Saftgay! Badbollsidén var riktigt fin. Tokig så där. En gång pysslade jag med att rita på ballonger med spritpennor. Tänkte att det kunde vara fint när man blåste upp ballongen och så fanns det en teckning där. Tyvärr nöts ju färgen bort när ballongen expanderar och drar ihop sig, expanderar och drar ihop sig.
Frågan är när det inte är ett fanzine längre, när det blir könst. Fast det kanske är en helt oväsentlig fråga iofs.
Jag gillar lådor, boxar. Första numret av Hunden var ju en stor tändsticksask full med lappar med text. Skulle gärna göra en till sån låda fast med texten tryckt på riktiga kort, d.v.s. tjockt jävla glansigt papper eller kartong.
I något gammalt HC-zine som jag läste för några år sen hade de med en guide till hur man gör ett mini-fanzine. Man viker helt enkelt ett A4 fyra eller fem gånger och klipper bort den övre kanten som bildas. Jag gillar verkligen enkelheten i det. Man kanske skulle göra ett sånt nån gång. Göra några för hand där varje exemplar blir unikt på något sätt.
Ett annat intressant fenomen i fanzinevärlden, vilket dock inte har med formen att göra, är 24-timmars-utmaningen. Det är tydligen rätt populärt i Australien och Amerikat. Man ska helt enkelt göra ett helt zine, text och layout och allt, på 24 timmar.
maskinpark.bandcamp.com