Dags att ta upp den här tråden igen tycker jag.
Larsesq skrev ju om Stephen Duncombes Notes from Underground i förra inlägget och den är väldigt bra. Jag skrev en lite längre recension av den i Hunden #11. En väldigt bra analys av fanzine som medium och som motstånd till det kapitalistiska samhället.
På sistone har jag plöjt igenom Erick Lyles "SCAM: The First Four Issues". En fanzinesamling som alltså innehåller de första fyra numren av Scam. De första fyra numren kom ut mellan 1990-2000 och är tjocka buntar allihop, så det är ingen lättviktare direkt. Scam kommer ur samma mylla som Cometbus, d.v.s. den sortens punkkultur som handlar om att leva fattigt utanför samhället, undvika jobb och istället försöka göra någonting meningsfullt med sitt liv. Mycket handlar om olika mindre bedrägerier och stölder för att överleva (därav "Scam"), som containerdykning, bordsdykning på restauranger, hur man kortsluter betalmekanismer på olika automater, ockupera hus, åka godståg, sno el från gatlyktor o.s.v. De senare numren blir alltmer aktivistiska och innehåller massa intervjuer och artiklar med och om folk som sysslar med diverse lokal aktivism. Den stora behållningen i zinet, precis som med Cometbus, är känslan av äventyr i allt som Lyle skriver. Han skriver överhuvudtaget väldigt bra och passionerat och det finns så många idéer, upptåg och känslor nedpackade i sidorna. Boken är utgiven av Microscosm Publishing, vilket är lite synd då de verkar vara ena riktiga arslen, men den är så jävla bra att jag köpte den ändå.
Har börjat läsa en annan fanzinesamling nu, "The Encyclopedia of Doris" av Cindy Crabb, som alltså är en samling av hennes zine Doris från 2001-2011. Ännu ett amris-zine som utforskar alternativa sätt att leva. Det är väldigt feministiskt och politiskt och personligt. Får samma känsla av det som när jag läser Samlade Neuroser. Hon skriver mycket om hälsa, ras, klass. Man kan väl säga att det är ett mer problematiserande och allvarligare fanzine än Scam. Men det är samma känsla av uppror och utforskande. Rekommenderas starkt. Boken är visst självutgiven, på Doris Press. Kolla in dorisdorisdoris.com
maskinpark.bandcamp.com