Sv: Filmer

larsesq skrev:

Eftersom det verkas vara skräckfilm/action och dylikt som efterfrågas från Australien tipsar jag väl om "Razorback" (1984), "Stone" (1974) och även "Fortress" (1985) som var en märklig blandning av barnäventyr typ Goonies och rätt osmakligt våld.  Finns säkert fler.

Jag gillar också "Wake in Fright" som är riktigt jobbig och deppig. Fylla, vilsenhet och med en scen där de jagar kängurur som nog är bland det smutsigaste jag sett på film. Och så klart "Picnic at Hanging Rock", som dock är mer poetisk och läskigt vacker. Peter Weir som gjorde den, gjorde också "The Last Wave" som är fin och bra.  Hoppas nåt av tipsen faller i god jord. ("Mad Max" behövs väl inte tipsas om?).

Men oj, tack! de där var jättebra tips. Den enda jag kände till sedan tidigare var Razorback. Var pepp att kolla den igår, men min kompis hade redan sett den. Men ska sätta den på min personliga "att se" lista. Hehe, nä precis. Mad Max och sådär självklarheter hade vi tänkt hoppa i vår klubb. Utan målet är väl att få chans att se sådant man inte skulle se annars/sett förut.

Jag har inte sett så mycket från Australien/Nya Zeeland. Men tycker det är väldigt speciella filmer. Att det ändå som finns en märkbar skillnad mot USA/Europa.

Arbete är livets krydda

202 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-07 11:54:19)

Sv: Filmer

Både I drink your blood och Slugs är topp-material! Äckliga och slemmiga. "Restaurang-scenen" i Slugs är minnesvärd. Igår såg jag om den fantastiska Dont look now (1973), i uppiffad version och det var som att se en ny film, upptäckte massa nya saker. Regissören Nicholas Roeg filmade Walkabout i Australien, sett denna en gång och blev mycket förtjust då, se den, tycker jag:

http://www.imdb.com/title/tt0067959/

Mer ozploitation horror, av Richard Franklin (Psycho II, Road Games), Patrick, helt ok:

http://www.imdb.com/title/tt0078067/

Flås-grabbig och "skön" dokumentär, Not quite Hollywood, the wild untold story of ozploitation! :

http://www.imdb.com/title/tt0996966/

Och såklart Turkey Shoot / Helvetesjakten / Escape 2000:

http://www.imdb.com/title/tt0082338/

Westen, Quigley down under / Prickskytten, visades på Svt på 90-talet, minns den som underhållande:

http://www.imdb.com/title/tt0102744/

Mer western, Mad dog Morgan, intressant. Dennis Hopper rejält i gasen. Har några rejält mysko typ drömscener och sånt:

http://www.imdb.com/title/tt0074836/

Peter Jacksons Heavenly Creatures Svarta änglar, Nya Zeeland:

http://www.filmtipset.se/film/svarta-an … rt_order=2

+ en ozploitation-lista från Filmtipset:

http://www.filmtipset.se/yourpage.cgi?m … kage=47105

Sv: Filmer

Bra tips ni har! Blev sugen att se de där Aussie-skräckisarna Lars tipsar om, och I drink your blood. Man kanske borde se lite Sovjet-film för att vaska bort intrycken man fått av ryssar som debila diktaturälskande fylltrattar.
Picnic At Hanging Rock är fantastiskt vacker och ganska obehaglig på sitt lågmälda, långsamma sätt.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Filmer

Igår plöjde jag och Michelinmannen genom "It follows" som jag tror larseq tipsade om? Idén var god men jag tappade koncentrationen och intresset väldigt lätt.
Såg The Unsaid som överraskade, faktiskt väldigt bra film! En psykolog vars son tagit livet av sig finner sitt kall i att hjälpa en trasig men intelligent kille (som heter Tommy) och han inser att Tommy påminner mkt om hans egna son. Sen skruvar det till sig å blir riktigt bra faktiskt. Se den!
Sen såg vi Little Miss Sunshine och den är mysig. En av få feelgood-filmer jag gillar. Nu vill jag baka pepparkakor...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Tipsade lite blygt om "It follows." Den var snygg och rätt bra. Men höll ju på lite väl länge. Det hade behövts nåt mer.

Efter att ha slavat med skolrapport hela helgen belönade jag mig själv med att se på "Peau d'âne" (eller på engelska: "Donkey Skin"). Har velat se den under många år och jag blev inte besviken. Kitschig som attans, men det gör inte mig nåt. Det är baserat på en saga och regissören Jacques Demy brer verkligen på med sagostämning. Fantastisk scenografi, hästar och människor är blåmålade, folk bär storslagna kläder. En kung som inte har en tron, utan ett stort vitt tyglejon som han sitter på. Han har också en åsna som skiter diamanter och världens vackraste fru, som givetvis måste kola vippen. Han bestämmer sig, efter lite om och men, att gifta sig med sin dotter - spelad av Catherine Deneuve. Det är inte enbart en sagofilm, utan även en musikal med fantastiska låtar om att incest inte är okej och om hur du bakar en kaka. Stolligt och härligt och det går ju också att läsa den här som en film som handlar om kvinnlighet och klass som en maskerad. Catherine Deneuve byter kläder/skepnad och status i filmen. Men det går också att skutta till och flina till över hur Demy verkligen inte räds att slå på stort.

Sv: Filmer

Ja, eller att den kortades ner. Perfekt kortfilm liksom.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Cowabunga! Ikväll är det Ninjafilmer som gäller, återkommer senare när en förhoppningsvis har sett ett par riktiga höjdarrullar. Trevlig helg på er!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

:-) Detsamma. Lyssnar på Velvet Underground och sorterar filmer. Tjo!

Sv: Filmer

Igår blev det första filmen i sviten om de sju dödssynderna, jag har sett någon och så har jag sett den sista - insåg igår att kläderna som Börje Ahlstredt har i sista filmen är samma som Mikael har i första filmen å låten han spelar är en cover på Mikaels egna "hit". Så kan det gå.
Michelinmannen var peppad på serien vilket jag inte trodde att någon under 50 skulle vara.. det känns ju som att den serien uppskattas mer av ens föräldrageneration osv. Men vi såg den första, "Glädjekällan" och den var rätt bra. Nu har vi resten kvar att se på.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

larsesq skrev:

Eftersom det verkas vara skräckfilm/action och dylikt som efterfrågas från Australien tipsar jag väl om "Razorback" (1984), "Stone" (1974) och även "Fortress" (1985) som var en märklig blandning av barnäventyr typ Goonies och rätt osmakligt våld.  Finns säkert fler.

Jag gillar också "Wake in Fright" som är riktigt jobbig och deppig. Fylla, vilsenhet och med en scen där de jagar kängurur som nog är bland det smutsigaste jag sett på film. Och så klart "Picnic at Hanging Rock", som dock är mer poetisk och läskigt vacker. Peter Weir som gjorde den, gjorde också "The Last Wave" som är fin och bra.  Hoppas nåt av tipsen faller i god jord. ("Mad Max" behövs väl inte tipsas om?).

Nu såg jag att du skrev Goonies så jag ba kapar hela diskussionen här:
Jag har hört nånstans att den filmen ska vara en hyllning till pedofili. Kan någon som vet mer berätta om det? Jag minns det bara som en jättegamla film med ett barngäng som mest ska hitta en skatt för att rädda sin stad å håller sig undan ett gäng bad boys med sin morsa i spetsen.
... är det kanske mellan dom och deras morsa som pedofilin hyllas? Vem vet mer? Vill inte behöva ladda ner den och titta på igen för då kommer jag gå bananas och börja titta på massa annan 80talsfilm och sen skulle jag börja prata esperanto och flytta till en grotta och toka ur totalt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

211 Senaste redigerad av B-pappa (2017-01-15 10:46:07)

Sv: Filmer

Mycket oväntat filmtittarprojekt, de sju dödssynderna! Tror jag inte sett någon. Lycka till!

Aldrig hört det där om Goonies, haha. Men jag kan se hur fler av den där tidens filmer kan tolkas som om de hyllar eller dissar olika saker. Hur barn framställs och vad de får "vara med om" i filmerna, så som filmen som larsesq nämner. Barn + våld + sexuellt laddade scener var mycket vanligare "då" i mainstream-film. Tex Clint Eastwoods "A perfect world" innehåller ju ett ganska oväntat och slentrianmässigt peddo-inslag, en man som vill ligga med en pojke och försöker våldta honom, om jag minns rätt. Den hyllar alltså pedofili!! Nej men visst, det finns mycket att fundera över kring dessa typer av filmer, där barnen är så ivriga att "bli män" (såg tidigare idag White tiger, där barnet var besatt av roundkicks och ville slåss hela tiden, så som sin förebild i filmen, "charmknutten" Gary Daniels) att gränsen mellan "barnvärld / barnnormer" och "vuxenvärld / vuxennormer" försöker nå ut till varandra, så att säga. Aka "Det pedofila samhället" (se även nya statistiken på svenska folkets barnporrsurfvanor som presenterades i veckan), där den ultimata makten är just att kunna göra "vad en vill" utan några som helst moraliska betänkligheter och inte heller ta några repressalier från rättsapparaten. Strävandet efter pedofilins normalisering är en av kapitalismens grundbultar. Tänker också på Salo och A Serbian film.

Men någon speciell scen i Goonies kommer jag inte att tänka på (har sett den 10+ gånger, under livets gång), iallafall inte som skulle särskilja den från andra filmer med barnskådespelare. Dock känner jag mig nödgad att dra fram historien om Clownhouse. Den som vill veta mer (Tommy!) kan söka sig fram. Jeepers Creepers-regissören är.... obehaglig. :-/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Victor_Salva

Sv: Filmer

Victor Salva ser ju verkligen ut som en sexualförbrytare..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

https://moviepilot.com/posts/3565740

Sv: Filmer

Att Goonies skulle vara en hyllning till pedofili förstår jag inte nåt av. Sökte på det och fick bara upp en massa intervjuer och dylikt där Corey Feldman, som var med i filmen, pratar om att pedofili är väldigt vanligt i Hollywood och nåt som de flesta barnskådespelare där råkar ut för. Den som vet mer om just Goonies och pedofilanklagelsen får gärna hojta till. Gillar ju den där filmen.

De sju dödssynderna alltså? Har sett Glädjekällan och minns den som hiskeligt seg. Jag och min vän/kollega Peter Larsson såg dock en av Hoberts filmer han gjorde i serien "Skånska mord." Den var bra och ibland riktigt snygg. Speciellt en scen då Ernst-Hugos karaktär åker till stan för att köpa sig en prostituerad. Kameran visar bara motorhuven och hur det skånska landskapet förändras. Rejäla, tunga klipp som om hans ögonlock faller ner och sen dras upp kraftigt igen. Snyggt och bra.

Har funderat på att se sista delen (?) av dödssynderna. Den när det ska anordnas nån rockoperaföreställning eller nåt och Rolf Lassgård ska spela nån slags djävulskaraktär. Och Ögat ska ju vara bra. Nervig thriller. Hobert finner jag sällan på loppisar. Inte ens utskällda (med rätta) Tre solar. Hobert känns ju som filmens svar på Peter LeMarc: han har både konstnärliga och folkliga ambitioner. Vill behaga både en kräsen finsmakarpublik och den breda buskispubliken.

Sv: Filmer

Idag såg jag och Michelinmannen Händerna (som är första delen i serien, inte andra som jag trodde - den är inspelad EFTER första filmen dock?) det är en thriller med Catti innan hon träffar Mikael och bor på nån liten kall jävla ö i skärgården med Ralf och en dag kommer en "Mirakelman" som kan spåra vatten med sina händer. Sen går det åt helvete, typ. Jag gillade den. Väldigt spännande faktiskt och miljöerna av skitig ö-bebyggelse var bra. Ralf är ett sånt ärkesvin faktiskt.
Vilken av skånska mord-filmerna är det han gjort? Minns inte nån där Ernst-Hugo köper sex. Dock är det en fruktansvärt bra serie, Yngsjömordet var en favorit när man var mindre. Tycker fortfarande den är ganska ruggig. Sen Bessingemordet är bra också. Mörk jävla historia det där.

Den sista dödssynen är ju festen och det är ju Mikael Persson som ska fria till Catti och alla människor från tidigare filmer kommer. Jag kollade lite snabbt på dvdn nu å jag tror du menar "Där regnbågen slutar" som är filmen innan födelsedagen :-))

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Ta  mig tusan om inte detta upphypande av Hobert gör mig sugen på att se en del av dödssynder-filmerna. Åtminstone Ögat och Där Regnbågen slutar. Trodde verkligen det var sista, men den enda hela jag sett - och det var längelänge sedan - är Glädjekällan. Och under 00-talet, speciellt efter Tre solar, var det ju slentrianhat gentemot Hobert, speciellt om du var född innan 1985.

Det är Esparen jag tänkte på. Kanske inte är prostitution, men han åker till Malmö för att leva om och dricka sprit och ha det gött. Har Skånska Mord-boxen. Borde kanske se om denna film. Alltså inte sett den sedan jag och Peter såg den i hans film/sovskrubb 2007.

Sv: Filmer

Jaa, titta om skånska mord-boxen. Riktigt bra filmer. Min morbror hade dem på VHS när jag var liten så när jag var hos honom i ens stuga ute i skogarna i Haninge (inga "pendeln e tio min åt ena hållet" utan riktiga skogar) så kollade vi på dem på kvällarna och åt chips. Ruggigt läskigt och gemytligt på samma gång.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Nu har vi sett fyra stycken Ninjafilmer, Enter the ninja (1981), Pray for death (1986), Shaollin challanges ninja (1978) och Cyber Ninja (1988). Var väldigt kul att få bekanta sig mer med genren. Har sett lite kung-fu filmer men tycker det är en stor skillnad.  Bäst ninjakänsla var det nog i Pray for death (huvudrollen spelade också antagonist i Enter the Ninja) om en man(som är ninja) som måste hämnas sin familj. Shaollin challenges Ninja är nog egentligen mer av en kung-fu film än en ninjafilm skulle jag nog säga.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Kollade lite italiensk skräck igår i goda vänner sällskap. Blev A Bay of Blood (också känd som Ecologia del delitto, Twitch of the Death Nerve, Blood Bath, Reazione a catena) av Mario Bava.

Kände inte till den sedan tidigare och tyckte det var en riktig pärla. Några riktigt bra dödsscener och ett otroligt roligt och oväntat slut. Sådant uppskattar jag. Hade mycket tydliga proto-slasher element, och jag älskar ju 1980-tals slashers. Rekommenderas varmt!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Ninjor, bra. Ja, älskar A bay of blood. Fantastisk musik till slutscenen, men kolla hela filmen, undvik spoilers ni som inte sett. Mario Bava är duktig på att leverera gedigna filmer, mysrysare, så att säga. En film att se flera gånger, många gånger! Inte sett så mycket Bava men ska fixa fler framöver. En pärla 80-talsslasher jag helhjärtat rekkar är The mutilator / Fall break (nämns i senaste Puffy). Trivsam och mycket atmosfärisk, bästa skildringen av rejäl bakfylla i filmhistorien.

Sv: Filmer

Såg knappt en enda film förra veckan. Mysko, men så kan det gå. Matinéfilmerna på SVT1 verkar dock vara relativt bra den närmaste tiden. Den som är hemma eller bara degar eller har tid imorgon runt kl.14 kan ju se "Charlotte Löwensköld". Verkar rätt intressant. Eller så kan du bara stanna upp runt 14-tiden och tänka "Ja, nu ser Larsesq på Charlotte Löwensköld". http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas … temid=5044

Och på onsdag kör de "Meet John Doe", som inte heller verkar vara nåt att fnysa åt (dålig koll på Frank Capra dock, men Barbara Stanwyck är med i många fina gamla amerikanska filmer): http://www.imdb.com/title/tt0033891/

Det var allt från TV-tipset. God kväll!

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Ninjor, bra. Ja, älskar A bay of blood. Fantastisk musik till slutscenen, men kolla hela filmen, undvik spoilers ni som inte sett. Mario Bava är duktig på att leverera gedigna filmer, mysrysare, så att säga. En film att se flera gånger, många gånger! Inte sett så mycket Bava men ska fixa fler framöver. En pärla 80-talsslasher jag helhjärtat rekkar är The mutilator / Fall break (nämns i senaste Puffy). Trivsam och mycket atmosfärisk, bästa skildringen av rejäl bakfylla i filmhistorien.

Ja, jag gillade den. Har du några tips på mer filmer i samma stil? Tänker som A bay of blood och Staden som fruktade solnedgången?

Okej! The Mutilator har jag inte sett, men älskar ju 80-tals slashers, den hamnar på "att se-listan" på en gång!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Jajamensan Lappia jag rekkar helhjärtat Just before dawn (1981), sällsamt utsökt skogsslasher. Atmosfärisk. Vill även pusha för Deranged (1974), kusligt skådespeleri och karga miljöer. Två toppfilmer, ruggiga & ödesmättade.

Sv: Filmer

Är lite pepp på dokumentärer som går att streama på nätet. Såg nyss
Blank City om No Wave scenen i New York på slutet av 1970-talet. Den var riktigt bra, alltid gillat de kändare bandet Teenage Jesus och DNA, men den här fokuserade väldigt mycket på DIY-filmscenen. En regissör berättar att han blev arresterad när han skulle visa sina rullar i Sverige bland annat.

Här är en Aleister Crowly dokumentär som jag nog ska kika i eftermiddag, bara drygt en timma lång så det blir perfekt.

B-pappa skrev:

Jajamensan Lappia jag rekkar helhjärtat Just before dawn (1981), sällsamt utsökt skogsslasher. Atmosfärisk. Vill även pusha för Deranged (1974), kusligt skådespeleri och karga miljöer. Två toppfilmer, ruggiga & ödesmättade.

Wow, tack! de där åker direkt på "att se" listan. Kollade trailers på youtube och det ser väldigt lovande ut.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Lappia skrev:

En regissör berättar att han blev arresterad när han skulle visa sina rullar i Sverige bland annat.
.

Nick Zedd? Minns när jag beställde filmer av honom, måste vart när jag var arbetslös eller pluggade för jag satt hemma när en Schenkerlastbil svängde in på gården, chaffisen ringde på och jag fick ett litet paket med ett par vhs - på innehållsdeklarationen hade han skrivit "two bibles". Det tyckte jag var roligt.