26 Senaste redigerad av larsesq (2015-03-12 10:39:14)

Sv: Loppistråden

Besökte Emmaus på Backaplan. Har inte varit där sedan jag flyttade från Hisingen för snart två år sedan. Det mesta var sig likt. De tog tvåhundra kronor för en unken skjorta. Hutlöst!

Kollade in böckerna och skivorna istället. Köpte lite biografier (Karl Gerhard, Gustaf Molander och sånt) och skivan "Lips of Fire." Har varit lite intresserad av den. Det är en skiva som Hjällnässkolan i Gråbo (inte gotländska Gråbo tydligen) har satt ihop. Har nog läst om den i Sunkit-sammanhang. Är väl inte eld och lågor över all det där ironiska fnisset som finns bakom Sunkit. Göra sig lustiga över DIY-produktioner tycker jag är en trist inställning. Jag gillar ju sådana skivor för att de är sprungna ur svenska hjärtans djup. Gillar många av låtarna på ungdomsgårdsskivan "Girls & Boys - Helge's 87" och sånt och tänkte att "Lips of Fire" var något liknande. Men det är mycket mycket plastigare. Heja, åttiotal! Långa låtar (runt 3-4 minuter) också och lärare som spelar den mesta musiken. Ungdomarna sjunger. Orkar nog inte lyssna på hela skivan rakt av. Får ta den i omgångar.

Efteråt gick jag till Ali Baba och åt falafel medan jag såg på de nybyggda husen som rests för en köpkraftig övermedelklass. De såg mycket tråkiga ut. Men Ali Baba-falafel höll fortfarande god göteborgsk-klass, men jag har förstått att här i Sverige kommer alla falaflar jag äter att framstå som sämre än de jag får i Malmö och Skåne. Ja, jag befäster stereotyper som "Malmö - falafelstaden." På tåget hem tjuvlyssnade på en kille som på knagglig småländskengelska pratade med en tysk kille om "Mein Kampf", att Hitler fått dåligt rykte för han mördade ju färre än Stalin, Norge är "Skandinaviens Saudiarabien" och en massa högerextremt skitsnack som lämnade mig helt spak.

27 Senaste redigerad av B-pappa (2015-03-12 17:34:32)

Sv: Loppistråden

Härligt att höra om loppisbesöken. Mindre härligt om Hitler-fanboys.

Jag började ju gå på loppis på allvar först runt en 2010 eller så, när jag förstått att det var "retro" och "jätte kult", så har inte så stor erfarenhet av att hitta massa skumma filmer. Blir förvånad själv av att jag hittar grejjer, att de faktiskt ligger där och samlar damm. Idag på väg hem från posten hände det ofattbara. Loppisen mitt byn hade äntligen öppnat! Jag har aldrig vart in i det huset och gosse, jag blev inte besviken!

En hel nedervåning en stor villa fylld med grejjer, en del väldigt plastiga och trist men mycket festliga saker. Spanade ingående in en snygg 50-talsteve. Hittade en hög med hockeykort. Sen fick jag syn på det inre, trånga rummet. Gick först igenom en 500 lp-skivor. Fanns en del grejer jag inte sett på andra ställen, en hel del lokal musik och nån Ewert Ljusberg-lp, hette typ "Goknul". Såg nån Michael Jackson-dubbel (jag hatar MJ och på tal om honom fanns även en Gary Glitter-sjua.....), nån Wiehe och Afzelius eller vad han heter eller är det Björn Json Lindh, kan inte skilja på dom där. Hade larsesq gått igenom rubbet tror jag kanske att hen kunnat hittat nåt som var just sprunget ur svenska hjärtans djup, alltså inte från nyss nämnda gubbz utan andra grejjer. Visst fanns Pelle Karlsson där på ett hörn, men det var överlag en spännande bläddring.

Fanns tonvis med lokalmemorabilia, församlingspärmar, bilder, lokala klubbtidningar, små gamla brev, ja allt ni kan tänka er. Bamse-tidningar i mängder. Äventyrsböcker. Kassar med nazi-böcker "Män i tredje riket" eller vad den hette, "om kollapsen och återuppbyggandet av det tredje riket" eller nåt. Sen var det dags att möblera om i rummet, lära kolla vad som fanns på alla inspelningsvhser, vilka tog upp 3 smockfulla banankartonger! Här fanns det inspelningar från teve, mkt sannolikt gjorda av mannen med det stora nazi / ww2-intresset. En kartong innehöll bara inspelningar om detta, hur mycket som helst. Noterade att han kom från en grannby. De resterande banden, runt 2-300 stycken, mer eller mindre, innehöll massvis med matiné-film, med flera bekanta titlar på 40-50-talsfilmer. Ganska spretig handstil så ibland var saker svåra att läsa, men vissa band hade en 4-5 olika saker inspelade, en hel del om fjällvärlden och olika platser. Ett sannerligen gediget arkiv, kanske uppåt tusen timmar eller mer, totalt. Ett band hade iaf "en bra film med Clint Eastwood". Sen kollade jag alla musikkassetter, var några konstigheter där. Svettig och flåsig av allt lyftande gick jag ut ur lillrummet.

På vägen ut fick jag syn på en tidningsbunt under brädspelet "Gävle-spelet". 10 st nummer av Tv-tidningen från 1970! Köpte 5 nummer till larsesq, först ska jag läsa dom ikväll. Garanterar att detta är en guldgruva. Enligt baksidans namnmärkning har dessa tillhört min mellanstadie-syslöjdslärare, vilken en gång kastade mitt sydda gosdjur på golvet under en lektion och utbrast "vad fuuuuul den är!", sen blev det samtal hem om min ovillighet att ta lektionerna på allvar. Här följer iallafall citat som står att finna i tidningarna, håll till godo:

"Hur länge vågar tv gå emot tittarna?" "Kampen för tv-hallåornas återkomst går vidare" "Jan Lindblas fem nya djungelfilmer" "TV2 håller på att begå ett svårt förräderi mot en försvarslös del av det svenska folket" "hellre svält än porr" "tittarna tycker: båda kanalerna lika mycket vänstervridna" "Sundsvall: ge oss en kaffepaus i långfilmen!" "sluta skicka pengar till radiohjälpen, nådegåvor hjälper oss inte!" "Ge oss fler svenska långfilmer i TV. Gärna några s k pilsernfilmer från 30-talet, så man kan fälla en minnets ljuva tår." "deckaren Hillman, torr som ett läskpapprat fikon" "Janne Vängman - han sa tjo flöjt till livet" "Regissören Fritz Lang fattade inte ett dyft" "Spränger TV sexvallen ikväll?" "Birgitta Andersson slog igenom som sprallig revystjärna hos Karl Gerhard" "Var kan jag justera min japanska TV?" "Hjälp, bilden bara rullar" och ja ni fattar grejjen. De tre andra tidningarna jag inte gick igenom nu är säkert lika välfyllda.

Serier med Vicke Nys, kompletta tv-tablåer och radiotablåer, Arne Mattsson (Den gula bilen gick på TV1 kl 21.00, fredagen den 13e febrauri 1970), Jan Haldoff, Bergman, korsord och allt man kan önska sig. Riktigt kul! Jag kan knipa de resterande numren framöver om du vill ha mer, larsesq.

Väldigt kul loppis, överraskande.

Sv: Loppistråden

Låter som en fantastisk loppis, B-Pappa. Hade varit kul att åka dit och rota runt. Låter som en loppis i min smak. En som inte gallrar jättehårt bland grejerna. Hade varit fint göra en loppisturné under våren eller sommaren. Försöker dock sätta proppen i mitt skivinköp. Har för mycket skräp och i ärlighetens namn var nog "Lips of Fire" bara ytterligare mer skräp. Kommer nog göra av mig med den. Om någon här på forumet brinner för plastig åttiotalsmusik spelad av några lärare och med en göteborgsk skolklass på sång - hör av er. Den kan kanske vara värd en slant för Sunkit/Incredibly strange-samlaren. På Discogs fanns den inte ens.

Finfint med tidningar. Ska bli kul att bläddra i. Låter på dina beskrivningar som om de kommer vara något som kommer få mig att bli helt salig. Hade gärna varit skoj att rota runt bland VHS:erna och kassetterna.

Sv: Loppistråden

I en refug i E4an utanför Bredäng ligger Sveriges förmodligen sämsta stadsmissionen. Tidigare hade de till och med färgsorterat bokhyllorna för att understryka sin värdelöshet. Men nu hittade jag Normal man #1 för 10 spänn där. Väldigt märkligt.

Sv: Loppistråden

Keldjuret skrev:

I en refug i E4an utanför Bredäng ligger Sveriges förmodligen sämsta stadsmissionen. Tidigare hade de till och med färgsorterat bokhyllorna för att understryka sin värdelöshet. Men nu hittade jag Normal man #1 för 10 spänn där. Väldigt märkligt.

Kul!

Ok tog en liten liten loppis i torsdags och hittade inget kul. Blev girig och köpte inplastade Harry Potter-kort från 2001, tänkte att jag skulle öppna och gräva guld. Blev inget märkvärdigt innehåll. :-/

31 Senaste redigerad av B-pappa (2015-04-01 16:00:29)

Sv: Loppistråden

Loppis igår med Saftgay och Larsesq. Jag hittade förstautgåvan (finns en nyare med fler sidor, denna var från 2010) på Spelsamlarboken, om NES och SNES. Sen hittade jag filmboken Blockbuster, om hur filmindustrin i Hollywood växte iochmed tex Hajen och Star wars. På dvd hittade jag A FORCE OF ONE med Chucken. Visade sig att jag redan sett denna men det förminskade knappast glädjen. Hittade även en papplådeutgåva på Greenaways Drowning by numbers, fint. "Kultigast" var definitivt The naked cage på vhs, stor box, snyggt omslag, "råa" textdekorationer. Från 1986. Women in prison av Cannon films. Den låg nedtryckt i en bokkasse i ett rum som man egentligen inte fick gå in i men jag frågade snällt om jag fick kika ändå. Nog det fräsigaste jag hittat på vhs på loppis, i konkurrens med The atlantis interceptors och Handgun. Riktigt lyckad och trevlig runda!

Å justja hittade en väggbonad med texten "Till vardag och fest, kaffet är bäst", illustrerat av en kaffekopp, en kaffekanna, lite fikabröd och några blomblad. Att ha den på väggen vid köksbordet är definitivt ett framtidsscenario jag kan leva med.

32 Senaste redigerad av larsesq (2015-04-01 17:30:52)

Sv: Loppistråden

The Naked Cage är sånt som alldeles för sällan dyker upp loppisar. Jag köpte bara några stenkakor under loppisrundan. Men på ÖB fann jag "Saturday night och sunday morning", "And God created woman", "Diary of a chamermaid" (Bunuel-filmen) och "Look back in anger." Tio kronor styck. Toppen.

Idag var gick utan sällskap till Biståndscentret i Borås. BBC kallat. Fann en hel del fina grejer. Åtta grejer för fyrtio kronor: En bok om Karin Kavli, en bok om Sandrews, ett dåligt syntband vid namn Gisors kassett "L'heure du tautreau" och två stenkakor; en med Gösta Ekman och en där Cacka Israelsson, Sveriges främste uttolkare av amerikansk country, sjunger en svensk version av hitten "Sexteen Tons" och en låt kallad "Å en sån tjej!" där han suktar efter en sjuttonårig tjej i jeans. Tuff låt med en låt som lämnar mig lite äcklad. En annan tid helt klart.

På filmfronten fann jag "Kalle Stropp och Grodan Boll" från 1956 i en SF-utgåva. Den säkert urdumma komedin "Ett odjur till morsa" från 1989. Förhoppningsvis innehåller den några fräna trailers. Och Paul Verhoevens "Flesh & Blood". Tummarna upp! Biståndscentret är nog fortfarande den bästa loppisen i Borås.

Sv: Loppistråden

larsesq skrev:

... och en låt kallad "Å en sån tjej!" där han suktar efter en sjuttonårig tjej i jeans. Tuff låt med en låt som lämnar mig lite äcklad. En annan tid helt klart.

Gjorde lite research förut för att försöka kartlägga gubbsjukan inom svensk pop/rock inför någon typ av text men kom av mig när jag förstod att jag inte hade tillräckligt bra helhetsblick över ämnet för att våga uttala mig. Dock är det ett fenomen som levt in på 2000-talet och alltså kanske inte tillhör en så främmande tid. Ta till exempel Brolle Jr:s hit Playing with fire.

Det mest stötande exemplet jag snubblat över är Docenternas "När ingen ser", med text om att vilja ligga med en fjortonåring. "Dinga linga Lena" är förstås självskriven i sammanhanget. Abbas "Does your mother know" kanske är den låt som haft störst spridning och är lite märklig eftersom berättarjaget försöker vara lite sådär klädsamt skuldmedveten. Flamingokvintetten tycks ha gjort en handfull låtar om att det är hett med pubertetstjejer. Ta till exempel "lilla raringen". längre än så kom jag inte med min kartläggning.

Det  enda jag egentligen fick ut av min undersökning var att det är flamingokvintetten som gjort den klämmiga biten "16 år" som går under inledningstexterna i Per Åhlin-filmen "I huvudet på en gammal gubbe" men som är angiven som okänd artist i eftertexterna.

Sv: Loppistråden

Det kanske bara var önsketankar från min sida att vi lämnat det gubbsjuka suktande av unga flickor bakom oss. Inom litteraturen dyker den ju upp då och då, som hos till exempel Mario Vargas Llosa. Och vi lever ju i ett samhälle som har en svår och lite paradoxal relation med barn och pedofili.

Mina föräldrar har en del Flamingokvintetten-skivor och de har gjort en del snurriga låtar, ja. Minns en låt som handlar om en tös som strippar "med välbehag" på Kiviks marknad. Hade gärna läst - och kanske rentav publicerat - en text som kartlägger gubbsjukan inom svensk pop/rock, Keldjuret. Men jo, kanske det blir en för stor uppgift och kanske måste den avgränsas på något sätt.

35 Senaste redigerad av autotrof (2015-04-02 18:44:26)

Sv: Loppistråden

Gubbsjuka/sexism inom svensk pop/rock, en artikel av autotrof.

Den finns. Överallt. Musiker är idioter. Slut.

Fritt fram att publicera för den som vill.

36 Senaste redigerad av Hunden (2015-04-02 23:20:16)

Sv: Loppistråden

Att kartlägga gubbsjukan inom svensk pop och rock är säkert ett sjuhelvetes projekt, men jag tycker inte man behöver vara så uttömmande. Räcker ju bra med ett par sidor om ämnet.
För egen del går tankarna till den angloamerikanska popkulturen och Daniel Johnstons cover på en Beatles-låt där han (och Beatlarna före honom såklart) sjunger: "She was just seventeen, you know what I mean..." Huga! Och så har låtjäveln en jättefin melodi. Men sånt där går ju inte att lyssna på. Det är som att lyssna på "The Whipping" med The Haters, ett kvalmigt obehag börjar rumstrera i maggropen. Det var mina fem cent, kan inte ett jota om svensk popkultur.

Edit: "I saw her standing there" heter den ju, Beatles-låten. Det är lite Petrarca över de här gubbslemslåtarna. Gubbsjuka på avstånd. Fast jag antar att Flamingokvintetten med flera var ganska släta i hyn när låtarna skrevs iofs. Kom också att tänka på Stig Larsson som sa något i stil med att män kan tända på tjejer så fort de har fått bröst. Inget ont om Stig Larsson i övrigt dock. Blir Liv Strömqvist-tendenser så fort: man ska göra karaktärsmord på vilken uppburen kulturpersonlighet som helst bara för att de någon gång gjort något vämjeligt uttalande.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

Den här tråden handlar ju mycket om skrot man köpt. I dagarna har jag dock gjort mig av med ett Babels Torn av grejer. Rensat bokhyllor och skrymslen och kört bort hela rasket till Röda Korset. Fick göra några svåra val. Några Galago-böcker fick stryka på foten, i princip alla mina egengjorda blandband med handritade omslag fick också se sig om efter en nytt ställe att skrymma på. Kan ju säga att det knappt märktes någon skillnad efteråt. Är urless på alla grejer. Blir lätt illamående och lite oroad när jag tänker på allt jag samlat på mig och vart det ska ta vägen när jag inte vill eller kan ha kvar det. Men det är ju en flyktig insikt. Om en vecka står jag säkert där på Reprisen och kastar guldmynt efter någon erbarmlig bok med barnteckningar igen.

Vad har jag mer gjort mig av med? Min discosamling (Jackson 5, Three Degrees, en samlingsskiva från Philadelphia International), några reggaeskivor (Black Uhuru m.m.) och Johan Cullbergs gamla tegelsten Dynamisk Psykiatri.

maskinpark.bandcamp.com

38 Senaste redigerad av B-pappa (2015-04-16 18:31:46)

Sv: Loppistråden

Underbart med rensning, Hunden.

Min rensningsrunda idag blev av motsatt slag, kom hem med mer än vad jag gjorde av med. Detta, mina vänner, är vad jag fann.

FATAL BEAUTY, Gul Esselte fetbox, vhs. "Whoopi Goldberg är Rita Rizzoli... Los Angeles mest ouppfostrade snut."

I RÄTTVISANS NAMN (Extreme prejudice), Carolco, vhs. "Sex yrkesmördare. Bara en man har mod att stoppa dom." Med Nick Nolte, av Walter Hill. ImI O-O ImI

HERKULES I NEW YORK (Hercules in New York / Hercules goes bananas), Atlantic, vhs. Med Arnold. Samma hyllande citat förekommer både på fodralets bak -och framsida. Velat se denna länge. Gjorde en kortfilm 2003 vars titel har lånat från en av denna films alternativa titlar. ;-)

IRON EAGLE, vhs, VideoTrade, röd fetbox med gul Esselte-kassett. "Han tänker stjäla världens modernaste stridsflygplan och utmana döden." "En urstyv film om två mäns vänskap, mod och fasta beslutsamhet att besegra alla omöjliga odds - till varje pris."

BLACKFIRE, vhs, VTC Video, vit fetbox. "Sgt Frank Johnson återfann sitt jag i en ninja. En dödlig fiende..." Mycket coca-colastänk / snusfläckar på denna, lovar gott.

ORDER TO KILL, vhs, Box Media, vit fetbox. En svettig Helmut Berger på framsidan. Denna kostar 100 kr på Ennios Movie Cave. MEN i fodralet låg Hard to kill, Seagal-rullen. Bu. Äkta italiensk action är detta dock, om man har rätt kassett. Denna tycks inte inlagd på filmtipset så jag ska köra in den i databasen.

FLATFOOT, vhs, Video Xtra. "A one man demolition squad".

MAD MAX BEYOND THUNDERDOME, vhs, Warner. Köpte denna mest för omslaget.

DESERT SHIELD - OPERATION ÖKENSKÖLD, vhs, vit fetbox, Filmkompaniet. På fodralets baksida kan vi beskåda en bild på två män som slåss, med texten "Spänningarna måste ut på något sätt."

Betalade runt en tjuga för alla dessa. Hur gör man då för att bli en videofilms-kung och alltid hitta det vassaste, det kultigaste, det mest obskyra? Jo, man ska alltid tränga sig in i sorteringsrummet, där det ligger videos som inte kan köpas av de andra slanen än. Gjorde så idag och fann flera roliga saker. Fick sen syn på en blandkorg där en gul Esselte stack upp längds upp. Jag tog det som ett tecken på att där fanns mer att gräva upp och brötade upp hela rasket. Där låg mycket riktigt bland annat Order to kill, även om den nu ju inte hade rätt kassett i. Var burdus, träng undan pensionärerna och småknattarna, bana väg fram till Arnold, Helmut, Chuck och de andra. Det du gör är viktigt. Inspektera deras sorteringslager i rollen som expert; ditt kall står över de andras och du vet precis vad du letar efter. Förstatjingen är lika demokratisk som nåt annat i vårt demokratiska samhälle.

Köpte 8 gamla Galagos också, från 1989-1997, cirka.

Sv: Loppistråden

Herkules i New York såg jag för tio år sedan eller så. Var väldigt inne på John Candy då. Han spelar någon hamnarbetare där (är med i någon sekund eller så). Min bror var inne på Conan- och tidiga Arnold. Vi kombinerade intressen och såg filmen tillsammans. Vill minnas den som hopplös, men... ja, camp-aktig.

Iron Eagle såg jag flera gånger när jag var liten. Av någon anledning blev det en favoritfilm när jag var sju-åtta år. Barn/ungdomar som gör någon militär DIY-operation var djupt häftig då. Jag struntade i att hänga med på sportaktiviteter med de jag gick i samma klass som och kollade på Iron Eagle med mina syskon istället. En bra val då och jag skulle nog göra samma val idag.

Fina grejer överlag, B-Pappa. Ska nog göra samma sak, bara stövla in i öppna sorteringsrum. Vad är det värsta som kan hända? Speciellt på Kupan i Borås verkar ju inte ta så allvarligt på att smyga in och titta i deras sorteringsrum. Erikshjälpen och såna har ju stänga rum. Det går ju inte där.

40 Senaste redigerad av B-pappa (2015-04-24 15:13:22)

Sv: Loppistråden

Jag noterade John Candy i hamnscenen! Det var en ganska kul film men hade ju kunnat vara en halvtimme eller så, filmens enda skämt (en grekisk gud i new york, wtf!!) tog ju slut ganska fort. Upptäckte att det fanns 2 st inserts i fodralet, så om nån Arnold-diggare vill ha en sån kan jag posta en, har alltså dublett.

Ska se Iron Eagle snarast.

Dagens loppisrunda var mycket kul, var till storloppisen som nu bytt by. Kan inte minnas om något nu saknades i videohyllan, men mycket hade dom fortfarande, kanske tillochmed mer än sist. Här är dagens skörd:

JURTJYRKOGÅRDEN, Paramount, vhs. "Ibland är döden att föredra". Jag har faktiskt inte sett denna än! Fodralet och kassetten är som ny. Äntligen! Tänkte på Lappias Stephen King-filmatiseringsrace när jag hittade denna. Fanns flera andra SK-filmer.

WRAITH + TORMENT, E.M International, serien "Favoritfilm", vhs double feature. "He´s not from around here". Odödligt snygg framsida på WRAITH, en figur klädd i svart (bikerställ?) och en svart hjäm med svart visir. Med Charlie Sheen och Nick Cassavetes. Ska bli spännande att se vad detta är.

LOCK UP, Musik service, vhs. Jajamensan det är Stallones fängelsefilm!

DEADLY HARVEST: CHILDREN OF THE CORN IV, Scanbox, vhs. Jag har sett del 1-3 i denna filmserie och tänkte vafan jag lär väl se denna också. Verkar ha varit en av Naomi Watts första filmer (för hon är väl nån kändis idag?). Även Karen Black är med.

AMERICAN SHAOLIN, Filmco Sweden AB, vhs. "Målet är disciplin, medlet är hård träning". Oj oj vilken nostalgi! Det här var en av de första "barnförbjudna" filmerna jag såg. Missade denna film en gång på Emmaus i Borås (den var borta nästa gång jag var där) men nuså är det fixat. Hade en barndomsvän som ärvde en låda värstingfilmer från nån släkting där bland annat denna ingick (även Taxi driver). Ska bli kul att se om.

RAMPAGE, Nordic Film Group, vhs, fetbox, ex-rental från Brynäs Video. "Fasaväckande, spännande, dramatisk." "En otrolig film om en skrämmande företeelse - en människa med två jag!" Jolå, det är William Friedkin (The exorcist, Cruising) som gjort denna. Och wow, musik av Ennio Morricone, ser jag nu. Vågar gissa på att denna version är klippt.

JOHNNY ÖST - RÖDA SANDENS DAL, LP. När jag såg namnet mindes jag att Levande Begravd hittat en otroligt bizarr och udda låt med just Johnny Öst kallad "Dömd" (finns på tuben). Det måste vara samma Johnny Öst? Kände mig tvungen att köpa denna, men tror inte denna ens har 1% av nämnda låts vansinne. Nog ett bottennapp, men lär ju undersöka. Ser iallafall att Johnny ställt upp som skådespelare i Åsa-Nisse i agentform.

RASA and the Family krishna - Alive!, LP. Jesus christ vilket fint omslag och vilken baksida! "Lotus eye records, Korsnäs gård, Grödinge Sweden." Tillverkad 1980. En låt är 12 min lång, bådar gott. Antar detta är nåsorts psychedelic rock / drone / stoner? Den här plattan eller det här bandet lär ju larsesq eller Hunden känna till?

BONUS: Post från larsesq, Munchkinland #12 i kassetform + Undergången - An audio companion to the end tymes, CS. TACK!

Fanns det då inget mer på denna loppis? Jo fanns ju lite sevärda filmer, tex 48 timmar igen gul esselte och Imse vimse spindel, alltså en svensk utgåva (Arachnophobia, den kan folk hosta upp runt 300 spänn för i import-dvdform) och en del annat. Jag tänkte ta lite i taget. Fanns inte jättemycket skräckfilm tyvärr och fan nu kom jag på det, nån hade köpt A better tomorrow II. :-(

Justja hittade nåt synnerligen märkligt bland vinylerna - Ett hemmagjort fodral plus skiva, alltså två pappskivor med ditlimmad bandbild och ditlimmade låttitlar, allting! Tror bandet hette "Action" och var nåt sorts lokalt rockband, har för mig skivan gjorts under tidigt 80-tal. Enda exemplaret i existens, var det nånsorts masterkopia? Tyvärr var skivan försvunnen. Besynnerligt, allting. Tänkte göra rutin av att fota loppisgrejjer och fläka upp i Drive.

Det blev 30 kr för rubbet. Såna loppisar ska det va. Ha en skön helg på er.

41 Senaste redigerad av larsesq (2015-04-26 10:31:53)

Sv: Loppistråden

Öst-släkten gjorde mycket halvdålig/halvbra kristen musik. "Jag spelar på min harmonika" eller vad låten de spelar i Åsa-Nisse i Agentform heter är ju rätt rivig. Och Anna Öst, då nästan sextio år, ser riktigt fräck ut i sina solglasögon. Höjdpunkten i den filmen, som jag av någon anledning sett två gånger.

RASA-skivorna har jag undvikit. Det räckte med att lyssna på några krishna-core-skivor i min ungdom för att få mig att helt sluta intressera mig för krishna-musik. Verkligen uruselt, men kanske har jag varit för fördomsfull.

Action-skivan låter spännande. Trist att självaste skivan var borta. Och Jurtjyrkogården såg jag givetvis när jag var liten knatte. Plöjde igenom de flesta Stephen King-filmerna, men dock aldrig "Maximum Overdrive" tråkigt nog.

Jag har varit på loppis två gånger. Första gången i den kalla före detta mejeriet i Lenhovda. Rotade runt i rummet med VHS:er och skivor och böcker. Rev upp fingret och frös efter att plöjt igenom alla VHS:er. Var blodig och frusen och orkade knappt röra skivorna, även fast jag är på ständig jakt på Tutta Rolfs "Kärlekens låga"-LP. Det kan vara en efterlysning.

Köpte fyra VHS:er:
En heminspelad rackare med någon hoarder-dokumentär och flera timmar med Eurosport-tråk. Spolningsknappen fick känna av min tumme.

9 MILIMETER (Jaa...)

SYNDEN HAR SITT PRIS (På Razzelvideo. Raffel och snaskigheter på omslag och baksida, men filmen hör hemma på 1980-talets soptipp. De försökte på sig någon skämtsam ton och blanda det med sexuella neuroser, kristna sekter och TV-predikanter och det blev skräp av allting).

KILLERS'S MOON (På Red Baron. Tydligen lite av ett samlarobjekt. 1970-talsskräckis från England och psykopater som mördar medan de tror sig drömma och en skolklass med enbart unga flickor som är strandade på den engelska landsbygden. Innehåller ett gotiskt slott också. Red Baron har översatt titeln till "Mördar-måne.")

I Lenhovda uppstod också högljutt gräl då två personer (en talade bara svensk och en talade engelska och nåt annat språk) ville ha tag på en radio som de sålde. Loppis - det är krig.

Sen var jag igår på Erikshjälpen i Vetlanda. Såg två finfina Kawai-trummaskiner. Men de kostade 500 kronor/styck. Det hade jag inte råd med. Köpte istället:

DAMEN I SVART (Sandrews video. VHS-utgåva av Mattssons finfina Hillman-deckare. Hög sprallighet hos mig, men inte lika hög som om jag hittat "Mannekäng i rött" - som nog för evigt kommer vara den bästa deckare/skräckfilm som gjorts och kommer att göras i detta land.)

Två singlar: "Tjotta" Olsson sjunger "På en sjömansgrav där växer inga blommor" och en ensidig singel där Orritons ger oss "Tvärsnitt ur LP:n 'Spelglädje'." Inte riktigt fått chans att lyssna på dem, men jag hoppas på smäktande sjömansballad och frän heminspelad spelglädje.

Tre kassetter: En kassett som visade sig vara helt tom.

Mona Seilitz som jag till min bestörtning finner vara överspelad med någon såsig Andrew Llloyd Weber-aktig dynga. Tvi vale. Visste om att Mona Seilitz gjort någon låt. Men ett helt album visste jag inte att det fanns. Fick den här vanliga loppiskänslan. Det kanske inte är jättebra, men det är billigt och det kanske är kul och märkligt och en upplevelse.

Yazoo "Upstairs at Eric's" (The Flying Pickets version av "Only You" har jag hört mången gång när jag åkt bil genom Småland ner till Skåne. Någon i min familj hade den på någon "Absolute Love Songs"-skiva eller nåt sånt. Fortfarande en rätt fin låt och bättre med Yazoo. En konstig skiva som inte kan bestämma sig om den vill hålla på med ljudkollage och experimentell synt eller superkommersiell syntpop. Riktigt måndagsexemplar var det också. Någon har lyssnat rejält mycket på den här kassetten. Kanske samma typ som hade lämnat in trummaskinerna. Vad finns det för syntband/artister från Vetlanda?).

42 Senaste redigerad av larsesq (2015-04-26 20:33:59)

Sv: Loppistråden

Tjatade på min store tjocke far att skjutsa mig till Emmaus Björkå. Ursprungs-Emmaus om jag förstått allt rätt (kanske inte?). Gav mig tusan på att gräva runt bland alla skivor (jag vill verkligen hitta den där Tutta Rolf-LP:n). Det var en pärs. Massvis med skräp. Alla som rotat runt i en loppis skivback kan nog föreställa sig vad som fanns där, men jag fann även "Svensk Pop"-samlingen med två Kriminella Gitarrer-låtar. Fränt! Den som orkar rota runt kan hitta bra grejer i deras skivhögar. Jag har hittat bland annat Svart, James Brown och Slowdive där. På vinyl.

Eftersom jag inte bara ville köpa en skiva slog jag till på en med Eddie Meduza (som troligtvis kommer att säljas eller ges bort) och en med Gunwer Bergkvist. Sen gick jag och min store tjocke far och blev tjockare och åt varsin glass. Testade smoothieglassen. Den var djupfryst och smakade mest isig och krämig banan. Åkte hem via Flybo, en stad fylld med halvt- eller helt övergivna ruckel. En stor trästaty föreställande Bamse stod mitt på en tomt. Här levde lite folk i all enkelhet. Om den upplevt en storhetstid så är den sedan länge förbi.

43 Senaste redigerad av B-pappa (2015-05-11 19:41:07)

Sv: Loppistråden

Errrgahahhahgg. Tappat kollen på vad jag köpt. Men har iaf ett helt berg med goa vhser. Har även hittat en fin Lovecraft-samling på engelska, The Who - Whos next på kassett, en intervjubok med bröderna Coen.

En bizarr grej var iallafall av vhsversionen jag såg på Extreme prejudice. Helt psykedeliskt scannad så bilden var nerflyttad å det grövsta. De hade alltså använt sig av sånt som var utanför den tänkta bildramen. Resultat? Besök av ett guppande mickbom i bildens överdel då och då. Såna här idiotiska (och underhållande) tabbar kan tyckas overkliga, men det flera filmer på vhs där detta förekommer. Vet inte exakt hur många, men är väl ett par stycken. Knasigast blev det i en ökenscen med två män som pratar med varandra. Tomt och öde landskap och så PLOPP kommer micken ner och dansar lite ovanför deras huvuden. Definitivt i samma idiotklass som när bolaget Fremantle Media försökte sig på att göra en 40-årsutgåva på Straw dogs (originalet) på blu-ray och resultatet blev en sann vederstyggelse tack vare en rejäl helhelgsfylla (?).

Vet iallafall att jag hittat detta på vhs, körde dealen 10 st för 35 kr: Mitt namn är nobody, Eldfödd, Vault of horror 1 (Tom Hanks), Backstab, DET, Transylvania 6-5000 (Jeff Goldblum), Stone cold (bikerfilm, riktig höjdare!), Möte med döden (omslaget menar att det är allas vår Rolf de Heer (Bad Boy Bubby!) som regisserat, men detta är inte sant) och Dick Tracy och nåt mer. Även hittat spaghettiwesternen Return of Sabata med Lee Van Cleef. Även hittat Soldier of Orange av Verhoeven på Tartan dvd, wow! + Moment 22 på dvd. Riktigt nöjd. Underhållning + bildning för minst en månad för under en hundring, det är vad jag kallar valuta.

Det jag hittar framöver ska jag lista noggrannare och ordentligare. Misstänker att det kommer vara nåt Eddie Murphy-relaterat.

44 Senaste redigerad av Hunden (2015-05-16 11:24:58)

Sv: Loppistråden

Var på Myrorna i Skellefteå igår. Hittade Eilert Pilarms Greatest Hits på CD. Inte lika kul som man minns det från när man var 14 och Eilert spelade på ungdomsgården Regnbågen här i Piteå. Kunde inte karln lära sig låtarna ordentligt, eller var det en del av charmen? Oerhört slappt. Mindes inte att han körde med lågbudget midi-komp till låtarna, men det gjorde han alltså och det var ju tur för då var jag inte helt ute och cyklade när jag jämförde Wesley Willis midi-komp-låtar med Eilerts (fast Willis är ju i mina ögon en seriös artist medan Eilert är en pajas som blev utnyttjad och som det var synd om, alternativt att han fattade varför folk skrattade och tyckte det var kul själv, och därmed hade dålig humor).

När jag och brorsan var på Kupan i Skellefteå för ett par veckor sedan hittade jag en egenutgiven CD-r av ett skellet-band vid namn Gavel Duga. På det skrivar-utskrivna omslaget står grabbarna och hänger vid gaveln på en faluröd stuga. Tror det ska vara någon sorts humor. Hoppades såklart på någon sorts galen, okonventionell musik men såklart var det inte fallet. Habil indierock av klassiskt 90-tals snitt, en mellanmjölksvariant av Dinosaur Jr med töntigt plojiga texter om att spela Super Mario och vilja bli rockstjärnan som får alla tjejer.
Man fortsätter ändå hoppas på att hitta den där fantastiska pärlan av egenutgiven musik så fort man hittar något dylikt, något som knappt någon förutom de närmast sörjande har hört av någon isolerad idiot som för länge sen supit sig till döds alternativt skaffat familj och jobbar skift på pappersbruket/äldreboendet, men men.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Loppistråden

Ja men går ju där bland travarna av högar och bläddrar, letandes, letandes. Mest får man bara damm i nyllet.

Var på byaloppis idag. Inget jättemärkvärdigt men hitta iaf en inplastad The last horror movie på dvd, inte illa. Köpte även Predator på bluray. En inplastad Motorsågsmassakern-spelkortlek. Kul! Även några filmvykort slank med, med motiv från bland annat The day of the Trifids, Invasion of the body snatchers och sånt. Godkänt.

Sv: Loppistråden

Hunden skrev:

När jag och brorsan var på Kupan i Skellefteå för ett par veckor sedan hittade jag en egenutgiven CD-r av ett skellet-band vid namn Gavel Duga. På det skrivar-utskrivna omslaget står grabbarna och hänger vid gaveln på en faluröd stuga. Tror det ska vara någon sorts humor. Hoppades såklart på någon sorts galen, okonventionell musik men såklart var det inte fallet. Habil indierock av klassiskt 90-tals snitt, en mellanmjölksvariant av Dinosaur Jr med töntigt plojiga texter om att spela Super Mario och vilja bli rockstjärnan som får alla tjejer.
Man fortsätter ändå hoppas på att hitta den där fantastiska pärlan av egenutgiven musik så fort man hittar något dylikt, något som knappt någon förutom de närmast sörjande har hört av någon isolerad idiot som för länge sen supit sig till döds alternativt skaffat familj och jobbar skift på pappersbruket/äldreboendet, men men.

Jag börjar undra iaf, vad hände sedan? Mest troligt blev dem väl bara svenssons. Hade kanske varit roligt att göra en intervju med ett indieband från Skellefteå som ingen hört talas om och som inte blev någonting.

Arbete är livets krydda

47 Senaste redigerad av Hunden (2015-05-21 00:17:32)

Sv: Loppistråden

Ja, det där undrar jag också över Lappia. Jag har en kollega, en ung kille på typ 19. Han var med i ett liknande band som Gavel Duga, de spelade också någon form av indie-rock. De hade ganska mycket spelningar och skulle spela in ett album. Sen gick han ut gymnasiet, de andra bandmedlemmarna flyttade söderut (så typiskt) och bandet lades ner. Ska han bara vara en knegare nu som plinkar på gitarren på fritiden? Alltså, vad är skillnaden mellan amatörmusiker och folk som är stenhårt inne på DIY? Är de ena bara arbetarklass, som pysslar med musik som hobby och har fåfänga drömmar om framgång, som de fattar är fåfänga för att de aldrig blev särskilt bra eller populära, och nu knegar de på samtidigt som de när de där drömmarna på insidan?

Å andra sidan finns väl de här DIY-människorna, som fattar att mainstream-framgång är bullshit, att det handlar om att bygga alternativa infrastrukturer för musik, skapa såna nätverk för att därigenom få ut en musik som betyder något, som visar på en fantasi och en idérikedom (nu snackar jag idealistiskt alltså, jag vet) som inte finns i mittfåran. Det är väl en musik som det finns ett egenvärde i det, inte musik som ett instrument för att bli "framgångsrik", tjäna pengar o.s.v.. Den gamla dikotomin ni vet. Musik som uttrycker något äkta.
Jag undrar ibland om jag hållit på med fanzines eller något liknande om jag inte exponerats för idéer om DIY. Kanske hade jag bara varit en knegare också då. (För övrigt är det inget fel att bara vara "knegare", bara vara arbetarklass, utan det är rejält dåligt. Fatta att inte ha någon kultur och bara leva för att knega och bilda familj. Det är ju det som är problemet med att vara arbetarklass, man måste kämpa så jävla hårt för att få till något sorts liv utanför jobbet så man glömmer hur jävla på gränsen man är hela tiden. På gränsen till fattig, på gränsen till outbildad slavklass, på gränsen till ruinen. Inget fel i att knega och bilda familj. Men som saker är nu är man oftast fast i det där hjulet, något arbetarkollektiv finns inte längre så man fattar inte att världen kunde vara annorlunda, att vi kunde vända på skutan, att livet inte bara handlar om att jobba, konsumera, föröka sig och dö.)

Med andra ord borde jag kanske söka upp de där Gavel Duga och intervjua dem apropå drömmar och klass.

maskinpark.bandcamp.com

48 Senaste redigerad av larsesq (2015-05-21 14:54:12)

Sv: Loppistråden

"Outbildad slavklass"? Vad menas? Många inom t.ex. vårdyrket har ju utbildning. Jag förstår inte riktigt vad du menade med det, Hunden. Kanske märker jag bara ord. Förlåt i så fall.

I övrigt var det väl rutet. Jag har skrivit lite om pengar och makt till nästa Sällsamheter idag och det var stärkande att läsa din tankar både här och i det privata e-post jag fick. Tackar och bock. Hoppas du intervjuar Gavel Duga eller nåt liknande. Ibland funderar jag på att göra en stor exposé över vad som händer med alla punk/hc/post-rock/etc-band som fanns på Gotland i början/mitten av 2000-talet. Men det blir väl en senare fråga. Kanske ett ämne för den masteruppsats i etnologi jag givit mig fanken på att skriva någon gång i framtiden.

Jag har nog min mest fattiga tid. Maj har jag mest levt på allmosor. Men har ändå sprungit på loppisar. Vad ska jag annars hitta på och det är ju stundtals väldigt kul.

Köpte Ninja Mission på DVD. Jag fick dollartecknen i ögonen när jag hittade den. Men när kommer hem inser jag att den inte alls är något fynd. Priset sköt i höjden när Mats Helge-dokumentären visades på SVT, men verkar nu ha gått ner till normalpris. Kanske rentav 20 kronor var överpris. Malör.

Köpt lite kassetter och singlar också:
Karin Juel "De 20 mest önskade" (Mycket göteborgsk sjömansvisor. Vissa låtar är riktigt fräcka, men jag gillar ju främst Karin Juels mer dramatiska låtar såsom "Vad är du säger om Johan?" om olycklig kärlek).

Västgöta-Bengtsson "berättar om Adel i Smedsbo och andra krumelurer volym 3" (Västgöta-Bengtsson räds inte bondkomik och historier om västgötska original och kluriga gubbar och sturska Julia Caesar-gummor - fast gummorna är inte lesbiska som Julia Caesar.)

En Povel Ramel-singel med fina hack. En blå fin Sonet-singel med Jerry Williams och the Violents. Det känns som jag är redo att återupptäcka de bra bitarna med Jerry Williams. När jag var liten gillade min far Jerry Williams och innan jag helt gick in på hårdrock och sedermera punk och därefter insåg att "desto knepigare, desto bättre" var jag ett fan av Jerry Williams. Lite på samma sätt som alla gillade Michael Jackson när jag gick i ettan. Det var inget som ifrågasattes. Som någon sorts naturlag och oftast gillade man det bara för att någon annan gillade det.

Jag hade "JW"-kassetten (med "Did I Tell You?") och "Rock-a-Doodle"-soundtracket (på CD och jag har inte ens sett filmen). Sen hörde jag Iron Maiden i ettan och då började mer gå mot att skapa min egna identitet. Men denna singel är rätt kul. Trad-50-talsrock, men skoj och att se Jerry Williams i en Åsa-Nisse-film alltid en upplevelse. Dessutom kan jag inte hjälpa att tänka att det är lite fränt att han 2015 gör en cover på Suicides "Ghost Rider". Snygg blå färg på singeln, men det är väl rätt fånigt att bry sig om färgade vinyler?

Mona Wessman som sjunger sin monsterhit "Gå och göm dej, Åke Tråk" (på b-sidan "Om jag var du"). Jag älskar "Gå och göm dig, Åke Tråk." En fantastisk låt från en säregen och lite om inte sensualistiskt lagd, så åtminstone oerhört tidsbunden låtskrivare - Peter Himmelstrand.

The Kanzlers "1/2 Sieben/Kriegstrauma" (Tysk halvbra new wave-punkpoprock som i sina bästa stunder får mig, att nästan krampaktigt, att tänka på The Fall. Kanske inte jättebra, men skoj att hitta en obskyr tysk singel med ett band som jag inte alls kände till innan. Och billig var den också. Topp!)

Sv: Loppistråden

jag ÄLSKAR den här tråden. ni skriver så långa och bra inlägg, roliga fynd och gud vad det livar upp mina bussresor hem :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

50 Senaste redigerad av B-pappa (2015-05-22 11:45:27)

Sv: Loppistråden

Håller med, jätteroligt o läsa (och skriva!) Här kommer mer:

Först in en sväng på Pingst. Mycket folk, förväntan i luften. Hittar ett par kristna DIY-poesifanzine, typ. Men nja, verkar lite törrt. Går igenom alla böcker, försöker iaf, och önskar jag hade saftgays rävögon till hjälp. Ser ett par Kerstin Ekman-böcker. Jag har nyss läst Händelser vid vatten och jävlar vilken bra bok, välskriven och spännande. Ser nån skojsig vinylskiva men inget märkvärdigt. En bunt Wii-spel för en tia styck, lokalförfattare / arbetarförfattare-hyllan ser lite gles ut. Trista serietidningar. Det nya var väl ett par Kalle Ankor från 60-tal och ett par såna dära gamla äventyrsserier från 50-talet. En av dom är skriven av Ron L Hubbard, visst heter han så, Scientolog-gälningen! Äkta vara alltså. Vet att saftgay och larsesq såg dokun om Scientologerna häromdagen. Jag ska oxo se. Som extrafakta kan påpekas att John Travolta var med i Church of Satan innan han gick med i Scientologerna (detta har jag lärt mig i Video Ferox-boken). Lämnar Pingst tomhänt!

Går tvärs över gatan till en miniloppis. Innanför dörren finns en helskoj gubb-mask, en sån där typ halloween-mask. Men hundra spänn, nja, inte nu. Bläddrar igenom mer vinyler, ser en skiva med Grymlings, haha, borde ha köpt åt Jan-Gunnar! Är ett par andra ganska roliga skivor. Sen kommer dock fyndet: en hel trave med högerotiska, hårdpornografiska ölunderlägg där fauner och satyrer och fan allt vad det är förlustar sig på alla möjliga och omöjliga sätt! Hahaha! Eftersom T Jan-Gunnar "bandit rock / legends of rock / rock classics / rock hits / classic rock" F fyller år på lördag får han denna i födelsedagspresent. Den totalt ultimata presenten till en litteraturvetare! Som bonus får han också en Magnecyl-ask i plåt från typ 50-talet, eftersom han har en väldigt, hmm, speciell relation till Magnecyl, kan vi väl säga.

Sen kutar jag vidare till Röda korset en hundra meter bort. Där hittar jag, för första gången någonsin på loppis, ett nummer av Conan Barbaren! Självklart är det nummer 3 1991, en av de allra vanligaste. Tror jag totalt haft 4 ex av detta nu, vilka jag gett bort (eftersom jag samlar på Conan vill jag dock ha ett av varje nummer kvar). Gräver vidare, hittar två nummer av Röster i Radio & TV från 1958! Jolåsatt. Dessa är givetvis presenter till larsesq. Ska ta en snabb kik först bara.

Vidare till Ånyo. Där börjar det hända grejjer. Först hugger jag en bunt med Pokémonkort från 90-talet, ett par hundra. Ska kolla värde på dessa. Hugger snabbt en bunt Digimon-kort också. Får sen syn på 4 st oöppnade boosters av typerna "Dinosaur King" x3 och en "Super strikers champions league". "Look for the colossal rare card!" står det på Dinosaur King. Klart jag vill ha ett sånt för en spottstyver! Allihopa är från runt 2009, så inget jättegammalt här. Men jäkligt kul med oöppnade grejjer. Jag ska inte hymla med att jag har en oerhörd svaghet för olika sorters vintage-kort, speciellt Magic: The gathering, vilket jag började spela i slutet av 1995, med viss framgång.

Kikar vidare bland hyllorna och får syn på Skräck och avsky i Las Vegas, boken av Hunter S Thompson. Har jag läst denna? Har för mig det men näää? Eller var det Hells Angels-boken jag läste eller fick jag för mig att jag läst detta efter jag plöjt igenom Criterions 3-discare (?) på filmen? Ska läsa lite ikväll och se om jag känner igen. Sen var det dags för VHS. Nu kör jag bara på filmer som jag har ett pyttelitet intresse av att se och dessa anledningar kommer jag att lista här nedan.

FUTURESPORT med Wesley Snipes, hahaha! Lökig 2000-talsaction. Men utspelar sig i framtiden och kretsar kring en våldsam gladiatorsport, såna filmer vill jag alltid se. + att Snipes är väldigt bra i Demolition man..! ? ...

EN VAMPYR I BROOKLYN med Eddie Murphy. Haha ja vad ska jag säga om denna... Jo, den är regisserad av Wes Craven (The last house on the left, The hills have eyes, Nightmare on Elm Street, Scream, The serpent and the rainbow m m) och han vill jag se allt av.

HAPPY TOGETHER. Wong Kar-wais hyllade world cinema-film? Nix, detta är en fånig komedi utgiven av Nordic Filmgroup 1989! Ex-rental från Videohallen i Gävle (visste inte ens att de haft en egen Videohall!?). "Helfestlig "galen" humor!" står det på framsidan. Ja vi får väl se. "Heltöntigt och roligt!". Jaja ok! Röd fetbox är det iallafall, rejäl och robust!

EARTH vs THE SPIDER är en ex-rental från Videoteket i Gävle. EXAKT vad jag letar efter för sorts filmer, om de nu måste vara nya (dvs filmer producerade 1988 eller framåt). Dan Aykroyd i huvudroll. "Vetenskapen förvandlade honom till mutant. Naturen gjorde honom till mördare." Låter som valfri person som läst ett program på högskola!?

EN PRINS I NEW YORK, mer Eddie Murphy! Esselte, gult instick på ryggen men svart fetbox! Taglinen på framsidan får dock sägas vara lam som en soffpotatis: " Prins Akeem ger sig ut på äventyr och upptäcker Amerika." Hoppas här på en hel-festlig komedi, det tycker jag är en rimlig förväntansnivå, eller hur?

Sist men inte minst så hittade jag boken MISS UNIVERSUM - samlade texter och bilder 1997-2005. Gåva till saftgay! Om du vill ha. Den verkar fin och skoj. Är låttexter och sånt, bilder och foton. Ok, det var allt för denna gång. Nästa vända ska jag hugga mer gamla Galago.

MEN JO, på Ånyo var nu de tre Emmanuelle-filmerna (2 st med Sylvia Kristel) borta! Ajabaja era stygga, ensamma och trånande brukspervon, jag som hade ställt in mig på att haffa dessa idag! Besvikelse.

EDIT: Missa INTE kortfilmen ON THE LOOSE med Jerry Williams och Europe från 1985! Jerry sjunger Working class hero i filmens bästa scen! Finns på tuben, sist jag kollade.

"Filmen var ett beställningsjobb för LO". :-O

http://sv.wikipedia.org/wiki/On_the_Loose