Sv: Mårundan

Finns ändå mycket kul i Stockholm. Tänkt en del på det nu när jag inte längre bor där. Känns som jag missar en hel del. Som det där snacket 29 november på stassbiblioteket i Stockholm, med både Tommy och catinzebag.

Känns ändå storslaget och fint att ha fått vara med från början till slutet av DGS. Alla epoker av DGS har haft sina för- och nackdelar, men kommer definitivt sakna den nu när det är borta. Vila i frid.

Härligt att HELLRESER tuffar på. Blir spännande med nya numret. Är också en bra antologi, som Mal och Galago. Roligt att nån gör grejer som påminner om mig. Väldigt spännande att få se det.

Var jättekul att träffa Dam på dekis i juli. Härlig och kul person. Minns också den där falafelrullen. Den åts väl på gamla goa Pinocchio-pizzerian i Borås? (De finns kvar och har sloganen "Stans bästa" - vilket jag tycker inte alls stämmer. Shalom var väl ändå bättre? Och tyckte att Galaxy i mina gamla hoods - området Sjöbo i Borås - var lite bättre än Pinocchio. Var också nån konstig kidnappningshistoria på Shalom för några år sen, men... Jaja.) Det måste ha varit 2011-2012 nån gång, när jag försmäktade i ett råttinfesterat kollektivhus på Hisingen. Tiden går, men fint alla scenrävar och krigare och vänner och sötnosar man mött och lärt känna. Drack en kopp kaffe idag med Jerker Kaj och köpte hans nyaste bok/zine, där han skriver om 17 skjortor han minns. Han finns på sociala medier, så leta upp honom där.

Sv: Mårundan

Så är det. Ja superkul med HELLRESER!

Jaja ni sågs i juli ja i Sthlm antar jag. Precis, vi åt den på Pinocchio, bortåt parken och den stora Pinocchio-statyn. Verkligen medelmåttigt ställe. Jo Shalom var ju the place 2 be, där åt vi ju också när Hunden var på besök samt jag och Tommy F åt jämt där varje fredag innan vi skulle dricka öl och redigera film (redigeringen tog typ nästan 2 år, jösses vilka tokprojekt man grejjat med, men avverkade två andra filmprojekt under den tiden, sånt som externa enklaver frågade oss om vi ville genomföra och då tackade man ju ja till allt och det var ju jättekul). Falafelrullarna på Shalom var färska, smakrika och stora. Härligt bröd och god sås.

Nu helg! Ikväll blir det konserter och ja på tal om scenkrigare blir det vagnslass av dessa under samma tak, hurra!

1,328

Sv: Mårundan

catinzebag skrev:

Men whah haha Norrland kommer få en ny Klondike-rush, fast i form av att alla serietecknare vill flytta till ett hus vid älven och jobba på en mack istället för att hitta guld. Living the dream man!! Vet inte hur man orkar bo i Stockholm, får flyktkänslor minst en gång i halvåret, men får bo kvar tills barnet är gammalt nog att ta hand om sig själv iaf...sen kommer jag, håll ett hus åt mig!

Haha, det är som att hitta guld. Jag har aldrig varit lugn på det här sättet inombords som jag är nu, aldrig upplevt nåt liknande. Vaknar utvilad, kan strosa runt när det passar, bo vid vatten som rör på sig och ha frivillig deltidsisolering passar mig alldeles utmärkt.
Ta med dig ungen upp istället, kan ju hänga med epa-kidsen eller något haha. Nä bara skoja, dom är fruktansvärt jobbiga. Störig subkultur, ofarlig såklart men störig....

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Här har det vandrats i affärer och nu på tisdag blir det kanske till och med att bevista kafé i kyrkan i byn så exponering inför covid-skräcken är på gång.

Svärdet har funnits sida vid sida med fandom så länge jag hållit på med Hunden. Var där jag först läste B-pappas kosmiskt skitiga redogörelser över diverse udda existenser och kulturella begivenheter. Det har varit en fantastisk tidskrift. För mig blev den mycket mycket sämre när det blev fler internationella serietecknare som kommer med och det kändes som fandom knuffades undan. Eller egentligen fick allt utom just syratrippande serier utan berättar narrativ stryka på foten. PL:s redaktörskap håller jag fortfarande som det högsta, där formulerades en vision för en experimentell, politiskt radikal och vidsynt kulturell underjord som kunde vara både intellektuell men också genuint folklig. Nummer 1-14 , de var fan essentiella. Sen har det alltid funnits guldkorn efter det. Fanzinerad 2.0 var ju en kulturgärning som får Fanzinerad 1.0 att blekna. Ett riktigt tidsdokument. Kattis kom ju med liten senare och det hade jag helt missat utan Svärdet. Ska inte kasta för mycket skit men känns ju fett att Hellreser och Mal finns och det kan säkert startas fler. I perioder har jag försökt bredda Hundens skrivarstab med fandoms främsta och det kommer jag fortsätta med. Man kanske skulle kunna bli en mer framsynt och drivande redaktör på det viset.
Blir spännande att se hur Umeå Zine Fest kan bli. Om vi gamla rävar kan samla oss där och få energi till framtiden.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,330

Sv: Mårundan

Lustigt nog mer snö i stockholm å småland (och tom i skåne!) än här i kramfors. Kommit lite men är mest kallt. Ska vräka i veckan dock. Katterna har börjat förstå vart i helvetet de hamnat så nu sover alla katter med människor. Vi är deras element.
Igår var jag på renkok med sekten min sambo är medlem i, och åt gott men åt framförallt TUNGA(!) det smakade faktiskt bättre än jag trodde men väldigt lustig grej att äta. Å andra sidan ska man ju ta tillvara på alla delar på djuret.

Idag ska jag teckna beställningsjobb åt scooteristen och imorgon är det sjudagars-vecka dag 1.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Tungan är king, men inget går upp mot rökt renhjärta.

1,332

Sv: Mårundan

Det köptes hem samma dag faktiskt! Nu ligger det i kylen och småäts på. Faktiskt otroligt gott om än lite läskigt att stoppa i sig.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,333

Sv: Mårundan

Vad är det för sekt!? yikes

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,334

Sv: Mårundan

Dom här: http://www.noerhtenaestie.com/
big_smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,335

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Dom här: http://www.noerhtenaestie.com/
big_smile

Verkar inte så farligt som jag hade hoppats.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,336

Sv: Mårundan

Haha nej, det mest kul att kalla det för sekt :-)

Nu är det ledig sjudagarsvecka som gäller! Och det snöar som in i helvete här i Ådalen. Kom snö som nästan smälte bort och nu senaste två dagarna har det vräkt som fan ner. Minusgrader. Har stängt av frysen för att spara in på elen (vi får ju som bekant inte en jävla spänn i stöd här) och ställt ut alla frysvaror i en plastlåda utanför huset. Gratis frys liksom! Det är dock bara -4 men imorgon ska det sluta snöa och ersättas av typ -18 istället. Kallt som fan. Dyrt som fan.

Ska spendera veckan med att teckna serier, basta (badhuset tar 50kr för bastu å bastun är klart godkänd. Gubbar med pung större än pitt är det enda sällskapet dessutom) Sen ska jag köpa mopedgrejer på nätet. Nu börjar meka-hemma-säsongen!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Härligt med bastu.
Bävar lite för elräkningen. Har inte bundet avtal. Eldar fyra gånger per dag dock. Lever vid pannan nästan. Ska det inte vara runt 10-12 minus innan man ska stoppa frysmat utomhus? Trodde själv det räckte med nån minusgrad men hört annorlunda.

Sjukstuga här. Sambon är hos släkting. Kände mig rejält krasslig och tänkte att nu trillar jag dit på covid igen men alla test negativa och sambon verkar klara sig. Har iallafall fått tid att göra zine. Gick ut i 17 minus och skottade av altanen, så ganska kry i kroppen trots allt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,338

Sv: Mårundan

Åh, meka!! Jag har förråd nu så borde ta hem vespan från syrran snart. Men vet inte om jag kommer att palla att köra i 30km/h 40 mil.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,339

Sv: Mårundan

Man vänjer sig big_smile Vilken modell har du? Många kan man ju få upp farten lite på. Tänk på vad mycket du kommer få se på den där 40 mila-färden.
(nu har jag för en sekund glömt bort att det är vinter)

Jag körde in min Zundapp i vardagsrummet (det är ändå avstängt under vintern förutom när folk hälsar på) och har vaxat den där, det luktar lite svagt av tvåtakt, bensin och gummi... <3

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,340

Sv: Mårundan

Hunden Uppföljaren skrev:

Härligt med bastu.
Bävar lite för elräkningen. Har inte bundet avtal. Eldar fyra gånger per dag dock. Lever vid pannan nästan. Ska det inte vara runt 10-12 minus innan man ska stoppa frysmat utomhus? Trodde själv det räckte med nån minusgrad men hört annorlunda.

Sjukstuga här. Sambon är hos släkting. Kände mig rejält krasslig och tänkte att nu trillar jag dit på covid igen men alla test negativa och sambon verkar klara sig. Har iallafall fått tid att göra zine. Gick ut i 17 minus och skottade av altanen, så ganska kry i kroppen trots allt.

Åh missade det här! Jo, också hört att det ska vara typ -10 och gärna mer.. så vi har så lite som möjligt utomhus. En frys blir ju dessutom en slags slaskförvaring, vi har hittat massa märkliga, nästintill tomma lådor med några random bär nån köpt oklart när, en påse pyttipanna och en glass typ. Dumt att låta det där strömslukande svinet stå och dra el om den knappt innehåller nåt (det blir ju annorlunda på sommaren då man köper mycket glass osv, vintertid köps det ju rätt lite frysvaror rent generellt hos oss)
Ska iaf få en värmepump nu i mellandagarna tror jag.

Apropå kyla, igår skulle vi slänga grejer och jävlarrrr jag höll på riktigt på att frysa sönder fingrarna, det var så jävla kallt ute och efter ett tag där vid soptationen höll jag på att domna i fingrarna (hade bara handledsvärmare pga hittade inte vantarna) och när jag kom in så gjorde det så ont, som att nån skar av lager för lager av min kropp. Inte ofta man känner så, är väl nån gång per år. Tror vi hade -22 ute då!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Jävlars vad kallt. Då är det risk för frostskador. Hade du långa efterkänningar?
Jag klarar max några minuter om det är rejält kallt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,342

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Vilken modell har du?

Vespa 50 från 1967. Inget originalskick utan köpt av nån som lackade allt gulsvart som 15-åring. Har kört kanske 40 mil totalt och varje gång var jag helt avdomnad för att allt vibrerar och skakar så. Det var iofs när jag bodde på landet utanför Ulricehamn och bara körde grusväg och så.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,343

Sv: Mårundan

Hunden Uppföljaren skrev:

Jävlars vad kallt. Då är det risk för frostskador. Hade du långa efterkänningar?
Jag klarar max några minuter om det är rejält kallt.

Jag hade det någon timme, men senare på dagen var allt som vanligt igen, som tur var:)

men hellre isande kyla och torrsnö än det vi har nu: blöt tung jävla rövsnö så det imorgon kommer vara glashalt ute. Hoppas verkligen ingen råkar ut för olyckor :-/


maggan skrev:
Tommy skrev:

Vilken modell har du?

Vespa 50 från 1967. Inget originalskick utan köpt av nån som lackade allt gulsvart som 15-åring. Har kört kanske 40 mil totalt och varje gång var jag helt avdomnad för att allt vibrerar och skakar så. Det var iofs när jag bodde på landet utanför Ulricehamn och bara körde grusväg och så.

Hell yeah, kör 50 också (50L för att vara exakt!) min är från 1968. Vibrationen är ju en del av charmen, man vänjer sig fort tycker jag big_smile Nu har ju kört zundapp så mycket och växlar med foten (Vespa har ju som bekant handväxel) kommer vara svårt att vänja tillbaka sig vid det. Grusvägarna här gör att jag inte vill flytta upp min vespa till norr för det är fan inte lämpliga vägar för en liten stadsscooter. Men som man saknar det. Glädjen i att köra Vespa är obeskrivlig. De är ju så små och trevliga. Lätta att lära sig och väldigt pålitliga. Min har haft en del slitagesaker som behövt fixas (vajrar och sånt) men själva motorn bara går och går och går...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,344

Sv: Mårundan

Nytt år kamrater!
Hade ni alla ett fint nyår? Blir det några löften?

Mina - jag blev påtjatad att jag måste ha några - är att göra klart min nästa bok, umgås mer med katterna :-))

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Hejsan! Inga löften. Var bjuden på iaf 4 st (wow!!1!!!) nyårsfester men avböjde rubbet då jag ju jobbat över jul och ville va hemma o tat lugnt istället. Kanske dumt men kändes rätt. Så det var bra. Åt en skål med björnbär. Gick runt i långkallingar hemma och slapp vara nere på stan. Läste, kollade film, spelade TV-spel, åt ärtsoppa och mackor.

Tillbaka på jobbet nu och det känns bara hemskt, haha. Ledighetskänslan och kontrasten, skillnaden, blir så tydlig, så påtaglig. Mer försämringar att vänta också och det är väl bara början, det blir mer helgjobb nu så det innebär mindre tid till lediga helger och roliga tillställningar. Fy.

Nästa helg åker jag iaf opp i byarna och ska slagga med Duon i en stuga, äta vanlig mat (ev pizza på lokala pizzerian) och kolla på stjärnorna, så det blir trevligt och fint.

Fick en bizarr impuls igårkväll att jag som filmtok måste se nya Avatar på bio så bokade plats. Så ska se den ikväll. Ser inte direkt fram emot detta men tar en utråkad 3-timmarstittning för laget, som filmintresserad lär en ju vara med där det händer! Nä nu ljög jag, det lär en ju inte alls men jaja vi får väl se hur det går, vad som händer, det kanske blir kul. Orkar såklart inte 3D-versionen, känns som att 3D bränner hål i mina arma ögonglober och så är det ju dyrare.

Hursom, hoppas ja vad kan en hoppas i dessa tider. Vill bara skicka omtanke och kärlek till alla kottar som lever i sus och dus, i denna diffusa enklav. Må väl och ta hand om varandra.

Sv: Mårundan

Jag har alltid (LOL) haft som ambition att börja träna. Det har jag haft som ambition varje år. . Jag har faktiskt ett simkort som jag köpt för friskvårds-pengen i år, precis som förra året. Jag brukar till slut komma fram till att det är för jobbigt. Annars ska jag försöka plugga 100% och jobba 50%, så ska sätta in adhd-medicinering nu i januari för att inte krascha på start. Men tror det ska gå bra, ska gå en kurs som heter bild och berättande fram till sommaren så får lite tid att fokusera på serieskapande. Skitless på mitt jobb också så ska använda tiden till att söka ett nytt som jag förhoppningsvis kan få börja på, efter semestern såklart.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

1,347

Sv: Mårundan

Simma är najs! Simmar ett par ggr i veckan i snitt (när jag är frisk). Gillar särskilt att öva på att simma långt under vatten. Har klarat 50 meter i både 25m/50m-bassäng.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,348

Sv: Mårundan

Postnord höjer frimärket till 15:- :-/ Blir ett tungt år för fanzines. Kommer 20kr + frakt vara ett minne blott nu?

Nu har jag min lediga vecka. Jag ska:
* Basta 3-4 ggr här i stan (kostar 50kr för badhusentré, jmf med Härnösand där det kostar 220:-)
* Fortsätta rita vidare på serie 2/5 till nästa bok. Strax klar
* Röka pipa, en om dagen
* Sova som fan. Sovit så fruktansvärt dåligt sista tiden, kan liksom inte somna utan bara slumra till i omgångar, så jag får aldrig hel sömn. Börjar störa mig på ljud ganska fort så jag blir förbannad om jag hör katterna krafsa i lådan, någon här hemma gå på toaletten osv.

Jag har lagat en trasig snöslunga o känner mig som en handyman2000.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Ja precis. Har postat en del i år redan hitan ditan och tja en sak som jag kan konstatera är iaf att de har sänkt priset på S-kuvert, från 45 kr till 43 kr, men det är ju en klen tröst då de ju höjde till 45 kr typ vid förra årsskiftet. Såatteh.... Ja.

Ah det där med sömnen finns det mycket att orda om. Det finns så olika perioder och sorters sömner och allting! Massivt ämne. Men brist av sömn måste ju vara bland det värsta, då blir ju typ allt dåligt. Och ju värre det blir, desto svårare blir det att få den djupa sömnen som ju uppnås via nånsorts avslappning eller obryddhet eller mystisk förmåga att bara somna in och inte vakna förräns typ 8 timmar senare. Hmmm. Sover hyfsat bra nu själv och det beror ju på en massa massa saker men kanske främst på att jag försöker läsa en 3 timmar innan sovdags, så lägger mig i tid, sitter inte och kollar indonesisk splatter 5 minuter innan jag förväntar mig sova, så som jag har gjort förut. Så det blir som en lång insomning och så fort jag känner att det kan gå så funkar det oftast.

Mer eller mindre stora delar av 00-talet och 10-talet så har sömnen varit absolut hemsk på alla sätt och vis, med allt dåligt en kan tänka sig. Kände mig avstressad och utvilad för första gången de senaste 20 åren bara för några år sedan. Men man vet ju att saker går i skov, kommer och går. Även om det knappt känns så när man är trött och mår pyton. Du kan väl skriva mer här sen om hur det går om du har lust, hur det funkar. Hoppas det blir bättre. Kram

Sv: Mårundan

En viss forumlegend (OBS!!! Skulle aldrig benämna mig själv så!!) skymtade nyss förbi på SVT! <3