Tråd: Knep & Knåp

Vill gärna höra om ni har några roliga tips på hur man kan förfärdiga layouten till sitt zine?
Särskilt vill jag höra hur ni som pysslar med klipp-&-klistra-zines går till väga?

Ni får gärna också berätta om olika hantverksmässiga grepp som ni märkt av i andra zines. Känns som att det rimligtvis borde finnas en uppsjö av olika roliga tilltag som folk använt när de gjort layouten till sina zines. Men kanske är zinescenen jävligt homogen när det kommer till lägg-ut:en?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Knep & Knåp

En grej jag och en kompis gjorde med en serietidning vi gjorde var att vi satsade på liggande A5-format. Problemet är att för att göra det krävdes lite extra pyssel i samband med utskrifterna. Vi gjorde det i typ indesign för A3-format, och sen skar vi A3-arken på längden och vek dem på mitten för att få ett uppslag. Rätt effektfullt och kul att jobba med liggande ist för stående. Nackdelen är att beskäringen av arken måst göras m kniv o stållinjal om en int har en superlång giljotin.

Sv: Knep & Knåp

Gör klipp-och-klistra dels för att jag tycker det är snyggt, dels för att jag ogillar att peta med grejer framför en dator (gillar att hålla i sakerna i mina fysiska händer) och försöker aktivt komma bort från datorn. Mindre skärmtid, desto bättre, är min devis.

Köper billiga tidningar på loppis. Går igenom dem och klipper ut bilder och texter som jag finner intressanta. Sparar dem.
Skriver ut texterna (i rätt format. Hur stora spalterna ska vara går lätt att ta reda på med hjälp av en linjal). Klipper ut dem och klistrar in på vikta A4-sidor. Lätt som en plätt. Det enda som behövs tänkas på är att lämna en liten ram, för kopiatorn klipper bort ungefär en halv centimeter av A4-arket. Det är så enkelt och rofyllt och skoj.
Försöker få till så texterna och bilderna verkligen fyller ut sidan. Det är det enda knepiga, i mina ögon.

Har inte sett så vidare innovativa fansin när det gäller lägg-uten. Det mest pyssel-aktiga grejer. Handmålad bilder, inklistrade grejer och sånt. Några syr ihop fansinen istället för att ta gamla hederliga häftklammer. Första numret av Misärmanifestet har ju en litet rött band som i en gammal bok. Det är finurligt och snyggt, men hade ju funkat bättre om fansinet var tjyvtjockt. Men jag har nog inte mycket att komma med här, ändå håller jag inte käft. Oförskämt.

Sv: Knep & Knåp

En bekant hade n massa gamla sönderkladde skolböcker m hårdpärm som hen snodde själva pärmen o fäste kring tidningarna. Minns tyvärr inte tekniken hur de fästes på pärmarna men d va rätt snyggt iaf.

Tänker att tapet på kartong skulle kunna va festligt som omslag också.

Sv: Knep & Knåp

Jag har en grej av att jag tänkte göra yttersta pappret (dvs omslag och baksida, i brist på bättre ord) i olika material. Ett i aliminiumfolie, ett i OH-papper (och typ skicka med en penna till alla som köpte fanzinet så dom fick rita ett eget omslag) ett i kartong osv. Det mesta har jag skitit i av ren lathet, men OH-pappersidén är jag fortfarande lite sugen på.

Om man gör med tunnare kartong så borde man ju kunna göra precis vad som helst med det egentligen.

Pyssel kanske kan låta begränsat, men ofta är det ju där kreativiteten verkligen kan flöda!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Knep & Knåp

Första numret av mitt och min vän Rebecca Digbys fansin Vänner utan sex, hade yttersta pappret som var transparent tunt papper, lite som bakplåtspapper fast kanske lite tjockare. Det krusade sig lätt. Tror att OH-papper, som är grövre, kan vara en bättre idé. Kanske vara lite svårt när väl fansinet ska häftas, tänker jag. Vill göra ett tygomslag någon gång.

Sv: Knep & Knåp

Jag var tvungen att testa nu på lunchrasten: Det fungerar ganska lätt att häfta i OH. Tänk er ett lite tjockare papper bara. Så länge man inte har ett a5-fanzin med över 15 a4-papper så är det nog ganska lungt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Knep & Knåp

Tänkte nog att häftklammern hade svårt att gå igenom det tjocka OH-pappret, men om det går bra så låter det fint. Ska du trycka på OH-pappret?
En annan idé är ju att göra som Durutti Coloumn och köra ett sandpappersomslag. Eller pop-ups. Det hade varit skoj.

Sv: Knep & Knåp

Ska man göra som durrutti kolonnen ska man gå ut och skjuta kvarterets fascist i huvet, inget annat duger.

Sv: Knep & Knåp

Sandpappersomslag är ju en klassiker. Likaså att skjuta fascister i huvudet.
Jag gillar också Det Grymma Svärdets gamla stil där de tog omslag från gamla tidningar och bara bytte ut titeln. Särskilt första numret med Rallybilen gillar jag väldigt mycket.  Morsan och Mötley Crüe gjorde ett fint omslag i den stilen, använde omslaget till en gammal hobbytidning och skrev nya rubriker och så, var det månne #4?

Att dekorera de färdigtryckta sidorna med färgpenna och rita små figurer är kul, att pryda sidorna med klistermärken likaså.

Man kanske skulle göra ett zine där vissa sidor (eller alla?) är blanka och uppmana läsarna att pryda dem med egna texter och bilder. Sen kan de byta sitt exemplar med någon annan läsares. Om man är spindeln i nätet och förser folk med adresser och frimärken borde det vara lätt.

Hundens layout är förjävla tråkig, så den finns knappt något att skriva om. Jag scannar in lite bilder, hämtar andra bilder från nätet och sen lägger jag ihop hela klabbet med texterna i Libre Office. Barnlek.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Knep & Knåp

fin tråd!

jag har verkligen aldrig fattat hur man gör en tidning i datorn. HUR GÖR MAN? det är ju jättekonstigt! mycket lättare att göra den på riktigt, om än att det blir lite klumpigt och lurigt med en massa grejer klistrade på varandra (damen på tryckeriet häromdagen gjorde stora ögon när jag slängde fram min bunt. jag skämdes lite när hon bläddrade igenom). när det gäller fanzinelayout i allmänhet tycker jag att en så enkel sak som att göra framsidorna i olika färger är skitfint. alltså att göra alla exemplar av ett nummer i olika färger. det är inte skitjobbigt men jättejättefint.

det där med pop-up låter helt galet vackert också. älskar såna böcker! men hur gör man?! det går säkert att experimentera.

jag tycker det är här vikta minifanzinet är ganska sympatiskt också, om än lite synd att en hel a4-baksida försvinner: https://www.youtube.com/watch?v=Xh1W15BWCUk

minns att jag och bells spånade på massa tokiga idéer kring olika format förr. vi tänkte bland annat göra ett badbolls-zine, där vi skulle skriva/klistra saker på en uppblåst badboll, som man sen pyser ut och skickar till nån. sen kan den blåsa upp och läsa. vi hade också pussel-fanzine i tankarna, som ju fungerar på ett liknande sätt, fast lite lurigare för läsaren som måste bygga ihop pusslet först.

Sv: Knep & Knåp

Pop-up borde var lätt att göra. Det är väl bara att göra en pappersgrej som är rätt stor och sen vika och limma? Eller? Ska nog ta mig tusan undersöka det här. Tweepopfansinet Picknick hade en sorts pop-up i ett nummer vill jag minnas.

Pusselfansin låter skoj. Borde ju egentligen inte vara så svårt det heller. Bara klippa och fixa och ha tålamod.

Vill minnas att jag läst ett fansin som var klippt som en pistolkula. Eller så var det bara affischen för fansinet som var i formen av en pistolkula. Vissa tyckte det var fränt. Det går ju så klart att klippa och fixa med själva formatet. Men jag trivs inte riktigt med tanken på att slösa med en massa papper.

Sv: Knep & Knåp

saftgay skrev:

fin tråd!

jag har verkligen aldrig fattat hur man gör en tidning i datorn. HUR GÖR MAN? det är ju jättekonstigt! mycket lättare att göra den på riktigt, om än att det blir lite klumpigt och lurigt med en massa grejer klistrade på varandra (damen på tryckeriet häromdagen gjorde stora ögon när jag slängde fram min bunt. jag skämdes lite när hon bläddrade igenom). när det gäller fanzinelayout i allmänhet tycker jag att en så enkel sak som att göra framsidorna i olika färger är skitfint. alltså att göra alla exemplar av ett nummer i olika färger. det är inte skitjobbigt men jättejättefint.

det där med pop-up låter helt galet vackert också. älskar såna böcker! men hur gör man?! det går säkert att experimentera.

jag tycker det är här vikta minifanzinet är ganska sympatiskt också, om än lite synd att en hel a4-baksida försvinner: https://www.youtube.com/watch?v=Xh1W15BWCUk

minns att jag och bells spånade på massa tokiga idéer kring olika format förr. vi tänkte bland annat göra ett badbolls-zine, där vi skulle skriva/klistra saker på en uppblåst badboll, som man sen pyser ut och skickar till nån. sen kan den blåsa upp och läsa. vi hade också pussel-fanzine i tankarna, som ju fungerar på ett liknande sätt, fast lite lurigare för läsaren som måste bygga ihop pusslet först.

När jag har gjort på dator så har jag gjort det i Ms Word, och sen följt den här guiden: http://www.howtogeek.com/howto/32759/ho … s-in-word/
Det enda kravet är att man har en skrivare som kan printa på båda sidor samtidigt, och det kan man ju inte alltid räkna med.. Men det är ett alternativ!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Knep & Knåp

Saftgay! Badbollsidén var riktigt fin. Tokig så där. En gång pysslade jag med att rita på ballonger med spritpennor. Tänkte att det kunde vara fint när man blåste upp ballongen och så fanns det en teckning där. Tyvärr nöts ju färgen bort när ballongen expanderar och drar ihop sig, expanderar och drar ihop sig.

Frågan är när det inte är ett fanzine längre, när det blir könst. Fast det kanske är en helt oväsentlig fråga iofs.

Jag gillar lådor, boxar. Första numret av Hunden var ju en stor tändsticksask full med lappar med text. Skulle gärna göra en till sån låda fast med texten tryckt på riktiga kort, d.v.s. tjockt jävla glansigt papper eller kartong.   

I något gammalt HC-zine som jag läste för några år sen hade de med en guide till hur man gör ett mini-fanzine. Man viker helt enkelt ett A4 fyra eller fem gånger och klipper bort den övre kanten som bildas. Jag gillar verkligen enkelheten i det. Man kanske skulle göra ett sånt nån gång. Göra några för hand där varje exemplar blir unikt på något sätt.

Ett annat intressant fenomen i fanzinevärlden, vilket dock inte har med formen att göra, är 24-timmars-utmaningen. Det är tydligen rätt populärt i Australien och Amerikat. Man ska helt enkelt göra ett helt zine, text och layout och allt, på 24 timmar.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Knep & Knåp

Omslag-Erika gjorde ett fansin under en bussresa till Berlin. Men jag tror nog bara att själva texten och bilderna gjordes då. All läggut och sånt gjordes senare. Men det är ju också något en kan roa sig med. Speciellt när en åker buss till Berlin med en massa danskar. Jag skrev texten till mitt kollagefansin Winter Waffle Duck på ett tåg mellan Växjö-Göteborg en solig dag. Ska nog packa med mig sax och lim nästa gång jag gör en längre resa (på dan. Nattåg är inte bra förutsättningar för att göra fansins).

Är guiden till mini-fansin det som finns i HDHC#3 (eller 2)? Han skriver att han gör ett mini-fansin av ett A2, tror jag. Blir en himla massa sidor. 

Fansin är väl till viss del konst? Men låt oss inte komma in på den tradiga frågan: Vad är konst? Då vill inte jag vara med längre.

Sv: Knep & Knåp

Konst är knost och fanzines är schmanzines. Klappat och klart. Knappat och Kralt.

Jo, det var precis den artikeln jag menade, i HDHC #2 eller 3. Så det var A2 de använde. Det funkar med A4 också, det har jag provat, fast det är knepigt att häfta sidorna utan att en del av varje sida liksom försvinner in under de övriga.

Det vore roligt att pröva göra ett zine under tidsbegränsning. Det blir verkligen en utmaning. Känns som man borde göra meditationsövningar innan för att komma in i rätt stämning.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Knep & Knåp

Hunden skrev:

Det vore roligt att pröva göra ett zine under tidsbegränsning. Det blir verkligen en utmaning. Känns som man borde göra meditationsövningar innan för att komma in i rätt stämning.

Man kanske inte behöver köra på 24 timmar, ta 48 timmar istället. Det skulle jag kunna tänka mig att testa:-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Knep & Knåp

En idé som jag burit på under lång tid men aldrig gjort något av är att samla in de små lapparna med inköpslistor som brukar ligga och skräpa i botten på kundkorgar och i kundvagnar utanför mataffärer och klippa och klistra ihop bitar av dem till någon sorts konkret poesi. Vet inte om man ska klippa upp orden vart och ett för sig eller rentav bokstav för bokstav, men det skulle kunna bli fint med alla olika handstilar som blandas.
Om någon mer produktiv person fastnar för idén är ni välkomna att använda den!

maskinpark.bandcamp.com

19 Senaste redigerad av larsesq (2014-02-09 11:06:32)

Sv: Knep & Knåp

En typisk skrivarkursövning är att ta inköpslistor och skriva en berättelse utifrån den. Alltså: skissera upp en person utifrån inköpslistorna. Jag samlade på dem ett tag, men det roligaste som hände med dem var ett vän fick för sig att det stod "kuksallad" (och inte "kruksallad") på en inköpslista.
Denna samling slängdes sedan vid någon flytt. Funderar på att samla på dem igen och göra dem delar av kollage.

Sv: Knep & Knåp

Nån som är bra på potatistryck o har lite tips? Går d att köra m vattenfärg om den blandas tjockt i vatten?

Tänkt att d vore kul m en tidning som e kopierad som vanligt men omslaget e på nåt kul papper m potatistrycksbilder

Sv: Knep & Knåp

Kålrot!!! (Eller rotabagge som det heter här i Västergötland)

Sv: Knep & Knåp

Onda Märket! Gummistämplarna du pratar om måste ju vara såna "rubber stamps" som man alltid hör att folk använde i fanzinens barndom. Åtminstone punkzinen. Jag har också en stämpelsats, som jag köpte på Clas Ohlsons. Gummibokstäverna är monterade på fyrkantiga träpinnar. Funkar skitbra.

Rotade igenom några mappar häromdagen och hittade ett par gamla bokstavsmallar i tjockare papper. Typsnittet var ganska skrivstilsmässigt, men jag tror det kan bli snyggt. Ska använda det till ett klipp & klistra-nummer längre fram.

När jag var runt sjutton minns jag att jag satt och klippte ut bokstäver i kartong som jag sen använde för att spraya graffiti. Hade en plastpåse full med de där bokstavsmallarna när jag begav mig ut. Det blev såklart bängligt och tidskrävande att behöva byta mall för varje bokstav. Jag stod på öppen gata i säkert en halvtimme och sprayade. Nervös och skakig. Det prövade jag bara en gång.

maskinpark.bandcamp.com