Tråd: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Såg det på vår portomaskin på jobbet "6.80 för ett frimärke?!?!"
https://www.postnord.se/skicka-brev-och … r-tjanster

Så nu vet ni det. Ingen superförändring från föregående höjning till 6:40, men det är de små förändringarna man inte märker som tillsist biter en i arslet..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Har inte bott i Sverige på elva år men här i England har portopriset ökat från under £1 (2007 cirka) till £1.70 för att skicka ett litet brev till Sverige. Annat som vanliga basvaror har inte ökat lika mycket - så vitt jag vet. Det är galet nu när man tänker på det.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Sjuka jävlar!

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Hurra! 2020 blir det dyrare med portot. Jisses...

https://www.postnord.com/sv/media/press … er-portot/

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Fy fan...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

passa på att spara ihop pengar och köpa några hundra frimärker innan dom höjer. har gjort det några gånger en tjänar sjukt mkt på det!

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Bra tips, Ane!

Höglandsnytt har nog skrivit den bästa artikeln om portohöjningen:

http://www.hoglandsnytt.se/chockhojning … anda-inte/

8 Senaste redigerad av Deklaration (2019-10-08 16:33:08)

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Köpte 100 frimärken idag. Fortfarande asdyrt, 900 kronor.

Kostar mig 22 kr att trycka upp en tidning på 60 sidor och behöver två märken för att skicka iväg den. Det blir alltså 40 kronor för ett nummer, om jag ska gå jämt ut.
Fanzine-priser vill ju ligga låga, på runt 25 kr, men jag förstår inte hur det kan vara möjligt längre. Känns både tråkigt att ta 40 kronor per nummer, och tråkigt att gå 15 kr back per sålt ex. Fortsätter höjningen på märken kommer fanzines sålda på nätet snart kosta som vilken Egmont-tidning som helst.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Köpte också märken idag. Har inte några fanzines på direkt utgång men lär ha det typ nästa år och då hade det varit surt med ännu dyrare porto.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Galet dyrt! Ska också försöka köpa på mig några häften. Någon gång ska jag väl få ut ett nytt fanzine är det tänkt...

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Hur ska jag tolka det här och vad fan i helvete är frimärkta brev för något?

nazistjävlarna på Postnord skrev:

Skrymmande brev
Som skrymmande räknas brev/rulle med större tjocklek/diameter än 30 mm eller större kortsida än 250 mm (gäller ej Rek utrikes). Från och med 1 januari 2020 så ingår skrymmandetillägg i priset för frimärkta brev.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Skrymmande är ett ålderdomligt ord för typ svårhanterlig, klumpig om jag inte har fel.  Istället för att anställa fler brevbärare så har de gått en kurs i gammelsvenska för att förvirra oss som tillför kapital i det där bolaget. Bra jobbat, Posten!

(Jag förstod inte heller...)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

De börjar bli bättre på att stämpla frimärkena också, de små rackarna. Kändes som ett tag (för typ två år sen) så kunde jag återanvända massvis med ostämplade frimärken från paket och brev jag fick hem till mig.

Läste också ett fansin från mitten av 90-talet och där skriver fansinskaparen att han hatar Posten för att de höjer portot. Och i Snedtänkt-avsnittet om Sci-fi pratar David Nessle om 70-talets sci-fi-fansinscen och hur de också hatade posten. Så det är väl en väldigt gammal historia, men på senare tid har det ju varit rent förskräckligt. Alla, till och med personalen och ansvariga chefer, är väl införstådda i att sammanslagningen med danska posten var ett otroligt dumt drag.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Köpt hem frimärken på Tradera. Att jag inte tänkt på det förut. Köpte nu 50 märken för 400 kronor på stabila 8 kronor styck. Kolla in det om portot känns för högt.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

För att dra upp en gammal Wanloo.

"Oscar tycker att frimärken har blivit för dyra.

Oscar piensa que las estampillas han llegado hacer demasiado costoso."

PunBB bbcode test

Post's attachments

Screenshot 2020-07-11 at 10.32.31.png 229.36 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

relaterar! nu kostar ett frimärke elva kronor.

det roliga är ju att postnord säger att det beror på att folk skickar mindre brev, men det är ju samma frimärke man använder när man köper paket och då går det åt flera frimärken. och i dessa tider när e-handeln slagit lavinartat sedan länge och vanliga affärer slås ut... så borde ju intäkterna till postnord vara skyhöga?
visst, sen delar brevbärarna sällan ut paketet man köpt, men de ska ju skicka hem avi:er till en, och små paket får de ner i brevinkastet. för å inte tala om alla som har brevlåda.
nej, det imponerar inte....

när jag startade tråden kostade det 6:80 och man var arg på det priset :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Deklaration skrev:

Köpt hem frimärken på Tradera. Att jag inte tänkt på det förut. Köpte nu 50 märken för 400 kronor på stabila 8 kronor styck. Kolla in det om portot känns för högt.

Hur funker det? Har kollat lite på tradera men fattar inte om det är värt det.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

18

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Tommy: Du skrev att priset var 6:80 när du startade tråden, stämmer de att de var mitten på 2018 du startade tråden? Det låter ju helt otroligt att priset har ökat med 4,20kr på 2 år. Håller helt med om det med paketen. Mycke mycke mindre små brev men har svårt att haja hur det kan rättfärdiga en sån höjning.

Men nu när postväsendet är mer ett verktyg för att få hem prylar snarare än att kommunicera så är de kanske inte lika viktigt att hålla nere priset eller nåt. äsch.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Japp.. det är helt galet.
Jag tänker ju på det där att porto är ett porto så de får ju in sina pengar, oavsett om folk skriver ett brev eller ska posta en tröja. Det måste ju gå att gräva i varför avgifterna höjts så mycket? De enda jag sett som grävt (ge mig tips på fler!) är satirprogrammet svenska nyheter som gjorde en grej av att Posten i danmark går asdåligt och drar ner svenskarna i fördärvet, typ.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Tommy! Jag såg också det där inslaget på Svenska Nyheter. Som jag minns gick postverken i Sverige och Danmark ihop i ungefär samma veva som danska staten bestämde sig för att digitalisera massor av myndighetspost, ansökningar osv. Det ledde då troligtvis till att danska Posten gick med massiv förlust som vi nu i Sverige genom hopslagandet måste vara med att betala. Tråkigt värre.

Jag har lagt ut massvis med pengar på porto genom åren, genom alla jag bytt och skickat gratis fanzines till. det känns väl ok men kan ibland titta längtansfullt i fjärran och drömma om det ljuva 90-talet när portot var asbilligt. Portot lägger verkligen en blöt filt över all form av postberoende kultur.

Lade ut en annons på en blogg som handlar om mail art (postkonst) tidigare i år och har under våren och sommaren fått 50-60 olika konstverk av folk, som jag tänker ha med i ett fanzine. Där kör folk på ganska bra trots dyrt porto, men verken är ju ofta små, i form av vykort eller mindre papper.
Har ett fanzine färdigt som jag ska trycka när jag har råd, kanske i höst, där jag aktivt minimerat sidantalet för att det ska bli lättare och billigare att skicka.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Ja det stiger och stiger. Bara påminna alla på att om en limmar frimärkena kan man ju återanvända dom och spara in jävulskt mkt pengar! SÄrskilt om en byter med folk.

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Hittade en halv karta frmärken hemma i en låda, fick ungefär samma känsla och reaktion som jag kan tänka mig att folk som hittar en hundring på marken eller knark i en gömma gör "Wow kolla här!"

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Haha, ja, det är härligt när man hittar frimärken man glömt Tommy!

Sist jag köpte frimärken råkade den unga killen i kassan på konsum ge mig två kartor fast jag bara betalade för en. Det var som att få 100 spänn i näven. Samvetet drabbade mig ett kort ögonblick men jag släckte det genom gammal hederlig rättshaveristiskt tänkande: jävla Postnord, jag förtjänar lite rabatt så mycket post som jag skickar osv...

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Funderat en del på priser för fanzinet nu när portot är så dyrt och för att det diskuterats varför vissa zine är så dyra. Jag har tagit 50-56:- för mitt senaste nummer (sjukt inkonsekvent och ibland glömmer jag vad jag brukar ta (måste börja skriva ut priset på omslaget)). Det är ju punk att ta 10-20 spänn för ett zine men ska man verkligen gå back? Med förlust lär man ju gå hur som helst men vi lever ju inte på 00-talet. Inflation och dåliga löner påverkar ju, så en 50 spänn är väl som 20 spänn var förut? Sjukt trött i skallen men ni fattar vad jag menar gissar jag.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Nazistjävlarna på Postnord har höjt portopriset igen

Jag har också tänkt på det, att 20kr är ett traditionellt pris men inflationen gör ju sitt.. 40 kronor känns som det är vanligare att folk tar och själv ifrågasätter man ju inte ett fanzine som kostar 40kr. Det kanske är dit vägen ska gå?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig