Tråd: Pliktexemplar

Lunds Universitetsbibliotek upplyste mig nyligen om att de hemskt gärna vill ha pliktexemplar av alla trycksaker som trycks upp i mer än 30 exemplar i Sverige. Det gäller allt från reklamtidningar och pizzeriamenyer till fanzines, allt!

Vad tycker ni om det här?
Är det ett värdefullt bevarande en masse av samtidskulturen eller finns det några konspiratoriskt lagda personer på forumet som vädrar ugglor i mossen så fort en institution yttrar ordet "plikt"?

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Pliktexemplar

Haha! Jag skulle gärna se Lunds universitetsbibliotek sitta och OCR:a massa fanzines dagarna i ända. Å andra sidan, det kan ju finnas en poäng med det: För eftervärlden osv?
Sen å andra sidan... det är ju underground. Vi vill ha vår skit ifred osv.
Jag är lite kluven faktiskt, men vad roligt att höra att de tar in vad som helst..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Pliktexemplar

Har Lunds universitetsbibiliotek också det där med pliktexemplar? Det visste jag inte. KB har det och de har varit på Hockey Rawk några gånger att skicka in grejer. Det är ju helt okej. Jag kan gilla tanken att det finns bevarat och någon lirare dyker upp om trettio-fyrtio år på KB och letar upp några av det jag eller mina vänner gjort. Jag tycker att det som vi håller på med är viktigt och värt att bevara. Men ja, vi vill ha vår skit i fred... Det är klart, men jag gör skillnad på KB och Lunds universitetsbibliotek och... ja, säg Nöjesguiden. Det finns problem med det som sker inom de akademiska hallarna, men de bleknar i jämförelse med det äckel jag känner inför mittfåran. Ser ingen större skada ske på grund av att KB får ett ex att stoppa i sin stora samling.

4 Senaste redigerad av Lappia (2014-10-14 10:13:11)

Sv: Pliktexemplar

Kommer ju kanske vara rätt roligt om man kan gå på biblioteket och läsa 30 år gamla pizzamenyer i framtiden. Det kan jag se ett värde i. Sitta där och skrocka åt hur mycket tokiga saker man åt förr liksom. Se över designen. Jämföra namnet och innehållet på pizzorna. Alla pizzor vars namn har en lokal anknytning.

Men vet inte om jag är så brydd om det finns fanzines på biblioteket eller inte. Det hade väl varit coolt på så sätt att fler ungar ute på glesbygden hade kunnat få tag i zines. Men bibliotek kommer ju ändå aldrig fatta grejen. I så fall borde vi hellre ha ett eget folkets bibblo där vi kan samla zines. Har funderat på att göra ett fanzinotek på punkhuset i Luleå där jag bara ska organisera min samling och folk kan låna med sig zines hem. Jag har ju redan läst dem liksom så bättre om fler kan ta del av dem.

Arbete är livets krydda

5 Senaste redigerad av B-pappa (2014-10-14 13:30:03)

Sv: Pliktexemplar

Finns ju som sagt cyklopens bibliotek, dom tar säkert gladeligen emot alla fanzines, det är ju "DIY". Gäller ju bara att upplysa och informera, då tror inte jag att nån är omöjlig på att ta in fanzines, om man nu vill det. Fanzineverksamhet överlag går ju ihop som handen i handsken med folkbibliotekets verksamhetsriktlinjer. Ett medelstort bibliotek i mellansverige, på "landsbygden", har haft fanzinotek i minst 10 år nu, där FOLKET har kunnat låna. Hur man sedan väljer att se på "folket" i land där "folket" består till minst 77% (ungefärlig siffra) av dregglande, tokrunkande våldtäktsmän och gubbabianrassar är ju en annan femma. Att vifta runt offentligt med subversiva manualer och personregister till vitmuskiga män kan vara mycket farligt.

Sv: Pliktexemplar

Jag vet att man kunde läsa (och låna?) fanzines på Lava på Kulturhuset i Stockholm för en massa år sen, jag har läst diverse punkfanzines från 80talet där när jag var lite yngre.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Pliktexemplar

ja justja lava hade ju nån kampanj typ eller projekt. var aldrig dit. nån här på forumet vet säkert hur det ser ut idag.

Sv: Pliktexemplar

Klart KB och universitetsbibliotekens samlingar i första hand riktar sig till forskare/akademiker, kanske att de har någon utställning då och då. Valda delar av arkiven sipprar väl ner i bok-form till pöbeln senare. Jag tycker bevarandet är en trevlig tanke och har ingenting emot att mina fanzines någon gång kanske nagelfars av akademiker.
Sen är det, som Lappia och B-pappa skriver, betydligt mer givande när det finns fanzines på folkbiblioteken. Då är det ju levande. Göteborgs stadsbibliotek hade ju en sorglig liten låda med fanzines under tiden jag bodde där. Där fanns ett och annat, många dåliga seriezines, men också några grejer av Nanna Johansson & Sara Hansson, Rikedomen och såna grejer.
På internet finns ju en del gamla fanzines från 80-talet upplagda som pdf:er också. Även om det känns trökigt att läsa fanzines på dator så är det ju ännu ett sätt att sprida historiskt obskyrt material.   

När jag gjorde Garderobliv försökte jag få in några exemplar på stadsbiblioteket i Piteå, men de började babbla om att de måste diskutera ifall de ville köpa in det, och sen hörde jag aldrig av dem igen. Sånt nys. Borde gå dit och placera ut några exemplar bara, även om det förspiller en hel del av syftet att göra det så samizdat.

maskinpark.bandcamp.com

9 Senaste redigerad av larsesq (2014-10-15 08:03:09)

Sv: Pliktexemplar

Malmö stadsbibliotek har en samling med fansins, mest seriefansins, men åtminstone ett nummer av Superklubben. Och det är ju roligt att det finns till hands och kanske kan få någon peppad på att göra fansins eller veta mer om fansinvärlden. Jag gick dit i somras ihopp om att hitta något nytt och fräckt, men det var inte mycket nytt. Kändes mer som ett arkiv över spridda delar av tidigt 00-talets fansinscen.

Kan förstå varför fansinskapare inte tänker på att höra av sig till bibliotek. Jag gör ju inte heller det. Det känns inte som bibliotek riktigt är en given del av "scenen". Jag brukade lägga in små teckningsfansin (A7) i olika konstböcker på Almedalsbiblioteket i Visby när jag bodde på ön. Annars har jag inte haft så mycket att göra med bibliotek när det gäller fansinskapandet. Kanske blir det ändring på det nu.

Sv: Pliktexemplar

B-pappa skrev:

ja justja lava hade ju nån kampanj typ eller projekt. var aldrig dit. nån här på forumet vet säkert hur det ser ut idag.

Lava hade en utställning för en massa år sen vet jag.. en kamrat på forumet var ju faktiskt med på ett hörn :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Pliktexemplar

Hej och hå, nu ska trådar återupplivas sju månader senare.

Det var Fredrik Kullman (ökänd ölänning, släppt bland annat Promenade och Normal Man) och någon till som höll i utställningen. Den bestod främst, om jag inte minns fel, av en satans massa framsidor som satt uppe på skärmar, bland annat mitt gamla punkfanzine. Det släpptes även en bok i den vevan, där ett dussin fanzinemakare blev intervjuade. Bokfanskapet heter Fanzinerad, och finns på Adlibris. Om någon är lagd åt det hållet.

Jag är en stridsvagn, brumm brumm brumm

Sv: Pliktexemplar

Fanzinerad har jag läst några varv alltså. Det var en fantastisk bok när man var hyfsad färsking i fanzinevärlden och ville veta mer. Det var väl en av Lystrings första utgåvor, kom ut ungefär samtidigt (eller innan?) Det Grymma Svärdet #1. Nu känns boken inte så speciell längre, men det är ju intressant att man försökte täcka in hela bredden av fanzinescenen på den tiden, allt från zines som fokuserade på den tidens sociala nätverk (Skunk och Helgon) till metalfanzine och feminism (fanzinet Amazon), seriefanzine, konstfanzine (Bältros) och David Liljemarks diverse galna projekt. Boken gavs väl ut i samma veva som fanzinen mer eller mindre försvann under några år, tills retro blev den allmänna inriktningen och vinyler, kassetter och trycksaker uppstod från graven.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Pliktexemplar

Jo, jag har också läst den där boken. Lite småkul. Precis som du säger med bredden och sådär. Roligt att läsa att det verkar varit sådant helt annat klimat för fanzineskapare förut. Att det var lite mer allmänt vedertaget. Idag känns det som att det är ju bara vi som håller på och det och våra kompisar som vet vad det är i princip.

Arbete är livets krydda

Sv: Pliktexemplar

Jag brukar också tänka så Lappia, att vi bara är en liten klick. Och vi är ju en liten klick, här på forumet, men då och då dyker det upp folk man inte hört talas om som gör fanzines. Som Sånt Blod och diverse punkzines, som Mission & Väckelse (fast du kanske har bättre koll på punkzinen än mig Lappia).
Gillade förresten skarpt det Anna Morch Bendixen säger om fanzines i senaste Grymma Svärdet, att det ska fan inte vara någon konstgrej eller någon stege mot att bli etablerad kulturarbetare, fanzines är ett värdigt format i sig.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Pliktexemplar

Jag har ofta undvikit att ha issn/isbn samt att undvika att lämna in pliktex. när jag tryckt grejer själv genom att (iaf teoretiskt i mitt huvud) kalla det för olika böcker eller tidningar. Dvs. göra 29 ex. och sedan direkt komma på att jag ska göra en ny bok som ser exakt likadan ut förutom typ en punkt och köra den i 29 ex. också. Vet inte hur olagligt det är att inte plikta iofs.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Pliktexemplar

Justja, jag var ju med på en fanzineutställning på lava för länge sen med  mitt gamla fanzine....
Fick ett mail för ett par år sen från en bibliotekarie från Sthlm som ville ha in Flyktsoda mot portokostnad, jag svarade inte på mailet...vet inte riktigt, det är ju inte så att det är jättesvårt att få reda på vem jag är men onödigt att göra det ännu lättare att åsiktsregistrera folk... (lite väl paranoid och konspiratorisk kanske), vill nån köpa ett fanzine får de väl bara göra som alla andra tänker jag