Sv: Mårundan

Fanns det många Jehovas på Valand Maggan?

Ja, jag är också kack i brallan över kärnvapenhotet. Lappia hade rätt såklart! Liksom Dödsplaneten. Man ser inte hotet förrän det är mitt uppe i ens fejs. Fast man kanske borde vara mer rädd för klimatkatastroferma som pågår för fullt. Usch. Känns som man går runt och säger adjö till sin dunmjuka 90-talstillvaro med konsumism och nörderi nu, mer eller mindre. Kanske genom att gå ännu hårdare in i den på ett sätt.

Vill inte ha nåt krig alls såklart. Det kanske inte framgick. Borde sluta skriva i affekt (host host).

Blir lite sugen att höra på Livs podd. Blev lite trött på henne när hon var som mest hyllad men nu är hon väl mer en i mängden och hypen över serieundret har väl helt gått över.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Tror inte att noja över kärnvapen är aktuellt, Mutual Assured Destruction fungerade ju i många tidigare situationer. Putin vet att det blir det sista han gör.
Känner man sig frustrerad över kriget, lyssna på poddar om det, tex vänsteristerna i "Eld och Rörelse" är ofta sansade och resonabla men kan ge hyfsade analyser.

1,278

Sv: Mårundan

Veckan innan kriget bröt ut såg jag Threads så jag har varit skraj sen dag ett för att kärnvapen ska användas. Tur att det finns två vänsterkillar i en podd som lugnar ner en.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

sarkasm?? i min mårunda?????

1,280

Sv: Mårundan

Hunden Uppföljaren skrev:

Fanns det många Jehovas på Valand Maggan?

Nä, bara mött en men 1:1/handledningen känns sektig på samma sätt. Det är lite som ett kvartsamtal i skolan där du inte vet riktigt vad du gjort för fel.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Oj, låter skumt maggan! Hur menar du att det kändes som man gjort nåt fel? Var de intoleranta om man hade avvikande åsikter eller nåt?

Jag lyssnar en del på Bottle Men som är en kanadenisk podcast.  De har pratat väldigt mycket om hur ukrainska nazister och Ustasja får krigsmonument tillägnade sig i Kanada, för att de "stred mot kommunismen". De gjorde de väl delvis men ja, de var ju folkmördande fascister. Vice Premiärministern i Kanada är tydligen ättling till chefredaktören för den största nazistiska tidningen i Europa, baserad i Krakow. Herre jisses, det borde vara en skandal det! Men det är det ju inte.
Vet inte, blir nog bara mer förvirrad av podden. Hur stor är Azov-bataljonen i Ukraina, hur mycket inflytande har de högerextrema? Inte för att nåt av det skulle rättfärdiga Putins krig. Håller med Zizek om att Europas sätt att beväpna Ukraina och samtidigt sluta sina gränser än hårdare är fel väg att gå.

Bla bla bla.
Har nån av er preppat? Vi har pratat om det. Jag tycker det är överdrivet men är väl lite uppgiven också, vad är det för idé? Men visst, det vore ju bra att ha grejer hemma så man skulle klara sig en vecka i alla fall om vatten och el försvinner. Känns bara som jag lever i förnekelse och inte vill att det nya Kalla Kriget ska vara här.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,282

Sv: Mårundan

Preppar inte men har för vana att köpa en massa torrvaror (pasta, bönor, tomatsås) regelbundet för alltid bra att ha hemma och speciellt nu när man bor i by och behöver vandra i 30 minuter för att komma till affären. Tycker det är snudd på löjligt, alltså, vi lärde oss ju av första världskriget, hungeråren osv.. i sverige kommer vi ju bara bring back ransoneringen. Risken att livsmedelskedjorna slås ut är väldigt liten, är inte förrän vid en attack som det faktiskt blir knivigt på riktigt. Troligaste är att maten bara blir dyrare och dyrare och vissa varor svårare att få hit, t.ex har Ukraina väldigt mkt frysta bär och vete och sånt vi gillar att köpa. Tro mig, utan att jag får säga för mkt eftersom det rör mitt arbete, det finns väldigt många människor som har som enda uppgift att planera inköp från olika tillverkare för att säkerställa att det aldrig blir brist i hyllan. Under fågelfinfluensan lyckades man ändå säkerställa tillgången på fjäderfä i affär och vi har just nu en flera år lång fläskkris som folk svettas med att hålla under kontroll... samtidigt som gemene man kan köpa bacon som om det inte fanns en morgondag :-)
Jag är lite mer orolig för hur lite självförsörjning vi verkligen har, vi importerar alldeles för mycket saker vi borde kunna odla själva i det här landet.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,283

Sv: Mårundan

Hunden Uppföljaren skrev:

Oj, låter skumt maggan! Hur menar du att det kändes som man gjort nåt fel? Var de intoleranta om man hade avvikande åsikter eller nåt?

Skitjobbigt att förklara då jag försökt ta en kandidat i ungefär 10 år. Men får skriva en bok istället haha....

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Okej Maggan, jobbigt! Och intressant. Låter lite Myggor och Tigrar eller vad den boken hette.

Ja, är ju betryggande att höra från dig som jobbar med livsmedel Tommy. Skandal såklart att våra gemensamma förråd är tömda och sålda också. Nyliberalism i sitt esse, marknaden kommer fixa biffen. På ett sätt kan jag väl gilla att det blir viktigare med kollektivet när krisen kommer. Eller, det borde ju bli viktigare. Men nyliberalerna är ju hårt troende och sitter fortfarande på makten. Och några som är värre är ju närmare makten än någon vettig.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,285

Sv: Mårundan

Om man ser bortom den fria marknaden och att marknaden löser allt blablå så är allt väldigt kontrollerat, styrt av prognoser och inte sådär känslostyrt spontant som 17åringarna i MUF som aldrig haft ett jobb gör sken av. Man har tagit väldigt mkt från planekonomin in i marknadsekonomin när vi ska sluta prata i floskler utan hur vi ska kunna styra upp allt i praktiken. Och då blir man bara mer övertygad om att vara kommunist.

Hur har ni det i påsk då? Själv har jag varit i Leding utanför Örnsköldsvik och käkat påskmat och myst med hur många katter som helst. Åkt över höga kusten-bron två gånger och kom till minne när jag för ett par år sen åkte på roadtrip med två kompisar (slutdestionen var hos autotrof) och var helt hänförd över de dramatiska vyerna, den stora bron, älven, skogarna, den oändliga skönhet.. och då hade jag aldrig kunnat tro att jag skulle bo där själv en dag.
Idag har jag tvättat och tecknat lite vidare.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,286

Sv: Mårundan

Jag har stått och varit slagpåse vid ersättningsbussarna och blivit solbränd.  Har även dragit igång ett litet videogalleri och känner att mitt ökande avstånd till konstskolan gör att jag får göra vad fan jag vill utan att försvara det haha eller framförallt utan att få ångest av att konstant bli ifrågasatt. Tror dock att de klipp som är lite mer ekivoka ev. väcker någon slags anstöt hos grannarna.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Tommy skrev:

Om man ser bortom den fria
marknaden och att marknaden löser allt blablå så är allt väldigt kontrollerat, styrt av prognoser och inte sådär känslostyrt spontant som 17åringarna i MUF som aldrig haft ett jobb gör sken av. Man har tagit väldigt mkt från planekonomin in i marknadsekonomin när vi ska sluta prata i floskler utan hur vi ska kunna styra upp allt i praktiken. Och då blir man bara mer övertygad om att vara kommunist.

Hur har ni det i påsk då? Själv har jag varit i Leding utanför Örnsköldsvik och käkat påskmat och myst med hur många katter som helst. Åkt över höga kusten-bron två gånger och kom till minne när jag för ett par år sen åkte på roadtrip med två kompisar (slutdestionen var hos autotrof) och var helt hänförd över de dramatiska vyerna, den stora bron, älven, skogarna, den oändliga skönhet.. och då hade jag aldrig kunnat tro att jag skulle bo där själv en dag.
Idag har jag tvättat och tecknat lite vidare.

Intressant med planekonomin i marknaden. Att den fria marknaden är båg har man ju fattat länge. Hur mycket nyare aktiejättar bygger på löftet om att dominera marknaden och få nåt sorts monopol typ Amazon och Google. Det sker väl på alla nivåer antar jag. Men marknaden kanske är både planekonomisk och pyramidspel?

Hade en okej påsk, jobbade hos mamma i två dagar som personlig assistent. Träffade min morbror och moster. Annars mest häng hemma som vanligt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,288

Sv: Mårundan

Nu börjar våren komma till västernorrland iaf. Finns enstaka mindre områden med snö men nu är det mest lera och gegga. Gå på tomten är ungefär som den där scenen i Den oändliga historien när Artax går ner sig i sörjan och dör.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Våren har kommit till Norrbotten också. Gården är täckt av snö men vägen har tinat fram och snötäcket är kanske 2dm istället för en meter tjockt. Var jättevarmt i slutet av mars och en sväng i april med klimatförändringsmässig snöstorm däremellan. Grävde en snösoffa som vi hann använda 2-3 gånger. Det borde du pröva nästa vinter Tommy! Känns som en nyare norrländsk tradition - snögrop/snösoffa på vårvintern. Grilla klämmackor med ost, pesto och svampstuvning och sitta i solen. Gjort det en hel del på jobbet. Skotersäsongen var rekordkort. Jag och kollegan körde skotern till brukarens släkting och sen transportera den tillbaka med släp för asfalten var framme. Kul att köra skoter ändå. Höll på att både tippa släpet och få skotern på mig när jag skulle köra upp den på släpet. Kul att göra nåt för första gången som om man kan.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,290

Sv: Mårundan

Snösoffa! Ja det låter absolut som något jag ska prova på, aldrig hört talas om smile Det får det bli till vintern då.
Skoter vore roligt att prova också, jag har ju bara erfarenhet av Scooter - och dom gör sig inte besvär norr om Uppsala, känner jag...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Haha, är det inget bra med vespa i Ådalen? Dåliga vågar?

Skoter är rätt kul. Eller det är det men samtidigt så sjukt dum nöjesgrej, förstör mark, stör djur, lever om. Förstår hippie-skidåkare som föraktar hela den där nybyggare-gruvor-och-skogsskövling nu skaffar vi stuga i fjällen och kör dit våra två splittnya lösnöskotrar och super i en vecka-mentalitetem. Det är typ den småborgerlige, övre arbetarklass, småföretagare och hantverkares anda. Men det finns ju mer blygsamt folk som kör skoter också.

Snösoffa är najs. Bara att gräva sig in i en snöhög och karva ut en plattform i sitthöjd, och göra ryggstöd till och med.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,292

Sv: Mårundan

https://www.lisasmenyer.com/

Upphittat. Fantastisk samling!

Sv: Mårundan

Wow! Jättekul samling. Roligt att se hur vissa figurer och typsnitt återkommer. Satt där ett tag och bara kollade, som i trans. Jag har av nån anledning blivit väldigt intresserad av alla dessa pizzerior som heter likadant - typ alla dessa Pizza Viking. Hur många finns det egentligen?

Sv: Mårundan

Jättekul samling. Vem är Lisa?
Varför heter så många biografer Royal och Metropol och Röda Kvarn? Ursprunget är franskt gissar jag men inflationen av dem är ju intressant.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Jösses vad dött det blivit här. Jag har börjat hänga lite på Skunk igen. Känns kreativt och roligt och tryggt, som förr fast ännu bättre kanske, eller bra på ett annat sätt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,296

Sv: Mårundan

Det har varit massa att göra! Jag provade skunk men sen kändes det bara som att man satt i reservat. Som en 00talsmänniska som vill vara med likasinnade i en värld som springer snabbt ifrån en. Då kände jag mig lite sorgsen när jag började tänka på hur mkt saker jag börjat med i vuxen ålder som egentligen är sätt att klamra mig fast i en tid som försvunnit:
IRC (inte mirc utan jävla irssi dessutom) har övervägt att börja med icq igen, försökte installera plugin så jag kunde använda Miranda IM, dra in linux på datorn, hänga på diskussionsforumet på Superbits (för att det inte skrivs dygnet runt här tyvärr) Det lämnade en bitterljuv känsla i kroppen.
Utveckling är ju bra, men när utveckling sker för utvecklingens skull och inte för att på riktigt göra alla trygga och glada.. då är jag inte med.

Ungefär som att utvecklingen förr tog oss till månen och nu får vi nöja oss med olika smaker på köpevatten... och voi.

I helgen är det iaf seriemässa, då får man garanterat lite pepp att skriva här. Jag ska dra på mig spenderarbyxorna i år också är tanken.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,297 Senaste redigerad av larsesq (2022-05-20 10:20:41)

Sv: Mårundan

Aktiviteten går väl i vågor. Folk har ju liv och ibland är det mycket annat att göra.

Testade också Skunk, när det kom tillbaka. Men kändes sorgligt och kom aldrig in i det. Drog slutsatsen att den tiden var förbi. Och nu är det nästan 10 år sen jag skrev i den där dagboken. Jag var inte ens 30 år då. Jisses. Kul om folk har ett sammanhang och har det skoj där, men för mig kändes det lite gravkammare. Känner väl att de flesta sociala medier börjar osa lite död just nu, som Instagram och sånt. Hoppas på nåt nytt snart. Tar gärna emot tips.

Blir lattjolajbans med seriemässan. Tror det kommer vara mycket som jag vill ha. Tänkt göra nytt zine, men varit i en märklig fas i mitt liv, så blev inget med det. Men erhåller numera a-kassa, så kommer att gå runt och köpa på mig allt som ser lite kul ut.

Sv: Mårundan

Härligt med A-kassa! Det har det kämpats för!

Förlåt om nån blev ledsen av min kommentar om forumets dödhet. Jag är inte in så ofta heller. Klart livet kommer emellan.

Roligt med SiS-mässan.

Ja, Skunk känns såklart nostalgiskt, det är lite att ta igen vad jag aldrig använde det till riktigt när det fortfarande var populärt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,299

Sv: Mårundan

haha det är inget att be om ursäkt för! Det är ju dött här i perioder och det är väl som det är. Jag kan ändå gilla att det inte är hetsiga "du har 10+ olästa meddelanden" varje dag heller. Det är som ett lugnare ställe på nätet smile)

Nu är SIS över och jävlar vilken bra helg det var. Är glad att man delat upp så alla fanzinister är uppe i ett rum, där det är mest folk, stimmigt, roliga bord och de bästa fynden görs, och de större förlagen är på nedervåningen. Även om det var ganska stimmigt där nere under lördagen. Söndagen var jättelugn iallafall. Jag hade ett samtal på lördagen där jag blev kortintervjuad inför kanske 20 personer eller något (på stolar) räknar vi in alla som faktiskt hörde samtalet för att det pågick i samma rum som bokborden så hade jag säkert 100 åhörare. Det var kul att få lite insyn i andra tecknare och sen sitta och signera. Och signera. Och signera.
Det roligaste mötet var en person som kom fram efteråt, köpte boken å fick signering "du, är du från västernorrland?" - nej, men jag bor faktiskt där nu. "jo jag med" så visade det sig att han bodde i Sollefetå och tydligen har jag integrerats ganska bra i samhället, fastän allt och alla säger att jag INTE pratar västernorrländska. Men man tar ju efter vissa uttryck och sätt att uttala saker vart man än befinner sig, såklart..

På söndagen modererade jag å Fredrik från lystring ett samtal med johan ingemarsson och kattis, kattis var skitrolig att prata med och gick hur bra som helst. Köp hennes bok den verkar superbra, har tänkt dra igenom den i sin helhet nu i helgen.

jag köpte alldeles för mkt, så nu har jag tre hundra kvar, tur att det är lön iövermorgon. Det kostar ju som fan att tanka så mycket pengar har ju gått till det också. Jag köpte derf backderf "kent state" som jag inte haft sen innan, hört mkt gott om, Agnes Jakobsson & Lars Norens "Olycka", karolina bångs "Himlastormande", Tommi Parisch "Män jag litar på", Kattis bok dårå, diverse fanzines från Hammarn så jag har allt jag saknat, en Henrik Möller-bok, "Återvändsgränder" av Gabi Beltran som kom för nåt år sen.. sen köpte jag lite grejer till bonusbarnen, bl.a "Heartstopper" & "Diana och Charlie", samt ett ex till av Kattis Serier.. några affischer. Ja. Det blev en dyr helg, men hellre bränna tusentals kronor på folks serier, teckningar, fanzines, böcker och affischer än på cigaretter, snus, sprit och droger :-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,300

Sv: Mårundan

Haft finbesök av autotrof-slarga i helgen och det avslutades med en ToR till Umeå under söndagen pga tågkaos. Vad fint det är här, men vad platt det är i Umeå. Och tack vare alla lövträd så ser det ju på vissa håll ut som utanför Flen osv. Det är ingen negativ kritik alls, men nu har jag äntligen blivit så förblindad av all gran och alla dalar, berg och dramatiska landskap.

Svängde förbi Kramfors bokhandel också och den var ju som en lyxigare akademibokhandeln, köpte en cd-skiva "Big in Kramfors" med massa band med kramforsanknutning samt Kritaen5a som tydligen gjort bok? Det ska bli en upplevelse..

idag tvättar jag och hänger ut lakan som får torka i vinden och det är knäpptyst hemma.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig