1 Senaste redigerad av Andreas Skolios (2016-12-28 17:43:55)

Tråd: GAMNACKE FANZINE # 4

Fjärde och sista numret av GAMNACKE FANZINE ute nu!
Innehåll: Pontus Lundkvist, Nandor Hegedüs, Alex/Borlänge Hardcore, Dalapunken, Krystmarodören revisited, spelningar och lite "skämt"-teckningar.
Ett antal ex av # 3 finns också kvar för den som är intresserad. Innehåll där: Intervjuer med E.A.T.E.R., Alex Kissan Päivät, Fredda Frivolt och Elvira Bira. Punx Picnic, stödspelning för D-Takt & Råpunk och scenrapport från Luleå (av Alex Päivät).

herrskolios@gmail.com

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Hojt! Jag kan ta bägge nummer, tror jag inte har nummer 3.... Jag Pmar dig!

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Flyttat till köp, byt & sälj.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

#4 är nog det bästa numret av Gamnacke jag läst (missade #1). Borlänge Hardcore-intervjun var bra, men hade gärna fått ha blivit ännu tjockare och en väldigt intressant exposé över en svunnen scen och tid. Att höra av Nandor igen var kul. Länge sedan jag lyssnade på Brick. Och en Pontus Lundkvist-intervju är ju alltid en given höjdare. Men mitt fansin heter Sällsamheter i Munchkinland, inte Äventyr. Där hade han fel, den gamle slitvargen.

Gillade faktiskt "Den svenska apan" när den kom ut. Den kom nog ut i precis rätt tid, när jag var runt 18 år. Började helt snöa in på dada och surrealism vid denna tid (se: #2 av mitt dåvarande fansin). Nu har jag ju inte läst den på fjorton år och den ligger nedpackad i en kartong nere i en källare, så lär väl inte bli av i rödaste rappet jag läser den heller. Var sak har sin tid. Men Pirinen har alltid en plats i mitt hjärta. Men inte debuterade väl han i Svenska serier?

Men rappt språk och fina uppslag och idéer. Och inte enbart intervjuer som handlar om music, music, music. Utan mer politiska och sociala aspekter kopplas in. Tummen upp där. Synd att det verkar bli sista numret. Roligast var ändå det om att Falköping ligger utanför Växjö. Det är roligt för att det både är tokigt och sant.

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Ja, blindkartorna var inte min bästa sida i skolan. Har hört både och om Meduzas hemvist.
Nej, baske mig, Galago kom ju ut flera år innan, slår det mig nu. Men han & Lindengren var med där tidigt i alla fall.
Hade gärna sett att Anton Cimex svarat också, vet inte varför det inte blev nåt till slut. Han och Alex visade två helt olika sidor av samma lilla klick; politiska crustare och "opolitiska" nitpunkare.

Skulle det bli nåt mer fanzine blir det långt fram, med annat namn och tema. Inte kängpunk.

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Skriver mejl till dig! Vill gärna läsa!

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Är superdålig på geografi också. Försökte komma på var Laholm ligger, men gick helt bet. Pirinen debuterade i första Galago, som jag köpte på Katthemmet (när det fortfarande stank urin om lokalen) i Visby 2005. Fånigt skryt om loppisfynd, men jag kunde inte hejda mig. Låter finfint med planer på nytt icke-kängpunk-fansin. Hojta till när det blir aktuellt.

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Laholm, det ligger utanför Växjö.

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Har redan skrivit vad jag tycker i privata e-mail men man ska väl lämna kritik offentligt också. Helgjutet fanzine, bara Ponta Lundkvist-intervjun gör den läsvärd men jag gillade också allt gubbgnäll om samtidsfenomen och den genomgripande känslan av hukande i snålblåsten. Lindengren-artikeln var lärorik för mig i alla fall, har avfärdat Lindegren tidigare med väldigt tunt på fötterna, men Krystmarodören var riktigt skoj. Dina egna serieteckningar var snygga och skojiga också och det vore ju fett om du gjorde ett riktigt seriezine nån gång. Seriezinen du gjorde med din polare/sambo var småroliga men med tecknarskickligheten och den frätande humorn du visade upp nu i Gamnacke blir man ju sugen på att läsa något i längre format.
Det regionella perspektivet i zinet är högst lovvärt. Var kan man annars läsa om vad som händer i Dalarnas punkscen? Ingenstans är svaret. Man kan gott kombinera en slagsida åt ens egna region med internationella utsvävningar, gillar som attan hur Kissan Päivät täcker Norrbotten och Västerbottens punkscen, Flyktsoda rapporterar från Göteborg, du från Borlänge med omnejd.
Hoppas du gör nåt nytt fanzine nån gång, låter bra att lämna kängen och göra nåt annat.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Tack, Jonas.
Jo, det är nog lätt att avhysa (tidiga) Lindengren till samma träsk man förpassar könsrock och slikt, men det passade mig som handen i hatten när jag var fjorton (och framåt). Hela den vågen av nya serier (Gunnar Lundkvist, Pirinen, Inger Edelfeldt, Eva Lindström, Ulf Frödin) var så inspirerande, har inte upplevt samma känsla när jag läst serier på senare år. Och Nandor blev lite av en förebild då (visuellt i alla fall), och det har han väl blivit på nytt nu kan man säga (rent allmänt); att inte fastna i nitjacka och tuppkam utan prova att göra vad fan man vill.
Tyvärr är Borlänge rätt dött vad gäller mer underjordisk kultur. Det kan i och för sig hända saker som jag inte vet om, jag är ju gammal och det är ju som det ska att gamlingar tappar kontakten med det som är relevant.

11 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-04 19:11:52)

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Har skrivit av mig nu i andra trådar men vill bara säga att du är välkommen på kaffe om du har vägarna förbi, Andreas. Eller ja det är ju alla andra också. Och att jag ska maila dig sen och tjöta lite. Kanske är nå bra spelningar framöver. Jo det kan jag säga, jag blev väldigt sugen att gå på konserter när jag läste tidningarna och det var det längesen jag var, men jag blev lite förtjust i den där bekanta känslan av att gå på konserter och träffa folk man känner, hade ju en sån aktiv period typ 2001 - 2007, när man gick på mycket på Kungen. Det var ju kul. Jaja, tack för blaskorna och som jag sagt till en annan fanzinist här på forumet så känns det som om jag har missat ett helt liv i Dalarna, då jag delvis är uppvuxen där eller har tillbringat mycket tid där i krokarna, alla ortsnamnen sitter i knäskålarna. Hörs, ha det!

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Nu har jag läst sista nummret! Låg igår i sängen och bläddrade innan sovdags. Det känns trist att det är över. Men slutet på något kan också vara början på något nytt! Hoppas att du kommer att fortsätta med nått nytt projekt nu istället?

Arbete är livets krydda

Sv: GAMNACKE FANZINE # 4

Bra jobbat! Jag gillade ju Pontus Lundkvist-intervjun mest samt att spelningsrapporterna blir som små historier-som på 80- och 90-talet, recension blir det såklart i mitt nästa zine