Tråd: Loppistråden

Här kan vi berätta om vad som händer ute på loppisarna, vad vi hittar, vad vi ser och vad vi tänker. Tips & trix kan utbytas med fördel. Går ju också att idka byteshandel av loppisvaror här. Väl mött bland dammet och pensionärerna.

2 Senaste redigerad av larsesq (2014-11-29 14:44:52)

Sv: Loppistråden

Jag rullar igång bollen, även fast jag inte har så mycket att komma med.

Var först på Borås biståndcenter. En gubbe spelade julsånger på dragspel. Gick igenom hela VHS-hyllan men fann inget som direkt fick mig att svettas om handflatorna. Funderade att köpa "Lust och fägring stor" och "Närkontakt av tredje graden" och nån Cary Grant och Irene Dunne-film, men struntade i det. Det blev bara ett litet häfte från 1945 kallad "Drömbok" av John Blund (drömtydning, drömmer du om fläder betyder det sjukdom) och en bok av svensk sci-fi:s gullponke Sam J. Lundwall; "King Kong Blues" (med en sjua där Michael B. Tretow har gjort några låtar som jag ännu inte vågat lyssna på. Lyssnar på Raincoats och repar mod). I kassan före mig en kille som köper massvis med vaser och informerar den föga intresserade tanten i kassan om att hemma hos honom råder det brist på vaser. Orkar inte kolla igenom skivbackarna. Bläddrar lite förstrött. I avdelningen "world music" samsas mängder med finska skivor med Frank Valdor och Sven-Bertil Taube.

Erikshjälpen har ännu mindre grejer av intresse. En Depeche Mode-skiva, men jag känner inget habegär när det gäller Depeche Mode. Någon har lämnat in sin stora samling med Yngve Stoor, uppåt tio stycken skivor med denne gigant. En del jag inte sett förut. Inga verkar dock ha blivit autograferade, vilket nästan är kutym för Yngve Stoor-skivor på loppis. Borde kanske betalat en hundring och köpt alla och haft med någon sorts Yngve Stoor-guide i fansinet, lite som fansinet Salvadores Herb Alpert-guide? I filmhyllan var det mest mainstreamskräck och läbbiga komedier från Hollywood och Sverige. Blä. Kollar ifall de har muggar och vinterjacka, vilket jag fabricerat ihop att jag känner ett behov av, men... Nej. Det blev ingenting. Orkade inte kolla bokhyllan då jag kände mig lite mätt på böcker och har en hel hög hemma som väntar på att bli lästa. Erikshjälpen och Biståndcentret brukar ändå vara rätt bra och är värda ett besök när du är i Borås en längre tid. Nästa vecka ska jag nog besöka åtminstone Emmaus, men kanske också Myrorna och Röda korset.

Sv: Loppistråden

King Kong Blues minns jag som en höjdare. Men biblioteksexet jag läste saknade tyvärr skivan.

Var på Sätras loppis, som numera ligger i Bredäng, igår. Det enda som fångade mitt öga var en DVD med höjdpunkter från de senaste 15 årens sändningar av V75. Köpte den inte.

Sv: Loppistråden

Bara läst 'bernhards magiska sommar' av Lundwall o den var till 90% skittrist så ja e lit skeptisk till king kong blues, men har den med skiva o allt som den flitiga sf-samlare jag var för 10 år sen. Den e läsvärd alltså?

Sv: Loppistråden

Ja. Fängelsestaden är för övrigt en rafflande Lundwallbok

Sv: Loppistråden

Kan ha läst en nån Sam J. Lundwall-bok i min barndom. När jag gick i mellanstadiet läste jag en del sci-fi, en genre som jag till skillnad från fantasy fortfarande kan tycka är rätt intressant. Minns att skolbiblioteket hade rätt mycket George Johansson, men en Lundwall-bok kan ha slinkit med utav bara farten.
Singeln var inte så hemsk. Sam J. Lundwall sjunger och eftersom han är från Stockholm, det är sjuttiotal och han pratsjunger tänker jag på Gunder Hägg/Blå Tåget. Musiken är lite bluesbetonad och Tretow leker med syntar i bakgrunden. Finns det ett intresse kan jag nog bistå med kassettkopior. Boken verkar rätt småskojig. Bara läst de två första kapitlen.

7 Senaste redigerad av B-pappa (2014-11-30 20:26:42)

Sv: Loppistråden

Var NÄSTAN på en loppis, skivaffären i G####. Låg så mycket skivor över hela butiken att jag inte kunde gräva i backarna. Alldeles för omständigt att försöka gräva runt nåt, gav upp. Filmhyllorna var dock ordentligare, fick direkt syn på Flashman, utgiven av dessa.

http://www.discogs.com/label/9380-Fin-D … 8cle-Media

Har ju ett par skivor från FDSM, cds, och denna film var jag intresserad av, italiensk superhjältefilm som kom strax innan Danger! Diabolik. Vi snackar alltså 60-tal här. Denna film hade nu utgått från Fiscshop så jag tänkte OK DÅ. 49 spänn ja vafan. När jag laffar fram denna i kassan säger ägaren "är det nåsorts kalkon-film det där!!!!!!!!" och jag tänker att det bästa är ju att bara spela med, skivaffärsgubbar är ju ändå omöjliga att ta ner från sina påstått allvetande piedestaler, så jag säger "ja visst vettu är det det!".

PS väldigt roligt att höra levande historier från Borås, vet ju hur det är där. Ja roligt att höra andra historier också! På loppisen är vi alla lika osv bla bla.

PS2: Kvällens funderare: finns det en viss "människotyp" som tror att "kalkonfilm" är alla filmer som inte hör till kategorin "hajpad film som går på bio och som man ju självklart måste se"??? Jag har nämligen stött på detta beteende förr, snack om kalkonfilm hitan ditan, det är ett begrepp som vissa gillar att slänga sig med väldigt omgående. Ett tillsynes ofantligt brett begrepp, där "kalkonfilmskännaren" omedelbart kan ignorera ungefär 180000 filmer om denna tänker "höhö tänk vad mycket kalkonfilm det gjorts!".

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

PS2: Kvällens funderare: finns det en viss "människotyp" som tror att "kalkonfilm" är alla filmer som inte hör till kategorin "hajpad film som går på bio och som man ju självklart måste se"??? Jag har nämligen stött på detta beteende förr, snack om kalkonfilm hitan ditan, det är ett begrepp som vissa gillar att slänga sig med väldigt omgående. Ett tillsynes ofantligt brett begrepp, där "kalkonfilmskännaren" omedelbart kan ignorera ungefär 180000 filmer om denna tänker "höhö tänk vad mycket kalkonfilm det gjorts!".

Absolut det där känner man igen sig i. Människor måste undervisas i dessa begrepp. Även rätt vanligt att folk ser mycket äldre film som b-film. Folk brukar ofta kalla all gammal skräck eller sci-fi för b, spelar ingen roll om effekterna i filmerna var helt enastående när de kom bara för att det är svartvit sci-fi så är det "b".

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Detta blir säkert sömnigt och torrt, men under mitt skrivande om pilsnerfilmtittare stöter jag ihop med en åtminstone akademisk uppfattning av "kalkonfilm" (och som vi alla säkert vet så har inte du inte rätt bara för att du är akademiker):
Det är film som "visserligen är producerade med höga ambitioner men där resultatet är så misslyckat att det i stället uppstår en komisk effekt. Begreppet kalkonfilm användes ofta av representanter för elitkulturen (t.ex. i filmkritik) för att förevisa kunskap om populärkultur på samma gång som man genom sitt abstraherande förhållningssätt markerar sitt avstånd från den" (Göran Bolin, "Filmbytare").

"Filmbytare" är torr som fnöske och inget jag direkt rekommenderar, fast vissa intervjusnuttar är intressanta och jag blir lite intresserad av att läsa en del av fansinen Bolinen undersöker, till exempel Salong Finess. Vill minnas att jag försökte köpa det via nån Internetauktionen för något år sedan, men det är ett av de där fansinen som folk tydligen lättar på plånböckerna för att ha i sina fina samlingar, bakom glas och bom. Jag läste om det i ett nummer av Close-Up vill jag minnas (det är runt mitten av 1990-talet och Danzig var på omslaget och jag var mest inne på musikfansin då och köpte tidningen på Konsum på Östercentrum i Visby efter jag klippt mig), men just det där med att Salong Finess skulle vara "grabbigt" (användes som något positiv)  vill jag minnas fick mig att rygga tillbaka. Nåja, sidospår...

Sv: Loppistråden

Låter rimligt, ordandet om "kalkonfilm" osv. På loppisfronten intet nytt! Men jag har svårt att tro att ni därute har kunnat hålla er ifrån loppisarna nu efter julruschen! Jag provade lyckan idag och det var stentrist och torrt som en babians handflata. Urrrk! Enda jag hittade som verkade lite spännande var nån inspelnings-VHSkassett med oläslig text men nej, köpte inte.

Sv: Loppistråden

Har varit på loppis lite då och då under slutet av året och början av detta. Har jag hittat något speciellt? Nja... Några vykort köpte jag i Växjö. Några VHS-filmer och Tintin-album i Vetlanda. Vetlanda-loppisen är riktigt bra och jag har gjort några rejäla fynd där. De tar tio kronor för fem VHS-filmer. Köpte bland annat "Storstadshamn" och "Highlander", samt en Bruce Lee och två tidiga Jackie Chan-filmer. Mest för att ha något att glo på när jag är hemma hos mina föräldrar. De ligger fortfarande kvar där och jag kommer väl att plöja dem när jag ska dit igen. Vetlanda-loppisen har också ganska roliga priser, speciellt på kläder och prynad- och kökssaker. Sju kronor, fyra kronor... Ovanliga loppispriser där det oftast brukar rundas av till närmaste 5 eller 10-tal. 

Igår var jag på Åter i bruk, som är relativt nyöppnad. Detta är Borås alltså. Liten butik och jag vill minnas att Hunden skrev något om de där Återbrukarna i nionde numret av Hunden som vägrade dö. Inte mycket folk inne i butiken. Många personer i runt femtio-sextio års åldern. En ung kille stod vid möblerna och kände på skåp. Gav en kasse DVD-filmer till en grovkorning arbete som inte påminde så lite om Tor Isedal. Böckerna var inget att ha. Några fina lampor och jag har ju letat efter lampor, men orkade inte kånka runt på en och tänkte ta mig till Biståndcentret på lördag och de har ju fler och billiga lampor. Men bra priser. DVD-filmerna kostade 10 kronor, inte uppåt hutlösa 40 som Erikshjälpen har börjat tagit. 
Köpte "The Octagon" med Chuck Norris. En förvånadsvärt bra film. Ganska märklig, nästan en sorts drömsk känsla. Eller så vad det bara jag som var trött när jag såg på den. Hittade även en Allan Edwall-LP. Skivorna kunde delas in tre tydliga kategorier: dansband, klassiskt och svensk nittiotals disco/hip hop i stil med Rob n' Raz. Efter att ha handlat gick jag till ICA och krönte denna konsumtionens förmiddag.

Sv: Loppistråden

Var nyss på Sätra loppis. Rätt tradigt men jag köpte två nummer av Aftonbladets interntidning från 82. De hade en egen tjur och en hälsocentral där man kunde få Antabus.

Sv: Loppistråden

Körde en loppis igår, men lämnade mest in gamla grejjer. Pingstloppisen var i Sandviken. Köade med gammelfolket och jävlar vilken fart det blev när dörrarna öppnades! Är hopplös på att få syn på spännande böcker men nu fick jag syn på Sanningen om mordet på Olof Palme av Pelle Svensson, en titel som är bekant för oss som läser Hunden som vägrade dö, hehe. 8 kr och spännande läsning. Den tråkigaste loppiskänslan jag vet är när man går runt på en loppis och känner igen typ alla prylar. Därför försöker jag att inte gå för ofta, men svårt att låta bli om man har vägarna förbi. Sen kan man ju vara rädd för att missa något kul om man är frånvarande för länge.

I helgen ska jag spana in en loppis jag aldrig vart på, den verkar STOR. Bilderna utlovar ett mkt stort sortiment av gula Esselte med mera. Känner mig som en pionjär! Återkommer med rapport och kommer även röja namnet på loppisen. ;-)

Sv: Loppistråden

Besökte Reprisen i Piteå häromveckan och blev förfärad över lappen de hade på dörren: "Vi tar INTE emot Tjock TV". Var ska alla gamers nu få tag i tjocka tv-apparater för att kunna spela sina NES och SNES? Kulturskymning. Men de blir väl inte sålda. Strosade runt bland allt skräp. Det var knappt någon där. Några afrikanska kvinnor som botaniserade bland skivutbudet. De hade flera hyllor med vhs-filmer, men eftersom jag varken har videospelare eller TV så hoppade jag över den avdelningen. Ibland har de fina leksaksinstrument och så har jag ju fyndat några Game & Watch där för 5 kronor styck. Den här gången drabbades jag dock av sån akut tristess som bara loppisar kan ge och skyndade mig därifrån tomhänt.
Har varit på Myrorna i Skellefteå vid ett par tillfällen den senaste månaden, de har en ganska hyfsad dvd-sektion, mycket hollywood-skräp men också mycket från Asia Vision, halvobskyra koreanska skräckrullar och sånt. Hittade Under Det Rosa Täcket och Fräls Oss Ifrån Kärleken, böcker alltså. Hittade också någon storswänsk syntsamling på CD där jag kände igen ett par band, bland annat Poupee Fabrikke. Poppade i den i bilstereon och ut kommer den mest magsura, granitgrått tungrodda Skinny Puppy-syntmetal jag någonsin hört. Fy fan.

maskinpark.bandcamp.com

15 Senaste redigerad av B-pappa (2015-01-23 14:25:09)

Sv: Loppistråden

Behöver man tjock-teve är det just Pingst i Sandviken man ska till! De hade ett LAGER med runt tja, 20-30 stycken gråfärgade tjockteves, alla av samma märke och modell. Kollade inga priser, stod mest häpet och glodde på dom.

Helt otroligt med Game & Watch för 5 kr styck! Wow. Jag har Donkey Kong Jr och Gold cliff (dubbelskärm). Såklart saknas batteriluckorna...

Tror jag sett nästan alla Asian Vision-filmer, missade kanske 2-3 st. Brukade köpa ex-rentals, fick känslan av att de var mkt populära ett tag men sen när "sydkorea-vågen" falnade så åkte de i skräplådorna. Släpptes ju en hel del genomruttna filmer (Volcano high, Phone) och flera riktigt bra (Hämnarens resa, Memories of murder).

Jo jag var ju på den utopiska loppisen, det förlorade Esselte-paradiset i obygden. Var många rum smockade med prylar från den svenska inredningshistorien, från 60-talet fram till 90-talets digitala träsh-clash. Som museum var det mycket imponerande och en aningens dystert, gravkammarkänsla och tjock luft. Ett dödsbo. Film fanns det mycket av, typ 90% vhs och 10% dvd. Massvis med roliga filmer på konstiga svenska bolag. Fanns många kassetter med dubbelfilmer. En del kung fu-film och massa thrillers med roliga textomslag. Skymtade även A better tomorrow II. Hade jag inte varit så inne i mitt betraktande "museum-läge" hade jag nog haffat ett gäng, men lät bli, kanske återvänder när jag kopplat i vhsen och sett att den orkar köra ett par band. Avverkade två maskiner i Borås, hann med ungefär 5 filmer, bägge maskiner pajjade nämligen så gav upp lite då. Men ja nog fanns det mycket vhs, en runt 500 stycken eller mer eller mindre kanske? Total tidsresa till åren 1990-1995, kändes precis som att gå in valfri videoaffär och se alla omslag och titlar. Enda som saknades var nåt med Bolo Yeung.

Sv: Loppistråden

Alltså det tråkiga med dagens hyrfilmsbutiker - finns det så många andra än Hemmakväll-kedjan kvar förresten? - är att de gallrat så otroligt hårt i utbudet. De tar inga risker och har hellre kvar nutida amerikansk skit i evighet än tar in något ovanligt. På det glada 90-talet och en bit in på 00-talet fanns det ju hyrfilmsställen i snart sagt varenda hål och varenda en hade åtminstone en procent obskyra filmer/osäkra kort.
Var låg den där vhs-filmens gravkammarloppis någonstans B-Pappa?

O har du Donkey Kong Jr, B-pappa, det är nog min favorit. Mina har batteriluckor, men stålplattan med den ingraverade titeln är borta på Donkey Kong-exemplaret. Har tänkt försöka auktionera ut de för hutlösa priser på Tradera, men jag ids aldrig. Är också urbota less på att retro-spel kostar skjortan så jag vill inte gå över till andra sidan och fiska med en dyrgrip framför de stackars förvillade samlarnördarna.

maskinpark.bandcamp.com

17 Senaste redigerad av B-pappa (2015-02-13 15:15:07)

Sv: Loppistråden

Fanns ju det hära Vega Video-imperiet i Västmanland, Sala-Norberg-Avesta. Kanske att alla numera är stängda, skulle jag tro. Hittade iallafall ett spel i Borås på loppis som lyckats ta sig dit hela vägen från Vega Video. Ja visst är Hemmakväll trist...

Oj justja. Ja den loppisen låg i Gästrike-Hammarby, men nu till typ våren skulle de flytta rubbet in till Storvik (ungefär mellan Hofors och Sandviken).

Ja att få ett Game & Watch runt jul var standard. Tillochmed Shellmacken här i byn hade en hel monter fulla med såna.

Sv: Loppistråden

Var på Pingstkyrkan Second Hand häromdagen. Det ligger i ett gammalt nedlagt varuhus ute i Öjebyn. Har bara öppet två gånger i veckan. Brukar vara rejält folkstint, så även denna gång. Volontärerna som jobbar där var den vanliga blandningen av övertrevliga kristna och lätt förståndshandikappade killar som väl gör någon sorts praktik där.
Köpte en fin gammal cittra.

maskinpark.bandcamp.com

19 Senaste redigerad av B-pappa (2015-02-25 21:18:12)

Sv: Loppistråden

Hej på er! Drog en loppisrunda idag, blitzade 3 olika ställen på 50 minuter. Detta är vad jag fann:

- Naturligt - Övernaturligt av Poul Fersling, 431 sidor. "En uppslagsbok om parapsykologi, hypnos, akupunktur, zonterapi, spiritism, exorcism, ockultism, magi, grafologi, UFO-fenomen, meditation, yoga, astrologi." Ja det låter rätt tråkigt faktiskt. Får se hur mycket jag orkar läsa i denna, har läst så många såna här böcker och inte blivit ett dugg klokare. Samma exempel som vevas om och om igen. Blir väl inte bättre av att den är från 1978 och är tryckt i Borås eller jo det kanske är kul att den har ett par år på nacken.
- Double feature på ett videoband, COCAINE WARS och JAKE SPEED, utgiven av N.M International. Den här videoserien heter "Favoritfilm" och denna kassett har nummer 727. Tänk vad många bra filmer det har gjorts! Sett flera i denna serie ligga och drälla på andra ställen, men just nu är de placerade i en lokal som öppnar till våren. Ska försöka fixa dom sen. Prisvärt, 2 filmer på ett band! Iofs kanske jag ska vänta med uttalanden tills jag sett filmerna.
- FRIKÄND, vhs i gul fetbox från Filmkompaniet, utgiven 1988. "Han har gjort sitt livs största misstag och fått en mördare frikänd. Nu är det han själv som är offret..." Usch. Fatta att själv sitta i den sitsen.
- RED SCORPION, vhs i gul fetbox från Filmkompaniet, utgiven 1988. "Han är en levande förintelsemaskin programmerad att döda. Han har spelat efter deras regler... ända tills nu." Dolph Lundgren, såklart. Stilig hammaren och skäran på ryggen av fodralet. I övrigt ett mycket slaskigt exemplar, trasigt och sargat. Precis som de karaktärers förflutna man kan se Lundgren gestalta ibland, alltså. Hoppas även att denna tagline handlar om mig & Arbetsförmedlingen inom kort.
- MURDER BY NIGHT, vhs i vit standardfetbox från Esselte video, utgiven 1989. "Den enda person som kan avslöja mördaren lider av minnesförlust!"
- 5 styckena Galago från olika år, från 1983-2013.

En fin runda, men den för mig okända djungelkannibalfilmen (?) var nu BORTA, hade svårt att acceptera detta. Har glömt titeln. :-(

Tillägg: Såg att på etiketten till Cocaine wars så har titeln försvenskats en aning: Cocain wars.

Sv: Loppistråden

B-pappa skrev:

En fin runda, men den för mig okända djungelkannibalfilmen (?) var nu BORTA, hade svårt att acceptera detta. Har glömt titeln. :-(

Eaten alive?

Sv: Loppistråden

elias242 skrev:
B-pappa skrev:

En fin runda, men den för mig okända djungelkannibalfilmen (?) var nu BORTA, hade svårt att acceptera detta. Har glömt titeln. :-(

Eaten alive?

Nej jag har sett alla de italienska. Var nåt annat!

Sv: Loppistråden

Vad är din allmänna inställning till fetboxar B-Pappa? Föredrar du dem?Varför gillar samlare fetboxar så mycket?

Arbete är livets krydda

Sv: Loppistråden

Lappia skrev:

Vad är din allmänna inställning till fetboxar B-Pappa? Föredrar du dem?Varför gillar samlare fetboxar så mycket?

Haha, bra fråga. Jag vet inte ens om jag använder ordet rätt. Det är ju med en viss humor jag närmar mig det mesta. Min gissning är att samlare gillar dessa för att kunna återskapa barndomens storögda besök i videoaffärerna. En sorts förlängning av pubertetens frosseri i "förbjuden film" och ett upprättande av en maktposition i ett annars kanske upplevt maktfattigt liv. En transformation från videoaffärsbesökare till en sorts privat videoaffärsägare. Personligen gillar jag de idiotiska texterna på fodralen och de charmiga illustrationerna (som såklart utlovar mer än vad själva filmen innehåller). För mig är detta uttryck själva essänsen av det vidriga Sverige, det futtiga. Vi blev lovade anständiga liv med raka ryggar och livskvalitet men erbjuds sunkiga mjukporrisar med våldsinslag. Ett glatt barn med rosiga kinder i skolan, 20 år senare nedsjunken i en smutsig soffa kollandes på filmer som varken skänker tröst eller hopp, om nu sådant är vad man eftersöker. Nu menar jag inte att det var "dummare förr", jag ser exakt samma sorts löften och säljande av drömmar idag inom underhållningsindustrin fast uttryckt i andra ord och genom annan estetik. Netflix heter det idag, något annat imorgon (med viss reservation för gubb-efterblivenhet i detta uttalande ;-).

Sen kan jag uppskatta videofodral pga deras robusthet och hållbarhet, även om åren kan ha gått hårt åt dom. Sen finns ju grejjen med att själva filmutbudet tycktes vara större förr för en viss sorts film förut, när filmindustrin exploderade i B-film, billiga specialeffekter och 80-talets krigiska machovåg. Förvisso finns allt sånt kvar även idag, men det känns lättare att se tydligare vad dessa äldre filmer är produkter av då deras utseende avviker från dagens normer, tillexempel hur människor klär sig och bär för frisyrer. Oj nu håller jag på skita på mig, måste gå på toa.

24 Senaste redigerad av B-pappa (2015-03-09 12:06:35)

Sv: Loppistråden

Tog mig en till liten runda, utan några som helst förhoppningar. Hittade boken "Sveriges film och videoproducenter" från 1984. Det låter torftigt, men innehållet är förbluffande, både i ord och bild. Riktigt kul! Skulle vilja förklara precis hur 80-talig den här boken är men får läsa den först. Borde finnas en del bilder som skulle må bra av att scannas. I boken låg ett reklamblad från MDC Video AB i Borås på filmen HOLOCAUST - FÖRINTELSEN. Å ena sidan kan vi läsa "En skakande berättelse om två familjer. Om mord och terror. Om kärlek och triumf!" och andra sidan "Det hela kallades "Den slutgiltiga lösningen" och var Adolf Hitlers sjuka vansinnesdröm om ett ariskt rent tyskt övermänniskorike som skulle vara i tusen år! Förintelsen är den skakande berättelsen om människor som drabbades av nazisternas ofattbara grymheter eller som själva aktivt deltog på bödlarnas sida!" #visominteärnazistermengillarfilmermedstorahakkorspåomslagen.

Sen hittade jag Leprechaun på vhs, utgiven av Filmkompaniet. Fin invändigt. Inte sett denna.

....läste boken, den var jättetråkig. Nitlott, grabben!

Sv: Loppistråden

Alltså, var hittar ni alla skumma filmer? Har varit på en mängd loppisar i helgen och bara sett samtida hollywoodskräp.

Igår var vi till Luleå, gick på Fyndhörnan, hittade en LP med Röda Bönor och en ganska dålig LP med Jan Hammarlund. Det var en skiva till stöd för Allende-socialismen i Chile. Var också på Myrorna men kammade hem noll.
Och idag var vi i Boden. Loppis City! Deras PMU-ställe är fullproppat med skrot. Hittade en gammal hus-intercom, med fyra sändare/mottagare. Tänkte jag kunde koppla ihop dem och använda rundgången till något kul, kanske skulle det bli en cool eko-effekt när man pratade i en mikrofon och hade högtalaren helt nära. Tyvärr fanns ingen elsladd. Hittade också flera kuvert med gamla frimärken från Ungern, Rumänien och England. Från någon gammal filatelists dödsbo kan jag tänka mig. Frimärkena från Rumänien hade kopparstick av industrier på sig! Dagens fynd. Ska använda dem till att dekorera kuvert.
Sen var vi på ett ställe som hette Loppishuset/Magasin V ute på garnisonen, alldeles bredvid Havremagasinet. Stökigt, fullsmockat. Tusentals vinylskivor i källaren. Ett par hipsterbrudar sprang omkring där nere och drog med sig stora metalldunkar, klonkade med dem i trappan. Jag köpte en acieeed house-samling, en skiva med Horace Andy på Rough Trade (som var ganska mögig midi-80-tals-reggae) och Nancy & Lee-albumet.
Innan hemfärd körde vi runt lite planlöst och hittade till Retrocaféet, ute vid Försvarsmuséet. De hade en loppis med massa vintage-junk. Halv- till heldyrt. Var en massa motorcykelknuttar därinne. Köpte en plastrobotsparbössa och blev fotad i löjliga munderingar.

maskinpark.bandcamp.com