Haha, rapsoljan! Jo känner den där motrevolten jag också, antifordon. Jag har ju inte kört bil nu sen typ 2010. Höll på köra över en hund som hade slitit sig då, kom i en kurva, uppförsbacke, tom landsbygd i övrigt, hunden kommer springandes mitt i vägbanan och ser överlycklig ut, tungan hänger ut och livet leker och där kommer vi (såklart inom hastighetens ramar) med det ultimata dödsmaskineriet - Volvo 740 GL aka "Pansarvagnen", svart metallic. Men jag hann på runt en sekund gira och lägga ut mig i högerkanten och svischa förbi. Det var sista gången jag körde bil.
Tog en cykeltur (cykel är OK!) på landsbygden idag. Hann knappt upp förbi gamla banken förrns jag såg en hundvalp så tvärnitade och frågade killen om jag fick hälsa och jodå. Men hunden förstod inte varför jag ville att den skulle lukta på min hand (utsträckt underifrån så att inte hunden upplever det som ett angrepp) så den skällde och gick undan och var alles uppe i varv för att orka gnugga nos med en luden gubbe. Upp på hojjen och vidare. Toppväder. Ser springande kossor i hagar som följer skällans ljud. Kollar runt vid sjön och drar sen ut till en gammal kompis gård, längds ut mot skogen, för att se hur den ser ut och blir glad, för allt ser ut att vara i toppskick, bättre än sist. Hans mamma dog i cancer för några år sedan. Minns mörkret i TV-rummet när vi satt där och kollade på TV och småpratade, hur hon alltid ropade ner när det var matdags och hur glad hon jämt var. Vi brukade övernatta i en av torpen på gården, lyssna efter skogens djur och se spindlarna krypa längds takväggarna.
Sen tillbaka och bort till herrgården. Ställer mig och pratar med den busiga ponnyn som försökte bita mig förra sommarn, "kommer du ihåg mig?" osv. Sen ser jag att tuppen och hönorna rymt! Ser direkt att tuppen försöker kaxa (flaxar med vingarna och burrar upp sig) men jag vevar lite med armarna i luften så att gänget går över vägen igen och är utom fara, fast de är väl vana att vara på rymmen och att folk stannar. Hojjar upp till herrgården (gammalt jaktslott från typ 1700-talet eller dylikt) och plingar på å informerar brukspatron att fjäderfäna är on the loose och ja det är dom ofta ja. Tack å bock godsägarn, nu ska jag hojja vidare.
Nu är jag tebax hemma och lyssnar på Hanna Hirsch - Tala Svart CD och dricker en Pripps 3.5%. Ska ut på stan ikväll med lite folk, gamla polare och hemvändare. Kolla läget lite. Låter bra med källaren, larsesq - svensk underground i dubbel bemärkelse. Ha det vajjert!