Sv: Mårundan

Fattade aldrig att man kunde hoppa av gymnasiet eller helt skippa det. Kände bara en enda kille som gick folkis istället för gymnasiet och han var både udda och skitjobbig. Så man kan säga att jag hade en begränsad bild av det. Sen hoppade brorsan av Hotell och Restaurang och gick hemma nåt år. Han gick folkis i Älvsbyn i nåt år och senare fyra år här i Piteå, ja jösses. Sista året läste han typ ett enda ämne. Expert på att undslippa lönearbete. Synd bara att han är utfattig och lever på våra päron.
Ganska rädd för högskoleprovet pga matten. Känns som jag skulle få 0 på den. Gick om Matte A två gånger och skippade helt Matte B.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,252

Sv: Mårundan

Jag var så jävla trött på skolan då, sen dog farsan halvvägs in i tredje ring så då kändes det som en god chans att hoppa av. Eller att jag verkligen behövde det. Eller jag vet egentligen inte. Skolan var jävla boring skit ändå. Och trots att alla idioter man pratat med i verkligen HELA sitt liv tyckte att man ska plugga upp matten och sen utbilda sig till något, så har jag bara gått arbetslös ett halvår i hela mitt liv. Ett halvår då jag bodde hemma å själv valde att vara arbetslös. Man ska inte vara rädd för att bita ihop och börja från någonting. Har absolut inte gjort varesig klassresa eller har något höjdarjobb, men jag började på lager, avancerade neråt till callcenter och sen som svartstädare och sen råkade jag känna rätt person vid rätt tillfälle och fick jobb som på sikt ledde till mitt halvdåligt betalda tjänstemannajobb. Totalt utan utbildning och jag är såklart den första som ryker när det blir svårare tider från firman, då tar man hellre 22åringarna som pluggat hela livet. Men just nu är det fortfarande min tid.

Hatar ni inte sånt förresten? Folk som projicerar sina egna pissliv på en och ba "du borde göra såhär för annars kan du inte göra/få/tjäna/bla" ? Jag stänger av direkt när folk sätter igång. Första åren så lyssnade man ju på allt och hade ångest över att man inte fixade betygen, men sen insåg jag att det går ju bra ändå. Vem bryr sig?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,253

Sv: Mårundan

jag stämmer i hyllningskören för komvux!! älskade det. fick hoppa av gymnasiet för fick utmattningssyndrom av det. sen provade jag en gång till när jag bodde i oslo men iom att jag inte gick alla tre år så var dom två år jag hade gått inget att ha så läste upp hela komvux här i ume. skitpeppiga lärare, bra upplägg att int läsa så många mnen samtidig och att en kunde som göra sitt eget paket, samt att det fokuserades så mycket på att folk lär sig på olika sätt och inag sätt är bättre än något annat!

sen socialt var det jättekul tyckte jag också! alla svenskar ville ju int hänga så mycket för de hade kanske mer socialt hemma jag vet int, så vi andra var värsta gänget! Var väl kanske mest vi som också var där så länge. jag var inte en snabbis som tommy, trodde jag var snabb som gjorde det på 2 1/2 år haha! men ja jag har ju alltid varit så trött.

tror nog att även om jag int hade blivit utmattad att jag hade hoppat av gymnasiet, var bara inte motiverad. ville sätta upp spelningar, spela i band, lifta, dumpstra och göra fanzins!

Sv: Mårundan

Så kul med hyllningskörer för Komvux.

Jag hoppade av gymnasiet direkt, gick bara en dag på medialinjen ute i Slite (det var nåt privatskoleföretag som skulle gräva guld där ute i Slite. Så var första årskursen på deras medialinje. Vet inte helt säkert vad som hände med dem, men tror de gick i konken). Jag gick en dag, kände bara "näe, jag hatar verkligen skolan". Brorsan och syrran hade tidigare hoppat av gymnasiet (brorsan för att han var omotiverad och syrran för att hon blev på tjocken), så kom från en familj av drop-outs. Jag avskydde skolan, tror jag helt ruttnade på det i sexan. Var massa problem med att jag skolkade under hela högstadiet. Kommer ihåg att min mamma blev förbannad på min skola skolsköterska som frågade om det inte var jobbigt för henne, om hon inte kände det som ett misslyckande, med tre barn som inte klarat av gymnasiet.


Så jag kuskade runt på soc och arbetsmarknadsåtgärder ett tag. (Gick även en dag på konstskola på Gotland, men tror att jag hoppade av mest för att jag kände att jag inte dög till och hatade mig själv.)  Kände hur hela det systemet med soc började krackelera rejält de där första åren på 2000-talet (när jag gick på soc i två-tre månader 2015 var det verkligen sorgligt att åter stifta bekantskap med min gamla vän: det var ett helt förstört system och alla mådde skit hela tiden). Så hoppade in på komvux och var bästa jag gjort. Fick läsa och lära mig på ett sätt som passade mig mycket bättre. Var ett mer resonerande lärande, lite likt hur det var på universitet och inte bara att man skulle få in en massa dumma saker i huvudet. Läste ett tag i Malmö och var jättekul med blandning av åldrar, erfarenheter och bakgrund folk hade. Läste dock det mesta på distans.

Sen fortsatte jag att plugga och har till och med masterexamen. Och jobbar i vården, ojojoj. Så kan det gå. Sånt där handlar mycket om kontakter och tur, med karriärsmöjligheter och sånt. Men Komvux var finfint.

Sv: Mårundan

Instämmer i glädjen över Komvux. Egentligen är det väl galet att ungarna ska bestämma vad de ska bli när de är 15 eller 18. Vuxenutbildning behövs verkligen. Sa till en kompis på gymnasiet att varför ska man bli nåt? Är man inte redan nåt?
Det kanske är det dummaste jag sagt men samtidigt har det ju stämt ganska bra. Jobbet är mest ett måste i senkapitalismen och har alltid avskytt tanken på karriär, och bara delvis pga mindervärdeskomplex. Har skrotat runt på praktiker och arbetslöshetsåtgärder första åren efter gymnasiet. Trodde inte jag kunde få ett riktigt jobb. Önskar jag hade hamnat i vården då istället. Pluggade litteraturvetenskap mest för att slippa vara arbetslös och känna sig hunsad. Hade man haft vettig guidning i livet hade man kanske kommit sig hemifrån lite tidigare och fått vettigare erfarenheter men det är som det är. Lagt kort ligger.

Blir imponerad av alla er som sket i betygshetsen och karriärtänk. Jag var fett indoktrinerad i det i högstadiet. På gymnasiet ville jag mest ha kul och brydde mig inte så mycket om betyg men nog tänkte jag att det kanske skulle bli högskola ändå.

Men ja, människor som stressar upp andra med vad de måste göra för att klara sig är bara ängsliga stackare. Är iofs en ängslig stackare själv men man ser ju att det finns fler än en väg att gå. Tyvärr har jag nog lika många erfarenheter av folk som aldrig hittar en fot i arbetslivet, pga psykisk och fysisk ohälsa och annat.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

1,256

Sv: Mårundan

Jag har börjat gubbvakna tror jag... kan lägga mig 22, 23, 01 eller senare och ändå vaknar jag 5:30 varje dag. VARJE JÄVLA DAG. och kan inte somna om. Vaknar och är trött men pigg, pissnödig fast jag inte behöver gå på toaletten, fysiskt slut men samtidigt nån form av utvilad. Ligger och drar på mig tills jag hasar mig upp. Konstant trött hela dagen. Och det har ett namn... att gubbvakna. Gubbarna i byn går upp kl 4 och går loss med sina snöslungor, hänger i garaget, dricker kaffe och SEN åker dom som har jobb till jobbet. Vad fan.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Oj shit Tommy, exakt så har ju jag haft det sen typ november oxo!? Tack för relaterandet. Innan sov jag lätt 8 timmar per natt, sömn utan att vakna mitt i och sen ev somna om. Precis så är det. Gubbvakna alltså. Vad kan det bero på!? Beror det på stress, oro? Eller bara gubbliv?

Jag tror dock jag kommer återgå till längre sömn i vår, brukar göra det när värmen kommer. Blir alltid orolig på vintern, rastlös och sover konstigt. Men såhär har det aldrig varit förr, därav jag tänker att det är nåt särskilt, ja att det är gubbvaknandets tid i livet?

1,258

Sv: Mårundan

Enligt internet verkar det vara något som händer när män kommer upp i en viss ålder. "Nu är det slutspurten mot döden, gubbar!"  :-/

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Ajajaj. :-/

1,260

Sv: Mårundan

jag var på en föreläsning om sömn och tydligen behöver en sova mindre när en blir äldre! fast det brukar inte hända nu men mer efter 40 tror jag tommy så du kanske håller på att bli gammal i förtid??

1,261

Sv: Mårundan

Ja.. Det verkar inte bättre. Liten uppdatering: Sovit sämre å sämre dag för dag, tror jag tog max 3hr sammanhållen sömn i förrgår, igår var jag som ett jävla vrak. Tog insomningstabletter och sov hela natten till idag, men nu är jag yr och dåsig som en bieffekt av det.
Hoppas det rubbat tillbaka sömnrutinen iallafall.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Hemskt med sömnproblem. Påverkar ju en på djupet. Hoppas det blir bättre, Tommy.

På tal om ålderstecken så har jag märkt att min svett luktar annorlunda (värre skulle jag säga). Jag märker att min svett luktar annorlunda efter jag haft covid. En vän till mig sa att det kan vara en grej med att bli äldre. "Tja, du vet, gubbsvett..."

1,263

Sv: Mårundan

Nattuppdatering: Somnade vid tio, vaknade halv elva av sura uppstötningar. Jag är lite som en gremlin i det avseendet: kan inte äta för sent om dagarna. Vaknar och hostar för att jag fått magsyra på stämbanden. Så rösten är lite paj idag. Härligt va? Vet inte hur länge jag haft så, i hela mitt vuxna liv iallafall... somnade om vid ett och sov till sju, vad jag vet obruten sömn så jag hejar på att det ska gå åt rätt håll.

Samtidigt som denna sömnmisär så har jag blivit recenserad med jättefina omdömen förutom i Aftonbladet - där fick jag min första kritiska recension, men det var bara roligt och lärorikt. Man kan bara göra bättre.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Hoppas du mår bättre snart.
Och jag hade verkligen trott samhällets recensenter skulle kritisera allt från din teckningsstil till det vulgära innehållet.
Jag är lite besviken över att de inte blivit argare. Fast det är ju bra om du tycker om att få bra recensioner.

1,265

Sv: Mårundan

Jag tycker om ärliga recensioner! Hellre få höra vad man kan göra bättre och vad som fastnar/inte fastnar, vad som påverkar, vad som spelar roll för någon som läser... än slentrianmässiga "det bästa du gjort" även om jag är en sucker för smicker :-D Men konstruktiv kritik är ju mer utvecklande.

Nytt försök i natt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,266 Senaste redigerad av larsesq (2022-02-07 20:10:13)

Sv: Mårundan

Håller helt med, Tommy, om kritik. Att det är bättre att få höra vad som är bra/mindre bra/inte bra alls, än bara få tummar upp och slag i ryggen - "bästa du gjort, grabben!" Kul att höra, men inte så utvecklande. Sen var ju Aftonbladet typ enda tidningen som skrev lite kritiskt om "Smålands mörker" också, så du är i gott sällskap, Tommy.

Varit på jobbet, och nästan somnat flera gånger framför curling (det är visst OS och det är jag plågsamt medveten om). Var ute och slängde sopor och passade då på att få lite sol på nosen. På vägen hem stannade jag till och köpte skiva (belgiska black metal-bandet Wiegedoods nyaste skiva) och åt sen snabbmat. När jag slog sig ner spelade snabbmatsstället "Diamonds and Pearls" av Prince. Allt kändes rätt och är fortfarande lite hög på bara det - efterlängtad mat och en riktigt bra Prince-låt. Nu ska jag jobba på med jobbansökan. Lever tydligen som en frilanskonstnär: dagarna är bara jobb - jobbet jag måste göra för att få pengar och sen söka nytt jobb så jag kan få nya (och kanske ännu mer) pengar.

EDIT: Hade också ett kort, kul och oroande samtal med en närstående som berättade att en vi känner, en gaubi så klart, byter kalsonger en gång i veckan.

1,267

Sv: Mårundan

Jag vill bara ha ryggdunk men får det aldrig. Får bara kritik som jag aldrig förstår eller komplett tystnad. Det gäller dock inte bara de få fanzines jag fått ut utan gentemot i princip all konst jag gör. Jag har börjat skriva ner de få gånger det dyker upp något matnyttigt jag vill ta med mig vidare i projekten. Med tanke på att jag har 300 högskolepoäng konst så är det dokumentet löjligt litet. Det handlar om max ett halvt A4 eller kanske ett helt. Vet inte vad det är för fel på mig eller på det jag gör. Jag blir ju antagen till skolorna men pallar aldrig att vara kvar pga. orimliga krav på grupparbeten i grupper som helt saknar dynamik eller lärare som inte kommer till inbokade handledningar, schemastrul m.m. Är ju på väg tillbaka till heltidsjobb och tänker jobba i tysthet på egen hand några år för att smälta den senaste voltan på hdk-valand som med stor sannolikhet lider mot sitt slut.

Men idag var det sol här också och jag promenerade ett par tre timmar i den.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

1,268

Sv: Mårundan

Jag tror inte det är fel på dig, det känns som flera har den där erfarenheten, att det faktiskt konkreta och matnyttiga man får med sig från konstskolor ryms på ett papper. Tiden man är där ska man väl spendera på att utveckla sig och sånt ska väl upptäckas av var å en kanske?

Komplett tystnad kan nog vara det värsta, det kan ju verkligen betyda allt från "det här var så fruktansvärt att jag inte ens tänker bemöda mig att säga något" till "det här var asbra, men det vet du så jag säger inget" Det blir ju helt beroende på vilken dagsform man är på när det sker. Usch.

Underkläder är en såndär grej jag byter varje dag, samma tröja kan man ha flera dagar på raken om man inte svettats en massa eller skitat ner den, utan bara suttit på röven inomhus, men underkläder.. nä, det blir snusk direkt. Eran anhöriga måste ni ju nästan ha ett intervention med!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

1,269

Sv: Mårundan

Jag har ont i tårna. Har klättrat bort lite ångest i en industrilokal i Partille. Hade medvind dit men sån djävulsk motvind hem att jag fällde ihop cykeln och plankade en hållplats (en lång 5-10 minuters x-buss) in mot stan.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Vadan ångesten Maggan?

Känner inte till gubbsvett egentligen. Känns som man stunkit redan första dagen utan deo sen 20-årsåldern men allt förändras ju. Varit en slashas själv men nu har jag lärt mig att man måste tvätta skägget och kanske klippa håret mer än en gång per år. Jobbar med en kollega som har den där svettgrejen och riktig mycket torr hy och sånt. Luktar alltid svett, men säger att den duschar varje dag.

Gubbsnuva har jag hört folk prata om. Att gubbar skulle ha en droppe vid näsan så fort de går ut. Kanske ligger nåt i det. Är själv alltid lite snuvig. Kvinnor kanske lärt sig att sköta det mer i skymundan. Varför tycker karlar att det är okej att klia sig på bollarna hemma? Kan man också undra. Fassan går fortfarande omkring i kalsipper och kissar med öppen dörr medan han för monolog. Mannen är formen sa min sambo, skäms inte för sig.

Apropå kritik var jag och sambon med i en novelltävling nu i januari. Gick inte vidare. Man önskar man hade fått veta mer. Var det fel budskap i texten? Tävlingen arrangerades av en handikappförening som led i deras opinionsarbete för personlig assistans. Var novellen för dålig eller bara inte i klass med andra i tävling? Frustrerande. De där 25 pappen i prispengar hade man kunnat stoppa i ganska många finansiella gropar på livets väg.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Ja nu håller dom på stökar igen, boomermän. En liten skock livrädda as som tycker det är läge att starta krig, för de känt sig så ensamma och osynliga. När maktsadismen blir vardag måste något ännu mer spektakulärt och galet hittas på, pundandet på vanligt folks lidande, beroendet av död och terror för att fylla sin funktion i en dödsapparat byggd på blod och smärta.

Jag har tänkt några gånger den senaste tiden att en ny tid kan vara annalkande, men nu känns det som att allt gick tillbaka hundra år, även om de finns många konstruktiva krafter, dvs icke-boomers. Det är ju där vanisnnet ligger, de som känner sig tappade i världen och bara ser kaos, de förstår inget och kan inte hålla mer än en ärta i luften samtidigt. Samtidigt har vi hela yngre generationer som har dessa dårar som förebilder, som suktar efter makt, status och rikedomar av olika slag. Som drillas och tränas i sina ekonomiskolor och som mäklare och all skit vad det nu är. Som är beredda att kasta sig själva ned (frivilligt) i samma avgrund som sina föräldrar och förebilder och kapitalismens idoler. Allt detta överflöd skapat av och för idioter som fått spelrum inom kapitalismens ramar att saluföra sina idéer och vrickade ideal.

Men. Inom en viss framtid är det enda vi behöver följa, ja det är bongotrummans fasta, stadiga, pulserande rytm, på kvällarna efter att vi tillsammans jobbat på potatisåkern och sjungit lovsånger till jorden och naturen, runt brasans sken kan vi äta det vi skördat och barfota skutta runt bland barren och gräset, överta bongotrummandet (enligt rullande, jämlikt schema såklart) och äntra ett hypnotiskt tillstånd av evigt liv & evig död, utan gränser & utan profit.

Drömmer väldigt bra om natten nu och det ger mig mycket idéer. Hursom, ikväll ska jag ta mig en fräck måndags-öl hemma och dricka den långsamt, bara för att man lever och kan. Sen äta knäckemacka och skriva lite.

1,272

Sv: Mårundan

Hunden Uppföljaren skrev:

Vadan ångesten Maggan?

Mest kopplat till misslyckade studier och att lönearbeta på en annan ort än den man vill bo på. Jag har dock bestämt mig för att inte låta det trycka ner mig, vilket det gjort de senaste 10 åren, utan gå vidare på något sätt. Tänker på PMA (Positiv mental attityd) som jag tror kan lyfta mig ibland (utan att för den skull bli toxiskt glad och peppig då).

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Mårundan

Okej, låter bra med PMA Maggan. Skulle prova det själv. Jäkla svårt att ställa om när man deppat så länge. Funderar på att börja med psykomedicin igen. Tar Atarax och det blir man ju trött och lullig av. Låg och läste zine i lördags och somnade en gång i kvarten ungefär. Jisses. Som en valium-tant. Men hellre det än att gå på destruktiva impulser kanske? Problemet med att må skit är väl att allt blir så laddat och man river upp himmel och jord över ingenting.

På ett sätt kan jag känna en sorts skadeglädje att nyliberalerna fått sig en törn med Putins krig. Hans krigande är ju så oförståndigt! Det stör ju business. Men nej, det är ju värre, och det skapar ju business också. Kanske inte lika cyniskt som i Mellanöstern, som verkligen känts som det blivit som i 1984, krig för krigsprofitörerna. Det här är ju gammaldags imperialism känns det som. Folket får bara lida, får inte vara med och bestämma över sina liv, de ska karlarna med vapen göra åt dem. De bestämmer vem som ska leva och dö och hur.
Blir arg som min pappa och hoppas de släpper liten atombomb på Kreml men det kommer ju inte hända. Då skulle de behöva bomba fler ställen också såklart.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Mårundan

Hoppas verkligen de inte atombombar Kreml. Hade varit förskräckligt. Kommer drabba så många ryssar, som verkligen inte vill ha det här hemska kriget heller. Djupt rädd för atombombshotet. Att det ska bli som när man var jätteliten och folk pratade om kärnvapen och man inte fattade vad det var, men att det var nåt vidrigt och läbbigt förstod man.

Var idag och lånade lite böcker på ett av mitt favvobibliotek (huvudbiblioteket i Huddinge - kan det vara det bästa bibliotek jag nånsin varit i? Det ska jag låta vara osagt. Jag har romantiska minnen från min barndomsbibliotek och gillade att hänga på GUB i Göteborg) och hämtat upp ett leg i Flemingsberg. Förra leget hade en hemsk bild (jag ser helt sned ut, som jag fått en stroke) och exakt samma sak händer nu igen (lite mindre sned, men fortfarande lite strokeansikte på mig). Vad tusan! Brukar inte se så där sned ut annars. Nu måste jag dras med den där bilden i fem år. Så kan det gå.

1,275

Sv: Mårundan

Lånade Johan Heltnes "Sympati för djävulen" idag. Ska parallelhandla om biskops arnö och livets ord. Jag skulle kunna skriva en likadan bok om HDK-Valand och Jehovas Vittnen. Fick tipset via en varg söker sin pod (?) med Liv Strömkvist och en person jag inte kände till innan (orkar inte kolla nu). Podd-avsnittet var bra, hoppas boken är det också. smile

Svagt "jag" är mitt problem har jag upptäckt.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀