Tråd: **PUFFY** nummer 6

Den sjätte PUFFY är inlämnad på tryck idag. Lite annorlunda än tidigare med mer musik-intervjuer och fokus på nordisk film, men i stort sätt är det samma som tidigare med katastrofer, bigfoot osv. Borde vara klar imorgon eller i varje fall innan helgen, så det går bra att beställa nu så skickar så snabbt som möjligt. Trycker många ex så det är bra om ni köper....!
30:- inklusive porto. Skicka PM.

Sv: **PUFFY** nummer 6

Välsigne

Arbete är livets krydda

Sv: **PUFFY** nummer 6

Ja, precis läst klart. Ligger hemma i mördande smärtor med dubbla giktfötter, sömnlösa nätter av gråt och dödsvrål, förbannande av existensen och det obrydda kosmos osv. Men! Guldnummer som fått mig att tänka på annat än smärtan för en stund.

Numret har det absolut bästa språkliga flytet hittils, fina meningar, fokus, utsvävningar, anekdoter, sakligt & personligt, trevligt och ärligt. Kul att Sensuela dyker upp igen (recenserad i Kissan Päivät, har jag för mig) och även larsesq (kan tro att denna uppskattar det nordiska temat i detta nummer, särskilt några av de svenska filmerna) har ordat om denna. Jag ska absolut ta tag i mitt Bigfoot-tittande igen efter det att jag avverkat alla mina filmhögar (hört den förr?), men nu har jag iaf två eller 3 lediga hyllrader pga har sett massa VHS som nu ska säljas, så har plats att kasta in mina stökiga watch-piles som tar plats i dessa hyllor. Lät väldigt bra med tågfilmen med bara åkande tåg, sånt gillar jag och vill filma själv, men kanske inte just tåg, utan bara långa filmer med bilder som man kan halvsova till efter jobbet och känna sig lycklig och fri. Kul med intervjuer med diverse lirare runtom, man blir sugen på att ut och resa och uppleva saker. Tokfräsigt nummer, jag tycker alla nummer har samma känsla av upptäckarlusta, variation och "vad kommer på nästa sida...?". Känns långsiktigt hållbart, stabilt.

Bonus: bjuder på en recension av The Blob (1958) som jag skrev nog förra året. Enda jag glömde påpeka är att Studio S DVD-utgåva har lite halvtråkig bildkvalle, sourcad från nånsorts semi-videokälla, bilden är väldigt softad och suddig i konturerna. Men sett att det finns nån ny 4k-blu-ray på denna, låter väldigt väldigt hett, för såna som bryr sig om sånt.

PS har The being, skräckfilmen, här i hyllan i engelsk fetbox, ska se nån gång i år, blir kul. Och håller med om The Bullet train, den kunde varit så mkt bättre. Men gillar Optimums goa Sonny Chiba-boxar, 3 filmer i vardera, tidsresefilmen GI Samurai är underbar!

https://www.helgebiblioteken.se/web/are … y=the+blob

Sv: **PUFFY** nummer 6

Kul nummer. Vanligtvis tycker jag det mest är kul att läsa om filmer jag nog aldrig kommer se, men här valsar du ju in på nordisk film. Det ser jag ju på! Kul så ända in i norden (häpp!). Lite tankar och åsikter (som ingen bett om):
Skoj med Öppet arkiv-tips och att vi befunnit oss i samma lokal (såg också Deadline på Cinemateket).
"Sensuela" är så klart toppen, men glöm inte bort att Tulio har gjort några andra höjdarfilmer. Som till exempel "Oroligt blod" från 1946. Försökte se alla hans filmer, men efter ett tag blir jag ju lite trött på hans ständiga tema "Kvinnor som råkar ut för illasinnade män." Svårt att se om han är en rabiat manshatare/kritiker eller bara gillar att tänka på kvinnor som offer. "Oroligt blod" är dock så sliskig och småäcklig och fantastisk.

Niskanen har jag inte sett så mycket av, men hans miniserie "Åtta dödsskott" ska ju vara något i hästväg, har en finsk man sagt till mig. Den verkar dock rätt omöjlig att få tag i. Så... jaja. Och ingen Jörn Donner i Finlandsspecialen? Hutlöst! Ett tips på finsk film och Risto Jarva är annars "Bensaa Sounisaa". Det mest håglösa racing- och triangeldrama jag nånsin beskådat. Har svårt för hans nya vågen-filmer. Har väl svårt för nya vågen, punkt.

"Mannen som tänkte ting" verkar jättekul. Länge tänkt se den. Tack för påminnelsen!

Norge har en hel del fina guldkorn. Missat att sett nåt av Arne Skouen, men verkar spännande. Är inte så mycket för krigsfilm överlag. Danskarna gjorde mycket sån film också. Direkt efter andra världskriget. Förståeligt så klart, men mycket känns inte så kul filmiskt längre, mer som tidsdokument. Däremot suktar jag rejält efter att få se Edith Carlmars "Ung frue forsvunnet" från 1953. Om knarkmissbruk och elände. Ja, kort sagt: Jag var på gång en sommar och vår med att kolla på mycket nordisk film (skrev om det i det som skulle bli splitten med B-Pappa, men som blev Sällsamheter i Munchkinland#15 eller #14 eller nåt sånt). Tappat det, då jag liksom tappat det stora intresset för att se på film i största allmänhet, men blev sugen på att ta upp det med att titta på nordisk film igen. Så tack för det! Övriga numret kändes som Puffy brukar göra: Kul och knas och skoj och bra.

5 Senaste redigerad av puffy (2018-04-15 09:12:02)

Sv: **PUFFY** nummer 6

Tack för tankarna om tidningen och kul att ni gillar den!
Kanske blir det en ny "norden runt" vända i kommande nummer, finns en del fler filmer jag är sugen på att se, så alltid bra med tips.
Jörn Donner har väl aldrig vart någon större favorit, men det var lite konstigt ändå kan jag hålla med om. Som jag skrev i inledningen är alla finska recenssioner (utom "Sissit" som jag såg nu) skrivna för 10 år sen, jag såg ett gäng Donner-filmer i samma veva men skrev jag något om dem verkar det ha försvunnit... Han är väl lite för välkänd också. Tulios melodramer är trevliga, men orkade också bara med ett par stycken och har väl ingen större lust att ta upp det igen. Är nog rätt klar med gammal svartvit finsk och norsk film överlag känns det som, blir nog senare alster i såna fall - men det ger sig väl med det.

Sv: **PUFFY** nummer 6

Strålande nummer! PUFFY blir bättre och bättre för varje nummer (och då var det ju kanon från början). Nörderi rules