Sv: Förslag på ämnen till fanzines

En sak som jag skulle vilja göra, men som jag kanske helst skulle vilja se att någon annan, mer insatt gör, är en lång intervju med Sam J. Lundwall. Förutom att han är en kalasbra författare föreställer jag mig att han skulle kunna ge en fin summering av hur svensk Sci-Fi-fandom har sett ut från 50-talet till idag. Jag tänker mig ett helt fansin som bara kretsar kring honom. Något för kalenderbitarna.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Keldjuret - låter ju som en kul idé! Han lär ju ha hur mkt som helst att berätta

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Var inne ett tag på att skriva om busringningar, men det gav ju ingenting (Min tes var att det blir svårare och svårare att busringa nu när alla har nummerpresentatörer, men mina informanter - mina syskon - var allt annat än pratglada när det gällde det här). Men sen kom jag på att det kanske hade varit bättre att vända på det, på sätt och vis. Kanske skriva om busringningar jag blivit utsatt för. Det har sedan utvecklat sig till det här (och jag tar gärna emot bidrag):

Busringningar/felringningar/fått någon annans post/folk som skickat SMS till fel person etc. Kort sagt; Att få en liten inblick i andra personers liv.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Kul ämne Lars, jag funderar på vad jag kan bidra med!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Läser en antologi om kvinnor som inte vill skaffa barn. Den är både bra och långrandig. Hade gärna gjort ett helt fansin om moder- och faderskap. Både med folk som har barn, vill ha barn och inte vill ha barn. Skulle mina föräldrar vara lite mer frispråkiga och lätta att intervjua skulle jag gärna göra någon sorts Lisa Carver/Rollerderby-aktig intervju med dem om hur de tänkte kring att skaffa barn och hur de känner inför barn. Tror nog att alla tre barn de fick var oplanerade.

En tanke jag hade inför kandidatuppsatsen jag precis gjort klart var att jag skulle prata med punkföräldrar. Det blev tråkigt nog aldrig av, men kanske skulle den idén funka bättre som ett fansin. Om någon har tips på föräldrar som är en del av punk eller någon form av DIY-scen så får ni gärna tipsa mig. Att skaffa barn innebär ju att bli mer assimilerad och inbakad i majoritetssamhället. Tänker jag mig.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Ja, föräldrar med annorlunda idéer till föräldraskap är ett intressant ämne. Det var ju några punkföräldrar som gav ut ett fanzine för några år sedan, där barnuppfostran var huvudämnet. Som jag minns det var det mest kritik mot allmänna uppfattningar kring hur barn ska uppfostra, men minns inte riktigt. Nu kommer jag inte ihåg vad det heter heller, men jag har ett ex du kan få Lars!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Jag minns att det fanns någon annons för ett sådant fansin i något tidigt nummer av Det grymma svärdet. Jag, min tok, köpte det dock aldrig. Tar gärna emot ett ex Jonas. Snällt. Adressen har du redan antar jag.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Ja, det var genom DGS-annonsen jag fick nys om zinet också. Försökte få tag i en hel del av det fåtalet fanzines som omnämns i  tidiga nummer av DGS, men det där var nog ett av få som jag faktiskt kunde få tag i. Se fram emot post, Lars!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Ett ämne jag tycker verkar intressant/roligt är de identiteter vi skiftar mellan beroende på om vi arbetar eller är med vänner typ. Hade själv en annan ganska radikalt annorlunda idenititet från min normala när jag jobbade på röda korset vilket till slut ledde till att den "personen" utvecklades åt sitt eget håll. Tämker liksom att själva tanken på att konstruera en ny identitet är ganska intressant och tror också det är något väldigt många sysslar med och gör det ganska medvetet.

Hej förresten! ja e ny här

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Skruvad och kul idé! Men jag förstår vad du menar. Det tycker jag absolut du borde göra ett zine på! Välkommen in i värmen och kamratskapen. Här är vi som en familj. En Manson familj.

Arbete är livets krydda

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Jag säger som föregående talare och hälsar dig välkommen! Hoppas du kommer trivas.
Att skriva om sina olika identiteter tycker jag låter väldigt bra och något som verkligen kan utvecklas åt många olika håll typ. Det finns ett djup i att skriva om det.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Tack så mycket! Tror jag kommer kommer gilla det!

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Hej hej!

39 Senaste redigerad av larsesq (2015-04-01 08:50:04)

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Allmänt upprop: I nya numret av Sällsamheter i Munchkinland har jag med en grej jag kallar "Folkets röster": Det vill säga upphittade lappar. I nästa stora nummer av Sällsamheter ska jag försöka ha ännu fler. Har många fina som aldrig kom med, men om ni har några lappar ni funnit ute på stan, i trapphus, i affärer, ute i skogen etc. tar jag gärna emot dem. Det var allt. Tack för mig.

EDIT: PM-funktionen är lite sisådär, så all kontakt med mig sker via: mitthelvete@yahoo.se Blir bäst så.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Kom på en rolig grej igår då jag satt och lästa igenom en massa gamla hardcore fanzines från början på 90-talet. Alla är så himla fula Windows 95-stilen och har så charmigt stuk då alla redaktörer är typ femton eller sexton. Men hur som helst så kom jag på att det vore roligt att lyfta ut frågorna från någon intervju från gamla Umeå band och ställa dem i nya intervjuer! Eftersom det är så himla oaktuella ämnen och att hardcore scenen har ändrats så mycket. Alla börjar med samma vilka är ni, historia, vad gillar ni för musik, åker ni skate bla bla bla.

Roligt att fråga band nu "Vad är er inställning till hare Krishna?", "är ni pro Life/ pro choice" m.m

Det knäppa är att fanzinen från 90-talet trots hur b de ser ut idag, faktiskt var mer politiskt medvetna än typ alla punkzines idag! Massa djurrätt, politik och straight edge fast det är typ 14 åringar som suttit vid sina datorer i skolan och gjort dem.

Arbete är livets krydda

41 Senaste redigerad av B-pappa (2015-04-10 12:35:46)

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Haha helt sant, Lappia, hur de ser ut, Windows 95-stilen var en perfekt beskrivning! När jag hade köpt en massa såna fanzines slogs jag också av detta och när Larsesq och Hunden kom instövlandes i min boning och gluttade i dessa pratade Larsesq om vad som skulle hända om man ställde dessa "gamla" frågor nu i nutiden. Vi skrattade särskilt åt frågan "Är du anarkist?". En bra fråga som säkert skulle skapa några sekunders fördröjning av svaret. :-)

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Lappia: meen kan du inte göra en bank av såna 90-tals-hardcoe-frågor, lägga dem här så kan vi skriva svar på dem åt varandra?

43 Senaste redigerad av larsesq (2015-04-11 08:18:35)

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Det är såna platta och generiska frågor. Jag gjorde något liknande i mitt gamla fansin Ni kan fan dra åt helvete (#2, tror jag det var). Jag klippte ut frågor och svar och slumpade frågor och svar så att det blev en fiktiv intervju med ett fiktivt hardcoreband jag kallade SSO (Sort Shit Out). Blev väl lite kul. Jag var väldigt inne på dada/surrealism då. Ack ljuva ungdom.
(En av favoritsvaren från denna tid var när ett Kalmarpunkband med fyra medlemmar - kan det ha varit Besk? - besvarade frågan "Äter ni kött?" med svaret "3 i bandet äter faktiskt djur.")

Hur som helst, har jag också tänkt den tanken. Har läst en hel del såna intervjuer på senaste tiden. Jag tänkt att det varit kul att ställa frågorna till icke-hardcore/punk-människor. Arbetare, föräldrar, barn.

Men både Lappias och Autotrofs idé är ju också de lattjo.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Ja, Autotrofs idé är toppen. Vi skulle kunna göra den grejen till NAT #2 i och för sig??? En enkät med bara generiska punkfanzinefrågor.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

klart det ska va punkfansinformulär i nat2, bra ide!

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Jag ska kolla igenom de gamla punkzine jag har och se om jag hittar några roliga generiska frågor. I och för sig kan man ju hitta på egna också (fusk!).

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Jag har också samlat på mig en del! Så vi slår ihop dem sedan kanske Hunden så får alla som bidragit till NAT fylla i?

Arbete är livets krydda

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Rotar runt bland grejer här hos mina föräldrar (som jag är och hälsar på då det är olika släktangelägenheter nu i dagarna). Det finns lite punkfansins här, men alla eventuella frågor som jag hittar ska alltså skickas till Hunden?

Folk som vill hjälpa med mig en text om gräl kan förresten svara på dessa tre frågor:

1. Finns det ett eller fler "rätt(a)" sätt att gräla? Kan folk gräla på "fel" sätt?


2. Är gräl enbart något negativt eller finns det positiva sidor av att gräla?

3. Upplever du att folk grälar för mycket eller för lite? Lever vi i en grälsjuk eller konflikträdd tid?


Svaren kan skickas till: mitthelvete@yahoo.se och alla som svarar kommer att anonymiseras.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Ja, skicka generiska punkzinefrågor till mig. Larsesq har redan skickat.
Och Lars, jag ska bidra med något till din gräldiskussion. Ska bara veva igång hjärnmurveln först.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

fantastisk fråga i en intervju med ett band som hette burning flames (tufft) i fanzinet stronghold #2 från 1996: "tycker du att nynazismen är ett stort problem?" haha