda minnen av varma sommardagar och tittandes på den filmen hemma i Jordbro när solen går ner men det är varmt som mitt på dagen ute. Självklart på en sönderspelad VHS och med typ Comviqs reklam för den nya funktionen SMS innan själva filmen. Så åt man torra popcorn ur en bunke och läste Python som man köpt på kiosken samma dag. Det var fina tider. Minns att jag började läsa MAD då också. Tyckte om MAD mer än Python på den tiden, men idag tror jag det har ändrats. Mot slutet var ju de två tidningarna ganska lika varandra.
Iallafall... vuxna människor. Bra film! Mysig film!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Ska absolut se Darling! Ja minns Winona-omslaget också. Framsidorna var så fina, svartvita och avskalade.

Lägger här ett tips på Bunny Lake is missing, noir kriminalare från 1965. Vanligtvis inte direkt min kopp te eller alltså jag gillar ju det mesta Hitchcock och liksom spänningsfilm med filmisk touch, men denna var verkligen nåt i hästväg. Fenomenal, klurig, oväntad och ruskigt snygg. Ren njutning, inte en död sekund. Den börjar med att ett barn försvinner mitt på ljusa dagen i London - bara det att vi som åskådare inte har fått se barnet och kan därför inte helt utesluta att barnet kanske inte finns (oj blev den där meningen rätt, vet inte). Därifrån skruvar sig handlingen än fler varv och man börjar ifrågasätta de olika karaktärerna och tillochmed sig själv, sitt minne för detaljer i det man sett under filmens gång. Wow, helt enkelt. Årets bästa film jag sett hittils ihop med ovannämnda Lyftet.

När Vuxna Människor kom så såg jag trailern absolut överallt, på bio och sen på TV och sen innan andra filmer på VHS eller DVD eller vad det var. Sen har jag nog sett hela. Ska se den igen om jag hittar den. Ah mysiga minnen där Tommy, dagarna på 90-talet. Uff vad tiden går. Tur att minnen finns, undrar hur allt skulle vara annars.

Sv: Filmer

Igår såg jag "ORCA". Och jag ska skriva en filmrecension nu:

Medelklassen mår bra, men hur mår du?

Filmen ORCA känns som ett försök att skapa ett dokument över vardagen 2020 i Sverige (dvs i Stockholm där alla svenska filmer utspelar sig om de inte är tvingade till en annan plats, som "Jakten på en mördare", "Plötsligt i Vinslöv" och så vidare) och eftersom vi helt gett filmskaparkulturen till den rika medelklassen så matas resten av omvärlden med bilden av att Stockholmare är lata, ytliga, självupptagna hemmasittare i bostadsrätt i Vasastan. Reality check: slår man ihop endast Haninge, Huddinge, Botkyrka och Solna får man 391.283 personer som INTE bor innanför tullarna. Och lägger man dessutom till alla i Stockholms kommun utanför tullarna, så får vi hela 946,673 personer. I stockholm bor totalt 1,515 017 personer så minus oss som bor utanför tullarna så blir det 568,344 personer kvar innanför tullarna. Lite mer än hälften bor alltså utanför innerstan. Och då har jag säkert gått på gamla siffror och/eller blandat ihop nåt - men jag kan säga att de allra flesta av oss INTE bor på Odenplan, utan vi bor utanför och åker buss, tunnelbana eller pendeltåg in till stan för att jobba/plugga/umgås.

Iallafall.
Filmen ORCA kretsar kring ett gäng människor och filmen utspelas nästan uteslutande i ensamma rum framför datorerna, där all dialog i filmen sker. Den skildrar alltså den isolering som de allra flesta av oss (i hela landet) levt i sista året. Vi ska hålla nere på de sociala kontakterna och umgås istället över skärmarna. Det skapar en väldigt sorglig situation som faktiskt är väldigt kännetecknande för den tid vi lever i just nu. Allt eftersom visar det sig att karaktärerna är sammanlänkade på olika sätt genom händelser i sina liv, vilket spär på bilden av totala främlingar för varandra, fast det finns så mycket samband mellan alla människor. Tänkvärt. Vilka handlar filmen om då? Om vi bara ger en personlighetsbeskrivning på en mening och suddar ut alla kopplingar till varandra:

* En skäggig man som skriver en roman hemma.
* En tonårsdotter som bor med den skäggiga mannen men håller sig inlåst på sitt rum, deprimerad och har klimatångest. Dessa pratar också med varandra över skärmar, fast de bor i samma lägenhet.
* En döende mamma på hospis. Hon har inte covid utan är bara jättegammal.
* En man som försöker ha något kock-instagram-konto och lagar mat framför sin mobil. Ett yrke vi alla i Stockholm har haft nångång.
* En influcenser spelad av Vera Vitali
* En äldre man som är psykolog men brottas med egna problem
* En kvinna som gömmer sig från sin egen familj
* En tonårskille som kämpar för att bli skådespelare och spelar in videoklipp till sin agent
* Agenten i fråga, som jobbar med att casta skådisar till filmer
* Tonårskillens kompis, spelad av Alba August, som håller på gå under av att behöva vara hemma hela dagarna.
* En kvinna som inte vill veta av sin pappa som övergivit sin familj för nästan 30 år sen.
* Ett kontaktsökande nättroll

Ja, det var typ det.
Vi kan se här att filmen ska skildra coronaåret 2020 (filmtiteln anspelar på djuret "Orca" som är ett av världens mest sociala djur - men det kan lika gärna vara "Orka" som i att man ska orka med den här tillvaron vi är i nu, vad var tanken? det gillade jag iallafall.) ... men filmen misslyckas kapitalt med några saker:
1) Förutom det uppenbara att de flesta inte lever de här övre medelklassliven med fina rena stora lägenheter, designermöbler, ekologisk pasta...
2) ....så verkar INGEN vara drabbad av covid på något sätt, ingen har en anhörig som ens verkar vara sjuk. Det är som att det bara är arbetarklassen som insjuknar och dör och de här lirarna bara ska "softa sig igenom" pandemin
3)... det jobbigaste i allas liv är att de inte kan resa utomlands kravlöst (mat-influencern har någon invoice på en resa till Italien de inte kan nyttja å det stressar honom nåt oerhört) eller vara utomhus. Alba Augusts karaktär finns på riktigt:

Alba spelar den uttråkade medelklasstjejen som klättrar på väggarna efter tio minuter för att hon inte får festa. Den här typen finns iallafall omkring oss, jag tror de flesta på det här forumet inte lider av det här beteendet. På mitt jobb har jag några kollegor som mår dåligt nu under pandemin för att de "bara måste vara hemma". Är de hemma och inte gör någonting i mer än en timme så börjar de tänka och reflektera över sig själva och det är det dom är livrädda för. Därför fyller man sina dagar med smartphones, klubbar, ytliga vänner, sex och konsumsion på olika sätt. Nu när allt detta är fråntaget, på paus eller omgjort till oigenkännerlighet så har de bara sig själva kvar. Och då inser de vilka tomma skal de är och att de vill så lite med sina liv. Alba försöker döva detta genom att konsumera allt på Netflix och HBO men även det har ett slut. Då krälar man på golvet och börjar gråta för att vardagen är så jävla tråkig.

Hennes karaktär är alltså en som jag iallafall kan säga finns. Visst, sen finns ju influencers, självupptagna vuxna osv, men hur många såna känner man till? Albas karaktär ändå passande för en person i runt 30års åldern i Stockholm.

Eftersom nästan allt i Orca är filmat genom olika mobil/datorkameror så är den ju lite speciell att titta på. Det "vanliga" filmandet är väldigt begränsande vilket på nåt sätt skapar en klaustrobisk känsla. Det blir så deppigt när mat-influencerkillen dricker öl själv i ett nedsläckt rum och videobråkar med sin fru som är någon helt annanstans.
Det är en skildring av vardagen vi befinner oss i, men den går konstigt nog - eftersom detta omfattar så gott som ALLA i sverige just nu - så är den svår att relatera till. Väldigt svår.

Det är som att de som bestämmer coronastrategin har utgått från den här filmen. Alla kan inte jobba hemma. Alla kan inte avstå en Italien-resa. Alla kan inte bara ligga hemma och slappa.
*De flesta av oss jobbar ju på arbetsplatser där man måste befinna sig och ens enda skydd är visir och omättliga mängder handsprit. Vi som jobbar hemma är ju faktiskt ganska få i förhållande till alla som jobbar ute i samhället.
* Att resa är ingen självklarhet för alla, det är dyrt, svårt att få till tid och så vidare. Att gräma sig över en invoice till Italien är rätt fjuttigt när man nekas soc och inte kan köpa SL-kort för närmare tusen spänn.
* Ligga hemma och slappa? Nej man ska ju ta hand om sina barn, aktivera dem, hålla städat och laga massor av mat hemma eftersom alla ska äta tre gånger om dagen hemma. Vem fan har tid att ligga på golvet och sträckkolla Netflix hela dagarna?

Jag skrev först och främst en mening, "Medelklassen mår bra,  men hur mår du?" för det är den enda fråga jag kommer på när jag ser den här filmen. Ingen i filmen verkar dö i covid, ens bli drabbade. Ett barn får lite feber men det verkar inte bli värre än att barnet är på fötterna i slutet av filmen. Ingen i filmen verkar ha blivit permitterade eftersom de få som har ett arbete i filmen kan göra det utan problem framför sina skärmar. Psykologgubben och filmagenten verkar de enda som arbetar. Och med världens ovanligaste jobb dessutom.
Så jämför man med sin egen vardag där folk runtom en insjuknar, man blir orolig. Alla blir friska men man kan ju aldrig veta. Varför gång nån kompis skriver att hen testat positivt så blir jag lite orolig. De flesta har inte underliggande sjukdomar eller är i riskgrupper, men man kan ju aldrig vara säker. Ett par kompisars anhöriga, en del arbetskamraters anhöriga har dött. Det är fortfarande en armlängd ifrån mig själv å döden i covid, så än så länge är jag inte livrädd liksom. Men det är ju en person bakom varje siffra som dör. Och varje person som i regel har anhöriga, barn etc. Deras liv förändras för alltid och deras anhöriga dör i en pandemi istället för av hög ålder eller vad det kan vara.
De flesta av mina kompisar går upp på morgonen och går till sina jobb. De som inte gör det jobbar hemifrån och vi som jobbar hemma är de som verkar ha minst problem. Vi har ju frigjort mängder av tid att göra hushållsarbete hemifrån och därmed frigjort tid på fritiden. Men för alla våra anhöriga som är hantverkare, jobbar inom vården, skola, kollektivtrafiken etc.. de måste gå till jobbet. Och där finns relativt lite skydd jämfört med det totala skyddet i att kunna isolera sig hemma och beställa hem mat från internet.

Nej, filmen fick mig att reagera negativt. På medelklassen. Inte på pandemin. Den är svår att vara arg på. Men det är lättare att vara arg på de självupptagna idioterna som vägrar använda mask i kollektivtrafiken, som inte begränsar sina umgängen för att de "skulle må så dåligt om de inte fick träffa 'nån' ". Dessa blir man arg på. De är, för att använda ett ord jag inte gillar, privilegrade jävla medelklassarslen. Deras dag kommer komma.

Filmen får 2 av 5. Kul med ett samtidsdokument. Men det är typ det.
Inte en film man ser om.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Orca? det är ju Mördarvalen!
Tänkte bara påpeka en sak, jag har sett många av de senaste 10 årens svenska spelfilmer (fler än 70, fråga inte varför...) och skulle säga att en stor del av dem inte utspelar sig i Stockholm utan på mindre orter där man ofta vantrivs. Efter vad jag förstått beror det framförallt på någon sorts EU-bidrag.

Sv: Filmer

Oj. Kan det vara så kanske? Känns ju som att allt man sett utspelar sig i Stockholm. Intressant med EU-bidrag för att framställa allt utanför storstäderna som tråkigt :-o

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

344 Senaste redigerad av puffy (2021-01-09 15:30:39)

Sv: Filmer

Haha, ja det vore ju taskigt. Minns inte riktigt hur det där funkar, men det började väl med Trollywood och allt det där. Tristess, vantrivsel, psykisk ohälsa och osannolikt beteende är annars några av grundbultarna i svensk film var de nu än utspelar sig...
En annan sak jag kom att tänka på nu är att i en hel del filmer som ändå handlar om Stockholmare så åker de iväg någon annanstans.
Det är väl dyrt att filma i storstan, även den här som du skriver om verkar ju mest utspela sig inomhus?
Sånt där är rätt kul att undersöka om man inte har något bättre för sig...

Sv: Filmer

Det verkar ju logiskt eftersom ALLA svenska filmer handlar om det där, som inte är komedier och de är ju finansierade av SF. kanske alla de här "äta sova dö"-rullarna får sin sponsring av EU alltså?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Jag läste på lite om det här för något år sedan, men minnet är som det är när det kommer till  byråkrati... Men något åt det här hållet: de flesta svenska långfilmer finansieras genom Filminstitutet, sen kan kommuner fixa EU-stöd för inspelningar i just deras region, är väl en chans till arbetstillfällen, sätta bygden på kartan osv. Sånt som storstäderna inte bryr sig om. Det där leder i sin tur till att det blir en viss sorts film som för stöd av SFI, alltså då såna som utspelar sig i småstäder, eftersom någon annan redan krattat manegen inför inspelning. Det lustiga är ju att de här ställena så ofta framställs som mer eller mindre miserabla, så någon push för det lokala är svårt att se, men de får kanske ta vad de får. Så sponsringen sker mer indirekt kan man nog säga.

Självklart görs det en hel del film som utspelar sig i Stockholm också, men många av de här mellanbudgetproduktionerna, som det görs rätt många av, gör det faktiskt inte. ÄTA SOVA DÖ är ju ett exempel. Tyckte förövrigt uppföljaren, om man kan säga så, AMATÖRER inte var så tokig. Ännu en småstadsfilm, men mer positiv.

Sv: Filmer

Jag hade väldigt svårt för Äta sova dö, det var ju en skildring av klassmhället i dess renaste form, men jag fick sån avsmak när jag såg den på bio och det satt en massa mellisar och förfasade sig över att hon övervägde att sno pengarna från kassan "Nä-ä, inte ska hon.." JO klart hon ska hon är ju fattig som en kyrkråtta å desperat. Pengar är pengar och kapitalismen är fruktansvärd.

Viktig skildring men det kändes som den stannade till tycka-synd-om-recensioner eller någon enstaka som stack ut. Har så jävla svårt för sånt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Strålande recension, Tommy! Vad kul. Blev arg och glad. Man blir så jävla trött va! Måste erkänna att jag undviker svensk film för att det är min akilleshäl, det som provocerar mig bortom sans och vett. Det borde jag ju bli mer och oftare, så att ilskan riktas åt rätt håll. Men sånt brukar leda till trubbel och konflikter, när jag blir på sånt humör, även om det leder till kreativ energi också, men jag kan råka ta det lite för långt. Puh, blev lite uppviglad nu. Minns dina bra inlägg om Äta sova dö.

Såg den hära Svenskjävel typ ja den den kom på dvd och blev rabiat. Fan, jag ska fota texten i lillboken som medföljer och lägga upp här, för att elda på lite hatets flammor. :-) Återkommer. Men ja jäkla skarpt skrivet där Tommy, fint.

Sv: Filmer

Haha fick ett ryck och slet fram denna på jobbet. Inte läst på typ fem år men jodå nog var den nästan så pinsam som jag mindes den. Jösses. Jag vill mena att detta är den "ultimata" texten om svensk film (visst, konkurrensen är säkert stenhård men jag har iaf inte läst något på samma nivå) eller kanske snarare mer precist medelklassfilm, här har vi en som går all in och liksom outar "sig själv" och hela ideologin. Såklart extra lustigt att filmen ifråga är bland de tommaste, blaskigaste och intetsägande filmerna som gjorts. Det finns många viktiga människor som gör viktiga grejer!

Post's attachments

Svenskjävel1.JPG 2.28 mb, file has never been downloaded. 

Svenskjävel2.JPG 2.31 mb, file has never been downloaded. 

Svenskjävel3.JPG 2.21 mb, file has never been downloaded. 

Svenskjävel4.JPG 2.35 mb, file has never been downloaded. 

Svenskjävel5.JPG 2.32 mb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

Sv: Filmer

Tala inte med mig om de svenska småstads/landsbygdsskildringarna. Jag har sett dem, vuxit upp med dem och jag hatar dem.