Tråd: Lästips

Vi har ju film-, TV-serier-, musik-tipsartråd. Tar härmed på mig att öppna upp en lästipstråd. Det behöver inte vara tips på skönlitteratur, utan vad som helst i textväg. Visst, jag vet att en "text" kan vara vad som helst som avläses av ögat, men nu kommer jag främst fokusera på bokstäver. Jag går först:

Jag köpte Carl Johan de Geers "Kyss mig dödligt" i somras. Den var väl okej, men hela den där grejen med att göra någon sorts pastisch på kioskromaner känns inte jätteskoj. Åke Hodell är inne på något liknande i sina böcker, fast där är det kanske främst pojkboksformen som det lattjas med och jag tycker nog att Hodell är mer intressant än de Geer när det gäller alla former av kulturellt utövande. Så nej, inte jättebra och jag tipsar er att tagga ner och inte känna ett jättestort behov att läsa den.

Har också i förra veckan läst lite i Per Olov Qvists tjocka avhandling om svensk 1930-talsfilm, "Folkhemmets bilder" och det var trevlig och intressant läsning.

Sv: Lästips

Jag har börjat läsa om Urtidsparken (eller "Jurassic Park" som den är mer känd som) och boken är väldigt mycket mörkare än filmerna. Framförallt är det ju första filmen som är nästintill helt baserad på boken, även om delar från andra och tredje filmen finns med. Det jag gillar är att känslan av att vara helt utelämnad åt sitt öde och bara bit för bit raseras framför en och så vidare. Det är väldigt spännande läsning.

Sen har jag fått låna en Dagermanbok av saftgay som jag ska plöja igenom så fort dinosaurierna är slut.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

3 Senaste redigerad av Hunden (2014-10-13 09:48:16)

Sv: Lästips

Började läsa Processen för några veckor sedan. Har faktiskt inte läst den innan. Den är precis så bra som litteraturkanon vill göra gällande. Tyvärr visade sig mitt exemplar vara feltryckt och sakna typ tjugo sidor i mitten. Vilket såklart gjorde resten av läsningen ännu mer skruvad. Jag lämnade den halvläst på ett torftigt hotellrum i Gävle.

Har läst två diktsamlingar av Philip Larkin som jag varmt kan rekommendera: "The Less Deceived" och "The Whitsun Weddings". Bitter och cynisk lyrik om livets elände, men väldigt vackert skriven sådan.

Leslie Kaplans diktbok "Överflödet - fabriken" är nog den mest extrema läsupplevelsen jag haft på flera år. Man kan gott sträckläsa den, det tar bara ett par timmar. Den handlar som titeln säger om fabriken, som system och värld. När jag läste den förstod jag hur djupt distanserad man är från sig själv, från någon sorts kärna, när man lever i ett industriellt eller postindustriellt samhälle.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Lästips

larsesq skrev:

Jag köpte Carl Johan de Geers "Kyss mig dödligt" i somras. Den var väl okej...


Tyckte att den tidigare delen i serien, Det bombade ögat, var riktigt bra när jag läste den. Rafflande. Kyss mig dödligt minns jag inte något av.

Läser Lasse Strömstedts Brott och skratt. Mycket intressant tidsdokument och inifrånskildring av svenska fängelser på 50- och 60-talen. Institutioner och Stockholms "undre värld" vid den tiden skulle jag gärna läsa mer om. Tyvärr är Strömstedt lite väl rapsodisk och kan liksom nämna sådant som verkligen fascinerar bara i förbigående. Det verkar för övrigt ha varit extremt lätt att sno bilar förr i tiden.

Sv: Lästips

Tommy skrev:

Sen har jag fått låna en Dagermanbok av saftgay som jag ska plöja igenom så fort dinosaurierna är slut.

Vilken bok är det du lånat? Jag har bara läst Ormen och Tysk Höst men har Bränt Barn i bokhyllan hemma.
Vet inte om jag blev så såld faktiskt på varken Ormen eller Tysk Höst. Men älskar ju de svenska proletärförfattarna och man vill ju ge Dagerman en chans han med.

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Keldjuret skrev:
larsesq skrev:

Jag köpte Carl Johan de Geers "Kyss mig dödligt" i somras. Den var väl okej...


Tyckte att den tidigare delen i serien, Det bombade ögat, var riktigt bra när jag läste den. Rafflande. Kyss mig dödligt minns jag inte något av.

Läser Lasse Strömstedts Brott och skratt. Mycket intressant tidsdokument och inifrånskildring av svenska fängelser på 50- och 60-talen. Institutioner och Stockholms "undre värld" vid den tiden skulle jag gärna läsa mer om. Tyvärr är Strömstedt lite väl rapsodisk och kan liksom nämna sådant som verkligen fascinerar bara i förbigående. Det verkar för övrigt ha varit extremt lätt att sno bilar förr i tiden.

Köpte "Kyss mig dödligt" när jag var i Ystad och biblioteket hade utförsäljning på böcker. I mitt ex av boken står det att det är bra att läsa "Det bombade ögat" först. Kanske skulle det öppna nya sätt att förstå "Kyss mig dödligt"?

Jag har under september månad lyssnat på Lasse Strömstedts kassettbok "Gå i fängelse". Den är väl med i "Brott och skratt"? När jag lyssnar på kassettboken är det som att lyssna på honom ha en monolog om sitt liv. Han verkar komma på saker mest som det kommer. Han berättar om någon tjej han gift sig med, men han minns inte hennes namn och sen är det dags att snacka om varför han vill sno och ställa till jävelskap. Det kränger fram och tillbaka, men var trevligt att lyssna på medan jag åkte till och från skolan och Göteborg. Skulle gärna vilja ta del av de andra två delarna, som mer handlar om fängelselivet (om jag förstått det hela rätt). Det har fått mig att återupptäcka Konvaljen LP:n också och det måste vara en av den bästa skivorna som kom ut från proggeran i Sverige. Kan sakna sådana röster i den offentliga debatten. Det finns ingen Lasse Strömstedt, Konvaljen eller Lillemor Östlin nuförtiden. Tråkigt.

7 Senaste redigerad av Hunden (2014-10-14 22:34:50)

Sv: Lästips

För en gångs skull vet jag vad ni snackar om. Läste Brott och Skratt när jag gick på högstadiet. Den var rafflande ja, tyckte jag då. Sen snodde jag boken, passande nog.
Men vad menar du Lars, med att det inte finns NÅGRA såna röster i debatten numera? Lillemor Östlins bok Hinsehäxan kom ju ut 2012. Fast nu sitter hon visst inne för narkotikabrott igen, enligt Wikipedia. Snarare beror väl tystnaden på att debatter om fängelsesystemet har väldans svårt att få mediautrymme? Om det inte handlar om strängare straff.

maskinpark.bandcamp.com

8 Senaste redigerad av larsesq (2014-10-15 08:15:28)

Sv: Lästips

Fast Hinsehäxan handlar ju om 60- och 70-talet. Precis den tid som Konvaljen och Lasse Strömstedt pratar om. Dagens kriminalpolitiksdebatt förs av de tre "P":na: professorer, politiker och poliser. Den mer öppna debatten där folk som suttit på fängelse fick komma tills tals känns svunnen. Det har skett en åtstramning av kriminalpolitiken, precis som mycket annan politik har den tagit en promenad mot höger, och hur det är att sitta i fängelse blir aldrig riktigt klarlagt i denna debatt. Det talas sällan i media (vilket ju är där jag och de flesta av mig får ta del av kriminalpolitiksdebatten) om överbeläggningar eller förhållandet i fängelse, utan snarare verkar fängelset vara en mörk zon vi inte vill eller kan se: Vi fokuserar på brottet - Ondskan som måste stävjas - och när väl "buset" är inne i finkan så är det frid och fröjd. 

Fast ja, Lillemor Östlin skriver ju böcker. Det är sant. "Dagbok från kvinnofängelset" ska ju handla om hennes (då) senaste vända i fängelset. Jag upplever en brist på liknande röster.

Sv: Lästips

Jag fick boken "Automatisk manual" av mina arbetskamrater som var ganska intressant. Lars Sjunnesson har illustrerat den. En kille som suttit inne för att ha kokat amfetamin beskriver sin vardag. Väldigt udda men jävligt bra:
http://tidningenkulturen.se/artiklar/li … isk-manual
Någon som läst?
Gav helt klart lite lösa idéer för fanzinskrivande.

Lappia skrev:
Tommy skrev:

Sen har jag fått låna en Dagermanbok av saftgay som jag ska plöja igenom så fort dinosaurierna är slut.

Vilken bok är det du lånat? Jag har bara läst Ormen och Tysk Höst men har Bränt Barn i bokhyllan hemma.
Vet inte om jag blev så såld faktiskt på varken Ormen eller Tysk Höst. Men älskar ju de svenska proletärförfattarna och man vill ju ge Dagerman en chans han med.

"Bröllopsbesvär" :-)
Jag tyckte Tysk höst var bra. Ska ju komma som film också.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Ja vad har man läst senaste året i bokväg. Läste den hära Metallica-biografin och det jag minns är att sångaren har mognat i sitt sjungande för varje år och att dom nu är bättre än någonsin (!). Detta är alltså inte ett tips, utan snarare en varning.

Sv: Lästips

larsesq skrev:

. Dagens kriminalpolitiksdebatt förs av de tre "P":na: professorer, politiker och poliser. Den mer öppna debatten där folk som suttit på fängelse fick komma tills tals känns svunnen. .

Läser du Filen? En tidning av frihetsberövade för frihetsberövade. Prenumererar man köper man samtidigt en prenumeration (eller fler) åt en intern. Väldig spridning på innehållet, allt från berättelser om hur det är att fira jul på kåken till protester mot fenix-bunkrar. Och en massa dikter förstås. Tror att i princip allt material finns på nätet också.

Sv: Lästips

Keldjuret skrev:
larsesq skrev:

. Dagens kriminalpolitiksdebatt förs av de tre "P":na: professorer, politiker och poliser. Den mer öppna debatten där folk som suttit på fängelse fick komma tills tals känns svunnen. .

Läser du Filen? En tidning av frihetsberövade för frihetsberövade. Prenumererar man köper man samtidigt en prenumeration (eller fler) åt en intern. Väldig spridning på innehållet, allt från berättelser om hur det är att fira jul på kåken till protester mot fenix-bunkrar. Och en massa dikter förstås. Tror att i princip allt material finns på nätet också.


Nej, Filen har jag inte läst. Ska kolla upp den. Tackar för tipset!

Sv: Lästips

Keldjuret skrev:
larsesq skrev:

. Dagens kriminalpolitiksdebatt förs av de tre "P":na: professorer, politiker och poliser. Den mer öppna debatten där folk som suttit på fängelse fick komma tills tals känns svunnen. .

Läser du Filen? En tidning av frihetsberövade för frihetsberövade. Prenumererar man köper man samtidigt en prenumeration (eller fler) åt en intern. Väldig spridning på innehållet, allt från berättelser om hur det är att fira jul på kåken till protester mot fenix-bunkrar. Och en massa dikter förstås. Tror att i princip allt material finns på nätet också.

ååh vad balt den måste man ju börja premma på!

Arbete är livets krydda

Sv: Lästips

Vi får Filen till jobbet Ger en verkligen perspektiv när man läser, kan man ju minst sagt säga.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Fick den stora tjocka boken om filmaren George Kuchar i går. Bläddrat i den (den är tjock och stor och påkostad, med en fold-out), men den verkar vara mycket intressant. Ett hett tips: http://www.primaryinformation.org/produ … ge-kuchar/

I tisdags bläddrade jag lite förstrött i en bok av Stephen Duncombe kallad "Notes from the Underground - Zines and the Politics of Alternative Culture". Ganska intressant om åttio- och nittiotalets amerikanska fansin, främst med betoning på punkfansinen. Underhöll idén om att intervjua Duncombe-grabben om dagens amerikanska fansinscen, men såg att det finns en ny version från 2008 (med nytt förord), så den borde jag ju läsa innan jag embarkerar för att göra någon sorts intervju. Mot slutet av boken filosoferar han över fansinscenens möjlighet att förändra världsordning och mittfårekulturen och det är dyster, men rätt intressant läsning.

Sv: Lästips

Dags att ta upp den här tråden igen tycker jag.
Larsesq skrev ju om Stephen Duncombes Notes from Underground i förra inlägget och den är väldigt bra. Jag skrev en lite längre recension av den i Hunden #11. En väldigt bra analys av fanzine som medium och som motstånd till det kapitalistiska samhället.

På sistone har jag plöjt igenom Erick Lyles "SCAM: The First Four Issues". En fanzinesamling som alltså innehåller de första fyra numren av Scam. De första fyra numren kom ut mellan 1990-2000 och är tjocka buntar allihop, så det är ingen lättviktare direkt. Scam kommer ur samma mylla som Cometbus, d.v.s. den sortens punkkultur som handlar om att leva fattigt utanför samhället, undvika jobb och istället försöka göra någonting meningsfullt med sitt liv. Mycket handlar om olika mindre bedrägerier och stölder för att överleva (därav "Scam"), som containerdykning, bordsdykning på restauranger, hur man kortsluter betalmekanismer på olika automater, ockupera hus, åka godståg, sno el från gatlyktor o.s.v.  De senare numren blir alltmer aktivistiska och innehåller massa intervjuer och artiklar med och om folk som sysslar med diverse lokal aktivism. Den stora behållningen i zinet, precis som med Cometbus, är känslan av äventyr i allt som Lyle skriver. Han skriver överhuvudtaget väldigt bra och passionerat och det finns så många idéer, upptåg och känslor nedpackade i sidorna. Boken är utgiven av Microscosm Publishing, vilket är lite synd då de verkar vara ena riktiga arslen, men den är så jävla bra att jag köpte den ändå.

Har börjat läsa en annan fanzinesamling nu, "The Encyclopedia of Doris" av Cindy Crabb, som alltså är en samling av hennes zine Doris från 2001-2011. Ännu ett amris-zine som utforskar alternativa sätt att leva. Det är väldigt feministiskt och politiskt och personligt. Får samma känsla av det som när jag läser Samlade Neuroser. Hon skriver mycket om hälsa, ras, klass. Man kan väl säga att det är ett mer problematiserande och allvarligare fanzine än Scam. Men det är samma känsla av uppror och utforskande. Rekommenderas starkt. Boken är visst självutgiven, på Doris Press. Kolla in dorisdorisdoris.com

maskinpark.bandcamp.com

17 Senaste redigerad av Lappia (2015-08-25 08:27:54)

Sv: Lästips

Jag har läst väldigt mycket i sommar! Har sprungit på bibblo som en tok. Bland de mer intressanta jag läst är flera Clas Svahn böcker bland annat dens nyaste bok UFO (2014). Som jag verkligen rekommenderar. Väldigt djup och ingående i de stora eller kända svenska UFO-fallen. Läser nu Tefatsfolket har landat! (1977) och så har jag börjat läsa klart Utvandrar serien igen, har läst Vägen, De ofrivilliga profeterna i Tibet, Sierra Madres Skatt, I Stålstormen, Med Stalin som gud, en av en svensk scientologavhoppare, Sektbarn, Malcolm X självbiografi, Anarkisterna i klasskampen bla bla bla. Det är roligt med sommar och vara ledig. En hinner läsa mycket mer än när en går skola eller jobbar!

Arbete är livets krydda

18 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-25 10:11:48)

Sv: Lästips

Ja samma här (som för Lappia) även om jag inte varit ledig, konstigt nog. Enda jag hann / orkade om kvällarna var att läsa, hade ungefär 25-50 minuter ledigt per dag och då kunde jag läsa lite. Avverkade då 2 st Clas Svahn, äldre, som jag redan läst. Det var hmm UFO-mysteriet (?) och den med cirklar i sädesfälten. Håller med Lappia om Svahns senaste bok, oumbärlig, verkligen välskriven! Kan också berätta att Svahn jobbar som bibliotekarie (något som han kanske nämner i sin blogg?) och recenserar sci fi-böcker i BTJ-katalogen som kommer till bibliotek en gång i månaden.

Detta känns som en perfekt sommar att läsa Sierra Madres Skatt. Minns när jag köpte den, var under en av mina första loppisbesök, på 90-talet. Hittade en sliten svensk förstautgåva. Den är ju ruskigt bra. Så även filmen!

Plundrade gallrade böcker och läste hela I nattens korridorer och De mörka labyrinterna. Den senare en avhandling om gotik i film och litteratur. Mycket lärorikt.

Sv: Lästips

UFO-Mysteriet har jag på min läslista men inte hunnit dit ännu. Men en får mersmak för Svahn när en satt igång. Men ämnet är ju verkligen något en måste utbilda sig i. Jo! Läste förresten den "klassiska" ufoboken Närkontakt/Communion som Whitley Strieber skrivit om sina bortföranden. Men jag blev väldigt besviken. För att vara en sådan klassiskbok så levererad den inte alls. Trodde först att Whitley Striber var en kvinna men var ju en medelålders skräckförfattare från New York. Kanske inte så trovärdigt att den blivit bortförd på riktigt. Men som den säger i boken "att ifrågasätta någon som blivit bortförd är som att ifrågasätta en kvinna som blivit våldtagen". Ja.

Ah! Gamle Ordförande Svahn recenserar böcker i BTJ-Katalogen. Nu måste en börja läsa den när en är på bibblo.

Arbete är livets krydda

20 Senaste redigerad av B-pappa (2015-08-25 10:29:13)

Sv: Lästips

Ja den dära boken av Strieber har jag undvikit. Fick dock De flygande tefaten - dokument och teori av Gösta Rehn från larsesq på posten så den håller jag på småläser lite i. Är väl mest rolig som föregångare till Svahns böcker. Sen här på byn hittade jag ju Dialog med kosmisk kultur av "kontaktpersonen" Sten Lindgren. Totalt dår-fnatt. Det kan vara svårt ibland mitt i läsningen av såna här böcker att komma ihåg att det är en skogstokig gälnings ord man tar del av. "kvinnans ögon började skjuta laserstrålar, där vi stod på Stureplan", typ. Sida upp och sida ned av de mest osannolika upptåg. Det blir för mycket. Jo, det är ju fascinerande, men bara till en viss gräns. Sen blir det som att läsa typ nedkluddade vykort, samma kryptiska, intetsägande innebörd på varje sida. Är ju samma gubb-syn i denna: Alla kvinnor i boken beskrivs som just "kvinnan" eller "Hasses kvinna" eller "Olles fru", typ. Så egentligen beskriver boken en sorts kringresande sekt som har små möten där de masshallucinerar. Eller så ljuger de bara för de vill tjäna pengar. Whatever.

Känns udda att det svischat förbi såna här personer i de trakter jag vuxit upp i och så. Fanns en kort historia om en liten by i dalarna där jag spenderat stor del av barndomens somrar, typ hur luften fylldes av flygande tefat osv. Ja, Sten Lindgren tillhör definitivt den oseriösa falangen av UFO-intressenter. Vet ej om han lever fortfarande.

Här fanns en hel del info:

http://www.ufo.se/fakta/artiklar/lindgren.shtml

Sv: Lästips

Jag har läst en riktigt bra biografi som jag härmed tipsar alla och envar om. Så här skrev jag till en vän som gillar skådespelaren, sångaren, fenomenet Betty Hutton: "Jag läste förresten en fin bok nyligen, "Rat Girl" av Kristin Hersh. Hon spelade i ett post-punkband kallat Throwing Muses. Men det är ingen scenrapport, utan mer en bok om hennes graviditet när hon var 19 och hur hon handskas med sin bipolardiagnos. Hon har synestesi också. Något jag också trodde jag hade när jag yngre (tänkte mycket i termer kring färg). Men de bästa bitarna är om hennes vänskap med Betty Hutton. Det är efter hennes karriär i Hollywood och Betty går i skolan och är väl runt 50 år. Hon framstår som en mycket rolig och smart och empatisk människa. Mycket fint berättat. Betty Hutton pratar fint om gamla tiders film också. Om hur det verkligen var en drömfabrik förr i tiden. Att filmerna handlade om ideal, om hur världen borde vara. Sen går hon på punkspelning med sin präst. En härlig person. Det mesta jag läst om hennes senare år har fokuserat på alkoholism och hur bortglömd och sorglig hon skulle vara. Fint då att läsa om en ung kvinna som blir vän med henne och porträtterar henne som en fri och smart själ."

Jag har tycka att biografier mest kan bli en form av redovisning av en mer eller mindre känd persons liv. "Rat Girl" är fantastiskt för att den på ett direkt sätt, språket är makalöst (löst och ledigt), beskriver hennes situation utan att hänga upp sig på ömkan eller vilja vara den tuffaste typen i stan. Det är fritt från poser och falskt tilltal. Och stundtals är den väldigt rolig också.

Sv: Lästips

Har fått en hög nya fanzines från den eminenta australiska fanzinedistron Take Care, varav jag tänkte tips om ett par.

Guest Informant #1:
Ett fanzine som består av en transkription av ett långt samtal mellan de två fanzinisterna Emma D (som gjort fanzinet och driver Take Care) och Luke You (som gör fanzinet YOU och driver fanzineaffären (!) Sticky Institute i Melbourne). Samtalet är inspelat några veckor före en släppfest för just detta zine. Kul idé va?
Deras samtal handlar om att spela i band fast man inte kan, om kreativitet och DIY, om fanzinemakande o.s.v.. Många smarta idéer och roliga anekdoter, samtidigt som transkriptionen tar med vissa detaljer vilket stärker känslan av att man läser/lyssnar in i ett intressant samtal mellan två personer. Väldigt bra. Finns även ett nummer 2 som jag inte läst än.

I Wear Your Clothes Like Armour:
Ett riktigt fan-fanzine av Vanessa Berry och Chiara om bandet Throwing Muses. För mig som älskar Throwing Muses debutskiva är det här ett fantastiskt zine. Berry och Chiara skriver intimt och personligt om deras förhållande till bandets musik och om olika minnen och idéer som de förknippar med den. Särskilt Berry är dessutom en stilist av rang och väldigt bra på att beskriva intryck hon har kring Throwing Muses på ett kärnfullt och exakt sätt. Fanzinet är liksom en väv av biografi kring bandet hopknipplat med minnen och personliga upplevelser.
Vanessa Berry har ju skrivit en mängd andra fanzines, varav de jag läst har varit rörande, smarta och roliga hela bunten.

Vet inte hur pass intresserade folk här på forumet är av fanzines som inte är svenska (eller amerikanska), men jag håller den australiska fanzinescenen högt och tutar gärna i dess lur. Om man ska dra alla vårdslöst över en kam verkar några huvuddrag i den zinescenen vara att de förvaltar arvet av Riot Grrrl väl med personliga och personligt politiska texter tillsammans med snygg klipp- och klistra-layout och en ganska egen hållning till musikfandom, där popkulturella artefakter blir starka markörer och inspirationskällor i självbiografiska narrativ. Så där hör ni.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Lästips

Senaste jag läste var Philip K Dick - Skannad i dunklet, grym bok om en knarkspanare som själv knarkar i ett futuristiskt Kalifornien. Finns en filmatisering med bl.a Winona Ryder:
http://nyheter24.se/filmtipset/film/a-s … arkly.html

Samma författare till bladerunner och minority report.. om man läst dem, jag har bara sett filmerna..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Lästips

Jag har läst Blade Runner, eller Androidens drömmar som den heter. Om en gillar filmen så tycker jag en ska läsa den. Går in på lite saker som filmen hoppar över. Men den där Skannad i dunklet lät skoj! Kanske en får låna hem den från bibblo.

Arbete är livets krydda

25 Senaste redigerad av Hunden (2016-01-02 07:14:18)

Sv: Lästips

Tips på bra arbetarlitteratur tack!
B-pappa, sist vi träffades pratade du om någon arbetarförfattare från Gästrikland som var chääf, va hette'n karln?
Och Larsesq nämnde Folke Fridell, där har vi ett tips.

Jag läser alldeles för jävla lite alltså, förutom fanzines. Köpte en megasamling med HP Lovecraft nyss, "Necronomicon" heter'a boken. Blir väl att plöja den i ett halvår.  Också beställt Lilian Ryds bok om samekvinnors liv, "De Sista Rajderna" eller vad den hette, och "Stulet Land - samisk makt på svensk mark" som Lappia omnämner i nya Kissan Päivät.
Annars gav ju Lystring nyss ut Hanneriina Moisseinens (sic förmodligen!) serieroman "Pappa" i svensk översättning. Den verkar smått helt fantastisk alltså riktigt.

maskinpark.bandcamp.com