Hade en (arbets)kamrat som påstod sig arbeta på en lista på de låtar som skulle spelas på hens begravning. Jag vet bara att jag nog skulle propsa på att "The Sun Ain't Gonna Shine Anymore" med Walker Brothers skulle spelas på min begravning. (Arbets)kamraten ville ha en stor lång fest vid sin begravning kanske också ska påpekas. Det var musik för en minst fyra-fem timmar lång fest.
En annan vän berättade en gång att hen ville ha öppen kista på sin begravning och sedan skulle Per Gessles "Jag tycker om när du tar på mig" spelas. Det var kul tyckte jag. Andra låtar som skulle funka är Samantha Fox "Touch Me" eller Mudhoneys "Touch Me, I'm Sick".
Har detta något med gravstensinskriptioner att göra? Nej, men jag gillar sidospår.
När jag var ung gillade jag Charles Bukowskis inskription: "Don't try". Men när jag var ung gillade jag å andra sidan nästan allt med Charles Bukowski. I "Morgonmål för mästare" av Kurt Vonnegut finns tre gravstensinskriptioner:
Först (s.24): Kilgore Trout 1907-1981
"Vi är friska bara i den mån som våra idéer är humana."
Sen (s.42) Någon Någon gång - någon gång
"Han försökte"
Ännu längre in i boken (s.147) "Inte ens världsalltets skapare visste vad mannen skulle säga härnäst. Kanske var mannen ett bättre världsallt i dess begynnelse."
Är det här värt att publicera? Det är inte upp till mig och avgöra. Skönt.