476 Senaste redigerad av B-pappa (2017-07-26 18:05:45)

Sv: Loppistråden

Jodå jag springer på loppisar som vanligt men hittar mest vanliga DVD-filmer, inget spektakulärt. Men idag blev det kul.

BAD MOON RISING, hits of Creedence Clearwater, musikkassett, gott så. Men vänta här nu... den är tysk! Och det är covers, troligtvis sjungna av kvinnan på framsidan, Nataly Cafano. Lycka, detta måste vara sjukt bra, klart jag vill höra Up around the bend och Looking out my back door på tyska. Ljuvligt, peppen är på max.... dock pajjade min kassettspelare när jag njöt av lite grekisk folkmusik och det sitter slamsor inuti och min mackapär är ennat helvete att skruva upp, men ska ta tag i det. Hursom, episkt gul kassett med tysk text, fantastiskt.

ATOMIC TWISTER, dvd, 2002. Blir inte förvånad om Puffy har sett denna? Om inte så får du den sen efter mig. Som ni hör på titeln så är detta en rejäl nagelbitare som jag ser fram emot massvis. På fodralets baksida bjuds vi på tabellen "Fujitas tornadoskala", inte illa.

...sen gick jag loss och köpte massa VHS, typ alla Rosa Pantern-filmerna (vet inte om jag kommer gilla dessa idag...), Hör upp blindstyre (utnämnd till världens roligaste film någonsin av Tommy F, så nu är det upp till bevis, tur att den hade kommit in just idag, han hade ju sett den alles nyligen) och spelet Full Throttle till PC som sägs vara magnifikt. Är väl typ peka och klicka i stil med Grim Fandango och Discworld osv.

Japp japp, lite kula grejjer. Har blivit lovad lite VHS som legat i koma sen 80 eller 90-talet, så ska dyka förbi där i höst och se vad jag lockat fram, spännande. Ok, ha det gott!

Sv: Loppistråden

Är också på loppis, men hittar sällan nåt spektakulärt. Igår köpte jag två DVD:er från TV4. Det är deras riktiga lågbudget-utgåvor av Svensk Talfilm-filmer. Två filmer på en skiva.

"Som du vill ha mig/Gomorron Bill" (Snyggingen Lauritz Falk i romantiska komedier. Han blir ihop eller är ihop med två andra snygga donnor, Karin Ekelund och Gaby Stenberg. Sistnämnda är väl mest känd från Rederiet.) 

"Åsa-Nisse på semester/Åsa-Nisse på hal is" (Tror jag sett förstnämnda, men inte sistnämnda. Bägge är dock gjorda av Ragnar Frisk på 1950-talet och det är väl nån sorts kvalitetsstämpel, antar jag. Även om jag tycker att graden av idioti inom Åsa-Nisse-filmerna var precis lagom i runt 1960-1966. En film som Åsa-Nisse i raketform kommer aldrig mer att göras i detta land. Dummare och roligare och märkligare film har jag nästan aldrig sett).

Men strunt samma. Det ville skriva var att det låter ju fantastiskt med tyska covers på Creedence. Jag vill höra!

478 Senaste redigerad av B-pappa (2017-10-28 19:08:22)

Sv: Loppistråden

- Trodde du att B-pappa tappat stinget och orken? Trodde du att B-pappa "gått vidare" och börjat hajpa nån annan trendig "skit"? DU TRODDE FEL!

Såja då var introt avklarat och AC / DC lagt på skivtallriken nej skojja bara lyssnar faktiskt på Svärta - Remember LP nu, men sen blir det Sabbath Vol 4 LP, mäktigt. Larsesq, om du vill bli av med Åsa-Nisse-dubbeln visar jag här intresse, har ej sett de där två. Jag försökte i Borås förut kopiera LP och kassett till USB via min spelare men jag misslyckades grovt, annars hade jag lätt tankat upp min UNDERBARA "Russian folk music " LP, den är så innåt helvete skön, mix av episka körer, upptempo och sen sorgesamma, massiva kvinnokörer, ja den är fan 5/5. Hade gärna då oxo laddat upp tyska Creedence. Jag borde starta en separat "loppis-Youtube", men det får bli framöver.

Hursom, sitter här med en låda med VHSer nedanför mig och nu tänkte jag gå genom detta. Jag är fantastiskt nöjd, men det finns också smolk i bägaren, som vi snart kommer att kika närmare på. Nu helg och känner mig glad och nöjd och är i toppform, den form jag gillar bäst. Koprofagi i all ära, men någon hållbar, långsiktig näringskälla är det ju inte.

Efter en del mediterande och kalkylerande kom jag fram till att det var dags att slå till , mot en särskild loppis jag spanat på under ett visst tag, men som både hade krångliga öppettider och ligger lite avlägset till. En källare på ett Folkets Hus, där biografen lade ner 2005, efter många, många år i tjänst. Jag & far drog dit och redan vid entren fick jag korn på denna plats storhet, låda efter låda staplat på hög, ända upp till taket, en fullständig röra och bråte på bråte på bråte. Inne i själva stora rummet var det mycket riktigt en gammal bio, med nedåtsluttande golv och samtliga biostolar kvar, bara det att stolarna nu tjänade som utrymme för lådor fullsmockade med prylar, både under stolarna och staplade på de staplade lådorna. Längds väggarna, bokhyllor och säckar och olika förvaringsytor samt ett extra lager med ouppackade saker. Topp tre mest stökiga & röriga loppisar jag varit på, förtjusande känsla och snabbt började jag gå den inledande rundvandringen, där en punktmarkerar de tillsynes viktigaste platserna istället för att långsamt gå genom allt, utan att ha sonderat hela terrängen. Få en överblick, sen kan du börja gräva ordentligt. Enda "hotet" på stället är en vilsen tokpåtänd pundare som liftat in till byn och går och tvångsskriker diverse fula ord. Personen avlägsnar sig dock efter ett tag. Men redan här har jag börjat att svettats kraftigt och få hög puls, jag känner mig verkligen först på bollen. Upptäcker att det finns DVDer i massor, många lådor, men mest bara ex-rentals inne från stan och faktiskt typ inte en enda intressant film och absolut ingen sällsynt. Hittar sen en låda med VHS och det hugger till i levern ordentligt, tjoho! Kassetternas placering vittnar om att typ "anything goes", här ska det grävas! Sagt och gjort, men hittar föga, men ser vissa tecken på att det finns lite ovanligare grejjer här. Mellan de sista raderna, nära de stora biodraperierna, hittar jag 3 st feta lådor packade med VHS och se på fan om det inte är en fetbox som sticker upp. Raskt vräker jag ur alla filmer jag vill ha och forslar fram alla storboxar och får perfekt användning för mina tränade bibliotekarie-knän, dvs att jag mer eller mindre kan leva på knä, gå på knä i sidled, bakåt, framåt osv, så jag lägger upp en fysiskt täckande position, så att jag markerar in de tre lådorna, kroppsspråket säger "backa, fuckers".

Bjuds på en låda och bär ut allt, 25 spänn för 25 VHS-filmer, de flesta på stora boxar. Kastar in allt i bakluckan men går in igen då jag på utvägen såg en annan VHS-låda, som dolts för mitt synfält tidigare. Rotar genom den i ett tillstånd av eufori men kammar nada, är bara 90-tal och vanligt jox. Nu tar jag och lyfter ur allt i lådan och listar, vi börjar med det "hetaste":

VENUSFÄLLAN, Sandrews Video, "En sensuell och erotisk berättelse", "På nätterna vandrar han längs asfaltvåta gator, vittrandes som ett djur, på jakt efter idealkvinnan. Så - under en nattlig vandring finns hon där. Hon som tillfredsställer kärlekens alla behov utan att ställa några frågor. Horan och madonnan. Hon - den åtråvärda..." Tittar på baksidebilderna och skakar misstroget på huvudet.

BIGGLES, Hem Films, fetbox, matinéäventyr med Peter Cushing, snygg framsida, typiskt 80-tal.

HELLRAISER III: HELL ON EARTH, Egmont Film, RYSARE. "Pinehead (sic!) är tillbaka,hungrande efter lidande, smärta och sinnlig njutning." "Hellraiser III är långt från trevlig. Den är inte enbart spännande. Den är skräckinjagande. Den öppnar dörren till helvetet..." Helt ok film. Snygg framsida, läckert helhetsintryck. Har såklart redan denna, i Anchor Bay UKs Puzzle box-utgåva.

TITTA VI SPÖKAR, HEM FILMS, kostade 55 kr dygn att hyra. Halvdann spökkomedi. Sålde boxen från Anchor Bay UK i vintras, de håller inte måttet. Men kul att hitta denna utgåva.

THE TERMINATOR, TRANSFER, jodåsatt, typ "fyrkantsutgåva" i röd box på 1a Terminator.... Eller vänta här nu! Nån har stoppat i en heminspelning på 2an i fodralet och ritat om filmtiteln på ryggen samt ändrat alla uppgifter om filmen på baksidan, haha, från speltid till inspelningsår. Ambitiöst! Men hade nog hellre haft ett original... Hursom, grymt snygg utgåva....

LIFTAREN, Sandrews Video, yes detta blev den Hauer-film jag fick med mig. Snygg, klassiskt videoomslag, sånt som jag faktiskt minns från min uppväxt, Hauers svårtolkade nuna på framsidan. Tumregeln är ju faktiskt att allt Hauer är med i är sevärt och jag gillar denna film. Men det går ju bara inte att få nog av Hauers livsroll i Blade runner, detta är ju ett uttjatat påstående men varje gång en ser den filmen så drunknar en ju i Hauers karaktär och hur hans kamera-närvaro är total och fulländad. Ska bli kul att se nya Blade runner, det tycker jag. Jag får erkänna att inledningen på originalet är min favoritöppningsscen någonsin, med musiken som smyger sig in och ögat som reflekterar eldpelarna - här känns filmkonsten verkligen som något unikt och sinnesutvidgande, en ljud-bild som direkt går in i en utan omvägar, överlägsen all papperstext och dialog. Men det är bara vad jag tycker det.

NADINE, Transfer, komedi med Jeff Bridges och Kim Basinger, röd fin box.

EN TJEJ I RÖTT, komedi, fin röd box.

HÄXORNA I EASTWICK, Warner, stor box, denna känner väl alla till (utom jag, som inte har sett den?).

SPIONER ÄR VI ALLIHOPA, Warner, stor box, Checy Chase och Dan Aykroyd, komedi.

BLOMMOR AV STÅL, Egmont, komedi.

TJEJLIGAN, AB WENDROS, anime som verkar lite cool, "En film i bästa "Star War (sic!) stil.".

TJEJEN SOM TOG HEM SPELET, Warner, fin röd box, komedi.

+ plockade på mig ett inspelningsband med Mannekäng i rött, yesssssss. Låg inuti en fodral till nån annan rulle.

HJÄLTEN FRÅN SNOWY RIVER, Egmont, stor box, "Han måste slåss för sitt liv för att få den kvinna han älskar...", "...En helsikes massa action" - DN.

TRE PÅ RYMMEN, Egmont, stor box, actionkomedi (hurra...).

TRE MÄN OCH EN LITEN TJEJ, Egmont, stor box, "Varför sjunga en banal vaggvisa när barnet kan "RAPPAS" till sömns?"

THE ROOKIE - NYKOMLINGEN, Warner, stor box, action med Clintan och Charlie Sheen. Rejäl och sten-dum actionfilm, tummen upp - men där går åsikterna isär mellan mitt & det Nilssonska hushållet, då far och son Nilsson sett denna tillsammans och bägge "dissade" den. Så kan det vara. Det heter respekt och det har vi gott om här på svenskafanzin.

CITY SLICKERS, Egmont, stor box, småkul komedi.

JORDEN RUNT PÅ 80 DAGAR, Jaguar Film, dubbel-VHS med denna TV-serie på 4.30 timmar. Från 1989, hmm, jag såg nog denna som barn, har för mig det. Ska bli kul o se om. Boxen i perfa skick + 2 st plastsarkofager, en för vardera kassett. Maffigt.

Yes det om det. Men tyvärr hade den förra ägarn bytta ut nästan alla band mot heminspelningsband och alltså kopierat över filmerna till dessa band och sen kastat originalen, så där blev jag snuvad på den riktiga göddman. Tyvärr. Men några var iaf intakta. Mycket fint skick överlag så verkar komma från en inbiten samlare + att själva kassetterna har märkningar som går ända upp till nr 400! Alltså kan det finnas hundratals andra band därute från samma samlare som kan tänkas dyka upp framöver. Spännande! Var ju en sån guldgruva jag sprang på förra året, troligtvis en samlare som gått vidare till de sälla videobutikerna. Jag kommer att åka dit igen och kolla om jag kan hitta mer, vara lite framfusig och fråga om jag får gräva lite "backstage". Underbar katakomb-känsla, som ett oändligt djup där en kan gräva ner sig hur långt som helst - det är loppisens extas och skärseld, de ouppnåeliga drömmarna och påminnelsen om ens bristfälliga karaktär, längtan efter att fylla de andliga hålen med något större än vad verkligheten kan erbjuda. God helg på er, ha det gött!

PS jo sen köpte jag ju en massa lösfodral och annat och köpte mer fodral till verkstan idag, bluray-fodral och dvds. Nu ska jag ha fixarpass och rengöra och sortera osv. Hejsan!

"Stay low, hit hard" - B-pappa, 2017

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

- Trodde du att B-pappa tappat stinget och orken? Trodde du att B-pappa "gått vidare" och börjat hajpa nån annan trendig "skit"? DU TRODDE FEL!

Såja då var introt avklarat och AC / DC lagt på skivtallriken nej skojja bara lyssnar faktiskt på Svärta - Remember LP nu, men sen blir det Sabbath Vol 4 LP, mäktigt. Larsesq, om du vill bli av med Åsa-Nisse-dubbeln visar jag här intresse, har ej sett de där två. Jag försökte i Borås förut kopiera LP och kassett till USB via min spelare men jag misslyckades grovt, annars hade jag lätt tankat upp min UNDERBARA "Russian folk music " LP, den är så innåt helvete skön, mix av episka körer, upptempo och sen sorgesamma, massiva kvinnokörer, ja den är fan 5/5. Hade gärna då oxo laddat upp tyska Creedence. Jag borde starta en separat "loppis-Youtube", men det får bli framöver.

Hehe, härligt B-pappa, att du inte tappat stinget. Mycket filmfynd. Men blev pepp på den där "Russian folk music plattan". Har en kassett (införskaffad på nån loppis) med namnet "Best of Russian folk songs", hur bra som helst! Om jag hade haft möjlighet hade jag kopierat och skickat en kassett åt dig. Få se om jag kan lista ut det på nått sätt. Rolig idé med loppis youtube, jag backar.

Själv var jag förbi Röda Korset i tisdags tror jag, de har haft sommarstängt så inte varit där på länge. Var rätt utplockat, många som sprungit där säkert när de väl öppnat. Men hittade i alla fall en Strebers cd, "Öga mot öga" har ingen koll riktigt på Strebers, men man gillar ju "Betongbarn" och Dia Psalma lyssnade jag rätt mycket på när jag blev punkare. Så tänkte att en femma är den väl värd. Sedan hittade jag en LP som hette "Dungeon Acid", verkar vara nå brittisk acid-house(?) är inte så bra på genre när det kommer till acid, men var rätt bra. Har snurrat den kanske två varv.

Sedan bröt jag en personlig regel, har bestämt mig för att inte köpa några fler svarta tshirts. Känns som att man har hur många som helst när man alltid köpt merch på spelningar. Men hittade en "Spring Edge Tour 2015" tshirt.  Var på turné spelningen i Umeå där No Recede, Beyond Pink, Coke Bust och Appraise spelade. Säkert nån från No Recede som lämnat in. XL i storlek, fiini homma.

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Kul med t-shirten! Dungeon Acid torde ju vara Jean-Louis Huhta, sett live har jag för mig. Ja Betongbarn gick ju varm där runt gymnasiet. Jag ska absolut fixa möjlighet att börja kopiera och dela med mig lite mer. Tack.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jean-Louis_Huhta

Sv: Loppistråden

Okej, Betongbarn är alltså den låten som folk främst kopplar till Strebers. Jag tänker nog främst på Terrorbalans. Men Strebers... ja, en femma är väl de värda? Kanske? Var på loppis i går med Michelinmannen. Men hittade inget värt att spendera slantarna på. Men en bit därifrån hittade vi en jättefin mörkblå väska. Härligt. Gratis är gott. Den snodde jag åt mig. Ska försöka gå på flera loppisar nästa vecka, för det är sista vecka jag har betalt kollektivtrafik-kort. Passa på. Så... fortsättning följer...

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

Okej, Betongbarn är alltså den låten som folk främst kopplar till Strebers. Jag tänker nog främst på Terrorbalans. Men Strebers... ja, en femma är väl de värda? Kanske?

Jo,det är den låten som jag har lyssnat mest i alla fall, eller förknippar med Strebers. Den och låten när de sjunger "Det blåser hårt, det blåser kallt, det blåser högervindar överallt". Har inte lyssnat skivan jag köpte ännu, har bara CD-spelare i mina föräldrars bil. Ska lyssna om jag lånar den här nån dag.

Nå men är ledig idag (riktigt skönt!) var ute igår natt och satte upp lite anti-nazi affischer och dumpstra. Kanske tar en snabb dumpster redovisning här?

Mariekex x 3
Glutenfri pizzadeg x 2
Massor av bananer
Ananas x 2
Två nybakta bröd, frukost mums.
Brämhults juice med smak av apelsin, ingefära, och chili.


Nå, tillbaka till dagens loppisfynd. Passade på att gå en runda på Röda Korset och Olle Nuttis loppisbutik (frikyrkoloppis). Hittade massa kläder på RK. En jeansskjorta, en grå tshirt, en rutig skjorta, en svart/mörkblå pullover (tror dock inte vegansk)  och några roliga födelsedagskort.

Sedan hos olle hittade jag ett brunt bälte, boken UFO av Hilary Evans, verkar vara en ungdomsbok om UFO men mycket fina bilder. Två stycken kortramar, två stycken fina prydnadskuddar, en axelväska från amerikanska armen (fin att ha i skogen) och sedan köpte jag en kaffepåse i samisk stil. Men den var ganska dyr.. 100 kr. Aja fin i alla fall att ha på bigfootspaning! hare fint!

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Ledig idag igen, hade svårt att hitta på nått att göra så gick till den sista loppisbutiken i stan, som jag inte besökte i måndags.

Hittade en jädra massa böcker

Norrbotten Kommer, en fin fotobok från 1970-talet
Norrbotten i bild, en till fotobok. Tänker att det här blir bra underlag till framtida K.P nummer
Kon Tiki - Thor Heterdahl, en bok om Kon Tiki tycker det är ett spännade äventyr och vill gärna lära mig mer om norsk kultur
KIRUNA 100-årsboken del I och del II, riktigt fynd. Har inte dessa men jättefina böcker om Kirunas historia utgivna i samband med stadens 100 års firande
Hett Blod, kalla nerver - Arto Paasilinna. En bok av Paasilinna som jag inte läst tidigare. Plöjde jättemånga av dem här för kanske 10 år sedan. Kanske kul att bläddra i igen.
Mannen som slutade ljuga - Dan Josefsson, Thomas Quick bok! säkert vissa här på forumet som läst? aldrig varit så intresserad av Quick men tänkte att det ändå är allmänbildning.
Mannen som dog som en lax - Mikael Niemi, en bok av Niemi som jag inte läst. Säkert rolig.
Karl XII - Bengt Liljegren, läst hans Hitlerbiografi och den var kul. Mer allmänbildning.
Jag ska ändå inte stanna - Gunnar Kieri, Norrbottens första och största proletärförfattare. Är pepp på den här boken!
sedan en bubblare Åsa-Nisse i full fart av Stig Cederholm. Är lite fascinerad av Cederholm så kan bli skoj.

Sedan köpte jag två muggar, en Mr-Bean kopp haha! Sjukt lökig. Och en kopp som var formad som en skojig döskalle. Blir fin att dricka sin Dr.Pepper ur under filmkvällar. Tre fina dricksglas med blommor på, fast ett gick sönder på vägen hem

En fin röd duk, ett par gröna gardiner. Fiini homma!

Arbete är livets krydda

484 Senaste redigerad av larsesq (2017-08-08 18:06:29)

Sv: Loppistråden

Härligt att det finns planer på fler Kissan Päivät-nummer.

Åkte ändå upp till Spånga idag. Det tog sin lilla tid. Tog en paus i Vällingby, när jag skulle byta från tunnelbanan till buss. Köpte lite bröd och snask på en butik. Det var lång kö. Småpratade med en gammal dam som skadat höften och inte orkade stå i kön. Hon satt på sin rullator och pustade ut. Verkade rätt trevligt i Vällingby. Men vad är grejen med gatnamnen. Härjedalsvägen, Sorselevägen, Lyckselevägen, Kirunagatan, Ångermannagatan. Är det Stockholms Norrland (ett begrepp jag tycker är riktigt svårt och problematiskt)?

Erikshjälpen i Spånga var stort, men gjorde inte de där svettiga fynden jag hade hoppats på. Köpte på mig en film, en skiva och en bok. Och lite bruna papper som jag kan göra kollage och teckna på. Bra ändå.

Skivan: Sune, Lottie och 00-ful, den röda roboten, mot Mr Nån, världens största skurk (2LP med medföljande brädspel. Verkar vara mysko och kul. Och gillar ju Sune Mangs och Lottie Ejebrant. Sistnämnda har gjort allt från feministisk progg till Sällskapsresan. Och Sune Mangs är finfin. Avsnittet när Micke Dubois hälsar på hos Sune Mangs är både väldigt rörande och roligt).

Boken: Åke Dauns doktorsavhandling "Förortsliv" (Daun är en de stora namnen inom svensk etnologi. Han dog nyligen också. Här skriver han om Vårby på 1970-talet).

Filmen: Predikanten - En film om Målle Lindberg (En dokumentär om småländska väckelsepredikanten Målle Lindberg).

Det var allt. Är rätt trött på att glo på folk och behöver koppla av nu.

Sv: Loppistråden

Ja du, jag vet faktiskt inte det på rak arm men det är genomgående i flera Söderortsförorter, är du i Farsta så kommer du lägga märke till att alla (nästan) gator har namn med värmländska städers namn: Kristinehamnsgatan, Grumsvägen o.s.v. Här ute där jag å michelinmannen bor så heter ju många gator någonting kopplat till sjukvård: Terapivägen, Ambulansvägen, Diagnosvägen, Hälsovägen o.s.v.. sen har du ju Hökarängen där saker heter någonting med kontor: Bokhållargatan, Kontoristvägen osv :-) Här har ni alla gator i Farsta och ni kan ju se olika teman som går: Kryddor, kontor, Värmland osv...
http://www.svenskaplatser.se/Farsta/

Hehe du börjar ju förresten låta som en Stockholmare nu: Från där du bor till Spånga är det ju inte så överdrivet långt. Vi (som i vi från Jordbro) brukade skoja när vi var unga om att vi var "i norrland" när vi var norr om Slussen, kanske hälsade man på någon kompis i Rotebro, då var man "i norrland" och var man söder om Södertälje så var man "i småland".

Apropå gatunamn osv, jag är ju bördig från Haninge.. i Handen finns det massor av gatunamn som anspelar på nordiska gudar (jag har bott på Bragevägen som korsar Sleipnervägen, Odens väg, Midgårdsvägen osv... men torget i centrala Handen heter POSEIDONS TORG!? av nån jävla anledning. Det borde ju i ärlighetens namn rätt å slätt kallas Valhalla! Ännu mer knasigt blir det att mitt på Poseidons torg så stor en stor vikingarunsten framför det ofantligt fula kulturhuset...)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Loppistråden

Tycker "ända till spånga" är så väldans roligt ändå, bodde ungefär där med tompa innan, i sundbyberg. Jobbade nästan där du bor nu Lars, var en bit bort. Åkte mycket till rågsved till en jag tycker om som bodde där men flyttat nu. Hon skrev en låt med sin vän om att det är så hemskt med stockholm när det tar en timme att åka till sin bästa vän. Det är verkligen så, fast iof är det så på rätt många ställen fast på andra sätt. Man bor en bit bort och får åka massa buss för att komma in "till centrum". Svensk Pop gjorde en låt om att det tog slut mellan huvudpersonen och en tjej för hon bor i farsta och han bor i hässelby gård. Rimlig låt ändå, det är så JÄVLA dyrt med busskortis, totalt orimligt! Massa extrakollar hela tin, plankade alltid när jag flyttade hit men nu är det riktigt riktigt svårt och SL hetsar "vanligt folk" som har råd med kort att skrika åt plankare och ge dom en avhyvling på plats. Våldsamma kontrollanter som knallar runt med polis. Luktar mer o mer västtrafik om detta, jävla skitmänniskor på riktigt. Dom som var för dåliga för att vara poliser och sen ÄNNU SÄMRE (hur det ens är möjligt, framförallt iom att kraven sänks för båda yrkesgrupper HELA TIDEN) så att man är tvungen att vara biljettkontrollant. Och vissa ÄLSKAR det också, att ha makt över andra människor, det är ju det dom vill. Tror dom är kungar på t banan fast alla skrattar åt dom. Herre.

Mysigt och bra med massa massa loppis- och dumpsterfynd, Lappia! Mr Bean-koppen låter fantastisk. Jag letar efter en "du sa ju en halv kopp"-kopp, en sån som är halv på riktigt. Roliga koppar är bäst. Nu kan du ju göra hawaiipizza allt du funnit förresten. Gjorde du det?

Fick låna en streberskiva av en bästis sista året i högstadiet i hva, strebers och rancid fick jag låna. Vi hade skivutbyte men minns inte vad jag lånade ut. Är inget superfan av strebers, men uppskattar att dom funnits.

Har inget att bidra med loppismässigt utan kommenterar bara på andras grejer. Ska få lite pengar snart, väntar på en två månader (!) försenad betalning som jag egentligen hade räknat med att ha i sommar... Har varit snålt, men så är jag ju så otroligt snål och bor billigt så det funkar ju bra, den kombon. Pengarna ska, efter mycket mycket tjat, trilla in på kontot i veckan och då kanske det blir lite loppis på det. Köpte iof två spargrisar, vad mer behöver man i lajf eg?

Sv: Loppistråden

Ja, detta med kryddorna tycker jag är lite lustigt. Bor för tillfället på Russinvägen. Bra grej med Stockholm: Många roliga gatunamn. Vilka är det som kläckt namnen på gatorna? Känns som någon har berättat det för mig förut, men jag minns inte just nu. Att ni bor på Terapivägen är faktiskt fortfarande jättekul.

Jag blev först förvånad över att det skulle ta en sådan lång tid att åka till Spånga. Det är väl ändå inte särskilt långt bort? Sen blev det väl nåt sorts skämt. Eller nåt.

Ja, jösses, ja, kontrollanthistorier... Det kan bli riktigt vidrigt. Västtrafikskontrollanterna i Göteborg tycker jag blivit mer resonabla och mindre av skrikande fascister. Första gången jag blev bötfälld 2006 var det som att möta ilskna druckna män som hotade med stryk och sedan blev sentimentala över nåt minne från Gotland. Jag var vettskrämd. Senaste gången jag blev bötfälld tio år senare bad de nästan om ursäkt. De måste ha gått på nån charmkurs. Har hört att de generellt blivit bättre på att handskas med folk, även om det säkert finns vidriga människor där också. Kanske har det också att göra med att jag blivit mer härdad när det gäller kontrollanter och väktare och poliser. Jag brukar ha rätt lätt att göra med auktoriteter, om jag ska tuta i mitt eget horn (även om anledningen till det är rätt sorglig, men det ska jag väl inte vädra så här i offentligheten.)

Trist jobb också så klart, kontrollant. Lite som att jobba som klottersanerare. Jobba som samhällets våta filt. I övriga Västergötland slipper du ju kontrollanterna. Bra det. Där har du u måste gå förbi chauffören, så de tänker väl att du inte ska planka. Du ska internalisera kontrollen. Bli din egen kontrollant.  Det är väl bra för mig (jag brukade åka väldigt billigt mellan Borås-Göteborg), men sätter ju chauffören i en jobbig situation om den skulle stötta på nån våldsverkare. En vän pratade om att främst män från arbetsklassen gillar sådana jobb (militär, vakt, kontrollant, väktare, polis) för att det är ett sätt att känna makt i en maktlös tillvaro. Kanske det?

488 Senaste redigerad av B-pappa (2017-08-10 16:02:46)

Sv: Loppistråden

Jajamensan era godbitar. Mycket att kommentera och har jobbat med katalogisering och infofix ända sen jag kom hem så får väl låta bli att "bre ut mig". Kan iaf konstatera att mitt busskort förra sommaren, när jag pendlade typ 40 minuters resa, kostade 1100 kr per månad. Och kommer ju bli dyrare. Vad kostar ett 30-dagars i Sthlm?

Heyerdahl-böckerna är rejält spännande och avkopplande, har läst 3 st hittils tror jag. Finns ju en ny film oxo vettu Lappia, Kon-Tiki. Sett den? Är ju en hel del kolonialt mumbo-jumbo i böckerna att himla på ögonen åt.

Jo idag slog det slint igen, fy bubblan vilken röta jag har, insane! Årets kap för mig är gjort, kommer garanterat inte överträffa detta i år. In ramlar man på stamloppisen och får höra att dessa rariteter legat osålda i en vecka...! Det vi kan beskåda är alltså ett komplett Zombies SCN (Skandinaviskt, manual på svenska) och ett Super Probotector SCN, endast kassett. Två spel som garanterat platsar på min och de flesta andras SNES topp 50-listor. Trodde aldrig i hela mitt liv jag skulle göra ett sånt här fynd, just dessa toppspel. Extra kul för kalenderbitaren är ju att just Zombies nämns i en av mina texter i Hunden som vägrade dö och nu är alltså en cirkel sluten - sist jag hade det såhär i fysisk form var alltså när jag fick hyra det som tröst / belöning för att jag överlevt (bokstavligen) blindtarmsoperationen. Hurra!!!!

PS: lägger också in ett inslag här som kommer att gå under namnet "B-pappas heta potatis" där det tipsas om skit du kan hitta för 1 kr på loppis och sälja till sten-rika kultmän för större summor på Tradera. Den heta potatisen nu är böcker i bokserien "De överlevande", som står på skräplitteraturhyllan på loppisarna, bland Årets rysare, Kometdeckare, Jaguar-serien osv. Vill du dra in snabba och lätta stålar till hyran, mat och allt vad det är, hugg alltid ex av dessa.

PS2: fan sorry jag har så jäkla mkt att stå i med allt mitt fix här hemma och på jobbet så hinner inte kommunicera så mkt som jag skulle vilja, men mina kvarnar maler långsamt men noga. Kan iaf utlova en till inscanning och uppladdning som blir "dedicated to Larsesq" framöver och höll på glömma VHSerna jag köpte idag, vidare på spåren "se alla Hassel" och "se alla Stephen King-filmer", nämligen HASSEL - UTPRESSARNA och THE TOMMYKNOCKERS (Knackarna) + en hyfsat ovanlig titel, EVIL HIGHWAY (Clive Barker e oxo credited), originaltiteln är QUICKSILVER HIGHWAY. Spännande! Aha, två kortfilmer, en regisserad av Clive och sen nån annan.

Post's attachments

Foto3963.jpg 714.72 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.

489 Senaste redigerad av B-pappa (2017-08-10 20:04:39)

Sv: Loppistråden

+ varför bara nöja sig med lite spel när det också fanns en finfin handkontroll till SNES också. Check!

#contentmanager
#stackarsschibbyeochpersson!
#juflerkingardestosämrekunskapsnivå

Sv: Loppistråden

Var i Skarpnäck igår. På Möjligheternas Hus. Trångt och bökigt. När jag väl fann trappan och kom upp till övervåningen blev jag glad som ett litet barn i en godisaffär. Fullsmockat med böcker. Tyvärr var det mycket skräp, men köpte i alla fall:

"På tredje bänk - ett antal besökare förklarar sig besatta av biograffilm" (essäer, dikter och noveller om biofilm. Med Bodil Malmsten, Sture Dahlström, Slas, Thomas Tidholm och några andra stjärnor).

"Allt om TV: Stjärnor och program i svensk television 1962-63" (Fullt med grejer som kommer att klippas ut och användas i olika sammanhang. Vad sägs t.ex. om en bild på en ung Torbjörn Axelman som liknar en fantombild?)

Gustav Jonsson "Spiken i pianot: Uppfostringsdebatt och socialvård 1930-1980" (Verkar inte vara lika hård och tuff som Gustav Jonssons böcker om 'tjejer-på-glid'. Han verkar bli lite gubbig och skriver om punkare och skinheads som en "import från England" och "inflytandet från kommersiella marknadsförare inom branschen klädespersedlar, poplåtar, seriemagasin etc. är så påtagligt" och att "Raggare" är i "regel hygglig ungdom". Han låter stundom som en avhoppade Livets Ordare som vill snacka "kidsens språk". Men vad kan du förvänta dig av en man som varit med sen 1930-talet?)

En kassett kallad "Head Cleaner and Demagnetiser" (ska rengöra kassettspelaren. Vet inte om jag vågar använda den. Känns som den kan sabba den.)

Plus filmen "Cobra Woman" på DVD (Robert Siodmaks film om exotiska länder och farliga kvinns. Kvinnorna i hans filmer brukar vara så förbenat hårda och tuffa. Som Ava Gardner i "The Killers". På baksidan står det: "She Serpent... In the Garden of Love!")

Bra loppis ändå. Kanske traskar dit en gång till, om tid finns. Känns som det kan dyka upp speciellt roliga böcker där. Kändisspaning/stalking: Jenny Wrangborg var där också. Vågade inte säga "Hej!" till henne. Vi har ju bara druckit en öl ihop, och inte då på tu man hand, utan med flera personer, i Köping för ett år sen.  Klart hon inte minns mig.

Sv: Loppistråden

Härligt, låter bra! Wrangborg kanske var ute efter böcker? En viss Sutter Cane torde ju vara mkt intresserad av att se Axelman-bilden, absolut.

Sv: Loppistråden

Nu blir det ännu mer stalkingkänsla, men... Nej, Wrangborg köpte inte böcker. Jag "råkade" titta i hennes korg och det var inte böcker. Men nu känner jag att börjar bli en rätt obehaglig typ. Visst, Axelman-bilden kan skannas och skickas så småningom. Mot slutet av månaden, troligtvis.
Cobra Woman ska visst vara Kenneth Angers favoritfilm, påstår Wikipedia. Det är väl..kul?

Sv: Loppistråden

Sådär, ja. Har gjort på det ena och det andra på ett tak i Hökarängen och varit ett patetiskt vrak och nu är det dags för nya tag. Gör som Loffe och spolar kröken (referens: http://media.naringslivshistoria.se/med … caleonly). Går på loppis i Sundbyberg. Bra loppisplats. En del större kul grejer, men eftersom jag står i flyttartagen får jag lägga krutet på de mindre grejerna. Loppisar som köper in dödsbon brukar betyda kvalité och en rätt slapp attityd till detta med att gallra = bra. Oftast finns det inte mitt i centrala staden, utan ute på vischan. Så, det var ovanligt och kul.

Ett gäng hembrända CD-r/DVD-r-skivor, bland annat en cd med 75 öre pepparkakor i en papperpåse, en annan med The Quaints och en DVD-r med titeln "Begravning". Jösses. Kommer känna mig smutsig när jag tittar på den. Var några till, men orkar inte orda mer om dem, då jag inte vet nåt om dem.

Blev lite böcker och skivor också:
Kajsa Ekis Ekman "Varat och varan"
Ingemar Bengtsson och Gunnar Krantz "Fanzineindex 2001"
Håkan Lagher "Proggen"
Céline "Död på krita" (Läste Resa till natten ände när jag var deppig ungdom med page och At the Gates-t-shirt och den gillade jag då, men det var som sagt en lång tid sedan. Skulle inte ha varken At the Gates-t-shirt eller page om så jag fick 100 kronor).

Operabaren den 13 juli 1972 kl.23 ("Det här är ingen vanlig grammofonskiva, det är en miljöskiva" Ljud från Operabaren. Vad är syftet? Vad är grejen?)
Supremes "I Hear a Symphony" (Bra låt, med köptes främst för att nån Jim har ritat kul grejer på baksidan).
Glad söndag på er.

Sv: Loppistråden

Uppskattar att läsa inläggen i den här tråden. Jag har sällan något att tillföra eller kommentera själv. Jag läste nyligen "White Elephants: Yard Sales, Relationships, and Finding What Was Missing" av Katie Haegele av en ren slump (microcosm har en 5$ eboks försäljning där de väljer ut slumpade titlar åt en att läsa. Då jag skaffat en läsplatta för att läsa pdf:er till kursen jag ska gå i höst så tänkte jag att jag också kunde testa att läsa andra saker också och det gick löjligt bra). Hennes bok är i vilket fall lite som att läsa i den här tråden och är en länk som beskriver boken på microcosms hemsida:

https://microcosmpublishing.com/catalog/books/3616

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Loppistråden

Varit på lite loppisrundor. Inget extraordinärt att rapportera egentligen. Idag var jag runt i Växjö, medan jag väntade på att få åka vidare ut på bondvischan. Hittade en gammal skolkatalog för Paradisskolan 1979/1980. En högstadieskola i Växjö. Jag lämpade upp den på disk. Kvinnan bakom disk tittar på mig och sen på katalogen. Hon ser mycket frågande ut. "Och den vill du ha?", frågor hon. "Ja...?" svarar jag. Hon skrattar "Den kan du få!" Jag tar min katalog och går därifrån, skamsen. Kostade inga pengar, men fick betala med min heder och ära. Utskrattad, som om jag har onaturliga böjelser och intressen.

496 Senaste redigerad av B-pappa (2017-10-28 18:53:56)

Sv: Loppistråden

Skrev massa pladder och blev nu så EXTREMT trött på mig själv att jag raderade allt, bra gjort. Sammanfattning: Hejsan vad livet kan vara kul och jeansväst = nödvändigt. Vi hoppar direkt på det väsentliga.

VHS

DEN NAKNA PISTOLEN, Gul Esselte, stor gul box, typ perfa skick. Bra speltid, 81 min, lagom.

THE SUNSET KILLER (RELENTLESS), grå ex-rental från Warner, stor box, "En tät och kvick psykologisk thriller. Man sliter sitt hår när snutarna inte ser vad vi ser!", wöw, dåligt meta!! Regi av William Lustig.

WARBUS II, Jaguar Film, "Döden är hans enda följeslagare". Riktigt frän framsida, året är 1988 och uppföljaren till WARBUS är alltså här. "Hondo står helt ensam. Men han behöver ingen armé. Han ÄR en."

THE BIG BOSS, Scanbox, "Chung, en ung kines, har fått arbete på en fabrik i Bangkok." Har ju såklart HK Legends grymma dvd på denna, men känns alltid lite läckert att gå hem efter jobbet med en oklippt Bruce Lee-film i väskan. smile

SHERIFFEN FRÅN NEVADA (TODAY ITS ME - TOMORROW ITS YOU), Scanbox, Bud Spencer, western (såklart).

VILJANS SEGER (RUNNING), Jaguar Film, spänning med sexbomben Michael Douglas.

SKUGGAN AV ETT MORD, thriller med Michael Rooker och Rebecca DeMornay. Exemplar från Bilisten på Väddö.

I EN FRÄMLINGS HÄNDER, Filmkompaniet, stor box, thriller med springande män i kostymer på baksida.

Ja det var väl det. Alla dvder orkar jag inte lista, men många gobitar. Hoppas på att göra ett enda till tok-fynd innan årets slut. Vi får väl se. Kärlek och lycka till alla sköningar här på forumet!

497 Senaste redigerad av B-pappa (2017-09-27 17:00:39)

Sv: Loppistråden

Ger mig själv massa extra stilpoäng då jag direkt vid jobbslut går på muggen och lyckas skita stopp rejält i den samtidigt som en bokcirkel pågår utanför och sen av starka förnimmelser av nya VHSer i omlopp i byn jag befinner mig tillfälligt ta beslutet att stanna kvar lite extra länge tills en klaustrofobisk källarloppis öppnar och BINGO, visst sjutton har det drällt in lite nytt, gåshud och klapp på huvudet för ett skärpt sjätte sinne. Unboxar pappkassen här nu:

VHS

BOULI PÅ SKATTJAKT - DEN LILLE SNÖGUBBEN, ja jag skiter väl i denna film, men den ligger i ett gult fodral från Svensk Filmindustri, trevligt.

SCREAMERS, Scanbox, sci fi jag såg på TV4 på 90-talet, cirka. Minns den som ok! Dags för omtitt.

JACK AND THE BEANSTALK, Frekvensia GeTe AB, hett bolag? Kanske, ska kolla. Svensk utgåva, stor fin box.

SANNING ELLER KONSEKVENS, Sandrews, ungdomsfilm från 1997. Har jag sett denna...? Nån som sett, ni Sthlmare...?

NÄR SKINKORNA TYSTNAR, Filmkompaniet, hehe, ökänt värdelös och superpinsam "parodi" på div filmer, nog främst skräckfilmer...?

MOBY DICK, MGM, av John Huston, 1956, med Gregory Peck och Orson Welles. Ej sett.

CRASHES ...AND THEY WALKED AWAY II, krasch-kompilations-tape, samlar på sånt här till ett "hemligt projekt" som kommer ingå under paraplyprojektet "VIDEO-OFFENSIVEN". Spännande va? ;-) Så, om ni har eller hittar fuckade VHSer med bilkrascher och dylikt, jag vill ha!

NU ELLER ALDRIG..., Videotrade, öh ja vad är detta, är så smutsig och sargad att det ser ut som en parodi på sletna VHS-exrentals. Host host, lägger undan, men jag gillar fan Videotrade och Esselte!

THE LOVE WALTZ, Kanal 10, fjantkomedi.

SVENSKA HÄLSOBÄNKEN - DEMOKASSETT, Team Svenska Hälsobänken. Enough said, för bra för att vara sant. Omslagsbilden sträcker sig över både front och rygg på fodralet, episk. Fan vad kul!<3 Öh justja, ingick såklart ett ryskt typ kvitto med stämpel på!?

+ köpte lite annat slafs, en kanadensisk Conan-pocket från 1984 och lite dvd-film, tex CYBORG 3 (som enligt skivan ska vara ett finstämt drama, jo tjena), ja ni hajjar. Detta vattenhål jag ibland susar förbi överraskar jämt, hittar alltid nåt skumt där. Ha det gott allesammans!

498 Senaste redigerad av larsesq (2017-10-03 13:27:00)

Sv: Loppistråden

Jaaaaaaaaa..... Inte mycket jätteskoj att rapportera direkt. Varit på loppis med morsan. Drack kaffe och pratade om sjukdomar och mediciner och döden. Det gamla vanliga. Åkte förbi övergivna och förfallna krogen Smultronstället (som jag borde fotografera nån gång) och morsan pratade om den förra ägaren och hennes son. Kul att höra på skvaller om folk jag inte känner.

Köpte detta:
Ung Ton Vetlanda "Det lilla ljus jag har" (Svängig låt sjungen av barn. På Falk! Hur skulle jag kunna motstå detta, jag som älskar skivor där barn sjunger?)

Nån träningsskiva från SR.

Mitt liv som hund DVD (Aldrig sett. Borde ju ha gjort det, om jag ska kunna påstå att jag är intresserad av svensk film. Och kul att Lasse Hallström fortfarande kan leva på denna merit. För har han gjort nåt värt att se sedan han svek vårt kära fosterland för den store Satan? Tveksamt. Aldrig sett Sanning och konsekvens förresten, men ungdomsfilm från slutet av 90-/början av 00-talet är ju alltid lika hopplöst dåliga och fåniga och tidstypiskt svenska, och sålunda intressanta för en som mig. Skulle kunna göra som många andra och kalla mig "Sverigevän", men det är ju inte sant. Jag vet inte vad en SD-Sverigevän gillar för film och kultur. De har oftast frapperande dålig koll på svensk film kan jag tänka mig. Känner säkert bara till en Ekman  etc. etc. De drivs väl främst av nån sorts nationalromantiskt dravel och det är väl sällan svensk film har varit på det sättet. Kanske typ Edvard Persson, men nu känns det som jag helt kommit bort från ämnet. Hm... Förlåt. Det var starkt kaffe och jag är uppe i varv lite grann.)

Okänd Soldat DVD (versionen från 1955. Har bägge versionerna. Skulle kunna ha Okänd Soldat-kväll och plöja bägge. Blir runt 6 timmar. Nån som är intresserad av 6 timmar finsk krigsfilm?)

EDIT: Det lilla ljus jag har - med barn! Så jädra bra: https://www.youtube.com/watch?v=PmxCAov0dhQ 
Inte lika svängigt som Pelle Karlssons version, men finfint. Gillar speciellt lilltjejen med glasögon. Och tjejen, solisten, med röda stora stövlar inomhus. Alla är riktigt snyggt klädda överlag.

499 Senaste redigerad av B-pappa (2017-10-14 12:27:03)

Sv: Loppistråden

Ja hej! Som ni märkt har aktiviteten gått nedåt här för mig på senaste och för att göra en lång historia kort och begriplig kan jag bara hänvisa till Scarface (1983), den sortens uppgång och fall. Det blev som att knäcka en kod på Wall Street; ju mer jag köpte och sålde, ju mer pengar tjänade jag och jag minns inte längre vems idé det var att fira med lite "vita droger". Vi snackar alltså en atombombsimplosionsmoln av colombianskt kokain och väldigt många dåliga beslut fattade, omdömeslöst och kortsiktigt. Sitter tex med köket fyllt av bara Kalle Anka-tidningar från tidigt 00-tal, inte ens i hyfsat skick. Ber om ursäkt om jag har skrivit olämpliga saker här och uppmuntrat till profit-tänk och andra "oschyssta" metoder där ute, så som att armbåga sig fram till nyinkomna heta prylar osv. Sommaren är nu slut och så även den B-pappa / "loppisarnas Tony Montana" som gjorde "karriär" på att köpa "rätt prylar" på loppis och vara allmänt "king". Döm mig inte för hårt, jag är en svag och lastfylld människa som alltid har en fot i ett eller annat missbruk. Visst hinner man med mycket när man är "i farten" men glädjen dör och så även kärleken till människan och naturen. Så, nu börjar jag från 0 igen och re-bootar mig själv. Prylar är inte allt, det är de mänskliga aspekterna som är viktiga. Ha en fin helg allihopa!

https://www.youtube.com/watch?v=vT8OU5WtfkQ

Sv: Loppistråden

Bara för att hänga med: har du tagit kokain och köpt en massa Kalle Anka?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig