Ja, precis läst klart. Ligger hemma i mördande smärtor med dubbla giktfötter, sömnlösa nätter av gråt och dödsvrål, förbannande av existensen och det obrydda kosmos osv. Men! Guldnummer som fått mig att tänka på annat än smärtan för en stund.
Numret har det absolut bästa språkliga flytet hittils, fina meningar, fokus, utsvävningar, anekdoter, sakligt & personligt, trevligt och ärligt. Kul att Sensuela dyker upp igen (recenserad i Kissan Päivät, har jag för mig) och även larsesq (kan tro att denna uppskattar det nordiska temat i detta nummer, särskilt några av de svenska filmerna) har ordat om denna. Jag ska absolut ta tag i mitt Bigfoot-tittande igen efter det att jag avverkat alla mina filmhögar (hört den förr?), men nu har jag iaf två eller 3 lediga hyllrader pga har sett massa VHS som nu ska säljas, så har plats att kasta in mina stökiga watch-piles som tar plats i dessa hyllor. Lät väldigt bra med tågfilmen med bara åkande tåg, sånt gillar jag och vill filma själv, men kanske inte just tåg, utan bara långa filmer med bilder som man kan halvsova till efter jobbet och känna sig lycklig och fri. Kul med intervjuer med diverse lirare runtom, man blir sugen på att ut och resa och uppleva saker. Tokfräsigt nummer, jag tycker alla nummer har samma känsla av upptäckarlusta, variation och "vad kommer på nästa sida...?". Känns långsiktigt hållbart, stabilt.
Bonus: bjuder på en recension av The Blob (1958) som jag skrev nog förra året. Enda jag glömde påpeka är att Studio S DVD-utgåva har lite halvtråkig bildkvalle, sourcad från nånsorts semi-videokälla, bilden är väldigt softad och suddig i konturerna. Men sett att det finns nån ny 4k-blu-ray på denna, låter väldigt väldigt hett, för såna som bryr sig om sånt.
PS har The being, skräckfilmen, här i hyllan i engelsk fetbox, ska se nån gång i år, blir kul. Och håller med om The Bullet train, den kunde varit så mkt bättre. Men gillar Optimums goa Sonny Chiba-boxar, 3 filmer i vardera, tidsresefilmen GI Samurai är underbar!
https://www.helgebiblioteken.se/web/are … y=the+blob