- Trodde du att B-pappa tappat stinget och orken? Trodde du att B-pappa "gått vidare" och börjat hajpa nån annan trendig "skit"? DU TRODDE FEL!
Såja då var introt avklarat och AC / DC lagt på skivtallriken nej skojja bara lyssnar faktiskt på Svärta - Remember LP nu, men sen blir det Sabbath Vol 4 LP, mäktigt. Larsesq, om du vill bli av med Åsa-Nisse-dubbeln visar jag här intresse, har ej sett de där två. Jag försökte i Borås förut kopiera LP och kassett till USB via min spelare men jag misslyckades grovt, annars hade jag lätt tankat upp min UNDERBARA "Russian folk music " LP, den är så innåt helvete skön, mix av episka körer, upptempo och sen sorgesamma, massiva kvinnokörer, ja den är fan 5/5. Hade gärna då oxo laddat upp tyska Creedence. Jag borde starta en separat "loppis-Youtube", men det får bli framöver.
Hursom, sitter här med en låda med VHSer nedanför mig och nu tänkte jag gå genom detta. Jag är fantastiskt nöjd, men det finns också smolk i bägaren, som vi snart kommer att kika närmare på. Nu helg och känner mig glad och nöjd och är i toppform, den form jag gillar bäst. Koprofagi i all ära, men någon hållbar, långsiktig näringskälla är det ju inte.
Efter en del mediterande och kalkylerande kom jag fram till att det var dags att slå till , mot en särskild loppis jag spanat på under ett visst tag, men som både hade krångliga öppettider och ligger lite avlägset till. En källare på ett Folkets Hus, där biografen lade ner 2005, efter många, många år i tjänst. Jag & far drog dit och redan vid entren fick jag korn på denna plats storhet, låda efter låda staplat på hög, ända upp till taket, en fullständig röra och bråte på bråte på bråte. Inne i själva stora rummet var det mycket riktigt en gammal bio, med nedåtsluttande golv och samtliga biostolar kvar, bara det att stolarna nu tjänade som utrymme för lådor fullsmockade med prylar, både under stolarna och staplade på de staplade lådorna. Längds väggarna, bokhyllor och säckar och olika förvaringsytor samt ett extra lager med ouppackade saker. Topp tre mest stökiga & röriga loppisar jag varit på, förtjusande känsla och snabbt började jag gå den inledande rundvandringen, där en punktmarkerar de tillsynes viktigaste platserna istället för att långsamt gå genom allt, utan att ha sonderat hela terrängen. Få en överblick, sen kan du börja gräva ordentligt. Enda "hotet" på stället är en vilsen tokpåtänd pundare som liftat in till byn och går och tvångsskriker diverse fula ord. Personen avlägsnar sig dock efter ett tag. Men redan här har jag börjat att svettats kraftigt och få hög puls, jag känner mig verkligen först på bollen. Upptäcker att det finns DVDer i massor, många lådor, men mest bara ex-rentals inne från stan och faktiskt typ inte en enda intressant film och absolut ingen sällsynt. Hittar sen en låda med VHS och det hugger till i levern ordentligt, tjoho! Kassetternas placering vittnar om att typ "anything goes", här ska det grävas! Sagt och gjort, men hittar föga, men ser vissa tecken på att det finns lite ovanligare grejjer här. Mellan de sista raderna, nära de stora biodraperierna, hittar jag 3 st feta lådor packade med VHS och se på fan om det inte är en fetbox som sticker upp. Raskt vräker jag ur alla filmer jag vill ha och forslar fram alla storboxar och får perfekt användning för mina tränade bibliotekarie-knän, dvs att jag mer eller mindre kan leva på knä, gå på knä i sidled, bakåt, framåt osv, så jag lägger upp en fysiskt täckande position, så att jag markerar in de tre lådorna, kroppsspråket säger "backa, fuckers".
Bjuds på en låda och bär ut allt, 25 spänn för 25 VHS-filmer, de flesta på stora boxar. Kastar in allt i bakluckan men går in igen då jag på utvägen såg en annan VHS-låda, som dolts för mitt synfält tidigare. Rotar genom den i ett tillstånd av eufori men kammar nada, är bara 90-tal och vanligt jox. Nu tar jag och lyfter ur allt i lådan och listar, vi börjar med det "hetaste":
VENUSFÄLLAN, Sandrews Video, "En sensuell och erotisk berättelse", "På nätterna vandrar han längs asfaltvåta gator, vittrandes som ett djur, på jakt efter idealkvinnan. Så - under en nattlig vandring finns hon där. Hon som tillfredsställer kärlekens alla behov utan att ställa några frågor. Horan och madonnan. Hon - den åtråvärda..." Tittar på baksidebilderna och skakar misstroget på huvudet.
BIGGLES, Hem Films, fetbox, matinéäventyr med Peter Cushing, snygg framsida, typiskt 80-tal.
HELLRAISER III: HELL ON EARTH, Egmont Film, RYSARE. "Pinehead (sic!) är tillbaka,hungrande efter lidande, smärta och sinnlig njutning." "Hellraiser III är långt från trevlig. Den är inte enbart spännande. Den är skräckinjagande. Den öppnar dörren till helvetet..." Helt ok film. Snygg framsida, läckert helhetsintryck. Har såklart redan denna, i Anchor Bay UKs Puzzle box-utgåva.
TITTA VI SPÖKAR, HEM FILMS, kostade 55 kr dygn att hyra. Halvdann spökkomedi. Sålde boxen från Anchor Bay UK i vintras, de håller inte måttet. Men kul att hitta denna utgåva.
THE TERMINATOR, TRANSFER, jodåsatt, typ "fyrkantsutgåva" i röd box på 1a Terminator.... Eller vänta här nu! Nån har stoppat i en heminspelning på 2an i fodralet och ritat om filmtiteln på ryggen samt ändrat alla uppgifter om filmen på baksidan, haha, från speltid till inspelningsår. Ambitiöst! Men hade nog hellre haft ett original... Hursom, grymt snygg utgåva....
LIFTAREN, Sandrews Video, yes detta blev den Hauer-film jag fick med mig. Snygg, klassiskt videoomslag, sånt som jag faktiskt minns från min uppväxt, Hauers svårtolkade nuna på framsidan. Tumregeln är ju faktiskt att allt Hauer är med i är sevärt och jag gillar denna film. Men det går ju bara inte att få nog av Hauers livsroll i Blade runner, detta är ju ett uttjatat påstående men varje gång en ser den filmen så drunknar en ju i Hauers karaktär och hur hans kamera-närvaro är total och fulländad. Ska bli kul att se nya Blade runner, det tycker jag. Jag får erkänna att inledningen på originalet är min favoritöppningsscen någonsin, med musiken som smyger sig in och ögat som reflekterar eldpelarna - här känns filmkonsten verkligen som något unikt och sinnesutvidgande, en ljud-bild som direkt går in i en utan omvägar, överlägsen all papperstext och dialog. Men det är bara vad jag tycker det.
NADINE, Transfer, komedi med Jeff Bridges och Kim Basinger, röd fin box.
EN TJEJ I RÖTT, komedi, fin röd box.
HÄXORNA I EASTWICK, Warner, stor box, denna känner väl alla till (utom jag, som inte har sett den?).
SPIONER ÄR VI ALLIHOPA, Warner, stor box, Checy Chase och Dan Aykroyd, komedi.
BLOMMOR AV STÅL, Egmont, komedi.
TJEJLIGAN, AB WENDROS, anime som verkar lite cool, "En film i bästa "Star War (sic!) stil.".
TJEJEN SOM TOG HEM SPELET, Warner, fin röd box, komedi.
+ plockade på mig ett inspelningsband med Mannekäng i rött, yesssssss. Låg inuti en fodral till nån annan rulle.
HJÄLTEN FRÅN SNOWY RIVER, Egmont, stor box, "Han måste slåss för sitt liv för att få den kvinna han älskar...", "...En helsikes massa action" - DN.
TRE PÅ RYMMEN, Egmont, stor box, actionkomedi (hurra...).
TRE MÄN OCH EN LITEN TJEJ, Egmont, stor box, "Varför sjunga en banal vaggvisa när barnet kan "RAPPAS" till sömns?"
THE ROOKIE - NYKOMLINGEN, Warner, stor box, action med Clintan och Charlie Sheen. Rejäl och sten-dum actionfilm, tummen upp - men där går åsikterna isär mellan mitt & det Nilssonska hushållet, då far och son Nilsson sett denna tillsammans och bägge "dissade" den. Så kan det vara. Det heter respekt och det har vi gott om här på svenskafanzin.
CITY SLICKERS, Egmont, stor box, småkul komedi.
JORDEN RUNT PÅ 80 DAGAR, Jaguar Film, dubbel-VHS med denna TV-serie på 4.30 timmar. Från 1989, hmm, jag såg nog denna som barn, har för mig det. Ska bli kul o se om. Boxen i perfa skick + 2 st plastsarkofager, en för vardera kassett. Maffigt.
Yes det om det. Men tyvärr hade den förra ägarn bytta ut nästan alla band mot heminspelningsband och alltså kopierat över filmerna till dessa band och sen kastat originalen, så där blev jag snuvad på den riktiga göddman. Tyvärr. Men några var iaf intakta. Mycket fint skick överlag så verkar komma från en inbiten samlare + att själva kassetterna har märkningar som går ända upp till nr 400! Alltså kan det finnas hundratals andra band därute från samma samlare som kan tänkas dyka upp framöver. Spännande! Var ju en sån guldgruva jag sprang på förra året, troligtvis en samlare som gått vidare till de sälla videobutikerna. Jag kommer att åka dit igen och kolla om jag kan hitta mer, vara lite framfusig och fråga om jag får gräva lite "backstage". Underbar katakomb-känsla, som ett oändligt djup där en kan gräva ner sig hur långt som helst - det är loppisens extas och skärseld, de ouppnåeliga drömmarna och påminnelsen om ens bristfälliga karaktär, längtan efter att fylla de andliga hålen med något större än vad verkligheten kan erbjuda. God helg på er, ha det gött!
PS jo sen köpte jag ju en massa lösfodral och annat och köpte mer fodral till verkstan idag, bluray-fodral och dvds. Nu ska jag ha fixarpass och rengöra och sortera osv. Hejsan!
"Stay low, hit hard" - B-pappa, 2017