Tråd: Förslag på ämnen till fanzines

Jag tycker något av de roligaste och mest intressanta med fanzines är möjligheten att skriva om precis vad som helst. Man behöver inte ta hänsyn till god smak, anständighet, censur eller allmänintresse. Det här finns det många dåliga exempel på, ta bara alla ruttna, navelskådande och självupptagna dagboksfanzines som gjorts genom åren. Men goda exempel finns också, framförallt amerikanska zines som Rollerderby, Answer Me!, Duplex Planet, Bikini Kill, m.fl. Zines som visar att man kan skriva i princip om allt, det mest intima, det mest banala, så länge man har ett driv och en förmåga att sätta ord på det.

Jag skulle vilja höra om saker ni har eller har tänkt eller vill skriva om i zineform.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Experimentera med tankegods, försöker jag göra. Jag har skrivit en del allmänt tjäbblande om saker jag tycker illa om, av just anledningen du skriver: Det finns inget hinder. Man kan mata in hets mot folkgrupp (inte för att det är önskvärt, men ni fattar) och vara vulgär och ingen redaktör kommer och petar en på axeln och säger "Hörredudu".

Vissa har ju teman med väldigt lösa ämnen, "Skräck", "Framtid" och såna saker. Ganska diffust vad man menar.
Jag har funderat på att jobba mer med teman, men det blir lite svårt när allt jag gör är impulsivt. Svårt att få in det i teman då..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Ok här kommer några förslag på grejer jag skulle ge mycket för att få läsa, men i dagsläget inte har tid och ork att göra själv:

- Roller Derby
Det vore mkt intressant om nån gjorde fansin om antingen ett specifikt lag eller med typ matchreferat och allmän intressant info om sporten i europa. Skulle gärna gjort d själv men har inte haft tid att gå på matcher och sånt nuförtiden.

- Tåg
Intervjuer med lokförare och tågpersonal, typ med mycket anekdoter, samt bilder på snygga lok och motorvagnar.

- Delta SF
Recensioner av böcker utgivna i Delta Science fiction-serien.

- Kvinnofängelsetfanfic
som KF fast med mer snusk.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Det där gillar jag, Elias. Att kunna skriva om obskyra sporter och böcker. När det gäller Rollerderby och liknande företeelser tänker jag också att folk som inte har en aning om fanzines som ett bredare kulturfält kan ha glädje av att läsa om just den saken de gillar. Det är nog i ett sånt sammanhang som många fanzines har existerat, med läsare som gillar fotboll, schack eller knyppling, vad som helst, men som knappast bryr sig om "fanzine" som medium.
Själv gör jag ju ett zine med ett så skiftande innehåll att det ibland känns som att man måste ha exakt samma smak som mig för att gilla Allt i zinet. Det finns liksom något för folk som gillar noise och punk, något för folk som gillar personliga zines och så vidare. Men alla kan inte vara nöjda hela tiden, som Lincoln sa.
Jaja.

Att skriva om tåg och tågpersonal är också en bra idé.
Jag tycker det är skitkul att läsa om folks olika arbeten, där man får en inblick i en värld man aldrig hört något om. Fanzinet är väldigt bra på det sättet, det dokumentära fungerar väldigt bra i text såklart. Håller på och läser gamla trallpunkzines av två tjejer från Sandviken; i "Mitt och Karros Fanzine" gör de en skitrolig intervju med en kvinna som jobbar på posten. De ställer en massa konstiga frågor, som huruvida man kan posta en banan utan paket, men postkvinnan svarar lugnt och trevligt på alltihop så gott hon kan. Skitbra!

I nästa nummer av Hunden som vägrade dö (som borde komma ut mycket snart) har jag skrivit om snus och svett, folkhögskolor och sexlinjer. Det känns mest som jag doppat lilltån i det stora hav av allt som finns i världen.  Det finns mycket skumt och marginellt att skriva om som man kanske aldrig ens tänkt skulle vara intressant. Nu senast pratade Lars som gör Sällsamheter om att han ville skriva en artikel om telefonskräck. Skitintressant ämne! Jag kom genast på en massa infallsvinklar på det. Önskar jag kommit på det ämnet själv.

maskinpark.bandcamp.com

5 Senaste redigerad av larsesq (2013-09-30 10:04:27)

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Brukar skriva ganska mycket om bussar, eller snarare folk på bussar. Det verkar vara en otrolig källa till inspiration för mig. Rollerderby har jag fått för mig att det blivit lite hipster-aktigt, främst för att dels en kille med hipstermustasch pratade om Rollerderby på tåget från Stockholm en gång, dels för att vänner i Stockholm säger att det är lite hipster-aktigt och dels för att det gjordes någon SVT-dokumentär om det nyligen. Men det behöver ju inte egentligen behöva vara något hinder. Jag skriver också om saker som har  (och i vissa fall fortfarande är) varit oerhört mainstream. Funderar på att skriva om pilsnerfilm, till exempel. Och husmödrar. Och återkommer oroväckande ofta till gubbrock.

Kollosporter såsom säckhoppning och att springa med ett ägg på en sked i mun hade varit roligt att skriva om. Men jag är nog fel person att skriva om sport. Blir nog bara gnällig och butter. Ogillar sport. Det är sedan barnsbenen tvingades in i gymnastiken och den svettiga pojkhärden. Spelade fotboll i en månad, sen la jag av. Det finns fotbollsfansin. Åtminstone fotboll- och oi!punksfansin. En given kombination så klart. Hade varit roligare med ett hästpolo och oi!punksfansin. Ytterligheter.
Funderade för flera år sedan på att recensera gotlandsfinalen i undervattensrugby. Men det kostade pengar, så det blev det inget med. Har också varit lite peppad på hundtävlingar, mest för att det känns lite... hrm... tvivelaktigt.

Till ämnet... Jag ger bort den här idéen nu för det kommer aldrig bli något med den: Lekplatsrecensioner, gjorda med eller utan barn. Kanske intervjuer med folk som bygger och arkitekter som planlägger lekplatser. Få med hela ledet.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

elias242 skrev:

- Tåg
Intervjuer med lokförare och tågpersonal, typ med mycket anekdoter, samt bilder på snygga lok och motorvagnar.

Det där ska jag typ göra. Jag har inte bestämt mig för om det ska bli en serie eller en novell.. Men jag har fått ett muntligt "Ja" att följa med en bekant på hans jobb, han jobbar som typ spårreparatör nattetid, :-) Springa nere i tunnelbanesystemet och hänga runt. Hade en idé om att skriva om en herre som ger upp livet ovanjord och bara sover i sin lägenhet med konstant neddragna persienner eller jobbar, äter och lever under jorden. Typ träffar sitt livs kärlek där eller något..

Recensera saker är roligt, och går aldrig att göra fel tycker jag. Har man vanan inne kan man ju faktiskt åstakomma rätt mycket. Recensera lekplatser, åkattraktioner, kyrkogårdar, busslinjer osv.. Finns ju massor att göra egentligen. Det är synd att man aldrig kommer på vad och sätter sig och skriver. Utan kommer på vad man vill recensera när man sitter och jobbar och inte kan göra avbrott i arbetet.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

I Hunden nr 4 recenserade jag parkeringshus. Det kändes som ett naturligt steg att försöka utröna vad jag gillar hos vissa parkeringshus eftersom jag tillbringat så mycket tid där med att åka skateboard och spela in musik. Ofta handlade det om ekot, placeringen, hur nedgånget och övergivet det var och om det fanns något intressant klotter - det var kvalitéerna hos parkeringshusen. 

Jag gillade det gamla webzinet Smak där Henrik Bromander bland andra recenserade helt vanliga matprodukter, typ Kalles Kaviar och Findus färdigrätter. Bromander skrev också en recension av hur hans eget kiss smakade. Tyvärr hittar jag inte igen hemsidan, den har förmodligen tagits bort.

En annan grej jag gillar är stadsvandringar i textform. Cometbus har gjort ett par riktigt bra sådana, med anvisningar på vad man ska göra på de olika platserna som nämns. Stadsvandringar kan vara traggliga att läsa på grund av den stora mängden väganvisningar men jag tror det är ett bra format för att väva in anekdoter och betraktelser kring miljön man beskriver, samtidigt som den fungerar som en guide.
En annan anledning till att jag gillar idén att skriva stadsvandringsguider är att det krävs att man utför vandringen själv innan man kan skriva trovärdigt om den. Jag gillar det där att göra något för att kunna skriva om det. Bakvänt kan tyckas, men jag tycker det är skitsamma. Så länge man inte gör som värsta exploateringskonstnärerna och typ ligger med prosituerade för att kunna göra konst av det. Jag syftar på okontroversiella grejer i första hand.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

[OT] Är det nåt som är hipstyr  äre väl att springa med ett ägg på sked i munnen. Vill mörda varje student jag ser göra det. Rollerderby är DIY och punk, precis som fanzines. [/OT]

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Parkeringshusrecensionen är en av höjdpunkterna i Hunden som vägrade dö#4. En möjlig fortsättning hade varit gångtunnlar, men det känns ju lite tråkigare än parkeringshus. Funderade på att recensera centralstationer, då jag brukade hänga mycket där och det är en av de få offentliga platser där folk kan sitta och befinna sig i, utan att det ses som suspekt eller det finns ett överdrivet krav att konsumera något. Men jag börjar tröttna på centraler och all konsumism som ändå finns överallt. Borde ha gjort det för flera år sedan. Alternativt skriva om mindre centralstationer som är relativt befriade från reklam och massor med affärskedjor. 

Det var väl att det var en nära på överdrivet fjantig och dum sport att sprina med ägg i käften och därför jag tyckte det var bra att skriva om det. Men inte kommer jag göra det. Har i princip nolltolerans mot sport. Däremot ser jag gärna att någon annan gör det. Och då gärna i kolloksammanhang. Fram för kollofansinen. Kanske borde en gå med i typ scouterna bara för att skriva om det? 

Vet för lite om rollerderby för att kunna avgöra om det är hipster eller DIY. Jag bara berättade den information som nått mig och hoppades att någon skulle antingen bekräfta eller dementera de uppgifterna. Jag kom springande med hörsägen, kort och gott. Hör gärna mer om varför rollerderby är DIY och punk.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Vet inte vad som är mest hipster av rollerderby och spring med ägg på sked i mun. Skulle en hipster nedlåta sig till att springa med sked i mun? Det känns mer studentikost och sånt är väl aldrig hippt? Studentspex är för hurtiga personer som älskar studentlivets små egenheter.
Rollerderby är våldsamt och estetiskt snyggt, därtill feministiskt, vilket väl borde vara helt rätt för hipsters?

Jag har varit scout, mellan 9 och 12 års ålder. Det var kul om än kristet. Jag slutade för att få mer tid att åka skateboard. Jag ska fan ta och skriva om min tid som scout. Ska skriva om det som om någon bett mig!

Hoppas du skriver om jobbet som pågår i tunnelbanan nattetid, Paddis. Det verkar väldigt intressant. Har en bekant som kör tunnelbana i Stockholm, och hon berättade en massa sjuka grejer om farorna, resenärernas galenskap och de rent tekniska spelreglerna förarna har att tampas med.

Gångtunnlar kan säkert göras intressanta. Beror på vad man gör i dem. I sig kanske de är smälltråkiga men ändå...

Skulle överhuvudtaget vara intressant att läsa mer om platserna som formar människors liv. För att ta ett exempel berättade en kollega till mig om ett slitet, rangligt picknickbord vid älven där de alltid brukade festa. De gjorde det varje höst. Efter hand blev festandet alltmer ritualiserat. De började pynta bordet och arrangemangen kring supandet blev alltmer extravaganta. Kalla mig studentikos men det lät jävligt roligt. Synd att jag glömt de smaskiga detaljerna bara.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Gillar tågfanzineidén. Gillar också tanken på att typ recensera eller beskriva saker, tex lekplatser. Hur de har förändrats med åren. Ibland kan jag tycka att det finns för lite inkännande beskrivningar av städer eller mindre städer eller byar. Sånt gillar jag bäst, platsbeskrivningar. Ska man alltså behöva åka nånstans för att få sig en känsla av en viss plats? ;-) Men sånt kostar pengar. Om man inte har en cykel och är cykelexpert. Plus en ryggsäck fylld med reskost. Men ja, kan vara en skön grej, att smalna in på saker, en specifik plats i en specifik stad. Hittade nån databas förut med bild och beskrivning till typ alla Sveriges sevärdheter, haha. Ganska roligt att sitta och kika runt på. Förresten, räknas Kupé som ett tågfanzine, höhö? Nädå, men läste ett par nummer i somras och det var nån historia om nåt anrikt träd som var legendariskt hos tågpersonalen. Lagomt intressant. Iofs kanske allt blir ointressant i ett sånt blaskigt sammanhang som Kupé är. Urrrk.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Har lite idéer som jag varit peppad på men inte fått gjort. Hade velat åka runt i Malmfälten och intervjua gamla anarkister från facket och få det på band och sedan i text. Känns som viktigt eftersom det inte finns någon annan som kommer göra det. Likadant med att åka runt och intervjua gamla kommunsiter från APK. Men får se om det kommer bli utav känns som ett rätt stort projekt.

Har gått och funderat på att göra ett Stephen King fanzine för skojskull. Försöka intervjua nå skådis från nå film, jämnföra lite böcker och idéer osv.. Rätt nördigt men hade varit skoj.

Arbete är livets krydda

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Jag har funderat på att skriva om scamming. Typ l som i det där c/o segemyhr-avsnittet. Skriva brev till företag och lura åt sig gratisgrejer. "Hittade råttbajs i chipspåsen" osv.

Eller skriva om att jobba svart. Vore kul. Har gjort en liten vända som svartstädare innan jag blev utbytt mot en polsk kvinna (helt sant!) she tuk my juuub!!!!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Tommy skrev:

Jag har funderat på att skriva om scamming. Typ l som i det där c/o segemyhr-avsnittet. Skriva brev till företag och lura åt sig gratisgrejer. "Hittade råttbajs i chipspåsen" osv.

Eller skriva om att jobba svart. Vore kul. Har gjort en liten vända som svartstädare innan jag blev utbytt mot en polsk kvinna (helt sant!) she tuk my juuub!!!!

Båda rätt bra idéer som jag absolut peppar! Särskillt den sista gillar jag. Finns nog rätt mycket där att skriva om. Känns även som något som sällan får ta plats i andra sammanhang, svartarbete då.

Arbete är livets krydda

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Tommy skrev:

Jag har funderat på att skriva om scamming. Typ l som i det där c/o segemyhr-avsnittet. Skriva brev till företag och lura åt sig gratisgrejer. "Hittade råttbajs i chipspåsen" osv.

Några kompisar till mig scammade mycket under en period. En av dem skrev till GB: "jag köpte en 88:an som inte hade något strössel på sig!". GB svarade att det torde vara omöjligt eftersom produktionsprocessen är upplagd på ett sånt sätt att en glass helt utan strössel knappast skulle förekomma. YIKES! Men hon fick sin värdecheck ändå. 
Du får gärna ta det exemplet till din artikel, Tommy, om du gillade det.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Hunden skrev:
Tommy skrev:

Jag har funderat på att skriva om scamming. Typ l som i det där c/o segemyhr-avsnittet. Skriva brev till företag och lura åt sig gratisgrejer. "Hittade råttbajs i chipspåsen" osv.

Några kompisar till mig scammade mycket under en period. En av dem skrev till GB: "jag köpte en 88:an som inte hade något strössel på sig!". GB svarade att det torde vara omöjligt eftersom produktionsprocessen är upplagd på ett sånt sätt att en glass helt utan strössel knappast skulle förekomma. YIKES! Men hon fick sin värdecheck ändå. 
Du får gärna ta det exemplet till din artikel, Tommy, om du gillade det.

Haha!
Åh,
det roliga är ju att företagen har råd med det.. och löser hellre såna här saker mellan konsumenten och företagen, än att konsumenten går till media och det blir ett jävla liv om det.
Eller så hamnar det på internet: http://cdn.ebaumsworld.com/picture/nitr … ecream.jpg :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Är inte dystopier alltid bra att skriva utifrån?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Kom på 2 ämnen som vore kul:

Hästintresse ur arbetarperspektiv, typ blandat intervjuer m hästtjejer o kanske småbönder eller gamla pensionärer som kört häst i skogsbruket.

Dragspel o dragspelande. Typ snack m folk som spelar, beskrivning av skillnader mellan olika spel o grejer typ stradella/melodibas, knapp/piano, durspel osv, m lite tekniska illustrationer

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Jo en till, om små tips o knep, typ.fusk m frimärken, skokrämstillverkning m.m. småpyssel

20 Senaste redigerad av Hunden (2014-04-02 20:21:27)

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Elias! Bra idé att intervjua folk om hästar och dragspel. Många ganska smala intressen kan ju vara intressanta att läsa om, det är bara det att man inte visste att de var intressanta. 
Tips är alltid kul. För tips om fusk med frimärken - kolla in Fördämning #3.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Det finns ett dragspelotek i Åsarp i/nära Falköping. Nästa gång jag ska till Falköping har jag tänkt stanna till där och kolla läget. Det kan nog också vara en bra plats att hitta någon/några att prata med om en ska göra intervjuer med dragspelsfolk.

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Kom på att det vore kul att göra ett fansin som egentligen mest är ett brädspel eller typ kortspel som kommer i tidningsform, så får läsaren klippa ut figurerna/planen o klistra på kartong o grejer. Det finns ju nåt slags budgetspelsföretag som heter cheap ass games eller nåt men då är det ändå i kartong o hela faderullan. Nån som gjort nåt i den stilen?

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Är rätt pepp på att göra ett hardcore/sex fanzine som ska fokusera på Bear kulturen utan att dom som jag intervjuar vet om att det är ett fanzine med bear tema. Tänker att det hade kunnat bli coolt, fast det är så dåligt med bears i den Svenska hardcore scenen så har haft svårt att komma igång med vilka jag ska intervjua.

Arbete är livets krydda

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Kul idé Lappia!
Är Bearkulturen stor i andra länders hardcorescener? Känns som en udda koppling.

maskinpark.bandcamp.com

25 Senaste redigerad av Lappia (2014-06-25 11:55:45)

Sv: Förslag på ämnen till fanzines

Jo jag tänkte att det skulle kunna bli rätt roligt/bra. Nej tror inte det är stort, jag har aldrig hört talas om nån som gjort nå liknande i alla fall. Men det är ju så jävla mycket män i punkscenen som med all annan musik så det finns ju lite att jobba med i alla fall. Det finns ju en sådan överdriven machokultur i hardcore som verkar vara svår att bekämpa så kanske man kan göra deras brocore till något het och sexigt istället med glimten i ögat.

Arbete är livets krydda