626 Senaste redigerad av larsesq (2016-12-31 09:13:32)

Sv: Mårundan

Orkar inte tänka på nån litteraturfest. Egentligen vill jag bara upp till Piteå och lyssna på progg med Hunden och snacka om älvar/vattendrag med gummor och gubbar.

Nu är året snart slut och jag försöker inte känna som en vän sa till mig: "Ja, så var skitåret 2016 slut och snart börjar ett än värre skitår." Stel överläpp och kämparglöd. Nu jädrar formerar vi oss. Vilka nu vi är. Heja, heja, heja. Tack för detta år, fandom. Det blev mindre sketet tack vare er, gullnosar. Väl mött i framtiden. Nu ska jag nanna kudde.

627 Senaste redigerad av B-pappa (2016-12-31 16:20:30)

Sv: Mårundan

Nä inte jag heller, jag vill mest bara umgås.

Full fart framåt. Nyss hemkommen från Örebro. Trött men glad. Suverän helg.

Bullat upp med lite bröd, oliver, kex, vegankörv, avocado och lite sambal oelek. Nu drar jag igång min ensam-filmfestival! Ett fridfullt avslut på ett uppfuckat år. Som loppisår har 2016 varit episkt, minst sagt. Får se om jag orkar hålla ångan uppe under kommande år, men jag ska försöka. Ha det fint allihopa, tack för allt i år!

Sv: Mårundan

Tycker inte det känns så speciellt med nytt år, som vilken dag som helst. Stod på en balkong med bekanta på tölvslaget, det var rätt bra ändå. Det känns så konstigt att just det tillfället ska vara så magiskt och speciellt, jag känner då ingenting särskilt. Mitt mål med 2017 är att inte skjuta upp att köpa en liten kalender i ett helt år som 2016, att kanske få lite starkare uppiggande morgonmediciner skulle vara trevligt. Solen lyser i ögonen, flempan har vaknat och folket är glada. Det är fint, här kan man trivas tänker jag.

Jag hoppas ni mår fint allihopa, nytt år eller ej, det är inte så viktigt. Hoppas ensam-filmfestivalen var lika mysig och trevlig som den låter, hoppas 2017 är goare mot dig. Tro kissen att de kommer va. Och om ni får en dålig start, tänk på att nowruz (persiska nyåret) kommer i april nån gång och ni kanske har mer tur med 1396 än 2017.

Och tack för varmt och gosigt välkomnande på forumet förra året gott folk, det har varit göttigt att komma hit och lära känna er, fina människor.

629 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-01 15:58:55)

Sv: Mårundan

Oj, nu lät jag melodramatisk. 2016 har varit överlag bra men väldigt hektiskt och mycket otäcka saker i görningen bortom ens horisont, så att säga. Men också otäcka saker mitt bland en. Så var inte meningen att låta darrläppad. Har bott 2 månader nu i min stad och det känns toppen. Nu ska det köpas skrivare, scanner och skrivbordslampa. Flempan låter ju fint. Jag tycker forumet här är en till 100% bra grej, alltid kul att logga in och ta del av andras tankar (och bubbla lite själv). Så ja det var jättekul att sitta i soffan igår, festen i Örebro onödiggjorde fest igår. Var en stor ära att träffa en från Mascara snakes, bland flera andra gobitar. Men jag var lite busig ändå igår och gick ut och drack en dansk fatöl på loftgången och hejjade på grannarna + att jag rökte en cigg! Filmerna jag hann med var Convoy och första Conan-filmen. Sen hörde jag glad allsång på språk jag ej talar dundra genom väggarna. Ofta räcker sånt för mig, ta del av andras gemenskap genom väggarna, eller ja, det känns iallafall tryggt med lite ljud och liv och rörelse så det inte känns som om allt är dött och begravet. Sen stod jag också på balkongen och såg raketer flyga nästan horisontellt över taken på bruket - då var det dags att gå in.

Hojt

630 Senaste redigerad av larsesq (2017-01-01 18:37:14)

Sv: Mårundan

Nej, nytt år är inget speciellt. Sammanställer inga listor över året som gått eller så. Tiden går, känslor består och känslor försvinner. Firade inte nyåret. Var spiknykter vid tolvslaget och gick och la mig och såg på "Rivierans guldgossar".  Men ändå skönt att få lämna detta sega, sega år bakom sig. Ett år som varit rätt fylld med tröghet och meningslöshet och stunder av rätt blå sorg. Jag hoppas få ordning på torpet inom de närmaste tolv månaderna. Nu vill jag ta nya friska tag. Och hoppas fansinfandom också gör det. Eller fansinfandom har ju levererat stadigt den senaste åren. Jag hejar på mig själv lite så där halvoffentligt, som den lallande fåne jag ibland kan vara.

Sv: Mårundan

Har du sett den filmen tidigare larseq? Vad tycker du om den? Jag såg den när jag var kanske tolv och det enda som fastnade var när den ena av dem låtas vara handikappad och äter äppelmos med kork på gaffeln så han inte ska peta ut sina ögon. Såg om den för några månader sen och tyckte mer om scenen i början på tåget. Den fångar ändå en tidsanda som är mysig. Gillar matinéfilmer också. Vet inte om den kvalar in som det riktigt. Miljöerna är fina. Och solochvår-are är ju spännande att titta på hur de bär sig åt, på något sjukt sätt i stil med "oj titta där har en olycka ägt rum, bäst att gå fram å titta istället för att fråga om personerna är okej" man skäms lite för det beteendet men kan samtidigt inte låta bli :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Jag har sett den två gånger förut, tror jag. Vi hade den inspelad på VHS och jag såg om många av de där kassetterna en sommar för runt tio-tolv år sedan. Jag mindes slutet och det är väl inte jättebra. Den sista scenen kunde gott och väl ha klippts bort. Men i övrigt är det ju en ganska bra film. Frank Oz gjorde rätt bra filmer runt den här tiden. "Little Shop of Horrors" och "What About Bob?" Ganska mörk komedi. Sånt gillas. Men ja, det är ju också re-makes, både "Little Shop of Horrors" och "Rivierans guldgossar." Men jag har faktiskt inte sett nåt av originalen, så re-makesen blir originalen för mig. Så tokigt det kan bli. Tidsandan har jag ju fått mig inproppat sen barnsben, amerikanskt 80-tal. Så det känns ju tryggt och fint och hemma. Gillade också scenen på tåget. Fint med scener på tåg överlag. Jag gillar också filmer med lurendrejare och sekter och sånt där. Spännande och nästan lite kittlande med masspsykos och bluff.

Sv: Mårundan

Sant, angående filmer som utspelar sig på tåg. Tänker på I hetaste laget. Men på tal om lurendrejare och sekter så har ni väl sett "nya" filmen The master?

Sv: Mårundan

B-pappa skrev:

Vet inte om det är bra eller dåligt men jag kan gärna sitta eller byta av folk vid behov. Jag har planerat att komma på detta men inte spikat än, ligger så långt fram eller ja nu börjar det väl röra på sig. Tänkte isåfall bo hos Petra. Kommer Hunden? Kommer Autotrof? Osv. Jag tänkte väl vara där isf fredag - lördag (kanske inte är så mycket som händer på torsdagen).

Jag kommer till Littfest, lyckades fixa ledigt. Var fan ska man bo? I bilen? Som han gubben i Robertsfors. Har halvt lovat Apotekaren att jag ska hjälpa till vid Lystrings bord (horar ut mig åt etablissemanget), men jag kan väl slita mig, Lystringsgubben får väl rycka in han med.
Vet inte vilka dagar jag ska vara där, fredag-lördag låter bra.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Mårundan

När det gäller filmer som har tågscener (den enda jag kommer på som utspelar sig på ett tåg är "Linje 123 kapad" som är en remake på filmen med samma namn från 74, (som jag inte sett) men remaken är iaf SKITDÅLIG!!!!) ... men som sagt, en film med en väldigt fin tågscen är tågscenen i "Il conformista", boken är skitbra också.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

636 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-04 18:45:39)

Sv: Mårundan

Fan vad sugen jag blev nu på "Il conformista", inte sett än, bra att du har kollen åt det där hållet, Tommy. Har för mig jag har sett originalet Pelham och den är väl sådär tidstypiskt spännande men kanske inte unik. Ja remaken är verkligen i särklass usel, säkert en av de 100 sämsta filmer jag har sett. RIP Tony Scott. Skak-kameran i den filmen är oförlåtlig. Bra tågscener, då tänker jag på början på George Romeros miniklassiker Martin, en sjuhelsickes bra film som varmt rekkas till alla som gillar amerikansk indie / lågbudgetfilm med hjärta, känsla och nerv. 5 av 5 i min bok, älskar den.

Luften har tyvärr (?) gått ur mig ang Littfest. Känns som en jäkligt trökig grej att träffa sköna lirare på, om ni förstår. Ja, jag är hal som en hål och velig. Kräv betalt hotellrum, Hunden! Det är väl det minsta du kan få, efter typ tio års gratisarbete! :-)

Sv: Mårundan

Trökig vettefan, jag hade kul förra året pga känner alla och chillade och hade med en kaffetermos. Vill ngn att jag fixar boende i umeå vid eventuell visit så gör jag det såklart. Det var rätt skoj att lyssna på en egyptisk gubbe som lade fram en marxistisk analys av arabiska revolterna diskutera definitoner av fascism med Mattias Gardell, angående huruvida Daesh var att se som fascister eller ej. Det var nåt mer som var kul men minns ej vad. Minns att lyssna på Johannes Klenell sög jääävligt hårt men det är ju ej någon nyhet.

På nyår var jag full som fan och vevade runt ute i samhället med alla andra idioter. Jag är tamigfan Verklighetens Folk.

Sv: Mårundan

Ja det låter ju onekligen trevligt när du lägger fram det sådär, autotrof. Jag ställer mig mittemellan nu. Egentligen är det väl solklart att jag borde komma och vara med, men jag är väl lite trött just nu... I brist på fanzineträff där alla kan närvara så är ju detta och andra träffar gjutet. Det som gör mig lite ryckig och dampig är att jag får tokspel i hjärnan så fort jag tänker på tanken att sitta och lyssna på föreläsare. Nåd! Eller så kanske jag kommer älska det? Jag är "skadad" sen högskolan. Men med kaffe och gott sällskap så är ju allt annat i horisonten.

Nu långhelg. "rör mig mot loppistråden"

Sv: Mårundan

Senaste nytt är att en bekant sett Elijah Wood på Statoil i Kiruna, han köpte en statoilkorv. Man börjar direkt undra hur han tar den? chorizo eller standard? vilka såser? och sedan vad han gör i stan. Ska säkert kolla på Ishotellet. Roligt att höra att han trycker korv med alla raggare på Statoil i alla fall.

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Ja, nu är det 2017! Känns skitkul. Rent privat var 2016 inte alls något att klaga på! Mycket sköna skratt, häng med kompisar, jobba lite grann, titta film, mysa hemma, spela spel, sätta upp spelningar, äta god mat osv. Och jättemycket bra fanzines inte att förglömma! Nä så länge jag har hälsan och kompisar att umgås med är jag mer än nöjd.

B-pappa skrev:

Men på tal om lurendrejare och sekter så har ni väl sett "nya" filmen The master?

Ja, absolut. Såg den när jag var som mest uppe i min besatthet av scientologrörelsen, vet att regissören förnekat att det är inspirerat av L Ron Hubbard, men kom igen? Nog fattar en att han inspirerats rätt friskt av karlns levnadsöde.

Going Clear som kom i fjol, som låg på SVT Play, var hur bra som helst och man fick en bra bild av rörelsens historia och status. Min egna favvorit Louis Theroux har i år också gjort en dokumentär om sekten som heter "My Scientology movie" som jag också gillade. VÄLDIGT annorlunda från Going Clear.

Finns en del bra böcker också. Det finns en svensk avhoppare som skrivit en bok, minns inte vad den heter men då när jag läste denvar han den enda svensken som skrivit en bok i alla fall. Fast han var fortfarande rätt positiv till dianetik, som jag minns det, men hade lessnat på själva strukturen i sekten. Sedan finns ju den "Svahn-märkta" boken om Sekter, domedagsprofeter och hemliga sällskap också.

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Jag har gjort nästan femtio sidor serier sen början av december, så jag är ganska nöjd med min prestation. Rita är kul å hemligheten att rita ett bestämt antal rutor per dag :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Ja + att ditt (och Michelinmannens?) arbetsbord för skrivande och tecknande enligt rykten ser väldigt trevligt och behagligt ut. Sådant är ej att förglömma. Jag har haft nackont i många år pga oergonomiskt leverne, men nu är det fixat, mer eller mindre. Kroppen ska inte behöva ta stryk av att pyssla med det en gillar. Hallelujah!

Sv: Mårundan

Ja, det är en riktigt fin plats vi har (det är michelinmannens bord :-)) skönt att liksom ha en plats att skapa på. Annars gör jag ju allt vid min sekretär: äter, tittar på film, jobbar, tecknar, grinar och säljer saker på internet. Skönt att det blivit bättre för dig! Och jag håller med dig helt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Nu kokar jag en stor gryta med risgrynsgröt till lunch! Hoppas ni får en bra dag allihopa!

Arbete är livets krydda

Sv: Mårundan

Underbart. Ska nog ut på lite loppis strax jag. Ha det!

Sv: Mårundan

Louis Theroux!!! Jag som är notorisk porrhatare tycker ju jättemycket om hans dokumentär om porrINDUSTRIN, superintressant. Älskar att få vatten på min hatkvarn och gå runt och puttra hela dagarna. Minns att jag åkte till skillingaryd, när jag fortfarande bodde i jönköping för kanske fyra år sen, och sov nån natt hos min vän som jobbade i hemtjänsten, så gjorde vi scones och kollade hans dokumentärer. Det var fint. Igår var jag i uptown och gick hundpromenad med en gigantisk labrador som kunde hoppa över en meter rakt upp i luften så man blev lite skraj av ett. Jag och min vän gick kring en snötäckt kyrkogård, där några gjort små små stigar till sina anhörigas gravar. Idag ska jag o tompa se på film hele dagen, bara vila och äta chirre. Hoppas med ni alla har det fint

Sv: Mårundan

Jag gillar också Theroux. Eller ibland tycker jag han verkar enormt dryg, som en amerikansk Filip och Fredrik, som att han bara driver med alla. Men den drygheten är förträfflig när han intervjuar folk man själv känner ett visst förakt för, som nynazister eller konspiratoriska preppers i USA, eller Scientologerna då. Såg nåt program han gjorde om demens som var väldigt fint, ofta ger hans program ju en djup och mångfacetterad bild av ämnena som behandlas. Ofta väldigt intressanta ämnen, har något vagt minne av ett program där han bevistar eremiter som byggt sina egna små kojor och jordkulor där de bor. En skäggig gubbe bodde bokstavligt talat i en jordkula, verkade vara en horder också.

Att sitta och läsa på forumet nu på jobbet (dödtid, brukaren däckade), ger mig fan maximal social media-ångest, "fan vad alla ser mycket häftig film, läser och förkovrar sig, blä jag vill inte sitta och ruttna på jobbet".

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Mårundan

Hej Mårundan.
ÄR så ARG över att SKOLOR HAR SÅ LITE RESURSER! SPec i sånahär områden som där jag bor och jobbar och det VERKLIGEN BEHövs!!!!!!!
Idag hade jag en jättejobbig lektion och grät nästan när jag sa åt eleverna att lektionen var slut. Innan de gick ut liksom. Uhhhhhh. Och jag är bara en sketen liten vikarie! Några av eleverna sa förlåt. Det va gulligt. TYCKER JU OM DEM.
Jag ville ba få ur mig det. Försöker jobba på ett zine kvällar som denna (heheh pun intended extra points för den som fattar) så vi får se om jag någonsin lyckas blir klar med det.

Tänker inte ens läsa vad alla har skrivit sen jag läste sist i denhär tråden men det är säkert massa kul och sånt. Ni snackar om någon Louis T men jag vet inte vem de e. Tommy du gör massa massa serier, det är fett!!! Hejja. Nu tänker jag sluta låtsas som att jag  tänker svara på det ni skrev. Mest för att jag är slö och emotionellt utmattad, inte för att jag inte är intresserad.
Tjarå

Sv: Mårundan

Tack häxan big_smile säg till om du vill att jag skickar nåt fanzine till dig eller så.

Idag har jag så jävla ont i huvudet. Alltså så jävla ont i jävla huvudet. När jag hostar håller jag instinktivt händerna vid tinningarna för det känns som det ska rasa sönder. Har varit på kurs i två dagar i CRM och RMS vid hantering av nytt medlemssystem PLEASE BÖRJA ALDRIG MED KONTORSJOBB säger jag bara. Nu snart ska jag käka nyårsmiddag (två veckor försent) med arbetaren och sen funderar jag på långhelg. Är verkligen inte frisk ännu. Hostar som fan och orkar ingenting.

Jag har slutat med facebook! Försöker jag gå in på fejjan på jobbdatorn eller hemdatorn så skickas jag till slumpsida på wikipedia :-) chatta via messenger gör jag fortf, så man har kontakt med folk - men själva communityt får det vara nog med för ett tag nu. Känns bra att vara utan faktiskt. Gått tre dagar än så länge men jag känner verkligen inget sug av att kolla in. Tror det blir så lätt av att jag umgås intensivt med michelinmannen å pysslar å fanzinar hemma flera timmar om dagen så man har aldrig tråkigt liksom.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Mårundan

Bravo och kul med Facebook-slutet. Har du kommit in på nån rolig slumpartad Wikipediasida, Tommy?