Sv: Mårundan

Ja nyår skiter man väl i liksom kommande året MEN tar ändå en liten funderare över vad som hänt på senaste…. Överdoserat massivt med kultur, spel, film, musik, böcker, konserter.

Var med på en kollektivutställning i Edsbyn, kul. Mitt verk var gratis att ta, men ingen ville ha det. Utrymme för fri tolkning… :-}

Var med i Hunden som vägrade dö, tack vad fint, en ära.

Hittade Neuromancer på svenska, inbunden, på loppis.

Hittade galna mängder sällsynta vinyler på loppis för 5 kr styck, var först på plats när en samling kom in.

Sett ett par hundra filmer hemmavid, några enormt bra, tex Granatäpplets färg, The devil in Maddalena, Enys men, Miami connection (om ni har missat den här filmen…), The devils, Spring night, summer night, Decision to leave, The house that screamed, Nitram (kanske iofs såg denna förra året…?). Kom upp i 9000 st sedda filmer, ett korståg i kulturens tjänst, att bada i och välsignas av dess bländande ljus och dess näve av järn.

Hittat massa skoj vhs, en del okända tillochmed i samlarkretsar. Gav bort allt, roligt när man vet vilka som vissa saker är ’ämnade för’. Filmtokar <3

Hittade massa folkmusikvinyler från Dalarna, kolock, kulning m m, orgelmusik, svinjävla bra. Lyssnat på hemma och haft gåshud.

Arrade minifilmfestival i skogen, minibio, vi såg CONVOY och THE LEGEND OF BIGFOOT. Vi var tre pers totalt, lagom. Höll till i hembygsgård. Riktigt bra förutsättningar, projektor och duk och ljud. Minusgrader och skog ute. Sen sov vi gott i våningssängar ute i lillstuga intill, Duon gott snarkandes, härligt, dessa arketyper från min hembygd.

Var på massa liveband, bland annat Mob 47, Godspeed you! Black emperor, Brainbombs (den här gången var det inte så bra, betydligt sämre än 2021), var på Ostämman, sett en del ambient o noise. MAG, Vånna inget, Ond cirkel (suverän utekväll med falafelpunk m fl). Fest, merch, folk. Metal, pop, minifestival, Odengatan 1B.

Visade några gamla filmer jag gjort på kulturarr, borde ha tackat nej, kände tydligt att det var så längesen att det inte är värt att visa mer. Ett avslut till tidiga 00-talet.

Såg Motorsågsmassakern på bio, eufori, maximal upplevelse. Såg även Halloween (1978), Aftersun, De åtta bergen, 2001 a space odyssey, Hara-kiri (1962), Past lives, The hidden fortress, Höstlöv som faller. Med mera.

Var på Filmsamlarträffen och hade svinkul som vanligt men blev jättesjuk efteråt, corona. Nya och gamla ansikten på plats.

Arrade egen visning på bio med Blade runner final cut i sjukt bra bild o ljud, blev golvad. Höjdpunkt. Bjöd in en handfull vänner.

Var på Krylbo Mangel och skatefestival innan, träffade bra folk. Den första av två resor till Västmanland under året. Här finns det folk att träffa och saker att se, höra, uppleva.

Åkt på tur med Duon, utforskat ställen som verkligen är off allas map. Letat ödehus och gått över Dalälven, fantastiskt.  Blir mer nu i januari.

Hade utställning i grannkommun, det var kul, kanonbra lokal, trevliga besökare, bland annat en tant på nästan hundra år. Detta arr krockade tyvärr med en god kamrats arr, så kunde då tyvärr inte medverka där men ryktas om en andra upplaga 2024 så hoppas på det.

Läst massa bra zines och klar med jätteprojektet ’läsa om gamla TV-spelstidningar’. Läst runt 300 st i år ungefär? Många av de bästa texter jag läst finns i dessa tidningar, Nintendomagasinet, Super Power, Super PLAY, Level, Reset. Otroliga inspirationskällor och människor. Det har varit en ynnest att få följa med och ta del av födseln och tillkommandet av denna kultur. Nu ska jag bara komplettera med de nummer jag saknar, lägga de sista bitarna i pusslet.

Har känts som ett långt år där jag varit trött och passiv men ändå hyfsad utdelning oj wow fränt men vad duktig man är och vad man kan dukti dukti. Haft kul, även om det ser mörkt ut på typ alla andra fronter.

Ordning på torpet. Glömt en massa nu säkert men tack till alla sköningar och slan och halvfigurer. Ha det bäst, hörs och syns, ta hand om er!

PS: ett visst genomgående tema i mitt kulturår är alltså överlag folkkultur och landsbygdskultur, eller hur man nu ska definiera det. Att medvetet undvika storstadskultur i långsiktigt syfte att nedmontera kulturlivet där centralisering sker, att helt enkelt förstöra kulturen i storstäder genom att utebli, att inte konsumera den och därgenom tvinga både aktörer och konsumenter att geografiskt decentralisera, att ’tvingas’ flytta ut utanför storstäderna och spridas runtom i denna hedniska nord. Tillexempel Cyklopen-folket behövs från norr till söder, utspritt, inte som nu, ihopklumpat i en liten klick! Ni måste lämna eran Storsvenska riddarborg! Ni skall befrias från storstadens hyperkapitalistiska dystopi! Ni kan inte bekämpa ondskan genom att bo och verka i bestens mage! Ni behövs härute, utanför murarna, på postapokalypsens vilda prärie!

Nu bor ju inte jag i storstad så mitt tänk och agerande kanske är verkningslöst, då ju storstäderna redan är (över)fyllda av en himla massa VIKTIGA människor med stora egon och jättespännande karriärer och bedårande CVn och starka individuella begär och som bara måste bo svinnära ’där allt händer’, men vi får väl se vad som händer på lång sikt, som en del i den sena kapitalismens upplösning, där de som sist motvilligt lämnar skeppet och är närmast när det sjunker också är de som dras ned i djupet och bara under dessa sekunder kommer till full insikt om sin roll i sammanhanget, sin ’ofrivilliga’ funktion.

Och se! Det kommer att bli så som B-pappa siar! Profetiorna kommer en dag att ske, någon gång i framtiden!

Allt för att vi ska befria människan! Vi ska befria människan!

Folkfesten Traktorpulling i Ljusdal var alltså inställt 2023, men gör sannolikt comeback under 2024, så hoppas kunna närvara där och stärka den omedelbara & direkt upplevda Folkkulturen där alla är välkomna och kan glädjas, roas, stimuleras, känna gemenskap - till skillnad från många andra (och mer urbana) kulturinstitutioner.

’When we have
Each other
We have
Everything’

- Death in june

Sv: Mårundan

Hade mer tid till övers så har uppdaterat mitt inlägg här ovan med lite ditten datten.

1,478

Sv: Mårundan

Och jag som nyss var så glad för stipendier.. nu har det varit rena skitdagarna:

Först så dör värmepumpen helt plötsligt. Provar att bryta strömmen, men den vill inte starta. Kör felkodssökning, visar sig att ett kretskort eller en spole är rökt och måste bytas. Det blir väldigt kallt i köket, kanske ett par plusgrader max. Ett litet element kämpar för att hålla upp värmen men det är lönlöst. Som en effekt av detta fryser 2 av 3 kranar när det kommer till varmvatten. I badrummet är det inga problem för varmvattenberedaren står i ett skåp och värms upp av elementet i badrummet. Men det är ju kallt på golven och så vidare. Kan inte köra diskmaskinen, kan inte handdiska och kan inte tvätta händerna på den lilla toaletten eller i köket. Sen börjar frysen blinka om att den tappar kyla och maten blir dålig. Då har den jäveln gett upp också?

Minus 30 och det kunde inte komma olägligare. Bilen startar gudskelov trots minusgraderna men den kan inte ta in värme för glykol läcker in i kupen. Köper en ny värmekran för en hundring men kan inte åka runt med värme i bilen så det är svinkallt. Bakdörren på jobbet fryser fast och går inte att öppna. Gasolförrådet där alla vill handla såhär års är fastfruset också.

Jag är verkligen expert på att ta det lugnt i sådana här situationer för än så länge har jag inte brutit ihop.
Tack jesus fucking kristus att det ska bli plusgrader imorgon och man kanske kan få upp värmen i själva huset och rören släpper på när de värms upp. Och jag ber till gud att inget rör spricker någonstans i huset. För alla rör är givetvis dragna i golv o väggar så jag kan inte se vart isbildningen blivit av.
Frysen såg jag att garantin gick ut på i oktober förra året, så lägligt. Så lämpligt.

Det var ju såhär kallt i fjol med, men inte fan frös rören sönder då?
Imorgon blir det en massa olika samtal, ska ringa rörmokare bland annat.
Och nästa vinter är det nog lugnt för kan jag mot alla odds få en kamin installerad så kommer ju krypgrund samt huset konstant värmas upp av kaminen och det kommer göra livet lite lättare.
Det blev väldigt kallt väldigt fort och det var nog det som var överraskningsmomentet i det hela.

Och jag ska aldrig ta hjälp av någon hantverkare i den här kommunen, så jag ringer bara till grannkommunerna. Betalar gärna deras reseersättning mot att man faktiskt får hjälp.

Kamin köpte jag av ett lokalt företag samt installation, gjorde det i februari förra året. "Innan sommaren kan det bli svårt" - nä men bara det är innan vintern! I sommar behövs ju ingen kamin "Jamen då ska det gå bra smile" September: Nej vi kan inte komma nu, men i oktober. I oktober: Nej, vi kan nog november. November: I december! December och svinkallt: Vi hör av oss.
Hade samma problem när värmepumpsfirman (lokalt företag) borrade sönder elen i halva huset och inte åtgärdade det, de skickade en elektriker som bara tittade och sen åkte, sen ringde jag och frågade vad som händer "vad konstigt att han åkte vi skickar tillbaka han" hände ingenting. Ringer första firman jag hittar via google i Sollefteå "jag kan inte idag, men jag kommer imorgon" Sagt och gjort. Och löst.

Jag tror stenhårt på att svenskt näringsliv på typ 80talet släppte ner ett par miljoner till Kramfors som bara får cirkulera runt bland alla egenföretagare här så de inte beblandar sig med övrig svensk ekonomi eller arbetsmarknad. Som en slags försiktighetsåtgärd nästan.

Men som sagt, märker hur iskall man är och inte bara ger upp "Det här händer då gör jag såhär". Det känns som en styrka ändå på något sätt.
Nu ska det bli plusgrader så förhoppningsvis blir huset lite varmare och släpper på.. men då blir det istället ISHALT när det fryser på, för vintern är fan inte över förrän i typ maj. Då får man grusa, ha broddar, ramla och bryta x antal ben i kroppen och så vidare..

Till det positiva, min stipendiefinansierade scanner är g r y m. Jag scannar via ett program istället för genom Photoshop sida-för-sida och ba väljer 300dpi o scanna i tiff tack och så matar den sidorna i en rasande fart.
Men den kommer väl börja strejka om nån vecka och leva rövare....

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Nytt år, ny stil! (Nä skoja allt är som vanligt.)

Jag har aldrig gjort så lite som det här året, gjorde misstaget att ta tjänstledigt och distansplugga för att komma igång med ett serieprojekt. Utbildningen var på 100% och jag tänkte att det skulle fungera att jobba 50%. Det fungerade men blev väldigt trött av att sitta uppkopplad och diskutera saker jag gjorde och saker andra gjorde. Blev så himla trött på att ha åsikter till slut, trodde att jag skulle känna någon förlösning sen när det tog slut men det som hände var att jag slutade rita helt. Sedan ett halvår senare gjorde jag 4 sidor serier, om något helt annat.

Pratade med en serietecknare ute på lokal i Malmö i helgen om det där, att teckna längre än bara några sidor. Hans ide för att lyckas var att bara tänka att varje sida ska vara så jävla bra som möjligt, och att det ska vara kul att försöka teckna så bra man kan. Så tänker man inte mer än den sidan, sen nästa, sen nästa. Han har inte ritat längre än några sidor, inte jag heller. Så vi satt och langade åsikter om någonting vi inte behärskar helt enkelt, det var kul. Sedan bytte jag samtalsämne och började jag prata om Mount Everest och deathzone, liken av Green Boots och Sleeping Beauty, hur berget gör sig av med lik genom kastvindar som skjutsar ut dom över kanten som frusna fiskpinnar, ibland flera årtionden senare. Så där tog nog samtalet slut och blev en monolog av det sammankok från google jag skummat igenom om ämnet. Då tittade han på klockan och sa "oj nu måste jag börja åka hem." Var säkert en slump!

Bra grej att bojkotta storstadskultur, och visst behövs det fler verksamheter som cyklopen över hela landet! Man ska verka lokalt där man bor, inte fan ska allt vara någon annanstans än där man är. Är ju verksam i huset och startade upp autismgemenskap där och går på olika sorters av arr från olika håll. Det är ju mycket olika typer av folk som arrar där, men det är klart det är mkt folk som bor i stan som gör det. Det kommer nog en flykt från storstäderna tids nog, det är ju lättare att starta upp grejer om det finns tillräckligt med intresserade folk som kan/vill/orkar genomföra något där man bor.

Jag tänker inte bo kvar i Stockholm hela livet tror jag, samtidigt så trivs jag i min lägenhet och har min unges uppväxt här, Cristian trivs på sitt tre-skifts jobb på Scania och vill inte gärna byta. Så kommer nog flytta någonstans inom pendlingsavstånd till Scania haha, nä han får leta efter annat jobb som processoperatör/scentekniker ute i landet. Kan ju inte vara omöjligt? Jag skulle gärna utbilda mig till bibliotikarie men har inte kvar en enda suck från CSN så det lär ju dröja, om några år kanske jag kan gå ner i tid och plugga distans eller något. Om det finns kvar några bibliotek då.

Annars har jag inte funderat på 2024 någonting alls, skulle vilja läsa fler böcker i år och göra färdigt min Dungeon synth projekt jag håller på med.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Mårundan

Sanslös otur, Tommy. Allt sådär på en gång…. Påminner om strul mina föräldrar hade förra vintern och sen blev det dominoeffekt. Gick bra tillslut men massa onödigt krångel.

Jag flyttade ju till ny lgh för lite mer än ett år sedan och den var en mardröm, höll på i typ 10 månader med bara fix och strul med grannar. Jag har inte en suck att ta det lugnt, så var arg, paranoid och hysterisk så länge, vilket var helt berättigat. Jag fotodokumenterade allt och tamejfan om jag inte fick användning omgående för alla foton, klåpare överallt som försöker blåsa en. Varit lugnt sen typ i somras eller höstas och blivit lugn inombords, men verkligen en galen trasselspiral där man måste kämpa och nysta sig genom alla lögner med logik, fakta, antecknade klockslag, foton, massa samtal, datum och blixtsnabb dekonstruktion av fiendens ordval. Stå på sig och inte knäckas av vänliga röster. Vara upprörd och kräva sin rätt i hyresrätten! Men nu är jag nöjd. Våren är inte här snart men den kommer! Hoppas det går an så kan problemen läggas bakom och man kan fokusera på sånt som är roligare. Det kommer, det får gå på nåt sätt! Bara att hojta om det behövs mer konkret stöd, så fixar jag det.

Ah Kattis det där är så jäklans intressant, med lärande, skolning, kreativitet, skaparlust osv. Ibland sitter jag och rannsakar mig själv ’tycker jag detta verkligen är kul?’ eller är det tvångsmässigt, en kvarlevnad från yngre år? Och så sitter jag och ältar så. Tycker skapande blir svårare för varje dag. Vet dock att jag hellre sitter på en sten i skogen än är jätteproduktiv. Försöker mest fokusera på människor nu, att vara social, men det går ’sådär’, haha. Blir så trött på det sociala via jobbet.

Ibland har ju man perioder med ös och skapande utan att man navelskådar och då blir det alltid bra :-D Sen är man nöjd. Men omöjligt att veta. Skulle jag jobba med konst & kultur så skulle jag misslyckas med allt efter en vecka. Så säger väl många men jag menar det. Nån dag under pandemin skulle jag tvingas jobba hemma men fick panik, vägrar ta jobbet till hemmet. Hemmet är ett fridens tempel.

Jo, så är det ju. Med storstan och folk och samlingsplatser. Det du gör Kattis är en av de bästa arren i detta land, något unikt och extremt välbehövt. Som jag tror gör all skillnad i världen. En möjlighet som kan förändra människors liv till det bättre och sätta saker i rullning. Din idolstatus är stark och lysande. Och att tänka på och ta hand om andra människor.

Får se vart man hamnar framöver. Svårt att få ihop allting. Får se om jag blir kvar i branschen. Vaaaa har du dungeon synth på gång, va kul! Det vill man ju höra. Spela live på Ostämman sen? Nä inga planer för 2024. Som vanligt. Tar det som det kommer. Hoppas på oväntade roliga händelser men sånt är sällsynt numera. Mest vardag och hänga tvätt, hålla ordning på köket och hantera högar med böcker, film och musik. Som vanligt!

Sv: Mårundan

Nää, säg inte så! Kill your idols, spräng Stockholm. Autismgemenskap är bara att vi sitter några kufar sedan två år tillbaka och pratar om hur lika vi är varandra medan vi smider planer om hur vi kan överleva vardagen och ja det kanske betyder mycket men det är svårt att veta vad som är viktigt eller vad som gör skillnad. Men tack! Kan inte gå längre så har överlämnat ansvaret till en annan i gruppen, har nämligen fått kväll-stängningen på jobbet på måndagar (18.15), så hinner inte dit längre just nu.

Jag vette fan om det någonsin kommer bli live-spelning, mycket består av att jag spelar in och lägger på olika slumpmässiga effekter via pedaler osv och eftersom jag inte kan noter så kan jag aldrig återskapa en låt igen, om jag inte anstränger mig och försöker komma ihåg efter gehör men så talangfull är jag inte. Men kanske! Det vore kul såklart. Tror det skulle bli en jävligt dålig spelning men det har ju aldrig hindrat mig förut haha.

får man fråga vad som hände med lägenheten, känns som en mardröm med grannar som försökte få dig vräkt på felaktiga grunder om jag förstått det rätt? Bra att du höll huvudet kallt och vann matchen iaf, sådana där tjuvgrepp som folk kan få för sig är alltid härligt att höra att de misslyckas.

På tal om onda grannar, först snodde en granne vår tvättid genom att ställa upp dörrarna efter hens tid och då vi kom ner hade påbörjat tvätt i maskinerna. Hävdade att vi skulle respektera att tvätttiden var förlorad, fastän vår tagg klickade upp dörren och helt klart bevisade att tiden var vår. Men hon vägrade gå därifrån och vad ska man göra då? Vi gav upp eftersom närmare konfrontationer skulle innebära handgemäng. Tuff tant ändå! Ett svin, men ändå lite imponerande.

Sedan nästa tvättid glömde jag vårt tvättmedel och vår doseringsmått jag precis köpt (vi har aldrig haft ett så var ett mirakel att jag köpte ett), och när jag kom in i tvättstugan igen för att hämta det (tvättmedlet var i en fin virkad stabil påse med doseringmsåttet i) så hade någon snott det. Fy fan.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,482

Sv: Mårundan

Kylan fortsätter, -20 ett par dagar och fått låta kranarna stå på dygnet runt för att förhindra förfrysning. Till nästa vinter hoppas jag kaminen är på plats och att jag installerat en frostvakt om jag får tummen ur arslet. Blivit en hejjare på travet, tillhör numera de ~20 bästa~ i hela sverige. det ni big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,483

Sv: Mårundan

Ah, nu har sommaren börjat ge sken av sig. Jag räknade ut häromdagen att vi haft sju månader snö (sex månader egentligen, men började ju snöa i oktober och bli kallt men det la sig aldrig riktigt förrän typ 1 november) ett halvår av snö och perioder med temperatur på -32. Och allt stök som uppkom med det... stora isbitar rasade ner på bron och krossade delar av den, luftvärmepump som la av och fick stå med bruten ström i två dagar och så försöker man köra byggvärme under tiden och då går säkringar för att det är för kraftiga saker. Såg nu idag när en bekant hjälper att färdigställa köket att elen är dragen i långa kablar i mellanväggen (och inte lösa sladdar som är normalt) så den dag jag ska ändra på elen i huset kommer det vara ett helvete. Så jag bestämde mig för att aldrig ändra elen.
Förutom det så har all snö börjat smälta och det medför en rad andra bekymmer: Utanför macken har marken pressats ner så vi har en vallgrav framför ingången, det har runnit in vatten i farstun och jag såg att det saknas snörasskydd och behövs isoleras på vinden för det var förjävla mycket istappar i vinter. Elen var dyr men inte lika dyr som förra året och fy för fan vad saker man ska fixa i sommar:
a) Isolera vinden
b) Montera ett tak för luftvärmepumpens utedel
c) Laga bron
d) Montera nytt snörasskydd så man räddar bro och farstu för kommande vintrar
Sen utöver det ska jag inleda processen med att få en kamin på plats.. och då måste jag montera
e) Taksteg på farstun
Sen ta hit sotare för att kontrollera rökkanalen, anmäla till kommunen, kontakta en installatör, installera, få allt godkänt. Köpa ny ved och hugga upp. Sen ska man hinna klippa gräset.
Ser även att huset sluttar litegrann på sidan där plintar står och håller upp huset, så jag borde byta ut dem eller slå dem till en bättre ställning. Annars rasar väl huset ihop om tio år.
Finns alltid att göra....

Men det lite roligare: Boken är klar och inskickad och godkänd! Och jag har börjat på bok tre. Sen fick jag ett roligt och ganska väl-avlönat tecknaruppdrag från en kommun i Småland smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Grattis Tommy!
Mig går det inte lika bra för, har helt tappat intresset för att rita och göra fanzines. Lägger fokus på att byta jobb just nu, ska på arbetsintervju imorgon så önska mig lycka till! Är en tjänst som högstadiebildlärare på en npf-skola med 100 elever, låter som ett drömjobb för mig. Jag pendlar mellan att försöka hålla mig nonchalant obrydd och desperat.

Vet inte vad det är med att jag slutat rita, men tror att jag behöver göra något nytt för att tycka det är kul igen. Hade ett längre serieprojekt på gång men det har stått stilla länge för att jag föreställer mig hur det ska diskuteras och står redan nu inte ut med diskussionerna, även fast de är fiktiva i mitt huvud. Det låter kanske konstigt men jag tror att jag behöver göra något som jag inte kan föreställa mig ännu, men det kommer nog.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,485

Sv: Mårundan

Fick för mig att gå in här istället för att gå å lägga mig. Hoppas arbetsintervjun gick bra!

Sv: Mårundan

Läcker idolbild på dig som jag såg imorse på sociala medier, Tommy. Med dig och Ladan. Ser framemot att få läsa boken sen i augusti.

Segt med tappad sug. Kan förstå det. Knappt gjort nåt kreativt alls i april och känns märkligt lugnt. Ibland får jag som ångest, en sorts stress: jag vill ju skriva och vara kreativ, men det är tomt däruppe på hjärnkontoret. Större delen går jag runt som jag aldrig gjort zines eller varit ens intresserad av zinekultur. Kanske är det bara en fas? Känns som du kanske också har mycket annat på ditt bord, Kattis, med jobbyte och sånt. Lycka till på arbetsintervjun!

1,487

Sv: Mårundan

Haha, man tackar ;-)

Suget kommer väl och går för dig med kattis? Det kan hända mycket i livet som stökar till eller måste prioriteras. Men du har ju ritat hela ditt liv så det kommer att komma tillbaka, oroa dig inte. Samma med dig larseq, ni är alldeles för inkörda på att skapa och tänka kring att skapa för att det ska ta stopp. Låt det ta den tid det tar att vila upp sig så tar vi det när det är tillbaka.

Jag har varit på blixtvisit i Växjö, mycket trevligt. Elva timmar tog resan, inkl tre byten. Kom dit. Checkade in. Satte mig i bastun. Gick och köpte en tandborste som jag glömt ta med. Såg på svt om gängskyttarna ett litet tag, höll på somna. Sen satte jag mig och fixade en hemsida åt en författare här i Kramfors. Såg att klockan var halv ett. Enda dåliga med hotellet var att det inte fanns sånt där obligatoriskt vattenkokare + kaffe i påse på rummet, det hade jag behövt då. Nåja. Somnade. Vaknade. Slängde i mig frukost, gick ett par hundra meter till ett hus där jag skulle ha möte. Hade mötet, gick bra och fick massa bra inputs och annat. Sen gå till tåget. Elva timmar hem. Missat sista bussen pga försening med tåget så jag fick gå hem, tog en halvtimme-trekvart, la mig och somnade direkt. Inte ofta det händer. Oftast behöver jag någon eller några timmar för att kunna somna. Vaknade idag relativt utvilad. Gick igenom mailen, ringde skatteverket och en vvs-firma för att se över ett rör i krypgrunden som mätteknikern sagt såg förjävligt ut. Såg väl bra ut tycker jag? Men lika bra att lita på de som kan. Får ta itu med sen. Imorgon ska jag jobba. Sen ska jag fira första maj, sen jobba.
Men efter första maj ska jag hyperfokusera på det där projektet relaterat till Växjö och bli klar till juni, det bör jag hinna tänker jag. Ska vara klart till september men jag vill gärna få undan det under sommaren ty min bok ska tryckas och sen är man ju upptagen med det ett tag innan det lägger sig.

Ute är det nästan höstväder, grått, småregn och ganska trist. All is nästan på älven är borta så nu ser jag den igen. Nu ett par dagar av att läsa bok och vila lite, sen upp på hästen igen.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig