Sv: Den stora jultråden

Rare Exports såg jag med mitt gamla GBG-kollektiv (bland annat Joar som var med i första NAT). Vill minnas den som okej, men verkligen inget att springa benen av sig för. Roligare på pappret, som många "sådana" filmer (vad fan jag nu menar med det).

Sv: Den stora jultråden

B-pappa skrev:

Dvdns guldår i Sandviken på 00-talet... man kunde gå till Dollarstore och Rusta och komma hem med precis vad som helst i film och tevespelsväg. Köpt spel där för en spottstyver då som idag är tokrariteter, från såna där outlet-lådor, japanska rymdshooters och rpgs osv. Haffa en Sonny Chiba Streetfighter-dvdbox för 40 kr? Inga problem. Kanske köpa ett helt berg såna för ett par tjugor? Inga problem det heller. Superobskyra soundtracks till italienska skräckfilmer från Fin de siecle media? Visst, gå till Ö o B bara. Sanslöst. Gick hem med väska efter väska när det duggaste som tätast där. Och såg just SNDN2, haha, Garbage day-scenen osv. Skulle beskriva den filmen exakt likadant, spola fram. Märklig film.

Jäklar B-Pappa, du har levt filmsamlardrömmen du! Jag missade nog den eran då man kunde fylla en säck med filmfynd från Rusta, ÖoB eller Dollarstore. Har dock tänkt tanken att just dessa billighetsbutiker borde kunna inhysa bra, kommersiellt misslyckad film och inte bara dåligt kommersiellt misslyckad film och kristna tecknade omtolkningar av sagor som Disney redan gjort film på för 20 år sen. Kan inte minnas nåt fynd nu, men hoppets låga lever kvar.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Den stora jultråden

Idag är det dock torftigare där. :-( Beror lite på vart det letas. Bollnäs hade en del kula grejjer på dvd, men inte var det mycket. Jag & larsesq gjorde ju en del glada upptäckter lådorna i Borås också, lite småskoj grejjer för tio kr styck på Ö o B osv. Märkliga flöden, hur hamnar vissa filmer på såna där ställen? Jaja, nu är det väl loppis som gäller för en som vill "gulda".

Sv: Den stora jultråden

Okej! Jag tar och livar upp den här tråden igen. Den enda högtiden som av någon anledning har fått en egen tråd på forumet. Har ni någon jul feelinkii? har ni druckit någon glögg, ätit pepparkakor, lyssnat Onkel Kånkels julskiva eller liknande ännu?

Har ni provat hjortronglöggen? Jag drack en här för någon helg sedan och måste säga att det var rätt gott. Ruskigt sött och sliskigt men var gott när man bara tog en kopp. Minns inte om jag prövat det tidigare.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Yes! Ska testa hjortonglöggen, tack. Blir absolut pepparkakor, julpromenad och glögg till helgen + lite tecknat och ska ev spela Sagan om Ringen-brädspel med far (eftersom han är gammal hasch-Tolkienist). Finns en vacker tystnad i min hemby på julafton. Inte mycket billjud och frid råder, bara knarr från ens skor i snön och frisk, skön luft. Litar fullständigt på att mina päron inte köper julskinka och att vi möts kring hummusens, julmustens o vegankörvens lyster. Nån liten liten finsk sillbit kanske slinker ned men det får vi se.

Sen nu i veckan ska jag för andra gången i vinter extraknäcka lite som jultomte åt barnen på ett bibliotek. Sist fick dom pepparkakor, nu blir det presenter.

Sv: Den stora jultråden

Hittade en julskiva som kanske kan uppskattas av forumiter, https://jherekbischoff.bandcamp.com/alb … lk-with-me det är jullåtar fast i "twin peaks" version.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Neeeeej vad grymt big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Ska tydligen vara i Småland under julen. Äta veganskt julbord med mossan och snacka väder med fassan. Kanske se nån gamla go svensk film och dricka nån sorts barkdryck eller vad det var de bubblade om, föräldrarna. Köpt nån träddryck. Fattade inte allt, för det var inte läge att få sylar i vädret. Det funkar väl med småländsk jul, men ja... Fuck god jul, som nån smart boråsare en gång så fint skrev.

Har precis sett finska versionen av HC Andersen (HC står för "Hardcore") Snödrottningen. Riktigt snyggt barnfantasty/matinéäventyr från 1986. Trist att de överanvänt den Hollywoodska-musiken bara. Det drar ner helhetsintrycket. Men som sagt, snygg som attans och så mycket 80-talsgotik att nästan klockorna stannar och katten jamar. Det är lite julfilmskänsla i den faktiskt. "Lumikuningatar" heter den i original. Därav att jag skriver om den i jultråden.

På tal om det, såg att det finns en norsk seriemördar-skräckis som säkert är rätt dålig, men kanske är värd att glutta på för den som är hugad. Med jultema, så klart (jag håller mig till ämnet). "O'hellige jul" heter den. Från 2013. Året gör ju att ens entusiasm går att kontrollera och är rätt dämpad (men som jag och min expert/fantast till bror kom överens om i vårt stora skräckfilm-pow wow häromsistens: 1990-talet är sämsta årtiondet för skräckfilmer.)

Sv: Den stora jultråden

Har själv inte varit på något julbord i år, vi har det alltid på Tusen Toner och vi veganer brukar få våra bukar gödda också. Men tyvärr missade jag det, har däremot ätit jultalrik eftersom det blev rester kvar. Hc Andersen, har du varit på Hc Andersen muséet i Köpenhamn? Jag var där för några år sedan, det låg vägg i vägg med Ripleys Belive It or Not som jag ville besöka. Lade man till typ 40 danska slantar på biljetten fick man tillgång till HC Andersen också, kommer nog dröja innan jag går dit igen. Var rätt tråkigt måste jag säga.

Ah, norsk julskräckis lät otroligt bra. Jag kollade upp trailern och lade till den i min watchlist.

Från oss alla, till er alla en ruskigt kron jul.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Vi skulle strunta i vegansk julskinka i år och istället skulle jag och föräldrarna (till och med min far, karnivoren) griljera en kålrot. Får se hur det blir med allt det där. Drycken var i alla fall björksav. Ska väl hutta i mig lite i helgen.

Har typ inte varit på nåt så där känt och jätteskoj (bortsett från Ungdomhuset) i Köpenhamn. Vad gjorde jag de somrar i min barndom när vi var där? Gick mest runt och tänkte att det var lite mysko att vara i en storstad. Men HC Andersen-muséet var alltså ingen höjdare? Var Ripleys Believe it or Not roligare?

Fina BFI har sammanställt den här listan med julskräckisar: http://www.bfi.org.uk/news-opinion/news … rror-films

Sv: Den stora jultråden

larsesq skrev:

Vi skulle strunta i vegansk julskinka i år och istället skulle jag och föräldrarna (till och med min far, karnivoren) griljera en kålrot. Får se hur det blir med allt det där. Drycken var i alla fall björksav. Ska väl hutta i mig lite i helgen.

Jaha, hur råder utlåtandet om kålroten?

larsesq skrev:

Men HC Andersen-muséet var alltså ingen höjdare? Var Ripleys Believe it or Not roligare?

Nä, det var väl inget att hänga i julgranen direkt (see what I did there?). I och för sig så smet vi som sagt in där precis efter vi hade varit på det något mer häftiga Ripleys. Där man fick se allsköna krytozologiska fossiler av sjöjungfruar och äkta kannibalskt hantverk i form av krympta människokranier. HC Anderssen museet var mer bara massa plakat på danska om karlns liv och leverne.

larsesq skrev:

Fina BFI har sammanställt den här listan med julskräckisar: http://www.bfi.org.uk/news-opinion/news … rror-films

Ja, tack för den där listan! Blev en hel del julskräckisar i år faktiskt. Men känns skönt att man har en hel bunt att ta sig igenom nästa jul också, något att se fram emot helt enkelt. Av de filmer jag tog igenom mig i år måste jag säga att Christmas Evil (Aka You Better Watch Out) stack ut ur mängden, skruvad julslasher med freak inslag. Blev inte alls förvånad när jag läste att John Waters var ett fan av den, väldigt Watersk på nått sätt.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Kålroten var finfin. Smakade kålrot, föga förvånande. Men gott. Kul att skippa sojaalternativet också. Tröttsamt med julmat egentligen. Försöker komma bort från alla sojaalternativ. Min farsa äter ju kött, så det blir tydligt hur köttigt julbordet är. Tänker att detta kan ju inte vara bra för magen att smälla i sig så mycket kött: sill, prinskorv, nåt rökt kött, skinka, köttbullar etc. Och att smälla i sig sojaversioner av detta känns ju inte heller superkul. Gjorde en jättegod rotfrukts Janssons frestelse för några jular sen. Rot-Jansson. Den var finfint. I Finland görs det ju många roliga grönsakslådor, morotslåda och sånt. Det känns ju skojigt och gott.

Ska banne mej ta och se Christmas Evil då. Om den rekommenderas av både John Waters och Lappia - då kan den ju inte vara dålig!

Sv: Den stora jultråden

Ja Christmas evil är go! Har filmat den när den rullar på min teve, men använde aldrig just det materialet. Finns en underbar scen framför en spegel, om jag minns när, när han ser sig själv i tomteskägg och flippar? Såg den nog sist typ 2010 eller 2011, måste se om.

Sv: Den stora jultråden

Ja, nu är det återigen juletider! Hur ser det ut för er? Har ni kokat någon glögg, pyntat eller druckit någon julmust ännu? Det gick fort det här året, men jag känner mig peppad att fortsätta mitt tittande av jul/nyårs-skräckisar! Alltid en fin tradition.

Har lyssnat den här skivan här under dagen för att få julstämning, funkar rätt bra. Tror att Johnny Cash blir årets julartist för mig det här året.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Från oss alla, till er alla en ruskigt kronslut jul

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Får se hur det blir med mitt julande. Kanske är det redan avklarat. Åt julbord med jobbe' i helgen. Veganskt julbord, sånt har de i storstan se. På Slöddermalm, där ändå det negativa överväger positiva saker som veganskt julbord. Åt dock vegansk lax och det var riktigt gott (jag som avskydde fisk när jag åt kött) och finsk låda. Ska nog göra morotslåda till jul, som jag antingen firar ensam i lägenheten eller följer med en av de jag bor med på nåt galej.

Firat jul med föräldrarna. Ätit bullar gjorda på svarta bönor (gott), gjort rödbetshummus (som smakade lite dammig vind) och sett på Ture Sventon-filmen från 70-talet. Årets jullåt är i vanliga ordning "Christmas on the Moon": https://www.youtube.com/watch?v=ygUeBnzA6Kc

Go storhelg!

Sv: Den stora jultråden

Det blev jul även i år! Det finaste var å hänga med familj å barndomskompisar hemma i barndomsbygden. Fick fina grejer. Julmaten var god men NU räcker det verkligen. Jag har ätit fyra stycken i år:
1. Med ena gamla jobbet på hallwylska. Skitgod mat, god efterrätt och Pernilla Wahlgren (!) var där å käkade.
2. Med andra gamla jobbet på Södra teatern, jättegod mat men mycket tillagat i smör så även om jag inte åt så jag höll på dö så vaknade jag med världens sura uppstötningar på natten, sov asdåligt och  hade smaken av magsyra i munnen i flera dagar. Fy fan.
3. Lunch på jobbet, ingen julstämning men maten var god.
4. Hos syrran nu på julafton. Det var det mysigaste för att det var med familjen. Typ så.

Fick ett 4d-pussel av Rom som jag ska försöka bygga ihop med Michelinmannens hjälp, eller som min morsa sa "ja michelinmannen kan bygga ihop det så kan du sitta bredvid och säga vart alla bitar ska vara ... du har ju inget tålamod"
:-(

Jobbar också på torsdag-fredag. Kommer vara skitlugnt och behöver verkligen de där extra timmarna...

hur var er jul?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Den stora jultråden

Själv jobbade jag 100 timmar över julhelgen (eller 11 dagar). Har inte ätit en enda julmat faktiskt men gav bort två julklappar. En biobiljett och en solcellsladdare till telefon. Tror jag fick en julklapp (från jobbet men inte hämtat ut ännu), en powerbank som räcker till en halv laddning av mobilen med företagets logotyp på.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Den stora jultråden

Julen var lugn. Var med kamrater i Hagsätra och åt mat. Klappade katt, snackade lite goja och åt vegansk Boeuf bourguinon och lyssnade på kamratens discohits. Firade jul med föräldrarna veckan innan. Vi gav inte varandra några presenter, men åt julmat (ingen skinka alls i år. Förra året grillade vi en kålrot) och hade det fint. Gillar inte såna här storhelger. Knappt gett bort nån julklapp, bara nåt till Michelinmannen (som också gav mig fina presenter). Fick även nyligen ett par vantar i försenad julklapp av fassan och mossan.

Nyår var också kolugnt. Spelade lite spel och pratade lite och såg på TV och åt chips och drack björksavsglögg. Var fint, men nu är äntligen de där storhelgerna slut. Nästa gång jag är med släkten kan vi gå på loppis och gnägga som vi brukar göra. Hur var ert nyår?

Sv: Den stora jultråden

Haha, älskar det här klippet. Får sådan ruskigt bra julstämning. "jag har alla rättigheter på min sida, allemansrätten" 

I övermorgon är det dags för julbord i musikföreningen där jag jobbar! Vi får faktiskt ett veganskt julbord till alla hc-kids i föreningen, det är alltid uppskattat. Inte kunnat gå de två senaste åren dock. Så kommer bli trevligt. Dumpstrade enorma mängder brysselkål i helgen, så ätit en hel del brysselkål som jag rostat i ugn denna vecka.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Brysselkål är så jävla gott.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Den stora jultråden

Ja ha en fin ledighet eller vad det nu blir! Tack för julkort! Jag ska försöka posta ut lite roliga grejjer till folk nästa år, är full rulle nu.

Sv: Den stora jultråden

maggan skrev:

Brysselkål är så jävla gott.

Ja, jag håller med helt och hållet. En av de godaste grönsakerna som växer i hela herrens lilla hage. Gjorde en god brysselkålgratäng här i jul. Den kommer vi göra igen!

B-pappa skrev:

Ja ha en fin ledighet eller vad det nu blir! Tack för julkort! Jag ska försöka posta ut lite roliga grejjer till folk nästa år, är full rulle nu.

Tack, hade en väldigt fin ledighet. Vad roligt att du uppskattade julkortet. Tycker julkort är en fin tradition. Återigen tack för julklappen. Kommer komma väl till pass lite längre fram under framtida ledigheter.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Första advent är här alla forumdiggare!

Nu kör vi, det är dags för oss att kicka igång den stora jultråden för 2020! Corona ska inte få komma emellan julfriden och stämningen här på vårt fantastiska forum. Har själv börjat ladda upp med vilka julfilmer man ska se i år? Blir nog att riva av några klassiker här hemma Christmas Evil (som vi avhandlat tidigare här i tråden) och Stilla natt, blodiga natt (alltså Back Christmas inte Silent Night, Deadly Night). Har även haft ögonen på Elves som känns klassisk i dessa sammanhang men som jag är osäker på om jag har sett eller inte.

Arbete är livets krydda

Sv: Den stora jultråden

Christmas evil är verkligen genial! Såg om den nu sen förra inlägget skrevs här ovan. Larsesq, har du sett den än? Blir 5/5 i betyg på den. Lär nog se om i år igen. Samt kanske även Black Christmas (1974), den är svårslagen. Annars har jag för i år laddat upp med en omtitt av Ensam Hemma (1990), haha, inte sett den sen 90-talet. Var en sån film som spelades in från TV typ samtidigt som farsan slutade röka och hade råd att köpa video. Så kändes overkligt att kunna se den evigt (nåja) antal gånger. Kunde se den flera gånger i veckan. Så nu är det väl dags, att se om den.

Sen har jag spanat in hmm vad heter den, A christmas story, regi Bob Clark (som ju regisserat just Black Christmas), så den ska jag försöka hinna med. Förra julen såg jag svenska TV-serien Kullamannen och det var fint, såklart inte lika spännande nu som jag minns den, men ändå lite småkuslig ibland. Så i år blir det 4e omtitten (eller 5e) på Kråkguldet, ja denna behöver väl ingen presentation bland förhärdade forumiter.

Andra snöiga filmer som dyker upp i tanken: sci-fi skräckisen Screamers (typ 1996), westerneremitfilmen Jeremiah Johnson (70-tal), Fargo och hmm nu tog det nog stopp. Annars önskar jag innerligt att jag hade Star Wars-spinoffen The battle for Endor på Gul Esselte, en favorit från barndomen. Hade chans att köpa denna relativt billigt på en av filmsamlarträffarna men högmodet gjorde att jag lät bli, tänkte att jag kunde kirra den typ närsom.

Såg de tre första Die Hard hyfat nyss så de får stå över för i år (även om 3an ju är solig och så).