Sv: Lästips

Bra sagt Tommy om den kommunistiska drömmen. Jag kan ju titta på Bald & Bankrupt på Youtube och tänka att folk i Sovjet på ett sätt hade det bättre under diktaturen. I alla fall rent materiellt. Nu är det så jäkla slitet i länderna och delrepublikerna han besöker. Alla gamla ödelagda dom kulturas han besöker. Fast ja, det sög ju hårt i Sovjet såklart. Men det är väl fascinerande för att det var sista gången det fanns ett gångbart ideologiskt alternativ till kapitalismen. Sen var det ju en del kohandel och kompromisser när glasnost började, nån sorts starkt begränsad marknadsekonomi.
DDR är ju sjukt fascinerande också, för att det var ett kommunistiskt västland. Polen är väl det också men man känner ju sig lite närmare tyskarna kulturellt ändå. Hej, jag är inte rasbiolog! Skulle vara kul att intervjua nån förening med gamla östtyskar som håller liv i DDRs historia, höra vad de tänker om återföreningen och hur de ser på livet i Östtyskland och om det var värt allt förtryck (nej).

Förresten, har nån här läst Tomas Ligetti? Hört flera bekanta höja honom till skyarna. Var ska man börja?

Haha rasbiolog. Fast du är inte jättelångt ifrån sanningen: kulturellt, politiskt och historiskt har vi ju haft mycket mer utbyte och relationer till tyskland än Polen. Polen hade vi väl relationer till på typ 1500talet som senast, ja undantag alla gånger vi varit i krig eller haft spända politiska relationer. Tyska språket liknar svenskan mer också, än vad polska gör. Sånt spelar ju in smile

Finns det föreningar med gamla östtyskar som håller liv i DDR? Det verkar ju hur bra som helst isåfall. Klart du ska intervjua dem. Jag önskar jag intervjuade fler kufiga sekter..

when the fireworks hit you
mogadishu
on a beautiful saturday night

Ja, har sett såna där DDR-föreningar i dokumentär från SVT. Bara förra året tror jag. Kanske är svårt att nå dem men vore kul att försöka. Får se när det blir av haha, har fullt upp nog som det är. Man skulle ju kunna intervjua svenskar med intresse i DDR också såklart. Stort ämne! Man får väl börja gräva nånstans, få sig en liten inblick innan man går tillbaka till noisekassetterna...