1 Senaste redigerad av Lappia (2013-11-19 21:50:33)

Tråd: Vilka fanzines har influerat dig

Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi både kan hylla, minnas och disskutera tidiga (eller sena för den delen) influenser i vårat fanzinemakande.

Som ung punkare i Malmfälten i mitten på tvåtusentalet så var jag relativt svältfödd på allt vad fanzine hette. Hade man tur kom det någon med ett distro till Luleå och man kunde kanske köpa med sig något hem att läsa efter en spelning.

När Sista Sekunden spelade i Luleå minns jag att jag köpte en hel bunt med fanzines utav Andy som gjorde intryck på mig och som jag än idag tycker är rätt bra. Andys egna fanzine HDHC gillade jag som tusan då det begav sig. Andy hade ett rätt avslappnat sätt att skriva och intervjuade rätt coola band ( Regulations, Gorilla Angreb) . Dessutom var hans recensionssidor helt sjukt långa minns jag och man fick mycket tips på annat coolt! Turnédagblckerna var också något som jag minns som peppande.

Nyfrälst var också en tidig influens. Minns att jag köpte något nummer på Punkfest i Umeå som jag tillslut läste sönder. Hen hade väl en rätt skön "fuck off" attityd utan att bli någon fånig GG Allan punkare.

Normal Man kommer jag ihåg att jag lyckades lägga labbarna på och det var verkligen peppande. Kullman satte en hög ribba på hur bra ett fanzine kunde vara och efter att läst Normal Man var det svårt att nöja sig med vad som helst.

Arbete är livets krydda

Sv: Vilka fanzines har influerat dig

Jag har alltid inspirerats av fanzinet "Stinkis" (jag har bara ett numer också.. ska finnas två om jag inte minns fel) det var dels väldigt tjockt och blandat med seriositet och tramsande. Intervjuer som var bra gjorda och texter om att gå på gymnasiet och hata sin skola, roliga serier och snygga foton. Allt kändes väldigt klipp och klister och mycket var gjort med skrivmaskin. Tittat väldigt ofta i det och velat göra något liknande, utan att härma. En av de första Paddsatan-numrena innehåller en serier som är en total ripoff (aka hyllning) till en serie i Stinkis. Den som vet den vet :-)

Sen gillade jag också T-72:s fanzin "Kulturfabriken" trots att det var utan bilder, bara massor av text i jobbigt liten storlek, så var det ändå kul och personligt och fick mig att börja skriva på nytt i tonåren. Eller det var en bidragande orsak.

Ett annat fanzine jag verkligen vill hylla till skyarna är Henrik Bromanders gamla fanzin "Bromander", som innehåller en del av hans allra bästa verk. Serien "bränd tjära" borde ges ut i någon boksamling. Den är helt suverän. Handlar om Henrik (tror jag det ska föreställa) som ska intervjua en gammal tokig gubbe som skrev dikter i sin ungdom, gubben rymmer från boendet och ska dra iväg med Henrik. En helt urflippad och skitbra historia. Synd att han slutat göra fanzines.

Förr kunde man alltid köpa fanzines på bokhandeln Info i Stockholm eller i samband med spelningar (oftast punkspelningar då) och oavsett om det handlade om band jag inte gillade, aldrig hört talas om eller var särskilt intresserad av att börja lyssna på - så var det en sån befriande och häftig grej. Här är folk som gör som en egen tidning men gör det på ett så enkelt sätt: så vill jag också göra!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Vilka fanzines har influerat dig

Har aldrig haft någon tydlig förebild, utan plockat russin ur olika kakor. När jag var yngre gillade jag dokuzines, typ Money Well Spent. Det är inget som jag läser särskilt ofta längre, även om Martin Helge skrev bra.

Mina favoritfansins kom från Karlstad och Värmland - Mina Ögon! Mina Ögon! är ju oerhört viktig för mig (och då sentida Mö! Mö! från nummer sju och framåt, som visserligen skrevs och färdigställdes i Visby och Stockholm). Pontus Lundkvist fick ju någon sorts andlig fadersroll för mig i början av tvåtusentalet. Vi bodde ju på samma ö, så våra vägar korsades på detta viset. Jag påverkades av både honom och HLGs språkbruk, även om min ton nog var satt redan i och med första fansinet jag gjorde (och då kände jag inte till varken Mö! Mö! eller MWS).

Salvador var också ett toppenzine. Skoj blandning av alla möjliga grejer. Intervjuer med rollspelfansinister, bluesmusiker, James Hollingworth och roliga små inslag som pekade bort från musikfansinets snäva ramar.

Du kanske är... och Superklubben var också finfint. Informativt, roligt, påhittigt. Du kanske är... är nog de bästa temafansins som någonsin skapats.
De fansinsen kändes som om de bara gjorde sin egna grej, utan onödiga poser och tydliga idéstölder. Det var peppande, efter att ha läst en massa tradiga standardfansins där punkband svarade på samma fråga om och om igen. Det visade att fansinen ksn vara lite vad som helst och handla om vad som helst.

4 Senaste redigerad av Hunden (2013-11-22 02:10:16)

Sv: Vilka fanzines har influerat dig

Normal Man var också en stor inspirationskälla för mig när jag började. Det var väldigt bra intervjuer, jag minns särskilt den med Ideal-Jocke och en med någon gammal punkar-Karl från Umeå (minns inte hans efteramn). Jag gillade också att zinet inte bara handlade om musik, även om det var det dominerande ämnet. Texten om fågelskådning och intervjun med Gunilla Bergström minns jag som fina, udda inslag. Kullman skrev också korta men informativa zinerecensioner, sån där konsumentupplysning som jag gillar. Ett tag gick jag metodiskt igenom alla recensioner och skickade mail till de vars zines lät intressanta (och som hade en mailadress). Fick inte ett enda napp tyvärr.
Fast allt var inte bra i Normal Man såklart. Särskilt de långa, trötta skivrecensionerna var trist läsning.

Du kanske är... och Superklubben hör också till mina favoriter. Om någon inte känner till dem så gjordes båda zinen av några tjejer från Karlstad. De skrev väldigt kaxiga, smarta och roliga texter som blandade humor med sakkunskap. Du kanske är... var ett temafanzine. Det bytte namn för varje nummer och kunde heta saker som "Du Kanske är Fucking Åmål" eller "Du Kanske är Ett Hål". Särskilt den senare minns jag som fantastiskt bra, med texter om trepanering och alla möjliga hål.

Det Grymma Svärdet är ju inget regelrätt fanzine men kommer från samma mylla och fandom och har inspirerat mig enormt mycket, kanske allra mest för känslan av att det finns en massa folk därute som skapar sin helt egna, säregna kultur helt utanför majoritetssamhällets ramar.

Det amerikanska zinet Cometbus är en annan favorit, ett självbiografiskt punkzine som funnits i över trettio år. Och John Porcellinos "King-Cat Comics and Stories", ett minimalistiskt, självbiografiskt seriefanzine.
Och Amazon! Ett fantastiskt feministiskt fanzine från Umeå.

Larsesqs gamla fanzines Ni Kan Fan Dra Åt Helvete och Vänner utan Sex (som han gjorde tillsammans med Rebecca Digby) har också varit stora inspirationskällor, framförallt när det kommer till stilen och innehållet i novellerna och de korta berättelserna i båda zinen.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Vilka fanzines har influerat dig

Hunden skrev:

Normal Man var också en stor inspirationskälla för mig när jag började. Det var väldigt bra intervjuer, jag minns särskilt den med Ideal-Jocke och en med någon gammal punkar-Karl från Umeå (minns inte hans efteramn).

Jo det som jag uppskattade mest med Normal Man var definitivt intervjuerna. Än idag tycker jag det är roligt att läsa dom flesta utav dom. Hen hade bra fantasi när det kom till att komma på folk att intervjua, gillar som tusan då hen intervjuade någon person som stod bakom Pelle Svanslös i Amerikat och Christina Lindberg.

Arbete är livets krydda

6 Senaste redigerad av Levande_Begravd (2013-11-29 18:51:25)

Sv: Vilka fanzines har influerat dig

Har sedan 90-talet haft ett antal havererade fanzine-projekt. Är en väldigt lat människa och kan ofta förundras över faktumet att jag fått gjort nånting kreativt över hufvud taget. Att saker å ting sket sig berodde väl på att jag tappade orken, band svarade inte på intervjuer, datorer kraschade eller så gick jag in i perioder av depression och med tämligen intensivt alkoholmissbruk som följd. Tidiga influenser var de klassiska svenska garagepunkzinen Savage, Smack Attack & Human Garbage Disposel samt danska punkbibeln Moshable. Mina första zinebändarförsök var samtliga på engelska om inte mitt minne sviker mig. Kan ibland kännas lite bittert att jag gav upp men det finns en tid och plats för allt som en osedvanligt dryg ljudtekniker en gång körde ned i truten på mig

Att Levande Begravd såg dagens ljus beror på att jag blev sjukskriven under hösten 2011 å tänkte att nu jävlar gäller det om jag nånsin ska lyckas krysta ut något. Hade vid denna tidpunkt dyk upp en del hemmagjorda blad som föll mig på läppen, framför allt Distort, Negative Guestlist och Accept The Darkness. Sedan har det rullat på som dom säger. Av svenska blad är det väl egentligen bara Sika Äpärä och Mina Ögon!! Mina Ögon!! som i dagsläget influerar mig. Försöker hålla en avvägd nivå mellan trams och seriositet, kan lätt bli tradigt om den dumdryga punkhumorn tar över men samtidigt vill jag inte framstå som någon törr teoretiker. End of rant