Tråd: Zine priser?!

Hej! Första inlägg här, WOHOOOO

Jag har en fråga till er vackra fellow zineskapare om nåt jag undrat FETT LÄNGE. Vad FAN är en rimlig pris för en zine? Hade du betalat 60 spänn för en som ser extra fin ut? Ska man vägra betala mer än 20 kr? Är man kapitalist och bör ta livet av sig om man säljer en för 40? Vad tycker ni?

Sv: Zine priser?!

Hej!
Jag är också ny på forumet och har inte heller köpt/dealat med zines på väldigt länge. Utan precis återkommit till den här sfären tack vare att jag fick gör mig att göra en serietidning på gamla dar.
Jag valde att lägga priset på 40kr och då handlar det om en svartvit skapelse på 24 sidor i A5-format. Trycket är snyggt och från en firma.

Är det dyrt? Möjligen. Men det är kute såhör i min budget: 1000kr kostade det att trycka 50 exemplar. Den laxen fick jag låna. Nu har jag sålt bort ungefär hälften av exemplaren och är ”skuldfri”. Om jag ska kunna trycka nr 2 av tidningen så må jag sälja kvarvarande för att få peng till 50 stycken av nästa nummer.

Då kan jag välja att ha ett lägre pris.

Jag tror att de flesta prissätter med tanken att ha så lågt pris som möjligt.

Sv: Zine priser?!

Välkomna till forumet båda två! smile Hoppas ni ska trivas.
Priser på fanzines diskuteras till å från hela tiden, det är mycket man ska ta hänsyn till. Främst portopriset som tvingar upp priset. Sen ska ju inte fanzines vara något som genererar vinst, men man vill ju helst gå runt på ett fanzine. Just nu är ett porto på 15 kronor, så tar man tjugo kronor för ett fanzine kommer man inte långt. Många fanzines är lite tjockare och då krävs ju fler porton och då stiger priset ännu mer, helt plötsligt har man gått back flera hundra på ett fanzine. Jag höll kvar vid 20 kronor av princip länge men det gick ju inte i längden. Hade tur som kunde skicka från mitt gamla jobb för att snåla in på pengar, men det drogs på lönen (men då märkte man inte det på samma sätt som när man köper en karta frimärken för 150 spänn)

20 kronor för ett fanzine känns också som något som var standard för 10-15 år sen och sen har det bara levt kvar, i nån slags konservativ anda, vilket att göra fanzines på papper på 2000-talet är lite per definition.

Jag tycker man ska ta så det går att skicka fanzinet, plusminusnoll alltså. Fanzines för hundra spänn å uppåt brukar jag sällan köpa eftersom ofta är det ett pris satt för att man ska gå lite plus snarare än att det ska gå runt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Zine priser?!

Ja, håller med Tommy, sikta på att gå plus-minus-noll som lägsta nivå i alla fall! Kan man gå med vinst utöver det är det också bra och helt ok. Sätt vilket pris ni vill, så man kan köpa pennor och papper till nästa projekt utan att ta av ens basekonomi. Personligen tycker jag det är pinsamt när folk försöker sälja fanzines som helt klart reglerar en vinst på flera hundra procent mer än tryckkostnaden, men jag är ju gammal punkare så det förklarar ju varför jag känner så.

Porto ska ju vara exklusivt, folk betalar för zinet och sedan för porto. Porto är som regel dyrare än zinet, om det inte väger under 50 gram. Personligen så reagerar inte folk på att ett zine kostar 20kr eller 50kr, ibland tänker jag att folk dessutom förknippar kvalite med prissättning också, så ett lite dyrare pris kan göra att folk tror att det är bättre? Men jaja.

Ett exempel på hur jag räknar är att styckpriset för att kopiera upp nya arbetartidningen var till exempel 12,50. Sedan säljs det av för 20 kronor, det blir en vinst på några spänn. (Är det konservativt Tommy?)

En annan viktig aspekt är att priset ska vara lågt för att det inkluderar fler folk till att köpa det, det finns fortfarande de som inte har råd att lägga ner över 50 spänn på zine, att det inte är värt det då. Alternativt kan man sätta ett pris för de som är arbetsfria och ett annat för de som har jobb. Jag brukar försöka ge bort zine eller sälja billigare till mina fattiga kompisar/bekanta.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Zine priser?!

Siktar alltid på att gå plus-minus-noll, men skulle jag tänka på hur många tusenlappar jag "förlorat" genom årens lopp, skulle jag nog få lite andnöd. Men av nån anledning tycker jag tydligen detta är en vettig sak: Bränna tusentals kronor på lite upptryckta, häftade papper.

Precis, portot tillkommer alltid . Utgår från priset jag ska ta när jag säljer på mässor eller till folk i verkliga livet (alltså utan att blanda in posten). Försöker hålla priset under 50-lappen i alla fall, men allt blir ju dyrare. Men jag vill gärna att folk som inte är medelklass ska ha råd med zinet. Är väl också för att jag kommer från ett punksammanhang och bjussig DIY-kultur. Diskussion om att ta bra/"skäligt" betalt för kultur är vettig kanske i sammanhang där folk ser den kultur de gör som en del av deras levebröd. Jag har aldrig sett fansinet som nån sorts extrainkomst, snarare tvärtom. Och gör du zines för att tjäna pengar lever du i nån sorts fantasivärld.

Kort svar: Ta betalt det du känner är rimligt och som du skulle vilja betala för ett zine. Tänk på vilka du skulle vilja kunna läsa zinet.

Sv: Zine priser?!

Har alltid gått back på allt jag gjort. Men är rätt OK med det. Brukar sätta priset så att jag precis ska gå runt eller gå back lite grann. Men så blir aldrig allt sålt och så får en sälja det billigt för att få tillbaka lite av det.
Sätter oftast självkostnadspris men har inte hellre problem om andra vill få in lite på det dom gör för att få pepp till att fortsätta/köpa in nya pennor eller vad fan man använder liksom.

Sv: Zine priser?!

Portot är största boven för mig. Vill göra tunnare zines men det drar ofta iväg och portot blir ju 30-45 spänn per zine man ska skicka.

Blir impad när typ Stålverks-Olle trycker ett zine och bara tar betalt för porto. Det är najs och DIY-moral.

Har börjat ta ca 40 spänn för mitt zine på mässor och dylikt. Kanske 30 ibland. Det beror lite på. Har ingen koll alls men går mycket troligt back på varje nummer. Men har börjat ta mer just för att få in pengar till porto och kanske tryck av nästa nummer.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth