Sv: Tv-Serier

Aj, ryggskott låter hemskt.
"Skäggen" är rätt skoj. Inte genomgående toppen, men helt okej. Texten om "Skäggen" i boken "Vårt kära strunt" är rätt rolig och informativ.
Jag såg på lite på Bo Strömstedts "Svenska kursbär." Tvi fan vad tråkig Bosse verkar vara. Jag minns att vi alla tyckte han var en jävla finkulturs-träbock hemmavid. Jag har ju fått med mig föraktet för finkultur med modersmjölken. Tackar vet jag Lasse Strömstedt. Men Sonja Åkesson-avsnittet har i alla fall lite fina uppläsningar av Sonja. Och grafiken känns så oerhört mycket sent 80-/tidigt 90-tal. Nostalgi.

Sv: Tv-Serier

Sonja Åkesson-uppläsning, måste jag kolla in.

Har också kollat den gamla tv-serien "Quatermass and the pit", från 1958. En engelsk science-fiction-serie där människan visar sig vara produkten av några marsmänniskors försök att korsa sig själva med apor. Mer sobert än det låter. Väldigt pratig och långsamt tempo, men stundtals genuint läskigt. Fina elektroniska ljudeffekter av BBC Radiophonic Workshop.
Rekommenderar även tv-filmen "The Stone Tape", av samma gubbe (Nigel Kneale). Den handlar om några forskare som i sin jakt på ett nytt inspelningsmedium trillar över ett ockult fenomen, en sorts inspelning av ett bestialiskt mord som ligger lagrat i väggarna i ett gammalt slott och spelas upp gång på gång för alla som är mottagliga.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Tv-Serier

Eftersom "Twin Peaks" verkar ha gjort intryck på en del här - Hur känner ni inför att det ska komma nya avsnitt? Jag vet inte vad jag ska våga känna, men att David Lynch och Mark Frost är inblandade känns ju lite betryggande i alla fall.

Sv: Tv-Serier

Att Lynch är inblandad känns inte särskilt betryggande för min del. Har liksom inte tyckt att han haft en enda ny idé sen Lost Highway. Men men, kan väl bli bra.

30 Senaste redigerad av larsesq (2014-10-12 13:27:51)

Sv: Tv-Serier

Att tjafsa om tycke och smak är ju oftast en återvändsgränd, men jag tycker ändå att David Lynch i "Mulholland Drive" och "Inland Empire" utvecklar sina idéer på ett förnämligt sätt. Sen kanske hans kortfilmer sällan är jättebra, men ändå... Det som hejdar min entuasism är dock främst känslan av gammal uppvärmd skåpmat. Att gå tillbaka till en gammal idé är sällan något bra.

Jag har dessutom hittat det här: http://www.oppetarkiv.se/etikett/medver … 0Claesson/   
Kände inte till "De tio budorden"-serien (kanske för att den visades när jag fortfarande låg i morsans mage), men fint och trevligt och att det här var en barnserie. Oj, vad barnunderhållningen har förändrats under trettio år.

Sv: Tv-Serier

larsesq skrev:

Eftersom "Twin Peaks" verkar ha gjort intryck på en del här - Hur känner ni inför att det ska komma nya avsnitt? Jag vet inte vad jag ska våga känna, men att David Lynch och Mark Frost är inblandade känns ju lite betryggande i alla fall.

Jag är lite skeptisk, men såklart ska jag titta.
Känns som det har potencial att vara något riktigt bra, en värdig fortsättning (och avslut?) eller bara ett katastrofalt jävla misslyckande och gravskändning av serien. Lite som folk sa om Prometheus när den kom, att den skulle knyta ihop Alien-sagan men helt schabblade bort precis allt haha.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Har ni sett Carnivále? Jag har tagit mig igenom den första säsongen nu och är väldigt pepp på den andra. Det är en serie som handlar om carnies i 30-talets USA fast det händer massa mystiska och övernaturliga grejer. Det är lite Twin Peaks feeling just det här med det övernaturliga, att man inte får så många svar och sånt. Den borde ni se!

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Lyssna på Lappia! Den är jättebra!!!

Sv: Tv-Serier

Nu har jag börjat titta Gogglebox, har ni sett den? Det är en serie om britter som tittar tv! Kanske inte låter så roligt men det är det för alla är så mysiga och stereotypiska engelsmän.

Såg förresten att Kyle Maclachlan kommer tillbaka som Dale Cooper i den nya Twin Peaks säsongen. Vad tycker ni om det då?

Tankat lite nya serier jag inte sett. Top of the lake och Arrested Development.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Nya Twin Peaks är jag sjukt kluven till. Dels kommer allt bli förändrat och kommer kännas väldigt konstigt, för man har ju varit van att se om den serien flera gånger och liksom haft de redan existerande avsnitten att förhålla sig till. Men på det sätt serien slutade så är det ju väldigt öppet mål för att kunna göra riktigt intressanta saker. "Vi ses om tjugofem år" eller vad Laura Palmer sa, så det kan ju vara en lökig men fungerande fortsättning. Jag vet inte.
http://www.buzzfeed.com/lukelewis/twin- … and-before
Så ser ju skådisarna ut idag liksom.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Joo, jag tycker att de bara skulle ha gjort med helt nya karaktärer bara att det utspelar sig i Twin peaks! Att det fortfarande är massa mystiska grejer men om nya människor.

Har ni sett Fargo? Den tror jag kommer vara så. Att säsong två bara kommer handla om nå helt annat än den första.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Kommer nog glo på nya Twin Peaks. Mest för att se hur det är. Ja, det där gamla vanliga. En blandning mellan nostalgi och skepsis. Men försöker inte ha några större förhoppningar alls. Det är trist att Jack Nance inte kommer vara med. Trist historia med Jack Nance.

Arrested development är bra. Såg om lite av den i somras, när jag var i Malmö och försökte stå ut med hettan i lägenheten.

Sv: Tv-Serier

Ungdomsserier jag sett på öppet arkiv de senaste månaderna:

Xerxes.

Xerxes och hans kompisar slutar gymnasiet och ska bli vuxna. Det vill säga: de tror att de ska ligga runt och bli erfarna, men manusförfattarna vill visa dem och oss att det är genom att värdera och bygga relationer som man växer som människa. Kanske är intressant att se som ett skolboksexempel för hur vi skolas in i ett visst samlivsmönster. Annars inte så intressant. Xerxes är den typiske mansspjuvern som ogenomtänkt och oansvarigt följer minsta nyck. Med andra ord: han är astörig, men det är meningen att vi ska tycka att han är charmig. Trodde den här typen av karaktärer var borta för gott, men så råkade jag se ett avsnitt av Viva hate i julas. Ebba och Didrik-Yrsa spelar seriens Madonna. En behållning med serien är att Xerxes har någon sorts garantijobb i kommunhuset där han lär sig att maska. Verkar vara en idealisk arbetsplats.

Nattens barn.

Kim och Julianne hittar varandra som alternativ till mobbare och enkelspåriga klasskamrater. De intresserar sig för det okulta och trånar efter killar och har sig. På det stora hela rätt innehållslös miniserie. Något som alltid är ett plus är när film och tv utspelar sig i sextiotalets Stockholm. Tyvärr snålas det med exteriörerna, jag fattar inte ens vilken förort de befinner sig i. Slutet är i moralkakigaste laget.

Åshöjden BK.

Läste alla serier jag kom över när jag var liten förutom Buster och Spindelmannen som jag var anti eftersom min kusin som alltid har varit häftigare än jag läste dessa. Därför har jag inte haft någon särskild relation till Åshöjden tidigare. Vilket är synd. Serien fungerar hyfsat som den såpa den är tänkt som och utmärkt som tidsdokument, både från det åttiotal den är inspelad i och det sextiotal då förlagan är skriven. Själva handlingen är så mossig den kan bli men fungerar ändå. Ärligt föreningsliv står mot kapitalets intressen. Äregirighet står mot laganda. Allt spetsat med någon sorts märklig bamserasism. Byggdens resandefolk (”tattarna”) är försupna och otrevliga och har mage att förakta seriens huvudpersoner bara för att de råkar vara söner till ortens magnat. Men innerst inne är de fina människor och kommer till sans när de får förtroendet att arbeta (ortens magnats son Edvard är deras storsinta arbetsgivare). Men innan dess hinner de sticka folk med kniv och ha sig. Utan att bli ifrågasatt av någon adopterar lagets starke man Bagarn Olsson en tonåring från dem. Detta som ett bevis på att Bagarn är en redig och pålitlig karl.

Spung orkar jag inte ens referera. Vilken skit.

Såg nu att Skuggornas hus dykt upp. Såg den när jag var liten och drömde mardrömmar i månader. Så den ska jag titta på nu.

Lite tråkigt att de plockat ner serien En klass för sig av hänsyn till medverkande som klagat. Den var rätt urspårad om jag minns saken rätt.

Sv: Tv-Serier

Skuggornas hus köpte jag på VHS igår (för en femma). Hade aldrig hört talas om den. Eller så såg jag den (var ju elva år när den visades första gången och sålunda i någorlunda rätt ålder) och minns ingenting av den. Inhandlade också Kråkguldet på DVD och den verkar vara en intressant barn/ungdomsserie. Kråkguldet gjordes av kanske den bästa barn/ungdomsserie-skaparna vi haft i detta land; Leif Krantz. Har sett att de lagt upp hans Vägen till Gyllenblå! på Öppet arkiv nu och den verkar vara helt virrig och knasig.

(En parantes, som inte har med saken att göra egentligen: Inhandlade även "Närkontakt av tredje graden" på VHS. Baksidestexten förklarar att denna film "både markerar genrens (science-fiction) födelse och intelligenta förnyelse").

Sv: Tv-Serier

Kråkguldet, det är grejjer det! Lyssnade på låten häromdagen öh titelmusiken huvudmotivet ledmotivet eller va sjutton det heter.

Sv: Tv-Serier

Kråkguldet är fantastiskt bra! Kan rekommendera om ni inte sett.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

Finns en jättebra intervju i ett nummer av Normal Man då jag tror att det är Leif Krantz som pratar om Pelle Svanslös i Amerikatt. Riktigt intressant! Såg den filmen rätt mycket då jag var liten och den är väldigt skruvad.

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Asså pelle svanslös i amerikatt, jag minns bara introt o att det var så jäkla äckligt när han flyger med brädlapparna över atlanten. sjukt obehagligt. plus en störig cowboykatt. vad handlade den om egentligen?

Sv: Tv-Serier

Den handlar om att han är i Amerika. Massvis med stereotypa amerikanska karaktärer, som "Tintin i Amerika." Men sen är det väl en dröm som Pelle vaknar ur och mot slutet är de ute i den uppsalska skogen, vill jag minnas. Den är osammanhängande som några av de sämre Åsa-Nisse-filmerna. Men jag var ganska positiv inställd till den när jag såg den för ett år sen eller så. Helt okej.

Sv: Tv-Serier

Såg "Skuggornas hus". Hade inte sett det förut. Skoj, och förutsägbart, att de valt Gotland som skådeplats för denna spök-aktiga historia. Kom och tänka på den där "Hemligheten" jag recenserade i nummer åtta av Sällsamheter i Munchkinland. Fast ja, "Skuggornas hus" var ju en produktion med högre budget. Ganska okej. Säkert skrämmande för knattar. Fränt att en av killarna i klassen har en t-shirt med Socker-Conny-motiv.

Sv: Tv-Serier

Jag har börjat kika en ny serie som heter Unbreakable kimmy Schmidt har ni sett den? Det är en komedi handlar om en som levt i isolerad i en bunker med en domedagskult i femton år och sedan ska ta igen alla förlorade år genom att leva livet i New York. Tycker den är rätt rolig! Korta avsnitt vilket är skönt.

Ni har väl inte missat att Lynch hoppat av Twin Peaks och att Arkiv-X kommer tillbaka!

Arbete är livets krydda

Sv: Tv-Serier

Arkiv X återkomst har jag helt missat. Unbreakable Kimmy Schmidt har jag också sett. Jag gillade ju 30 Rock och många som var inblandade där är ju med i Unbreakable Kimmy Schmidt. Unbreakable Kimmy Schmidt är finfint. Smarta amerikanska komediserier hör inte till vanligheten. Eller vad vet jag egentligen? Har inte örnkoll på amerikansk komedi.

Sv: Tv-Serier

Tråkigt att Lynch lämnade Twin Peaks, håller tummarna för att han återvänder eftersom att hans involvering är den största anledningen till att jag ändå trodde att de nya avsnitten skulle bli bra.

Har tittat igenom trailer park bos för andra gången den här månaden och tror jag uppskattade det mer den här gången än sist jag tittade på det. Tror det är en av mina favoritserier just nu. Tyvärr tyckte jag inte alls om de nya avsnitten, någon som tittat på dem?

Sv: Tv-Serier

Har ni sett Jordskott? Påminner en hel del om Twin Peaks, får iallafall de vibbarna.
Finns på SVTPlay!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Tv-Serier

såg jordskott, den var ju av varierande kvalitet men kul m folktro o sånt samt att skogarna o berget från min barndoms grannsamhälle är med väldigt mkt. Tycker inte den liknar TP särskilt mkt alls, mer svensk deckare +fantasy isf. En bra grej är att de inte försöker snacka nån överdriven påklistrad dialekt bara för att det utspelar i en småort.