Sv: Lästips

Hej! Författaren jag pratade om heter Bernt-Olov Andersson och trilogin, den såkallade brukstrilogin, består av Min älskade slaktare, I syréenernas tid och Som en lilja. Älska dessa böcker, fenomenala. Finns utgivna i sammanslagen volym, dvs alla tre i en pärm. Bör finnas på välsorterade bibliotek. Annars håll koll på loppis, de dyker upp ibland, iallafall i mellansverige. Har svårt att tänka mig att arbetarlitteratur blir mer slagkraftigt än såhär (har dock inte läst några av de gamla böckerna, haha, eller jo har läst hela Se dig inte om! dvs öhh Eyvind Här har du ditt liv-böckerna).

Vilka har gett ut Lovecraft-boken...? Är den på svenska? Ska bli kul o läsa Hanneriinas bok.

Nu läser jag Vi bara lyder av Roland Paulsen. Brrrrrr!

Sv: Lästips

Bra arbetarlitteratur är just Folke Fridell, Moa Martinsson och Eyvind Johnson.
https://www.sac.se/Om-SAC/Historik/Bibl … dikalismen
... sen såklart Stig Dagerman :-))


Just nu läser jag finkultur: Fjodor Dostojevskij - Vita nätter, för den är ganska kort (80 sidor) och ganska bra ändå. Den handlar om en poet som är helt kvar när alla i st Petersburg dragit till sina datjor och mitt i all ensamhet och självömkan så träffar han en ung kvinna som också är kvar i stan. Nu ska hon berätta sin historia och det är ungefär där i boken jag är.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Bernt-Olov Andersson, just det, tack B-pappa!

Eyvind Johnsons romansvit om Olof har man ju plöjt, likaså Moa Martinsson. Harry Martinsson har jag aldrig varit intresserad av, men det kanske man ska kolla upp.

Necronomicon-boken, undertitel "The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft" är utgiven av Gollancz 2008, på engelska. Skönt läsa på originalspråk när man kan, även om det var mer stämningsfullt att läsa hårt inbundna gamla, slitna volymer på biblioteket när man var yngre. Heter den något speciellt, pärmarna som biblioteken använde för att binda sina böcker på typ 80- och 90-talet? Vet inte om de gör det fortfarande, eller det var väl förlagen som skötte bindningen dårå. Förstår ni vilka pärmar jag menar? Hårda, med en speciell, hård, hampaliknande yta?

Tommy, Vita Nätter har jag inte läst, men Anteckningar från ett Källarhål är en annan bra kort, Dostojevskij-roman. Den läste man som ung tillsammans med Kierkegaard, Sartre och Camus, haha.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Lästips

Jag läste Linjen av Elise Karlsson precis, den var väldigt bra. Det är väl någon sorts modern arbetarlitteratur och handlar om en s.k. white collar worker och hur hon påverkas av den dåliga jobbsäkerheten. Det fanns en väldigt bra del av boken där hon pratar om att finna "arbetet i sig" och att den enda gången hon tar arbetet på tillräckligt stort allvar är när hon gråter på jobbet.

Här är en väldigt bra intervju med författaren också: https://www.youtube.com/watch?v=ovnysfvKlFI

Hunden skrev:

Heter den något speciellt, pärmarna som biblioteken använde för att binda sina böcker på typ 80- och 90-talet? Vet inte om de gör det fortfarande, eller det var väl förlagen som skötte bindningen dårå. Förstår ni vilka pärmar jag menar? Hårda, med en speciell, hård, hampaliknande yta?

Om det är sånna jag tänker på heter det biblioteksbindning och används av biblioteken för att höja böckernas hållbarhet.

Sv: Lästips

På tu tal om arbetarlitteratur; blev nästan precis i detta nu tipsad om David Ericssons rätt färska novellsamlingen "Vad skulle vi göra om vi inte är rädda?" Den handlar om lastbilschaffisar. Såg rätt nyligen den inte helt igenom lysande filmen "Klippet" och tänkte varför just lastbilschaffisar så sällan ses eller hörs i kulturen. Det händer ju mycket inom denna bransch.

Sv: Lästips

Tack för tipset Larsesq! Lastbilschaffisar är med om en massa sjuka saker på vägarna och är ofta goa gubbar med många historier att berätta. Trist att det inte finns mer skrivet/filmat om dem. Inte för att jag har någon särskild inblick i ämnet "lastbilschaffisar i kulturen" men ändå.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Lästips

Håller på att läsa "Ord kan krossa betong" just nu, boken om Pussy Riot. Den kan jag rekommendera om en är intresserad av punk, feminism, konst eller rysk politik.

Har också börjat läsa den alldeles underbara Ved av Lars Mytting. Helt fakntastisk! Mytting har skrivit en bok som handlar kort och gott om ved. Hur en ska arbeta i skogen, klyva veden, stapla den, vilka träslag som en ska gå för, vilka verktyg. Låter kanske inte så intressant men han skriver med sådan jädra passion så en bara fortsätter vända blad i all oändlighet.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Har varit sugen på att läsa den där Ved-boken ett tag. Gav den i present till min farsa för ett par år sen. Han har värmt upp huset med ved i drygt 20 år. Jag och min bror växte upp med det, varje höst skulle man klyva, kapa, trava. Sen på vårvintern lasta ned förra årets ved i källaren och trava upp det där igen. Otaliga timmar man tillbringat på vedbacken.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Lästips

Ja, men den kan jag verkligen rekommendera. Går igenom noggrant alla de momenten du nyss beskrev. Klyva, kapa, trava. Och jag lovar, den är mycket intressantare än vad jag får den att låta. Är rätt svårt att sälja in.

Har ni köpt något på bokrean då? Jag var förbi Kafe 44 och köpte en bok om aborträtt och en om fängelsen. Inte hunnit öppna dem ännu däremot.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Vedboken läste jag för ett tag sedan Eller ströläste närmare bestämt. Väldigt genomgående. Kanske kunde sakna lite mer genusanalys, men det är ju inget vetenskapligt arbete på det sättet. Utan en lättläst, genomarbetad och genomgripande bok om allt som har med ved att skaffa. Har också vuxit upp med vedeldning. Gillar att se på eld. Det känns storslaget. Minns att tidningen Land hade en tävling om vem som hade snyggast vedstapel. Mycket läckra konstverk där.

Har gluttat lite i en gammal bok om lekar. Riktigt kul. En lek heter Vit slavhandel och går till så här: "Ett område inringas av en tvättlina, som spänns ca 30 km över marken. Linan markerar en palissad som är så hög att den endast går att krypa under. Innanför palissaden ligger ett antal vita slavinnor (= 30 cm långa gasbindsbitar) och går en vakt som skjuter (med kottar eller snöbollar) alla som försöker röva bort slavinnorna." Etc. etc. Ni fattar nog resten. Ett annat handlade om att göra en lång om utav det som finns till hands och den som gör längst orm vinner. Eller den roliga leken "Den spännande påsen": "Material: 1 påse med diverse saker till varje lag. Varje lag får uppgiften: Gör något trevligt av det här!"
Ska nog skicka den till en god vän som jag inte hört av på länge och som är bortrest.

Annars funderar jag allvarligt på att köpa Walter Benjamins Passagearbetet, nu när det finns till hands på svenska.

Sv: Lästips

En annan rolig lek: Tavlor och deviser.

Man bör inte vara för många. Leken blir bäst bland litet äldre personer, som har litet fantasi. Deltagarna sitter i ring. Var och en tänker ut ett ordspråk eller en hemmagjord sentens och viskar denna till sin granne på vänster sida. Vidare tänker man ut en "tavla" med något för de närvarande roligt motiv och viskar denna tavla till grannen på höger sida. När alla är klara börjar någon med att säga t.ex. "Min tavla föreställer Britta och Kalle på bio. Vad står det under tavlan, Kerstin?" Kerstin svarar nu med det ordspråk hon fått sig tillviskat: "Även du min Brutus" och säger sedan den tavla hon fått och frågar någon annan vad det står undan den.

Variation: sjukdomar och botemedel.

Sv: Lästips

Kanske du kan ta med den där boken när vi styr en forumträff så kör vi de knäppaste lekarna?

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Tänkte faktiskt också den tanken. Du tog orden ur min mun, Lappia. Tänkte dock skicka iväg boken till en god vän som är inne på lekböcker. Men kan kopierar upp de bästa eller knäppaste lekarna och göra dem på forumträff. Hur ligger det till med forumträffen förresten? Kanske borde göra den medan Lappia är i Stokholm. Eller va fanken, vi behöver inte vara i Stockholm heller. Vi kan vara på bondvischan. Hyra något Folkets Hus eller något i den stilen.

Sv: Lästips

Strax läst klart Elizabeth Moons "Speed of dark". Nära-framtids-SF om några autister på ett företag som erbjuds/tvingas bli volontärer på en behandling av deras syndrom. Väldigt gripande observationer och diskussioner om normalitet, sinnesintryck, verklighetsuppfattning. Berättad ur en av de anställdas, samt ibland hans arbetsledares, perspektiv.

Skitbra, finns på SF-bokhandeln.

Sv: Lästips

Läste precis ut "Vän av ordning" av Bromander, fruktansvärt bra bok! Gillar sättet den är skriven på och hur huvudkaraktären kan vaggas in i trygghet ibland och sen lika lätt hamna utanför med allting. Kände igen känslan av att vara i såna perioder i livet, som att allt är på en lös tråd och all trygghet är temporär. Den handlar om en näthatare å hans uppgång och fall i princip. Boken slutar på ett sätt som jag älskar. Så läs den så förstår ni vad jag menar.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Helt tappat kollen på Bromander. Blev inte särskilt imponerad av "Smålands mörker" och tappade intresset. Men "Riv alla tempel" ska visst vara riktigt ruggigt bra och nya "Vän av ordning" verkar också intressant. Kanske tar jag och läser dem nu eller så kan jag plöja alla tre i trilogin när väl tredje boken är ute. Mycket nytt eller nygammalt som pockar på intresse nu. Mare Kandres punkserier och nya seriealbum från Ester Eriksson och Klara Wiksten.

Sv: Lästips

Drog en beställning på denna bok nyss, men för halva priset inkl frakt, det kan den väl vara värd, kan jag tro. Perfekt i hängmattan.

http://www.adlibris.com/se/bok/american … 0399165542

Sv: Lästips

Monsterboken verkar mäkta intressant B-pappa! Undrar om det finns någon motsvarande svensk bok som täcker det kryptozoologiska området.

maskinpark.bandcamp.com

44 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-25 10:02:38)

Sv: Lästips

Ja eller hur. Vågar dock inte söka efter fler amerikanska motsvarigheter då jag misstänker man kommer bli helt överröst. Tror det finns en jättemarknad? Eller fanns iallafall på 80-talet och tidigt 90-tal? Har haft ett flertal svenska böcker (som täcker USA), från den hära serien "Det okända" eller vad den heter (svarta, en ram med en bild på ämnet på framsidan, typ en apliknande gestalt med titeln "Okända varelser" eller dylikt) till en superdupertjock bok jag köpte på Gävles antikvariat på tidigt 00-tal. Tror jag vräkte bort dessa på loppis för några år sedan då jag ansåg att alla dessa böcker bara kväkte om alla samma fakta hela tiden, lessnade, kändes som att läsa samma bok om och om igen. Men kan ha dessa nedpackade, vet inte.

Men ja, så risken finns ju att bli besviken på denna bok av samma anledningar, dvs känslan av upprepning. Men inser nu att jag ju varit ifrån området ett tag och återvänt via alla privatpersoners uppladdade, fejkade Bigfoot-videos och på så vis känt att jag fått en ny ingång + har mindre tomtar på loftet än för 10 år sedan... Så vi får väl se, jag hoppas på en läsupplevelse som när den första boken i ämnet avverkades.

Bästa UFO-boken jag läst är iaf Clas Svahns senaste, såklart.

http://www.adlibris.com/se/bok/ufo-spok … 9155261696

Sen vill jag lägga en fet rekk på Creepypasta: spökhistorier från internet. Oumbärlig läsning för den som är intresserad av folktro, myter och legender osv. För oss som tex är eller har varit fanatiska Morrowind-spelare är ju den historien särskilt otäck. Börjar seriöst gråta varje gång jag läser den. :-D Men det är ok!

http://www.adlibris.com/se/bok/creepypa … 9170378034

Hunden skrev:

Monsterboken verkar mäkta intressant B-pappa! Undrar om det finns någon motsvarande svensk bok som täcker det kryptozoologiska området.

Sv: Lästips

Läste Clas Svahns Bilder av Det Okända för någon vecka sedan. Den var bra i vanlig ordning, han är stabil Svahnen. Var inte så mycket i den som fick det att pirra till i mysterienerven. Fotografierna på ektoplasma som kommer ur 1900talsmediers mun var fräcka dock. Likaså det mystiska ansiktet i fönstret i den tomma stugan. Mycket i den känner man igen från uttråkade konspirationssessioner på Youtube, d.v.s. sånt man stöter på snabbt om man bara skrapat lite på ämnet.
Annars har jag fått en riktig konspirationskännare till sambo, så nu vet jag allt om hur Illuminati mördade diverse Hollywood-skådisar och även att Hollywood tydligen ska håna publiken med lite äkta fakta om den förestående utomjordingsinvasionen i nya rebooten/uppföljaren av Independence Day. Vem bryr sig?

Creepypasta har jag hört talas om. Datorer och datorspel känns som prima material för mysterier och udda fenomen. Orkar nog inte köpa boken, men lär läsa om det på nätet.

maskinpark.bandcamp.com

46 Senaste redigerad av B-pappa (2016-04-27 19:20:53)

Sv: Lästips

Ja precis.

Men du behöver inte köpa boken, du kan göra som mig och låna den på biblioteket! <3

Hunden skrev:

Läste Clas Svahns Bilder av Det Okända för någon vecka sedan. Den var bra i vanlig ordning, han är stabil Svahnen. Var inte så mycket i den som fick det att pirra till i mysterienerven. Fotografierna på ektoplasma som kommer ur 1900talsmediers mun var fräcka dock. Likaså det mystiska ansiktet i fönstret i den tomma stugan. Mycket i den känner man igen från uttråkade konspirationssessioner på Youtube, d.v.s. sånt man stöter på snabbt om man bara skrapat lite på ämnet.
Annars har jag fått en riktig konspirationskännare till sambo, så nu vet jag allt om hur Illuminati mördade diverse Hollywood-skådisar och även att Hollywood tydligen ska håna publiken med lite äkta fakta om den förestående utomjordingsinvasionen i nya rebooten/uppföljaren av Independence Day. Vem bryr sig?

Creepypasta har jag hört talas om. Datorer och datorspel känns som prima material för mysterier och udda fenomen. Orkar nog inte köpa boken, men lär läsa om det på nätet.

Sv: Lästips

Slänger iväg en rekommendation på Houellebecqs bok om Lovecraft (H. P. Lovecraft: emot världen, emot livet). Om man diggar antingen Lovecraft eller Houellebecq så har man intressant läsning framför sig. Huvudtesen som drivs är att det var den hätska rasism som Lovecraft kom att utveckla under sin tid i New York som utgör kraften bakom "de stora berättelserna". Det är såklart spekulativt, men det är klyftigt framlagt och man får en ganska övertygande inblick i den här rasismen. Jag skulle kanske snarare tro att Lovecrafts världsbild och hans estetiska ideal fungerade bra ihop med rasismen så att hans noveller och de åsikter han förmedlar i brev snarare är två yttringar av samma inställning till världen men vad vet jag. Hur som en klart läsvärd bok.

Sv: Lästips

+1 på Emot världen, Emot livet.

Stod idag på jobbet vid Hce-hyllan L och fingrade på Deltas Cthulhu 1 & 2 och dyrkade omslagen lite.

49 Senaste redigerad av larsesq (2016-10-10 21:40:16)

Sv: Lästips

Efter att ha läst "Yarden" såg mig om efter något än mer deprimerande att läsa och jag kan ha funnit det: Siewert Öholms intervjubok med Ulf Ekman. Homosexuella, socialdemokrater, borgare, ateister etc. nagelfaras redan på de första sidorna. För att vara en kärleksfylld religion verkar Ekman ha mycket ilska och hat som han hela tiden måste vädra (som den politiska religiösa högern överlag: En ständig kamp för renhet, ett nästan fascistiskt tandgnisslande. Att låtsas bort sina kryckor, sina handikapp och omformulera hela världen efter sitt eget tunnelseende. En kamp om makt, lojalitet och det renaste rena. På något sätt har jag svårt att tänka bort tanken att denna strävan, och egentligen all religion, alltid slutar i någon form av bajsätning, bålbränning och masspsykos för att döva bort det där osäkra, den fula våta filten av tvivel och självständigt tänkande). En intressant inblick i ett liv som ligger mil bort från min horisont, hur som. Och vad fanken vet jag? Kanske har Ekman förstått något som helt gått mig förbi. Gud är stor.

Sv: Lästips

När vi ändå är inne på arbetarlitteratur så är ju Sven Wernström är jävla klassiker. Hans långa bokserie Trälarna är ju fantastisk.

Fler läsvärda:
Sara Lidman - Vredens barn
Frank G. Bengtsson - Röde Orm
Jean-Patrick Manchette - Fatale
Jan Fridegård - Trägudars land, Gryningsfolket och Offerrök.

rånarluvor, pangpang och rock 'n roll