Sv: Loppistråden

Haha, Sandrews dvd på Sju samurajerna. <3 Tror jag har den jag också. Är det världens bästa film? Ja, kanske, är det otroligt tråkiga och förutsägbara svaret från B-pappa-cineasten-gubb. Dramatik, känslor! Att se den utan att fälla en tår - då är du inte mänsklig, kompis. Vilket iofs är en komplimang, i dessa tider. Här är vi alla mutanter. Loppis-mutanter. Låter som ett härligt grävande, du hittar alltid såna kula grejjer.

Har utlyst köpstopp flera gånger om men svårt när det dyker in nya VHSer varje dag och priset ligger stadigt på 1 kr. Finns det något ställe i hela  Sverige som klår dealen "Tag 30 st VHSer, betala 10 kr"??? Hahahaha! Dagens:

- BILLY ELLIOT
- MYSTIC RIVER
- DYKAREN (minns hur 1orna haglade när filmen gick på bio)
- ABSOLUT MAKT
- ITALIENSKA FÖR NYBÖRJARE

Iochmed detta är min arbetsvecka slut och jag önskar god helg. Ska försöka ta mig till botten av mitt videoberg i helgen men lär bli svårt.

Eller justja, ska ju såklart på vanliga loppissvängen imorgon. Hoppas kunna avlägga en rapport då. Hojt, tjena!

larsesq skrev:

Norrbottenplattan (med bl.a. Norrlåtar och Contraband som spelar låten "Euskefeurat". Verkar alltså vara något post-Euskefeuratband för chefsideologen Ronny Eriksson har skrivit låten. Detta kan troligtvis någon av Euskefeurat-fansen på forumet svara på.)

Känner inte till Contraband men låten "Euskefeurat" spelades troligen först in av just Euskefeurat. Den finns i alla fall med på deras fantastiska (första) svansång, liveskivan "Sista Färden Hem Till Byn" från mitten av 90-talet, fast jag tror den är äldre än så. Låten är en upprorisk tirad om löneslaveri berättad utifrån det kollektiva perspektivet av några arbetare på Lövholmens träplattefabrik i Piteå (numera nedlagd, fast sågverket finns kvar).

maskinpark.bandcamp.com

Blev en loppisrunda i Boden igår med bror och sambo. Det spöregnade och blåste hårt när vi körde norrut, läskigt väder att brassa om långtradare på. Brorsan hade bränt en skiva med Iron Maiden-hits.  Aldrig vart någon hårdrockare men Iron Maidens kraft fattar till och med jag.
Boden är sunkigt på ett fascinerande sätt, som typ alla inlandsstäder i Norr- och Västerbotten (trots att det bara ligger ca 3 mil inåt landet). Hela centrum är fyllt av mängder av hyreshus i tegel, höga och låga, och själva butiksgatorna har polerade kakelfasader, som att kliva in i 70- eller 80-talet. Känns som stan aldrig kommit över militärens nedmontering.
Gick på Kupan. Där var det några afrikaner som tränade svenska med en hopsjunken, vithårig tant. De rullade "R" och väste "S" så det blev som ett litet musikstycke. Mycket fint. Gubben i kassan slog till kortläsaren för att få kvittot att skrivas ut. Sambon berömde hans lilla trick vilket fick honom att fnittra som om någon kittlade honom under fötterna. Köpte Populärmusik i Vittula på pocket (aldrig läst den, pinsamt nog) och en textsamling med Sven Lindqvist, som jag alltid gillat. Lindqvist verkar alltid vandra sina egna vägar i intelligentsian, som Nina Björk, en verklig fritänkare. Läste hans Utrota Varenda Jävel för några år sen och det var riktigt skrämmande läsning, sådär att man tycker världen blir genomlyst och samtidigt börjar fundera på sin egen nations plats i kolonialismen.
Åkte till den stora pingstloppisen i utkanterna av garnisonsområdet. Tre våningar, massvis av grejer. Hittade dock inte mycket kul. Köpte Min Vän Mac på VHS. Några Bear Quartet-album på CD, men jag hade dem redan. Hittade en finsk kassett med en samisk gubbe i full kolt, hoppades på a capella-jojk, men det visade sig vara högstämt sjungna psalmer till kyrkorgel a la Artur Eriksson. Malör.

maskinpark.bandcamp.com

Hunden skrev:
larsesq skrev:

Norrbottenplattan (med bl.a. Norrlåtar och Contraband som spelar låten "Euskefeurat". Verkar alltså vara något post-Euskefeuratband för chefsideologen Ronny Eriksson har skrivit låten. Detta kan troligtvis någon av Euskefeurat-fansen på forumet svara på.)

Känner inte till Contraband men låten "Euskefeurat" spelades troligen först in av just Euskefeurat. Den finns i alla fall med på deras fantastiska (första) svansång, liveskivan "Sista Färden Hem Till Byn" från mitten av 90-talet, fast jag tror den är äldre än så. Låten är en upprorisk tirad om löneslaveri berättad utifrån det kollektiva perspektivet av några arbetare på Lövholmens träplattefabrik i Piteå (numera nedlagd, fast sågverket finns kvar).

Pre-Euskefeuratband ska det ju vara, då denna singel kommer från disko/punkåret 1977. Euskefeurats första skiva gavs ut... ja, när då? 1979? 1981? Fråga inte mig. Har aldrig ägt en skiva med dem och har väl hört runt sex-sju låtar med dem, inalles. Låten var svängig och trevlig. Ungefär som det jag tycker om Euskefeurat: Ett hyvens band. Hela skivan handlar om nedläggningen av fabriker och hur jobben försvinner från Norrbotten. På omslaget står en person med plakatet "Arbete på hemorten". Efter låten "Euskefeurat" kommer Anton Svedbergs Swängjäng och det var vidrigt uselt. Sex minuter. Jag klarade väl av kanske tre. Svedbergs röst är väldigt dansbandsaktig, men han försöker ändå få oss att tro att han är nån norrbottnisk Cab Calloway. Sorgligt.

256 Senaste redigerad av B-pappa (2016-09-30 19:47:35)

Bababababababa! Fick ta en sväng hem emellan till förrådet för att lasta av allt jag hittat. Två fulla ryggsäckar blev det i slutändan. Snart har detta gått för långt! Men blev iaf billigt, under hundralappen. Detta är vad jag kom hem med:

- BRUCE SPRINGSTEEN: BORN IN THE USA, LP (kan inte ha för många av denna)
- 4 st nummer av HENNES, nummer från 1965 och 1966. Yes, det är Heinz Hopf-numret, som larsesq har.

VHSer:

- DAYLIGHT (Stallone)
- FIRMAN
- WILD THINGS
- 91an KARLSSON TYCKER IN (Arne Ragneborn... Åh nej jag har redan sett denna, trodde att detta var uppföljaren! Jaja, var iallafall en stor fin box)
- SUPERTED: TIDERNAS HJÄLTE (nåt tecknat, jag vill mest ha det gula, fina stora fodralet!)
- BLIND FURY (Äntligen! Osedd Rutger Hauer som jag gått och trånat efter)
- BLUE HEAT (nån snutfilm, stort fodral från Nordisk Film)
- SCARY VIDEO
- GRÄSKLIPPARMANNEN
- ROLLERBALL (remaken)
- THE ICE STORM (Ang Lee)
- COLD STEEL (thriller)
- SOS TITANIC (från 1980, med Ian Holm, antar att Puffy har sett denna)
- INGENMANSLAND
- CHIEFS (Filmkompaniet)

Allt gott, men de riktiga gobitarna väntade på en loppis där jag typ aldrig har hittat nåt bra. Plötsligt ser jag en låda med inplastade dvder....

- SHAFTS BIG SCORE (ja, inplastad region 1a i snapcase, wow!)
- DEAD OF NIGHT (svensk utgåva från Sandrews, skräck från 1945, vad gör den ute på loppis!!)
- BREAKING THE WAVES (von trier)
- THE UNTOLD (också Sandrews, "they found the missing link... and it´s not friendly". "Baserad på en verklig händelse". ?????? Verkar vara en sorts Bigfoot-film? Inte hört om denna. Måste se nu i helgen! Är nånsorts apmänniska och DNA-tjossan. Kul! Lance Henriksen är med.)
- VILSE I PANNKAKAN (1975)

Så oerhört nöjd med allt, perfekt. Skulle vilja skriva lite om folk i farten ute men orkar inte. Får återkomma till det. Det var allt för mig. Ha det gott!

B-pappa skrev:

- BRUCE SPRINGSTEEN: BORN IN THE USA, LP (kan inte ha för många av denna)

Sannare ord har sällan yttrats.

Jag köpte en massa gamla Casablanca på myrorna idag!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig

Inte jag själv som handlade men en polare kom förbi jobbet och överraskade mig med lite skivor han hade tjackat på Myrorna i Sundbyberg Centrum idag!
* Kim Wilde - Select
* Kim Wilde - Close
* Meat Loaf - Dead Ringer

Haha jag köpte serietidningarna på Myrorna i Sumpan med :-) den är bra

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl

261 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-01 20:51:36)

Jajamensan! Men vad är en massa gamla Casablanca? Olika bildformat, bitrates, plastfodral, slipcase, ämnade för hushållslaser-apparaten...? Jaha, serietidningar?

Tycker dock att det är oansvarigt att i dessa tider prata om Myrorna utan att problematisera (tänker på priserna på multimedia...).

NailbiterNailbiter skrev:

* Kim Wilde - Select
* Kim Wilde - Close

Två mästerverk!

Idag blev det kanske sista gången jag var på biståndscentret i Borås. En institution som under det närmaste året börjat tackla av, åtminstone när det gäller film och musikutbudet. Var inne i film- och musikrummet med en man som nynnande på "Ring ring" av Abba i femton minuter. Han köpte Streaplers- och Flamingokvintetten-skivor. Det är så dessa personer ser ut alltså, dansbandsköparna på loppis. Eller så kan de se ut hur fanken som helst. Är säkert inte någon homogen grupp människor.

Två grejer blev det:
Djungelboken (VHS från Atlas film video. Versionen från 1942. Inte för att det står någonstans på filmen, men jag har lyckats klura ut det tack vare Internet. Hoppas på många fina levande djungeldjur)

Pelle Jageby & Non Violence Kids "Barn 'Live' i levande livet" ("Skivan ingår i projektet 'Att väva en mångkulturell väv...' som pågått på Parkskolan 98-99", står det på baksidan. Non violence kids är "härliga, fredälskande barn i åk 2 & 3 och på fritidshemmet Örnen på Parkskolan i Skene". Kan vara lattjo.)

Kul med barnskivan! Dra gärna en länk om sådan finns, men kanske är för obskyrt. Djungelfilmer! Lägger här en snabb rekk på djungeläventyret Djungel-Jim, svartvit gammal "hederlig" smörja, god sådan.

265 Senaste redigerad av larsesq (2016-10-05 20:02:07)

Just den skivan kan jag inte hitta nån länk om, men Pelle Jageby & Non Violence Kids har tydligen gjort en skiva till och den kan ni läsa om (och höra på låten Jag vill inte gå hem) här:  http://www.pellejageby.se/_sidor/diskografi.html

Det var ju inte så bra... Aj då. Alltid en chansning med sådana skivor. Ungdomens nykterhetsförbund-skivan jag köpte var för övrigt en fullträff. Bra på riktigt. Svängig och fräck. Sen uppstår det ju något när barn/ungdomar ska sjunga om arbetare som dricker sprit och ser på porr och blir förslöade, men det är inte det som var så bra. Framförallt är det väl bättre desto mindre elektroniska instrument som är inblandade. Ungdomens nykterhetsförbund var ju ett storband med blås. Här verkar det vara sequencers, syntar och en massa moderna styggelser. Men så kan det gå.

EDIT: Här finns en låt från Ungdomens nykterhetsförbund-singeln. Det är den där DJ Vittnesbörd som nog nämnts i denna tråd förut: https://www.youtube.com/watch?v=bDlxcaotwdY

266 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-08 12:22:33)

Kul! Jaså DJ Vittnesbörd är i farten ja. Undrar vem som gömmer sig där bakom aliaset.

Ok, drog en vända till VHS-graven igen och länsade lite. Tog en halv hyllmeter, mest bara rutinköp, komplettera sånt jag inte sett. Finns fortfarande hur många kassetter kvar där som helst, hylla efter hylla, proppade, från golv till tak. Trist att barnfilmerna tar så mycket plats. Köpte detta:

- Heartbreak ridge (Clintan)
- The Crow: Salvation
- Raggargänget (ska ge bort till någon)
- Satans school for girls
- Dödlig avsikt 1 (stor box, Vestron video)
- Driven (Stallone)
- The rookie - nykomlingen (Clintan)
- Something wild
- Första divisionen (Hasse Ekman)
- Speed 2
- Ressurection
- Postmortem
- Dolores Claiborne (Stephen King)
- Rage
- Internal affairs (gul Esselte)

Fick allt för 70 kr. Inte helt smärtfritt men ändå ok för denna månads loppisbudget. Kunde inte bära med mig mer så tar resten sen. Nej, det duger inte att se typ 20 st filmer med Stallone för att anse sig ha koll på läget, du måste se ALLT. Önskar god helg! Jo, helt tomt och öde ute, kalla vindar och blekt, molnigt. Blir nog en kall jäkla vinter. Ni vet vad jag kommer göra, sitta inne och uggla och gruffa eller nej varför ska jag gruffa, jag tycker väl tillvaron är ok. Jag ska sitta inne och MYSA och ta det lugnt. Tjo!

267 Senaste redigerad av larsesq (2016-10-08 12:45:57)

Samtidigt i Skene: Män nynnar medan de kollar på CD-skivorna på Erikshjälpen. Jag håller snattran och fokuserar på att gå igenom singlarna och DVD-filmerna.
Fann dessa;

Från och med herr Gunnar Papphammar (Slapstick är alltid slapstick)
Acacia (på Tartan, i serien "Asia Extreme")
Arne Anka - En afton på Zekes (Den såg jag på TV när det begav sig. Jag var 11 år och fattade nog inte allting)
The King and I (Yul Brunner i en musikal som jag fått för mig är rätt exotiserande kring Asien... Ja, varför inte? Och Deborah Kerr är ju så bra i "The Innocents" (1961) - en film alla borde se minst en gång i sitt liv.)

Ja, det var DVD-filmerna, nu till singlarna:

Gullan Bornemark "Herr Gårman" (med låtarna "Jag ska bli polis" och "Skolpolisen".)
Ann Christine Bärnsten "Ska vi plocka körsbär i min trädgård" (Jösses, vad jag gillar den låten. Den är som att äta sockervadd med en glad ebolasmittad hund) 
Kjell Kraghe "Tjo uppå Backamo/Bo på Backamo" (Reklamskiva för Motel Backamo)

Eftersom det fanns tid över tills tåget hem gick kollade in böckerna litet närmare och fann Yvonne Hirdmans bok om Alva Myrdal, "Det tänkande hjärtat". Yvonne Hirdman är alltid bra, föreställer jag mig. Slog till på den.
Inga roliga kläder och ingen freestyle. Åkte hem. Läste färdigt "Yarden" och lyssnade på barn som var arga över hur mycket tåget tutade. "Sluta tuta, tåg!"

Raggargänget är en höjdarfilm. Lätt bästa från Ragnar Frisk. Första divisionen är nästa motsatsen när det gäller Hasse Ekman. En av hans svagare filmer. Men jag är å andra sidan inte mycket för flygfilmer. Visst, Top Gun är ju stundtals vacker och "Take My Breath Away" är väl okej, men samtidigt är den rejält fascistisk och flottigt patriotiskt. Hurra för flaggan och nationen. Äckligt. Men intressant att få inblick i det tänket också. Bra att även se äckliga mainstreamfilmer ibland. Ögonöppnare, sinnesöppnare.

Nu blir det ingen loppis förrän tisdag. God helg och mysa lagom.

268 Senaste redigerad av larsesq (2016-10-10 15:03:53)

Tog en sväng förbi Emmaus i Borås. Kollade på skivorna och filmerna och böckerna. Inte mycket kul alls. Tänkte köpa Memories of Murder. Men kollade på skivan, då jag såg att det varit en hyr-DVD (från nån mack i Tranemo). Det såg ut som en katt använt den som klösbräda. Samma öde hade även The Black Hole (från 1979 med Anthony Perkins) råkat ut för. Tråkigt. Men köpte i alla fall danska "De uanstaendige" som är baserad på Leif Panduros bok. Har även filmatiseringen av hans "Rend mig i traditionerne" ("Skit i traditionerna"), som är regisserad av samma tjomme - Edward Fleming. DVD på On Air, och sålunda inga undertexter. Gulp. Men får väl ha en liten mini-Panduro/Fleming-filmfestival, då jag hade även "Rend mig i traditionerne" på DVD från On Air. Imorgon hoppas jag kommer iväg och slippa vara hemma, även om det var trevligt att hänga hemma och bara slappa.

269 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-10 20:13:14)

"nice".

Svek min klass och gick på Myrorna idag. Hade inte tänkt köpa något men där låg ju SECRET NINJA, ROARING TIGER av Godfrey Ho. Klart jag köpte.

"Dragon Kong, a victor of a millionaires martial-arts contest, is about to begin the most dangerous mission of his life. For his prize, the millionaires ravishing daughter Susan, has been stolen - kidnapped by a Ninja sect headed by Tiger So, a legendary Ninjitsu super-foot. Why Tiger has taken Susan, Dragon can only guess, but as the shocking truth begins to dawn, and the final showdown approaches, the violence of the Ninja reaches its fatal peak".

#instabuy

Varit på dagsutflykt i Kungsbacka. Verkar vara en rätt trevlig liten tätort. Ganska lugn och trevlig stämning, utan att det känns puttrigt och turist-aktigt. Är mitt spontana intryck.
Var på tre loppisar, men köpte enbart grejer på en av dem. Det var gamla hederliga Röda Korset. De hade på Lugna favoriter och hade ett enormt stort rum med böcker. Så ett tips om du är ute efter böcker - Det du söker kan nog finnas på Röda korset i Kungsbacka. En stad med roliga loppisar blir ju omedelbart en bättre stad.

Jag köpte detta:
Besökarna (DVD. Fortfarande inplastad).
The Rookie (DVD, samma film B-Pappa köpte rätt nyligen på VHS).
Kennet Ahl "Slutstationen" (Bok. Nån sorts dystopisk framtidsskildring av gamla författarkollektivet Kennet Ahl).
Lena Kristina Tuule "Att växa som människa" (Kassett. Inte ett dugg kristet tydligen, utan mer någon sorts psykologiskt pre-KBT-tjosan från 1987).

271 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-12 14:22:13)

2016 har verkligen varit "thrillerns" år och jag tycker att vi fortsätter på det temat. Åker in till jobbet och får veta att jag ska vara ledig idag. Jaha? Ok då, vi kör på det. Drar en loppisrunda på ett lite mer avlägset Röda Korset och de är uppenbart att de lackat på VHSerna, dessa kostar nu även här 1 kr st och ligger i en korg. Jag hjälper dem gärna att bli av med ett gäng. Åker sen vidare till Sandviken och tar en svängom där, men måste sen åka hem pga fullastad väska och påsar i nävarna. Så mycket grejjer, så billigt!

VHS

- ENSAM UNG KVINNA SÖKER.... "...packad med raffinerad erotik, kusliga dödar (sic!) och en nagelslukande slutuppgörelse..." - Arbetet
- MIDNATT I ONDSKANS OCH GODHETENS TRÄDGÅRD (kör vidare på mitt Clintan-spår)
- BULTEN - ÅSHAMMAR 40 ÅR 1939, FILM-VIDEO TILL 100ÅRS JUBILEET (Ja, denna titel talar väl för sig själv. Sjukt limiterad upplaga! Vår filmenhet har kopplingar till denna arbetsplats så kommer bli en njutning att se denna)
- OCH HAN ÄLSKADE DEM ALLA (thriller)
- MURDER AT 1600 (thriller med Wesley Snipes och Diane Lane)
- THE ETERNAL AND BEAUTIFUL CRETE ("honored with golden metal" (???), turistvideo som utlovar många fina "aerial views of the island". Bra "stock footage" att ha i arkivet till lämpligt tillfälle, kan användas till musikvideo eller dylikt, bra att samla på sig)
- STRONG MEDICINE (ingen aning om vad detta är men köpte pga är en sorts fetbox light, universalfodral som funkar för V2000 och BETA)
- PATRIOTER (Harrison Ford, thriller)
- POLISSKOLAN 2 + 5 (ska ej se, ville bara ha omslagen till klippmaterial)
- BLADE RUNNER (samma sak)

HUSHÅLLSLASER-FILM

- DRACULA 2001 + PROPHECY 2 (double feature)
- THE LAST KING OF SCOTLAND (Idi Amin, blu-ray, ej sett)
- INTE BARA MÖRDARE (svensk lågbudget-långfilm, action / thriller? Tror larsesq sett denna?)
- BLOOD OF DRAGON PERIL (oj en till kung fu från Hollywood dvd!)
- BLEEDER

BÖCKER

- DET KAN INTE VARA SANT - GUILTYGUILTY (Kartago, handlar om några som tar löpsedlar och gör egna versioner som de sätter upp i Sthlm, är alltså typ gatukonst)
- MYSTERIER - OFÖRKLARLIGA HÄNDELSER OCH SÄLLSAMMA UNDER (ja ni fattar)
- BRUKSTRILOGIN (äntligen, utgåvan med alla tre romaner i en volym eller vad fan det heter, Bernt-Olov Andersson, fina böcker, blev så glad när jag hittade denna!)

Ok det om det! Kör nog mer i helgen, har ett par till ställen att gå genom, orkar inte bära hem allt på en gång så får ta allt i etapper. Ha en bra dag!

Bulten-Åshammar-videon låter onekligen spännande. Det är ju delvis det här som är loppisarnas lockelse: Att de har rejäla dokumentationer av vardagsliv, arbete och fritid (ej bandet, utan företeelserna). Tummen upp.

Inte bara mördare såg jag i somras. Var däst efter kvällspass, men vill minnas den som förvånansvärt bra. Loj och trist stämning. Nog en av den mest diskbänksrealistiska actionfilm jag sett. Tänkte verkligen att den skulle vara mycket sämre, för alla "B-film"-hojtare och hånhumorister som uttalat sig om filmen på Internet. Skulle även vilja se regissörens andra film Farligt förflutet, men den lär väl vara sämre då relativt kända namn är med i den (Fredrik Dolk och Regina Lund). Men ja, Inte bara mördare ska väl vara någon sorts actionfilm, men actionscenerna är få och det gillar ju jag. Det är mer långa scener om hur tråkigt och torrt livet kan vara, även om du är lejd mördare. Kan också sorteras in i genren "hemvändarfilm." Och även där: En av de bättre i denna sketna genre.

Gick runt längs Järntorget igår. Funderade på att köpa Mnemonists "Horde"-LP. Visst, 300 kronor för den är väl billigt för just den skivan, men min gräns för LP-köp går vid 250 kronor. Intressant va? Hur som helst, de hade Onkel Kånkels "Kalle Anka Suger Pung" på Dirty Records i GBG - för 290 kronor. Tips ifall ni gillar Onkel Kånkel och har vägarna förbi GBG. Jag gör inte det och har inte det, på någon vecka i alla fall. Började känna mig rätt mysko när jag gick från skivaffären och in på de mer flådiga loppisarna kring Järntorget. Men köpte i alla fall Anneli Furmarks "Jordens medelpunkt" för 30 kronor på Emmaus.

274 Senaste redigerad av B-pappa (2016-10-15 13:33:09)

Den dära Onkel Kånkel är en nypress bootleg och alldeles för dyr. Jag köpte en pissgul (färgad vinyl, intressant va?) för typ 120 kr, precis när den kom och det var kanske i våras eller somras. Ok, nu är jag ju inte säker på att det du såg var nypressen, men vågar sätta min hatt på detta. Levande_begravd torde kunna ge raska besked kring detta. Håkan Florå Rest In Piss.

Pytteliten loppisrunda igår i all sin hast! Köpte remaken på The haunting på VHS. Vi som sett originalet vet hur bra den är (beroende på hur vi är muterade). 1 kr lämnade plånboken.