Tråd: Upphittat

Vad är det roligaste/konstigaste ni hittat på gatan?
Skriv gärna om upphittade lappar, inofficiella konstverk och klotter!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Upphittat

Jag hittade en kanyl bredvid en tom nappflaska i ett garage när jag var typ 13. Det var sjukt olustigt.

Hittade en plånbok med mamma när jag var liten som var dränkt i vattnet och full med monopolpengar.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Upphittat

Hinkvis med lappar, några foton, kläder (mest vantar), tom plånbok, glasögon, pennor, tom skrivbok. Tyvärr inga skivor eller böcker. Många av lapparna har försvunnit och det känns trist. I framtiden ska jag börja skanna in dem (och möjligen publicera dem) i större utsträckning. Vet inte hur det funkar att bifoga bilder här, så nu får ni hålla till godo med det här inlägget från oktober förra året: http://larsnilssonesq.wordpress.com/201 … upphittat/

Sv: Upphittat

Men Lars, du hittade ju en massa böcker i en container förra året, och den där telefonsvararkassetten som du spelade upp för mig häromsistens, med den ångerfulla mannen.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Upphittat

Böckerna, ja! Vad tusan - de glömde jag. Sylvia Plath och Sartre och "Män kan inte våldtas" plus några skrivböcker. Bra grejer. Har även funnit en fin möbelgrupp, där jag för egen maskin kånkade upp en av möblerna, resten lämnade jag kvar. Det var en form av hylla. Det satt ett glasat fönster på den, så antagligen är det väl tänkt att folk skulle ha prynadssaker i den. Tänkte be om hjälp att bära upp den, men den enda jag såg ute på Sjöbo torg var en gammal krum dam. Jag fick bära på den. Höll nästan på att spy i trappen. Ingen spänstig grabb, jag inte. Den står nu hos mina föräldrar och är propfylld med mina mammas böcker om sorg och död och ångest.

Med böckerna i containern hittade jag även en del möbler, men då jag skulle flytta några dagar senare lät jag dem ligga. Telefonssvararkassetten är inköpt på loppis i Vetlanda. Så det är ju inte upphittat - som i gratis. Har sett att någon har slängt ut en matta från SF Bio i en container nära Knalleland och varje gång jag går förbi funderar jag på att ta med mig den hem, men känner när det väl är dags att det inte är värt det och att den där mattan nog bara kommer lorta ner mitt hem.

6 Senaste redigerad av Hunden (2014-03-03 11:30:54)

Sv: Upphittat

På jobbet har de slängt en liten leksakskeyboard bland grejerna som ska till soptippen. Jag har sneglat och suktat efter den i ett par veckor nu. Ljuden på den är precis sådär lo-fi-fula och coola som jag gillar. Den har skum design också, själva tangenterna ligger på en gummimatta, som man alltså rullar ut när man ska spela på den. Grejen är att jag inte vågar fråga om jag får ta den, av rädsla för att de ska tycka jag är en konstig typ som gillar leksaksinstrument (fan vilken braksvenne jag är), och jag vågar inte bara ta den heller, även om den ska slängas, för jag får upp katastrofscenarion i huvudet där jag anklagas för att ha stulit från jobbet, vilket är dubbelt, nej trippelt svinigt, eftersom jag jobbar i någons hem. (Jobbar man på ett stort företag ser jag stöld snarare som en löneförmån.)
Ack, gummikeyboard, du blir aldrig min!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Upphittat

Hunden: fråga om du kan få den till ett syskonbarn vetja

Sv: Upphittat

Just på gatan kan jag inte minnas att jag hittat något speciellt sådär. Nå foton och lappar kanske men inget särskilt. Däremot har man ju dumpstrat en hel del främst mat och lite kläder då. Minns i nian innan man var vegan så hade jag dumpstrat femtio godispåsar med Polly som jag fyllde en ryggsäck med och delade ut på en friluftsdag, det var uppskattat.
När den lokala videobutiken stängde så var man ju också och grävde lite i containern som dom hyrt och det var ju helt underbart.

Arbete är livets krydda

9 Senaste redigerad av larsesq (2014-03-03 18:48:27)

Sv: Upphittat

Att gräva i containers är ju skoj. Grovsoprum är härliga. Det är svårt att komma in till dem och jag har nog aldrig bott i en byggnad som haft ett grovsoprum. Några vänner fann TV, skrivare, videospelare och sånt i en (rik) familjs container i Visby för... ja, jisses det är nästan tio år sedan. Det var märkliga grejer att slänga. De funkade ju fint. Men så kanske det går till när en lever flott och flådigt? Videobutikscontainer låter fräckt också. Vad fann ni för filmer - eller var det annat som slängdes?

Sv: Upphittat

elias242 skrev:

Hunden: fråga om du kan få den till ett syskonbarn vetja

Bra idé Elias242, ska jag göra! Alltid skönt när någon hittar vägar runt braksvennigheten.

Upphittat är ett brett tema. Allt som inte är ren stöld, fast kanske oavsiktlig stöld (hmmm), är ju giltigt. Dumpstring kvalar in av principiella skäl, hur fan kan man kalla det stöld att stjäla sopor?
När jag gick på gymnasiet minns jag att vi häckade utanför ICA i centrala Luleå. Deras lastkaj fanns inuti ett parkeringsgarage. Så när någon bil körde in där kunde vi smita in med den. I containern minns jag att vi bl.a. hittade massor med mandelmassa och choklad, och att vi sen gick hem och rullade mandelmassan till bollar som vi doppade i chokladen. Utsökt.

Angående dumpstring tycker jag det är lite radikal-chic på ett jobbigt sätt. Något som pretentiösa ungar kan kalla en revolutionär handling, att leva som en parasit på konsumtionssamhället istället för att vara produktionshjon och medlöpare. Stämmer väl, men något revolutionärt är det då inte. Däremot är det alltid kul att höra dumpstringshistorier.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Upphittat

Jag har en del dumpstringshistorier, hittade bl.a öl o cigg en gång på lidl. Har aldrig livsstilspolitikdumpstrat såvitt jag vet utan alltid gjort d för att spara pengar och/eller för att jag gillar att få tag i saker gratis. Har dock träffat ett o annat freak genom åren, bland annat det kortlivade nätverket FiS, Friganer i Stockholm. Jesus vilka tomtar.

12 Senaste redigerad av Lappia (2014-03-05 12:28:14)

Sv: Upphittat

Men jag gillar ändå livstilism och sånt där tycker det är rätt roligt som fenomen. Vet att det finns ett freegan kollektiv i Piteå så du har konkurans ifall du skulle ge dig in på den marknaden Hunden!
Nu spårar vi kanske lite från ämnet upphittat men en bekants bekant jobbar på soptippen här i stan och han har ju skördat oändligt med prylar genom åren. Allt det vanliga som man kan misstänka typ tv-spel, videos, dataprylar, möbler inget sådär superroligt men förra veckan berättade han att någon slängt en läskautomat ni vet ensådan där man stoppar tior i? Fast dom hade struntat i att tömma den på läsk och på mynt! Så han hade ju hela diskhon till bredden fylld med mynt och kylen full utav läsk.
Slit och slängsamhälle blir ju så banalt då man till och med kastar bort pengar.

Förut hade Röda Korset en container där dom brukade slänga diverse plagg som dom inte ansåg dög till försäljning. Oftast var det kläder som  var trasiga men engång hittade jag tre stycken 90-tals hardcore t-shirts (givetvis i storleken XL) med djurrätts motiv och en Refused tröjja. Då var man nöjd.

Arbete är livets krydda

Sv: Upphittat

Oj, många historier här! Kom igår på att jag när jag var liten var i skogen, var väl en 10 år gammal kanske, klättrade upp på favoritstenen i min hemby. Hittade en glödlampsförpackning. Öppnade den och däri låg en lyxrunkad kondom! Ovisst om personen hade genomfört någon form av samlag eller bara avnjutit utsikten över halva byn och dragit en banjo, vilket toppen av den stora stenen erbjöd. Är 90% säker att det rörde sig om singelonani, grabbarna som bodde i närheten var mkt just i denna skog och de lämnade en del prylar omkring där. Kom också på att min nya film står jag näck på toppen av denna sten och tittar ut över byn. Vet inte om detta innebär nåt särskilt, troligtvis inte. Tycker bara det är konstigt att jag helt glömt kondomhistorien tills igårkväll.

Sv: Upphittat

Pratade du inte, B-pappa, någon gång om du (och/eller Tommy) funnit gamla tidningar i någon stuga eller skojar minnet med mig?

Har hellre aldrig dumpstrat på allvar eller som någon sorts livsstil. Men när jag går och slänger sopor på sopsorteringen brukar jag ibland glo efter grejer som folk lämnat i kartonger eller nära containrarna. Det är lite som att gå på loppis, fast utan att betala. Men jag känner mig inte som någon revolutionär efteråt. Inget glatt "Där fick du, konsumtionssamhälle!" från min mun.

Sv: Upphittat

Kolla runt i grovsoprum är väl kotym för den svenska folksjälen tänker jag? Gör väl alla:-) Det är ju i soprummet man kanske hittar Mac-datorer liksom

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Upphittat

Ja det du tänker på, larsesq, är väl nåt jag sagt om nån stuga där vi hittade tidningar från innan eller när andra världskriget tog slut, det var fint.

Sv: Upphittat

Ett kul fansinkoncept vore att bara trycka upp fansinet på papper som man har hittat eller fått. Alltså typ om du jobbar på ett ställe o så slängs.d mkt papper i containern så e d ok, eller om en kompis ger dig en bunt papper som den int behöver, eller om d finns i soprummet m.m.

Så om d e ont om papper så e d ba ut o leta. Tänker att belöningskänslan av att få klart sina tidningar blir större om d var svårt att samla ihop råmaterialet

Sv: Upphittat

Det var en fin idé Elias!
Jag skulle vilja göra ett fanzine som är tryckt på myndighetsblanketter! Typ socialtjänstens och kronofogdens.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Upphittat

Ja, det är skoj idé. Har jag fel eller gör inte vissa arbetsplatser om gammalt papper till block? Har ett vagt minne om att jag sett folk skriva på block gjorda av gamla använda papper.

Själv brukar jag, när jag kopierar eller går förbi en kopiator, ta en titt i deras pappersinsamling och kolla ifall det finns några bra grejer som folk har slängt. Använder det sedan som bakgrunder till fansinet.

Sv: Upphittat

Hunden skrev:

Det var en fin idé Elias!
Jag skulle vilja göra ett fanzine som är tryckt på myndighetsblanketter! Typ socialtjänstens och kronofogdens.

En kompis till mig tänkte skicka sina fanzine i tingsrättskuvert, såna som kallelserna etc skickas ut i. Synd att hon aldrig gjorde det, för det hade varit jättekul. Skicka fejkade domstolskallelser lite kors å tvärs i landet..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Upphittat

jag fick full av skit #3 av falafelmongo för nåt par veckor sen, vilket kom i ett kuvert med mysko logga på. jag ba: VAÄRE HÄR??!? blir alltid lite rädd och misstänksam när det kommer brev med loggor på som jag inte känner igen. men det var nog bara från falafelmongots jobb.

apropå det här med myndighetspapper, jag kom att tänka på en rolig grej som finn zetterholm sa när jag såg honom på en visfestival för några år sen. han berättade att han fått en pappersbunt i present av sin vän bengt sändh. jaha, tänkte han då, vafan ska jag med dem till? då förklarade bengan att det var a4-papper som bara var nån centimeter kortare än vanliga - "dessa ska du använda när du ska skriva brev till myndigheter och sånt, för då passar inte papperna i deras pärmar". helt ot men fantastiskt.

Sv: Upphittat

Det var ju en makalös historia Saftgay! Dissidens i ett litet practical joke. Antar att det inte är applicerbart i samma utsträckning numera, men ändå.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Upphittat

Idag hittade jag en datautskrift på gatan utanför biblioteket. Någon hade skrivit ut en sida med bibelcitat. Inte särskilt intressant, utan det roliga var rubriken: "WHAT DOES THE BIBLE SAY ABOUT 'EVIL LUST?'"

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Upphittat

När jag ändå är inne och nekropostar så kan jag berätta om de sjuka mängder pengar jag hittar. Ofta händer det i samband med att jag faktiskt behöver de till något. Som exempel kan jag ta "skal du ha bank"-demon jag var på i Oslo 2002. Ganska gött väder i juni har jag för mig och jag hängde mest med food not bombs och lagade mat för att hålla mig lugn. Alla pengar tog slut rätt snabbt och efter en vecka i Oslo behöver jag ta mig hem och hittar totalt 400 norska i två sedlar, de var blå med Kristian Birkeland (som jag har för mig forskade på norrsken eller nåt, skitsamma, iaf). Det räckte precis för att köpa biljett hem till Borås och köpa frukost åt alla i mitt resesällskap på centralen. Så jävla najs liksom.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Upphittat

Lyxigt att hitta pengar. En annan har ju bara hittat små summor. Typ nån tjugo eller så. En Fia jag kände lite halvt i min ungdom påstods ha hittat 500 kronor i buskarna vid Bingebyhallen i Visby. Det gjorde jag stora ögon över när jag fick höra, och gör nog fortfarande stora ögonen över. Och nu finns typ varken buskarna eller Bingebyhallen kvar. Den heter nåt annat, Bingebyhallen. Var där inne i somras och köpte en glass medan föräldrarna åt en macka vid Kupan. Vi åt olika lunch, så att säga.

Jaja. Det mesta jag hittat är 150 kronor i Malmö, utanför en frisörsalong. Jag blev jätteglad. Några veckor senare blev jag bestulen på min mobiltelefon och 150 kronor. Lätt fångat, lätt förgånget eller hur nu klyschan går.