Sv: Aktuella fanzines

Nytt zine ute! Såklart inte jag som gjort det, jag gör bara reklam. Rekommenderar detta intressanta, trevliga, kunniga och välgjorda zine!

Maila: olleohl@hotmail.com

Stålverk

Nytt fanzine om Stålverk ute nu! Gjordes i samband med Jernnatt på Kungen 17/6 och jag ville dokumentera skivbolagets historia och nutid genom att intervjua artisterna på spelningen: JON PERMAN, ÄMNE, ALPHA MOUND, TIDSRYMD, Philip (CHILLINGÄNGET), LOMARIA och som ett sidospår i intervjun med brorsan om Tidsrymd kom vi in på ett sidospår pm INCOGNITO POP som blev en hel artikel. 

30 kr (nog inkl porto)

#stålverkrecords #svenskafanzines #fanzin #undergroundmusic Alpha Mound Tidsrymd [krig] Back Beat Bolaget VHS Vision Lo/V\aria

Sv: Aktuella fanzines

Nytt nummer av Mission & Väckelse ute nu, nummer 17. Xiao (bra band, sett live två ggr), Verdict, Deadache och nostalgitrippen: Totalitär. Kontakta skaparna via insta eller fb.

Sv: Aktuella fanzines

Stålverk-zinet (#2) var bland de bästa zinen jag läst i år. Trevligt, inspirerande.
Mission och Väckelses nya nummer går mig alltid under radarn. Hoppas det finns kvar att byta med vad det lider.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Fick oväntat på posten ett fotozine från Falafelpunk, Last tango in Zagreb + nån undertitel. Fantastiskt läsvärt om en tågresa runtom i Europa, foton på platser, människor och annat. Sällsam läs & bildupplevelse som går under huden. Kul format med vanligt A5-zine där fotona går ut över hela uppslaget liksom. 30 ex tryckta så här gäller det nog att agera fort. Tack för denna gåva, blev otroligt glad och rörd. Minns det som igår, när jag via boken Mina ögon!! Mina ögon!! "upptäckt" den svenska myllan, detta var väl en 2006, och nån gång runt 2007 eller 2008 lade jag en prenumeration på YouTube-kanalen Falafelpunk och kände att en hel värld höll på att öppna sig. Göteborg verkade vara stället att vara på. Försökte flytta dit tidigt 2008 men misslyckades, det blev Uppsala, Norberg, Borås och sen Göteborg en kortis. Ibland kan jag fortfarande undrar om det inte är GBG en "borde" vara i men jaja. Hursom, Falafelpunks insatser för svensk underjord hör till modern DIY-kanon eller vad man ska säga, haha, videodokumentation av musikscenen och texter om utekvällar och sånt. Samma upphovsperson har ju även gjort ett flertal zines. Så denna youtube-kanal och annat har varit mycket betydelsefull för mig, då särskilt i en "tidig" internetstreamingålder då videomaterial och annat på nätet var mer sällsynt, iallafall för oss lallare från landet med långsamt internet och hemskt seninskaffade hyrhemmadatorer.

Tack!!! <3 <3 <3 <3 <3

Det finns några exemplar kvar om någon skulle vara intresserad. Mot (dyrt)porto och en liten valfri slant. Går att maila till falafelpunk@gmail.com isf.

Sv: Aktuella fanzines

Tjenare!

Har läst nya filmzinet Film hemorrhage, såklart av samma filur som skriver Dynamite hemorrhage (hoppas jag stavar rätt). Från San Francisko äh hur fan stavas det. Rätt kul innehåll och OBS jag är inte besatt av att allt måste handla om portugisisk vampyrskräck från 1972, men tja fokus på regissören Mike Leigh…? Jag har nog inte sett nåt av han så ska absolut inte snacka men jag tycker ändå att filmnumret av Dynamite H som kom förut var mer upptäckarglädje och mer roliga tips. Nu är jag bortskämd men ja. Det är ett läsvärt och mycket välskrivet och kunnigt zine, tveklöst. Bra för att få fokus på filmtittandet. Jag trodde Discreet Music skulle ta in några ex av detta, det kanske dyker upp? En god start men hoppas på mer spretig film i nästa nummer, gärna amerikansk från typ 1980 och framåt, det var mycket om europeisk film nu. Och fasen jag fick massa bra tips, toppen ju. Jättekul att detta zine finns!

https://dynamitehemorrhage.bigcartel.co … morrhage-1

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Tjenare!

Har läst nya filmzinet Film hemorrhage, såklart av samma filur som skriver Dynamite hemorrhage (hoppas jag stavar rätt). Från San Francisko äh hur fan stavas det. Rätt kul innehåll och OBS jag är inte besatt av att allt måste handla om portugisisk vampyrskräck från 1972, men tja fokus på regissören Mike Leigh…? Jag har nog inte sett nåt av han så ska absolut inte snacka men jag tycker ändå att filmnumret av Dynamite H som kom förut var mer upptäckarglädje och mer roliga tips. Nu är jag bortskämd men ja. Det är ett läsvärt och mycket välskrivet och kunnigt zine, tveklöst. Bra för att få fokus på filmtittandet. Jag trodde Discreet Music skulle ta in några ex av detta, det kanske dyker upp? En god start men hoppas på mer spretig film i nästa nummer, gärna amerikansk från typ 1980 och framåt, det var mycket om europeisk film nu. Och fasen jag fick massa bra tips, toppen ju. Jättekul att detta zine finns!

https://dynamitehemorrhage.bigcartel.co … morrhage-1

Eftersom du inte helt verkar vara 100% nöjd med den, så drar jag en rövare och säger att jag kan köpa den av dig ifall du vill sälja. Mike Leigh är en favorit ända sen jag som 13-åring såg hans fantastiska film "Naked". Helt lugnt om du vill behålla den, tänkte bara hojta till lite och säga att intresse finns.

Sv: Aktuella fanzines

Vad kul, jag gillar rövare! Men tänkte faktiskt behålla det…. Hade det varit på väg ut hade du såklart inte behövt betala, såklart inte.

Men håller på det ett tag till, du kan ju låna! 8-) Eller ska kolla igen, kanske gallrar så får du den!

Black Pages nummer 8 har kommit, läsvärt och entusiastiskt som vanligt. Intervjuer, recensioner och konsertrapporter (dessa hade gärna fått vara längre, är ju kul med lite skvaller, folk och fä, reseskildringar, allt sånt). Beställes via: blackpagesfanzine@outlook.com

Nya Flyktsoda anlände, nummer 65, men som Johan påpekar i numret, i numreringen ingår ju även skivsläpp. Intervjuer med Xiao (såg äntligen live i somras, på Ostämman, det var fett bra), Rat cage, intervju med fanzinerävar bakom Second class kids-blaskan, intervju med De:nihil-records m m. Trevlig läsning. Recensioner. Mycket man vill höra.

Mer zines! Halvåret #5 aug - jul 2022 OCH Halvåret #6 januari - juni 2023. Som vanligt jättemaffiga zines med massa innehåll. Om åren på konstskola. Jättekul att följa med i vardag och allt, processer och tankar. Ovärderliga dokumentationer, tids o platsdokument. Snyggt, kaosigt, fartfyllt, massa bra bilder. Guld värt att få insyn i konstskolelivet. Man blir ju lite sugen att gå men vågar nog inte ta mer studielån. Tanken var ju att jag skulle jobba och orka göra konst på fritiden… gick ju sådär. Men går ok. Orkar lite i taget. Nu är planen att betala av studielånen helt och sen drar eder B-pappa till skogs och eldar och har toklåg hyra och äter konservmat och inget internet. Så då blir det slut på alla mina dumma inlägg här. Hursom, kanonzines, älskar dessa, tack för läsningen!

Kirrade även zinet Skissabell ett och två! Konstzine i lyxtappning med otroligt snygga och mysiga målningar, teckningar, med varma känslor och superfina detaljer. Kolla bara! Bra med texter och bilder, man får processa och kika runt själv. Dessa zines kostar en del men är så matiga och snyggfina att det är värt det, mycket jobb och tryckfärg har lagts in. Full rekk även på dessa. Färgerna bara sprutar ut ur sidorna! Lite överväldigande. Sjyst som fan!

Orkar inte peta in kontaktuppgifter på allt men finns ju runtom här på forumet! Leta! Eller fråga.

Sv: Aktuella fanzines

Läste första numret av Trauma, som väl kom förra året. Lite dyr och omotiverat proffsigt tryck, den är ändå svartvit och vill se ’ruffig’ ut. Så verkar lite motsägelsefullt. Ok det är ju glansigt färgomslag, delvis i färg. Och baksida. Och många sidor. Så mycket läsning är det. Sthlmskt ursprung med allt vad det innebär. Skivtips, bokrecensioner, Huvudtvätt, konst, amerikansk hardcore, skivsamlingar. En del onödigt trixigt skrivande som tycks vilja uppnå nånsorts punk-cool drygsmart estetik som mest krånglar till det, särskilt i inledningen när det ska metatrixas och (anti)motivera blaskans existens. Vem bryr sig, skriv bara. Andas nalkande 50-årskris men sånt har jag förståelse för så tar det med ro. För några år sedan hade jag nog spytt galla över det mesta i den här men nu tycker jag mest det är kul att folk har intressen som har med kultur att göra och allt inte bara handlar om kärnkraftshets, kärnvapendyrkan och allt sånt skit. Jag är #teamkultur så länge det rör sig inom rimliga gränser - kulturfolk som hyr barnpigor när de gör film eller kulturfolk som hyr kompisar för låg lön för transkribering av sjuuuuukt viktiga akademiska intervjuer till sina kultur-CVn för att de INTE HAR TID att gört själv för de gör nån extremt ’personlig’ film som ska rädda världen. Ja där går gränsen eller ja den går bra mycket tidigare än så, 90% av kulturen är ju skit och vidrig medelklass som drillats upp till mekaniska producerare och skapar utifrån nåt ’intressant’ de läst nånstans. Och så vidare, nu orkar jag inte sura mer. Nu starköl och Eddie Meduza!!!! Nej skojja bara det får bli nästa helg, nu blir det potatis, gurka, tomat och nå sojabitar. Sylt. Vitlökssås. Så tja visst man kan köpa Trauma, men trökigt med frakt då nummer två inte är A5, den är större. Annars hade ju eder B-pappas S-kuverthack funkat. Spretigt nummer men ändå inte. Lite för mycket knepiga frågor till band för sakens skull typ ’har du ritat en fågel idag men om inte vilken skulle du rita och varför???’. När saker bli så liksom fiktiva och anything goes, ja då kan man lika gärna slå på AIn att göra jobbet. Då är det mer givande med allvar eller iallafall verklighet. Och gärna tala klarspråk, utan omvägar. Säg det genuint, avskalat och finn kärnan i essensen. Själva målet med allt, som man finner med fler ’varför?’-frågor, fördjupningar, bakom ytan. Jaja hursom så hamnar detta zine på hyfsat sjysta sidan. Läser nu nummer två, återkommer med utlåtande. Ursäkta om jag låter tvär och grinig, är bara på skrivarhumör och är i en lite smågruffig period i livet men kom ihåg att jag älskar alla (utom 90% av allt blaj därute!!).

Sv: Aktuella fanzines

Snubblade över ett nytt (?) zine, För vidare läsning. Intervjuer, med band, ev folk som sysslar med annat? Oklart, jag beställde. Kommer utlåtande framöver.

https://vidarefanzine.bigcartel.com/pro … -fanzine-1

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa! Fick du Anonymzine och det vore kul att höra va du tyckt om det? smile

Sv: Aktuella fanzines

Hej! Jo dom fick jag väl? Men det var ett tag sen? Nu försöker jag ha i system att skriva om alla zines jag läser så får isåfall läsa om dem för att friska upp minnet. Men har för mig de var småtrevliga, men att serierna gick mig över huvudet. Nån text var det som jag tyckte var fin. Ska försöka bättra mig med rutinerna, med att skriva här eller i respektive tråd.

Nya musikzinet Rocker anlände från USA, Philadelphia. Det är fokus på noise och experimentmusik och allt därikring. Zinet består mest av en oändligt lång intervju med Aaron Dilloway, alltså verkligen skitlång. Frågorna och svaren är tillsynes helt oredigerade och innehåller alla formuleringar. På gott och ont. Det blir stundtals väldigt intressant och ingående, för att sen fastna i massa svammel. Layouten är ganska jobbig och krävande, med liten tät text. En del bra bilder. Men det blir svårt att ta in all info och så. Kul att den finns men tveksamt om den kommer inhandlas igen. Dock väldigt uppstartsnummer, de verkar ambitiösa och har massa planer, med kommande recensioner och så. Och såklart minus för det trista namnet, Rocker. Men plus för att Dilloway-intervjun ibland verkligen går djupare än vad man är van vid, det är ärligt och öppet.

Kanske slutsålt.

https://www.norentrecords.com/product/r … 1-dec-2023

Sv: Aktuella fanzines

Läst mer zines!

Fick Agitate issue eight från en viss Kronblom. Brittiskt punkzine. Nog från typ 00-talet. Mycket text. Kunde inte uppbåda intresse nog att läsa det. Välgjort men för off innehåll. Postar till zinecentralen norröver.

Anonymzine nummer 3 lom med posten, tack. Texter, serier och lite sånt. Uppriktigt och konsekvent zine. Plus för det men innehållsmässigt når inget fram till mig. Kantigt tecknat, nästan obegripligt ibland, utan avsikt till det. Texter som går mig helt över huvvet och då tycker jag att jag har breda referensramar eller kulturkoll eller förståelse för olika berättelser. Gav mig tyvärr ingenting. Postar till zinecentralen norröver.

För vidare läsning (heter zinet), nr 1 våren 2022. Intervju med olika band. Välgjort, i A4-format. Men tråkigt, haha. Vissa av intervjuerna orkar jag inte ens sätta mig in i för att artisterna verkar ej falla mig på läppen. Rätt törrt asså. Intervju med punkarna i Paranoid. En del namedropping i intervjun med Death and vanilla, jag älskar ju namedropping och hur allt är sammankopplat, så det var lite kul. Ordentlig layout, betydligt stilrenare än den där postpunkblaskan som kom förut som jag nu glömt namnet på… Detta är en ordentlig tidning men blir liksom ändå inget intryck, det är helt enkelt för stramt och opersonligt. Lite läsvärt men ger tomhetskänsla. Postar vidare.

Trauma nummer 2, innehåll Sweet teeth, Råpunk, Freak scene och Malga Kubiak. En del misslyckade texter, tex om försvunnen medarbetare, 50-talsbilder på män som röker pipa (höhööö retro kult stelt och dammigt!!), bra skivsidor med Manuela I och allas vår Marko och Jonas J. Reportage om gamla skivaffärn Freak scene, rätt kul. Om bildkollagemannen Christer T. Intervju med Sweet teeth, verkar vara ett trist band. Intervju med David A som gjort råpunk-boken, kompletterande info till boken. Om Malgia Kubiak, mest en liten introduktion, som skrapar på ytan. Bra att hon lyfts fram men blir mest som en liten blänkare och sen bläddrar man vidare och glömmert. DGS var ju här för typ 15 år sedan. Passionerad text av Mattias Indy P om Kuken-boken av Lars Sjunnesson och Jens Andersson. Fina argument och resonemang. Men min relation till Åke Jävel förblir oförändrad; det är roligt i 5 sekunder och det duger jättebra. Men mer är det inte. Lite höna av en fjäder och helt dugligt det med, kul att andra kan finna djupare mening där jag bara ser luftslott. Sen avhandlas Galago-boken om Rolf vad han nu heter. Klart bättre nummer än första trauma, men lite fascinerande vad dess fokus är, det är svårt att sätta fingret på det. Nånsorts stelbent 70-talistkultur? Fokuset är så enhetligt på just dessa sorts kulturella uttryck. Det mesta är ju rätt trist, men småtrevligt att läsa om. Men det skänker iaf inte mig någon pepp att fördjupa mig i särskilt mycket av innehållet. Det är rätt propert och välartat ändå. Arbetsköpar-aura i punkkostym. Kanske vågar man gissa att redaktionen är av uppfattningen att ’fanzinscenen är ju stendöd numera eller ok jag har ingen koll so heres my new verry expensive kulturzine med punk layout’ för gräddpyttska anti-gräddpyttarna? Rönnells-crowden som gillar ja vad gillar dom? 7-minutersjazzspelningar i samband med bokrelease, Backengrillen, Manifestgalan, Kulturhuset, Gaffa, Hymn osv? Nä vad vet en enkel grabb från landet. Kluven känsla, det känns som att läsningen iaf ger något men nog mer i form av en meta-läsning, en sorts inblick i en för mig till stora delar avlägsen kultursfär med fötterna någon annanstans. Hursom läsning som håller en kvar i ryggläget, gott så. Går att beställa ihop med nummer 1, om nu ex av den finns kvar. Förutspår att nummer tre innehåller skivsnack med Dennis L, intervju med wow frän kultig serietecknare (man), intervju med nåt relaterat till Union carbide productions, nåt Radium 226.05, intervju med Antikvariat verklighetsflykt osv osv.

Sv: Aktuella fanzines

Ah!
trist inte Anonymzine funkade. Men gillade att få tankar kring det ändå smile ⭐️

Sv: Aktuella fanzines

För ett tag sedan läste jag ett bra zine, Untitled, issue 06 spring 2023. Köpte från Discreet music. Musik och konstzine från Kanada. Intervjuer, visuell konst och artiklar. Intervju med Mattias Gustafsson (Altar of Flies, Hästen och Korset, Barstool Mountain). Berättelse om spelställen. Government Alpha. Krönika om incel-techno. Recension av halvnya The sacred spirit, som ju är sevärd men inget som jag fascinerades alls av. Läsvärt och hyfsat snyggt zine. Finns tydligen ett nummer sju också, men det har jag inte läst då Discreet inte tog in det. :-(

Sv: Aktuella fanzines

Gnahaha tack för bra sågning av Trauma B-pappa. Eller sågning med klausul för den ändå är ok. Har fått lite samma vibb utan att ens öppnat Trauma. För dyr.
Jag vill passa på att såga seriezinet MAL lite grann också. Eller sågningen är nog mest att den är dyr, med frakt och allt. Men allt är dyrt. Lokaltrafiken här i Hälsingland har börjat fucka sönder min hjärna. Nya regionstyret (gissa vilka) har höjt priserna och gjort oss smartphonelösa obseleta. Så idag har jag fått köpa förköps-papp-biljetter för att inte betala 63 kr för enkel resa tre mil. Dessa pappa-biljetter måste jag underteckna med tid och datum innan jag (skamfullt) visar dom för busschauffören.
Herre/slav-samhället kryper närmre, och därför borde fanzins vara billiga och ej glossty/påkostade. Därför köper jag inte mer MAL och högst troligen inte Trauma heller.
Tack för att ni lyssnade. Med lite (o)-tur kommer Kronblom och co. topp 5-listor zine ut under året. Det kommer ej bli dyrt zine. Får man önska så kommer kanske ett nytt nummer av Levande begravd och ett av Gamnacke med. Men. Ja. Kanske inte. Men hoppas
Ps. vill ni läsa om Ostämman så köp senaste nummer av Drop the bomb zine

Sv: Aktuella fanzines

Jo allt är bara så dyrt. Musikkassetter och zines är hyfsat billigt ändå, beroende på. Ligger på soffan och lyssnar på Government Alpha HELVETE vilket ös. Köpte denna CD på Kungens utegård från en parkerad Volvo där, spontant i somras när jag kom gåendes förbi och hade kommit från Sthlm och klivit av tåget. Så vill jag deala. Riktigt bra skiva. Orkar inte resa mig och kolla vad den heter… Tack Kronblom för lite post häromveckan! Jag har bra skrivflow nu så kanske petar ihop nåt till topp 5.

Men på tal om dyra zines så tänkte jag avhandla Akti #2. Köpt från Discreet Music. Blir ju dyrt pga köpa från Finland och sen ska ju Discreet ha en liten slant osv, men går nog o köpa direkt från Akti, om man vill beställa skivor där?

Här är det musik i fokus, artistintervjuer och skivrecensioner. När jag läser den inser jag att den sannolikt är inspirerad av Fördämning. Detta är den andliga arvtagaren. Massa sidor, liten text. Tyvärr jättefula och helt onödiga illustrationer, urrrrk. Intervjuer med Roy Montgomery, Joachim Nordwall, Bill Orcutt, Aprapat, Arv & Miljö. Nu har man läst MÅNGA intervjuer med Matthias A! Men så har han ju många järn i elden. Så det är alltid kul att läsa lite sånt här. Men! Skivrecensionerna är bäst! De är rätt korta och kärnfulla. Man blir sugen på musik! Amateur hour, Incipentium, Altar of flies, massa finsk musik (sorry för ihopbuntningen), Arv & Miljö, Franciska, Maxine Funke, Ordeal, Taste, Klara livet, Jon Collin m m. Massa info och läsning. NY musik och sånt som händer NU. Det skänker spänning och nyfikenhet till det som avhandlas. Finlands sak är alltid svenskafanzines sak, så därför lägger jag en varm rekk på detta entusiastiska och matiga zine där man kan upptäcka ny, kul musik eller bara nicka instämmande i hur jävla bra Amateur hour är. Ser fram emot nummer 3!

Sv: Aktuella fanzines

Fick nya Blek Amfibieteater i posten idag. Nummer åtta. Mycket konst och dikter och sånt härligt. Pär Thörn ligger bakom, så skriv till honom och köp för glatta livet.

Sv: Aktuella fanzines

larsesq skrev:

Fick nya Blek Amfibieteater i posten idag. Nummer åtta. Mycket konst och dikter och sånt härligt. Pär Thörn ligger bakom, så skriv till honom och köp för glatta livet.

Jag har ju missat de senaste 4 numrena. Upptäckte också att vissa texter återkommer i böckerna som utges senare som jag ändå köper och då vill jag slippa undra om han ändrat något och istället få läsa den "senaste" versionen.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Aktuella fanzines

Jo för fasen Untitled issue 07 dök upp hos Discreet Music så jag tjacka den…. Häng me så ska ja berätta vad det rör sig om…. Trevligt musik o konstzine med lite lite film också. Noise och dylik modern musik eller vad man ska kallat. Udda fysiskt format på själva zinet. Snyggt tryck och härlig papperskvalle. Sitter bra i de skrynkliga, uttorkade, sönderspritade gubbkärringhänderna med blödningar på ledernas delar. Noisefestivalrapport, Initial shock heter den. Intervju med NBDY, verkar värd att lyssna på musiken. Intervju med musiker som gör ljud med glasskärvor i käften. Han skadar sig en del, ej frivilligt, farligt instrument och särskilt med självskadande publik som triggas. Text om filmen Reform school girls. Samt läsvärd text om planlöst leverns i USA på typ 80-99-talet. Bra zine som dock är för dyrt, men jag kan inte låta bli att köpa, är så intresserad av liksom ja amerikansk ny kultur. Även om ju blaskan blickar ut mot hela världen, typ.