Sv: Den stora jultråden

Haha, du gillar verkligen julen Alex! Tack för julkortet och sorry för att jag är så usel med sånt så jag inte skickat ett tillbaks....
Det var inte alls så dumt med BEN-HUR på julafton, den var dessutom mer av julfilm (eller ja, Jesusfilm) än vad jag mindes. Har den på nån specialdvd med stumfilmen som bonus, så den tar vi imorgon och firar nyår.

Alltså hatten av för en rejäl afton av kultur Lappia!

Ikväll ska jag se "Arkansas" den har ingenting med julen eller nyår att göra, men det är någonting med den som är väldigt svårt att skaka av sig. Den ska vara baserad på en bok också har jag läst nånstans. Iallafall, den handlar om två personer som paratas ihop för att flytta droger. de fattar tycke för varandra på något väldigt märkligt sätt och de lyder knarkkungen "Frog" fast de aldrig träffat honom. John Malkovich har en liten roll också. Flaming lips har gjort en riktigt bra cover på "country boy can survive" som finns här: https://www.youtube.com/watch?v=XhsZ79mO8o0 med lite autentisk ljudupptagning från filmen. Låten verkar dröja med att släppas officiellt. Det är en historia som hoppar mellan nutid och dåtid. Slutet är riktigt riktigt fint och väldigt stämningsfyllt.

Sen ska jag nog se om Rambo first blood vid tillfälle.

when the fireworks hit you
mogadishu
on a beautiful saturday night

För alla er som undrar hur stumfilms-Ben-Hur stod sig mot den mer bekanta, så jodå, mer rakt på sak (en timmes kortare speltid, minst) och mindre finesser kanske, men maffigt ändå särskilt sjöslaget där det verkligen kryllade av folk. Det var till och med några kortare sekvenser i färg, lyxigt värre. Främst när Jesus dök upp, men även några bitar som kändes mer underligt utvalda.
Läser precis en bok om Frank Borzages karriär och det nämndes att inspelningen av den här filmen, som han inte hade något direkt med att göra, var kantad av förseningar och skenande kostnader. Kan man förstå för det sparades inte på krutet här inte. Blev sugen på stumfilmsversionen av DE TIO BUDORDEN nu också, även om jag mest sa det på skämt innan, men den har jag tyvärr inte. Ska se om det går att fixa innan julen dansats ut, ut, ut...

Ja kul med jul-kultur. Nog varit lite utmattad, allt är som en dimma för mig, vad jag gjort över ledigheten.  Men minns iaf att jag såg Flykten från New York på nya blurayen, mäktigt. Läst nya DGS, fanzines och böcker. Sett massa film och ätit en del gott. Varit ute och gått på byn hos föräldrarna. Fotat. Typ glömt hur man skriver texter, alltså ja ni hajjar. Satsar mer på mailkommunikation, som ju är textskrivande. Ska svara på alla mail så fort jag har fokus och ork, det är ju roligt. Som vissa av er vet så kommer mailsvar efter 1-3 år i snitt, om det dröjer. Vad det beror på är olika. Sen ska jag orda om fanzines jag läst senaste åren, har en prydlig bunt som är läst och ska betas av.

Men filmhögarna har börjat minska! Trot eller ej. Mitt 3-årsprojekt att skaffa och se film jag har hög prio på börjar att märkas. Blir klar med VHSen i år och film på skiva-högarna minskar.... oj detta borde ju stå i mårundan, men jaja. Kan konstatera att jag vilat i jul men sån här halvsemester är ju inte mycket att ha, tacka vettja riktig sommarsemester med flera veckor ledigt.

Men viktigast, nu är dessa högtider typ slut så nu går postgången som vanligt och livet kan börja att levas igen! smile

Idag var min jobbarkompis tillbaks efter två veckors ledighet och berättade att det ju var till påsken man såg BEN-HUR i Peru, eller i alla fall hon med släkt....

Hur drygar ni ut de sista dropparna av julen? Jag jobbar tydligen halvdag imorgon och är ledig på onsdag. Sista sucken av julledighet. Och det är bara yttepytte snö, om det inte är frost rentav, ute. Så man får väl kolla på go julfilm?

https://www.youtube.com/watch?v=al4dn_oIM6o

:-)

when the fireworks hit you
mogadishu
on a beautiful saturday night

Vad fint med BEN-HUR i Peru på påsk!

Ledig imån jag. Fan kanske då jag ska se Ensam Hemma, inte sett den än...! Får nog bli så. Walking dead är lite för läskigt. Kanske ser Kråkguldet och Ensam Hemma. Kollade brittiska julspökfilmer på nyår, jäkla höjdare! Rätt stämning.