Sv: Filmer
Eftersom det verkas vara skräckfilm/action och dylikt som efterfrågas från Australien tipsar jag väl om "Razorback" (1984), "Stone" (1974) och även "Fortress" (1985) som var en märklig blandning av barnäventyr typ Goonies och rätt osmakligt våld. Finns säkert fler.
Jag gillar också "Wake in Fright" som är riktigt jobbig och deppig. Fylla, vilsenhet och med en scen där de jagar kängurur som nog är bland det smutsigaste jag sett på film. Och så klart "Picnic at Hanging Rock", som dock är mer poetisk och läskigt vacker. Peter Weir som gjorde den, gjorde också "The Last Wave" som är fin och bra. Hoppas nåt av tipsen faller i god jord. ("Mad Max" behövs väl inte tipsas om?).
Men oj, tack! de där var jättebra tips. Den enda jag kände till sedan tidigare var Razorback. Var pepp att kolla den igår, men min kompis hade redan sett den. Men ska sätta den på min personliga "att se" lista. Hehe, nä precis. Mad Max och sådär självklarheter hade vi tänkt hoppa i vår klubb. Utan målet är väl att få chans att se sådant man inte skulle se annars/sett förut.
Jag har inte sett så mycket från Australien/Nya Zeeland. Men tycker det är väldigt speciella filmer. Att det ändå som finns en märkbar skillnad mot USA/Europa.