Tråd: Vad ska det stå på din gravsten?

Jag och min rumskamrat har kört ett internskämt där vi hittat på en rad lustiga/olustiga saker som möjligtvis ska stå på våra gravstenar den dag vi kolar av. Kom på att det skulle vara kul att sammanställa en lista över vad fanzinisterna här på forumet skulle kunna tänka sig skriva på sina gravstenar och publicera listan i nästa nummer av Hunden. Kom gärna med förslag! Antingen direkt här i tråden eller via PM.

Vet någon förresten om det är otillåtet eller bara inte tradition i Sverige att skriva något mer än namn och födelse/dödsdatum på sin gravsten?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

"Kommer tillbaka strax."

"Skit i mig"

"Liberaler gör sig icke besvär"

"Det var ändå inte värt det"

"Född fri, skattad till döds"

"Här vilar din kompis"

"Stendöd och övergiven av alla"

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Kanske ens yrkestitel? det har jag sett på många gamla gravar när jag varit på kyrkogården

Vårdbiträdet
Alex Päivät
1990 - ?

Arbete är livets krydda

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Härligt!  Mer förslag, mer galghumor!

maskinpark.bandcamp.com

5 Senaste redigerad av B-pappa (2016-03-05 17:49:06)

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

"Endast i döden
slapp han
arbetarklassens
avskum & slödder"

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Finns några gamla punktitlar som skulle göra sig bra, typ:

Dom får aldrig mej

Ge fan i mej

Tyst för fan

Jag dansar inte

Jag ska aldrig dö

Jesus var en tomte

Jag skrattade och spydde samtidigt

Rather be dead

Äntligen anarki men inga fiskpinnar

Spräng dom rika

Varför lever du?

Vänta tills du dör

Gör om gör rätt

+ en massa till så klart.

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Här är en favorit från en gravsten i Helsingfors, personen dog 1802:

"hoppet glädde hans ungdom
plågorna förbittrade hans mannaålder
döden gjorde honom lycklig"

8 Senaste redigerad av larsesq (2016-03-06 07:22:57)

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Hade en (arbets)kamrat som påstod sig arbeta på en lista på de låtar som skulle spelas på hens begravning. Jag vet bara att jag nog skulle propsa på att "The Sun Ain't Gonna Shine Anymore" med Walker Brothers skulle spelas på min begravning. (Arbets)kamraten ville ha en stor lång fest vid sin begravning kanske också ska påpekas. Det var musik för en minst fyra-fem timmar lång fest.

En annan vän berättade en gång att hen ville ha öppen kista på sin begravning och sedan skulle Per Gessles "Jag tycker om när du tar på mig" spelas. Det var kul tyckte jag. Andra låtar som skulle funka är Samantha Fox "Touch Me" eller Mudhoneys "Touch Me, I'm Sick".

Har detta något med gravstensinskriptioner att göra? Nej, men jag gillar sidospår.

När jag var ung gillade jag Charles Bukowskis inskription: "Don't try". Men när jag var ung gillade jag å andra sidan nästan allt med Charles Bukowski. I "Morgonmål för mästare" av Kurt Vonnegut finns tre gravstensinskriptioner:

Först (s.24): Kilgore Trout 1907-1981
"Vi är friska bara i den mån som våra idéer är humana."

Sen (s.42) Någon Någon gång - någon gång
"Han försökte"

Ännu längre in i boken (s.147) "Inte ens världsalltets skapare visste vad mannen skulle säga härnäst. Kanske var mannen ett bättre världsallt i dess begynnelse."

Är det här värt att publicera? Det är inte upp till mig och avgöra. Skönt.

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Tack för er medverkan. jag layoutade artikeln nu i natt, så nu är det försent om någon ångrar sig.

maskinpark.bandcamp.com

10 Senaste redigerad av Keldjuret (2016-03-21 21:08:25)

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

hehe
då kan jag passa på att lägga till "Här vilar ..., levande begravd" för att spinna vidare på GP:s uppslag.

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Nu när jag läser texten i fanzinet kom jag på vad jag skulle vilja ha på min gravsten. En hommage till Tutta Rolf:
"Varför sa jag inte nej?"

För ett tiotal år sedan brukade jag, när jag fått något inför västen eller var nykter med min vän R, prata om att min självbiografi skulle heta "Spilld mjölk." Men det kanske inte funkar som gravstensinskription? "Här vilar spilld mjölk"?

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Jag har ju inte kommit på själv vad jag skulle vilja att det stod på min gravsten. Hade några bra idéer tidigare men de har jag glömt bort. Galghumorn är ju en självklar inkörsport. Något som beskriver livets jävlighet med en fet smörklick till glimt i ögat. Har tänkt bejaka min inre gothare och bevista fler kyrkogårdar. Se om någon skrivit något kul där, men jag tror det är ytterst ovanligt med inskriptioner på gravarna häruppe (eller nere för Lappia dårå). Kanske blir ett kyrkogårdsreportage i nåt framtida nummer av Hunden.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Inte kommit på något än, men blir säkert något arbetarromantiskt som alla andra har.

Kan ha en lång gravsten där "greppet hårdnar"-texten får plats. Eller inte. Får återkomma.

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Knallade runt på bromma kyrkogård när jag var deprimerad i sommar och gick sinnes långa promenader innan jag började jobba. Då var det en, tydligen poet när jag googlade på det, som hade en dikt som han själv hade skrivit. Såhär va den;

Inte ens:
Inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist
det finns på den andra sidan
och det tycker jag nog blir trist

inte ens en grå liten fågel
och aldrig en björk står vit
men den vackraste dagen som sommaren ger
har det hänt att jag längtat dit.

Jag fattar inte, ville han dö? Det deppigaste var att det var en familjegrav, osch devon vad resten av släkten föll i glömska när hans dödslängtan var i fokus.

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

För att parafrasera Motörhead:

Oskar Edberg
1991 - 20??
Dödad av döden

Sv: Vad ska det stå på din gravsten?

Michelinmannen skrev:

Knallade runt på bromma kyrkogård när jag var deprimerad i sommar och gick sinnes långa promenader innan jag började jobba. Då var det en, tydligen poet när jag googlade på det, som hade en dikt som han själv hade skrivit. Såhär va den;

Inte ens:
Inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist
det finns på den andra sidan
och det tycker jag nog blir trist

inte ens en grå liten fågel
och aldrig en björk står vit
men den vackraste dagen som sommaren ger
har det hänt att jag längtat dit.

Jag fattar inte, ville han dö? Det deppigaste var att det var en familjegrav, osch devon vad resten av släkten föll i glömska när hans dödslängtan var i fokus.

Oj, mäktig dikt Michelinmannen!
Den får mig att tänka på nåt jag brukar tänka på när jag mår riktigt bra, att "jag skulle kunna dö nu, knall och fall, det hade varit helt okej". Typ känslan av att just det nuvarande ögonblicket är så bra att jag inte behöver leva nåt mer. Sugas in i det ögonblicket, somna för gott och försvinna. Men ja, gåtfull dikt. Dödens negation av allt, men blir ju lite löjligt med sista raden i första versen "och det tycker jag nog blir trist". Det låter lite käckt liksom. Jo, det tycker du nog blir trist, eftersom du inte finns längre, d.v.s. du kommer inte tänka för att du inte kan tänka för du finns inte. Och så vidare in i absurdum. DÖDENS absurdum. ;-)

maskinpark.bandcamp.com