Klart KB och universitetsbibliotekens samlingar i första hand riktar sig till forskare/akademiker, kanske att de har någon utställning då och då. Valda delar av arkiven sipprar väl ner i bok-form till pöbeln senare. Jag tycker bevarandet är en trevlig tanke och har ingenting emot att mina fanzines någon gång kanske nagelfars av akademiker.
Sen är det, som Lappia och B-pappa skriver, betydligt mer givande när det finns fanzines på folkbiblioteken. Då är det ju levande. Göteborgs stadsbibliotek hade ju en sorglig liten låda med fanzines under tiden jag bodde där. Där fanns ett och annat, många dåliga seriezines, men också några grejer av Nanna Johansson & Sara Hansson, Rikedomen och såna grejer.
På internet finns ju en del gamla fanzines från 80-talet upplagda som pdf:er också. Även om det känns trökigt att läsa fanzines på dator så är det ju ännu ett sätt att sprida historiskt obskyrt material.
När jag gjorde Garderobliv försökte jag få in några exemplar på stadsbiblioteket i Piteå, men de började babbla om att de måste diskutera ifall de ville köpa in det, och sen hörde jag aldrig av dem igen. Sånt nys. Borde gå dit och placera ut några exemplar bara, även om det förspiller en hel del av syftet att göra det så samizdat.
maskinpark.bandcamp.com