76 Senaste redigerad av B-pappa (2015-09-17 13:03:50)

Sv: Filmer

Ska väl se den dära Hammarkullen nån gång. Känns som om jag sagt det men jag och "Dr Bandit" är ju med i 3e avsnittet på Upp till Kamp, haha. Tog statistjobb via Arbetsförmedlingen, totalt sett gick vi back runt tusen spänn eller nåt (tågresa tur och retur) och det var ju meningen, arbetsförmedlarna blev tokiga men vi hänvisade såklart till deras egna regler: sök alla jobb över hela Sverige! Var en ganska kul resa och upplevelse. Detta måste jag ha berättat förr!? Ursäkta om jag gaggar, men så var det. Min axel är med, thats it. Men "Dr John Fogertys" ansikte är ju fullt synligt i cirka 1 sekund eller mer. Var kul att se Hoyte Van Hoytema "in action", fotografen.

Serier, hmmm. Kanske Lars Molin gjort nån proletär-serie, vad hette den....?

Sv: Filmer

Humm, nä tror inte jag hört den historian iaf. Sutter Kane Kejonen som är filmkrönikör i Kissan Päivät medverkar också som statist i Upp till Kamp vet jag.

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Lappia skrev:

Humm, nä tror inte jag hört den historian iaf. Sutter Kane Kejonen som är filmkrönikör i Kissan Päivät medverkar också som statist i Upp till Kamp vet jag.

Haha jaså, vad kul, oväntat men ändå inte!

Sv: Filmer

Jag och E såg "the divide" http://www.imdb.com/title/tt1535616/ som i korta drag handlar om att ett krig utbryter och en massa människor tar skydd i ett bombrum, där de sakta men säkert tappar fattningen och börjar bete sig mot varandra. Våldtäksscenen är skitjobbig att se på men annars är filmen ganska medioker. Ingenting man kommer komma ihåg för evigt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

jag och E såg klassikern the thing häromdagen, en riktig goding. vissa filmer ruttnar inte med åldern :-))

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Eller hur ja. Skaffade den på blu-ray i somras, bättre än någonsin. Har även ett lobbycard till den, fint.

Tommy skrev:

jag och E såg klassikern the thing häromdagen, en riktig goding. vissa filmer ruttnar inte med åldern :-))

Sv: Filmer

Åh! vad fint.

Nu senast såg vi "the last man on earth" från 1964, den som i am legend är en remake på. Roligt med långsamma zombies (eller smittade eller vad den politiskt korrekta termen är...). Jag har laddat ner lite italiensk film om fascister så jag återkommer i frågan. Finns för övrigt en hel del såna, min orubbliga favorit är fortf. "min bror är enda barnet". Den kan jag rekommendera!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Smurf! Den såg jag också nyss, för typ 30 dagar sedan eller nåt, alltså Last man on earth. Ja den var fin, gillade utomhusscenerna bäst. Mäktig slutscen. Den där "Min bror är enda barnet" lär jag ju se snart, tack.

Btw Tommy, visst kom den fram, 1900-dvdn? Frågar då vissa postleveranser inte kommit fram.

Tommy skrev:

Åh! vad fint.

Nu senast såg vi "the last man on earth" från 1964, den som i am legend är en remake på. Roligt med långsamma zombies (eller smittade eller vad den politiskt korrekta termen är...). Jag har laddat ner lite italiensk film om fascister så jag återkommer i frågan. Finns för övrigt en hel del såna, min orubbliga favorit är fortf. "min bror är enda barnet". Den kan jag rekommendera!

Sv: Filmer

Ja, jag hade den filmen på en dubbel dvd med Dementia 13 tror jag när jag var tonåring. Såg den många gånger. Han har ju så jävla gött om jag minns rätt. Sitter inne i kåken och lyssnar jazz och super. Förutom att de där zombierna höll på och trakassera han genom att skrika massa oschyssta saker.

B-pappa skrev:

Smurf! Den såg jag också nyss, för typ 30 dagar sedan eller nåt, alltså Last man on earth. Ja den var fin, gillade utomhusscenerna bäst. Mäktig slutscen. Den där "Min bror är enda barnet" lär jag ju se snart, tack.

Btw Tommy, visst kom den fram, 1900-dvdn? Frågar då vissa postleveranser inte kommit fram.

Tommy skrev:

Åh! vad fint.

Nu senast såg vi "the last man on earth" från 1964, den som i am legend är en remake på. Roligt med långsamma zombies (eller smittade eller vad den politiskt korrekta termen är...). Jag har laddat ner lite italiensk film om fascister så jag återkommer i frågan. Finns för övrigt en hel del såna, min orubbliga favorit är fortf. "min bror är enda barnet". Den kan jag rekommendera!

Arbete är livets krydda

Sv: Filmer

Lappia skrev:

Ja, jag hade den filmen på en dubbel dvd med Dementia 13 tror jag när jag var tonåring. Såg den många gånger. Han har ju så jävla gött om jag minns rätt. Sitter inne i kåken och lyssnar jazz och super. Förutom att de där zombierna höll på och trakassera han genom att skrika massa oschyssta saker.

B-pappa skrev:

Smurf! Den såg jag också nyss, för typ 30 dagar sedan eller nåt, alltså Last man on earth. Ja den var fin, gillade utomhusscenerna bäst. Mäktig slutscen. Den där "Min bror är enda barnet" lär jag ju se snart, tack.

Btw Tommy, visst kom den fram, 1900-dvdn? Frågar då vissa postleveranser inte kommit fram.

Tommy skrev:

Åh! vad fint.

Nu senast såg vi "the last man on earth" från 1964, den som i am legend är en remake på. Roligt med långsamma zombies (eller smittade eller vad den politiskt korrekta termen är...). Jag har laddat ner lite italiensk film om fascister så jag återkommer i frågan. Finns för övrigt en hel del såna, min orubbliga favorit är fortf. "min bror är enda barnet". Den kan jag rekommendera!

Ja, zombiesarna är ju mer som ett störigt ungdomsgäng eller något. Jag gillade början bäst när miljöerna visas upp, ensligt och jävligt. Men jag håller med om att han löst sin livssituation ganska bra, jazz å bara sitta å glo medan världen utanför kaosat ur fullständigt.

B-Pappa: ja! den kom fram och jag är väldigt glad för det, tack som fan. Väldigt bra film även om jag tycker att ska man se italiensk film så ska det vara förskönande mot fascismen, men det är ju min perversa böjelse som spökar å andra sidan :-)) Ska försöka få E att se den med mig, det går lika bra som att få henne att titta på Undergången (också bra film!).

Ikväll ska jag se blood of the losers om jag lyckas få ner den under dagen. En seeder känns ganska tröstlöst.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

På tal om The Thing såg jag Arkiv X-avsnittet "Ice" (säsong ett) som är en total parafras på Carpenters film. De är t.o.m. en fjällhund med. Jag tycker de gestaltade den ofrånkomliga paranoian och skräcken väldigt bra i det avsnittet.

maskinpark.bandcamp.com

87 Senaste redigerad av B-pappa (2016-02-13 12:32:26)

Sv: Filmer

Jag fick inte se Arkiv X när jag var liten. :-( Verkar finnas många bra avsnitt där.  Här kommer lite info om bakgrunden till The Thing, som ni säkert redan känner till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Who_Goes_There%3F

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vansinnets_berg

Har för mig att jag läst att Lovecraft i sin tur blev inspirerad av nån ännu tidigare text, men är inte säker.

Sv: Filmer

Jag såg Wicker Man (från 73) i helgen, gillade den som fan. Ska se remaken även om alla säger att den är värdelös i jämförelse. Den största behållningen är soundtracket. Så jäkla fina folksånger (eller vad man ska kalla det). Väldigt obehaglig stämning stundtals i filmen och slutet är helt jävla otroligt. Bisarrt är bara förnamnet. Gillar idén också med krocken mellan den djupt troende polisen och de galna människorna på ön som dyrkar moder jord.

Sen såg jag klassikern Pin... som handlar om en son som lider av paranoid scitzofreni och tror att faderns gamla skyltdocka pratar med honom och han blir bara knasigare och knasigare och filmen blir mer obehaglig ju längre tiden går. Det obehagliga är inte att han tror att dockan pratar med honom, tycker jag, utan att han inte har långt till att bli våldsam och kräver att hans syster aldrig har sex med någon människa och såna saker. Obehagligt kontrollerande liksom utan att vara övertydlig. Gillar också idén med människor som "ger liv" åt ting och blir mer och mer sjuka, t.ex klassiska Vaxdockan är ju ett underbart bra exempel på en galen/ensam människa som ger liv åt en plastfigur. Eller filmen "Lars and the real girl" som egentligen är mer sorglig och tragisk på ett fint sätt, än obehaglig.
Men dessa kan jag rekommendera för er smile

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

89 Senaste redigerad av B-pappa (2016-02-15 17:33:20)

Sv: Filmer

Ja underbar är den, Wicker man! Finns ju alltså 3 olika versioner, theatrical, directors och final cut. Final cut tycker jag nog är bäst (för snårigt att gå in på skillnaderna här och nu). Kan inte lovorda Studiocanals 3-disclåda på blu-ray nog, innehåller alla 3 versioner, massa intressant extragojs och soundtracket på CD. Att ha harvat mig igenom de tidigare dvd-versionerna och se denna såhär får nog säga vara det häftigaste jag varit med om i "film i hemmet"-sammanhang. Helt sjuk transfer, allt går igenom, från detaljrikedomen på tavlorna på väggen i Lord Summerisles rum till maskernas textur till de olika husens enormt späckade inredning.

Remaken är ju också suverän om en tar den för vad den är, dvs en smarrig kalkon med en flippad Nicholas Cage. Den har ju några roliga scener och kul att se vad de som har gjort den har tagit tillvara på från originalet - eller förkastat.

Kan också rekka boken Inside the wicker man av Allan Brown, innehåller det mesta om inspelningen med mera, kan kompletteras bra med kommentarspåret från dvd / bdn. Finns så många fantastiska historier om denna film.

Kommer nog köpa in en eller flera ex av denna film (originalet) på svensk dvd framöver, för att sedan ge till folk som vill ha. Vet vart det finns ett mindre lager, vet dock ej exakt hur många de har. Återkommer i detta ärende.

Vet du om att det finns en uppföljare av samma regissör, betitlad The Wicker Tree?

Lät spännande med Pin!

The wicker tree:

http://www.imdb.com/title/tt0323808/

En av anledningarna till varför en kan hetsa upp sig över hur bra soundtracket till Wicker man är:

https://www.youtube.com/watch?v=uBlEl-sqmbM



Tommy skrev:

Jag såg Wicker Man (från 73) i helgen, gillade den som fan. Ska se remaken även om alla säger att den är värdelös i jämförelse. Den största behållningen är soundtracket. Så jäkla fina folksånger (eller vad man ska kalla det). Väldigt obehaglig stämning stundtals i filmen och slutet är helt jävla otroligt. Bisarrt är bara förnamnet. Gillar idén också med krocken mellan den djupt troende polisen och de galna människorna på ön som dyrkar moder jord.

Sen såg jag klassikern Pin... som handlar om en son som lider av paranoid scitzofreni och tror att faderns gamla skyltdocka pratar med honom och han blir bara knasigare och knasigare och filmen blir mer obehaglig ju längre tiden går. Det obehagliga är inte att han tror att dockan pratar med honom, tycker jag, utan att han inte har långt till att bli våldsam och kräver att hans syster aldrig har sex med någon människa och såna saker. Obehagligt kontrollerande liksom utan att vara övertydlig. Gillar också idén med människor som "ger liv" åt ting och blir mer och mer sjuka, t.ex klassiska Vaxdockan är ju ett underbart bra exempel på en galen/ensam människa som ger liv åt en plastfigur. Eller filmen "Lars and the real girl" som egentligen är mer sorglig och tragisk på ett fint sätt, än obehaglig.
Men dessa kan jag rekommendera för er smile

Sv: Filmer

Jag såg också The Wicker Man ffg för inte så länge sen. Otroligt stämningsfull och obehaglig film. Filmen är ju närmast en institution, särskilt med musiken. Minns att jag sett illustrationer med den brinnande halmmannen, alltså riktigt gamla illustrationer, i engelska och australiska fanzines. 
B-Pappa, om du skaffar dig några dvds med filmen så vill jag gärna ha ett ex. Kan pröjsa dig såklart!

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Filmer

Hittade Anchor Bay-utgåvan av The Wicker Man på en loppis i ett smällkallt gammalt mejeri i småländsk småstad. 10 kronor. Klart värt. Toppenfin film. Det är theatrical versionen. Som måste vara den enda version jag sett.

Såg "Threads" igår. Fin dokumentärkänsla om hur Sheffield utsätts för en kärnvapenexplosion. Rått och grått. Tänkte lite på TV-serien "Babels hus". Lite samma estetik och känsla. Väldigt redovisande och kargt. Gjord i mitten av 1980-talet. Lite samtidigt som This Heat gjorde "Deciet"-skivan som också handlar om kärnvapenkrig. Regissören gick senare vidare och gjorde helt annan sorts film - Bodygaurd och LA Story med Steve Martin, som jag såg ihop med ett gäng anarkafeminister i mitten av 2000-talet. De var starkt anti och tyckte det gav en förljugen bild av kärlek och romantik.

Sv: Filmer

Jajamensan. Avverkat en trio storfilmer. Capote, The master och Leviatan. Se, se och se. Smög in Terror creatures from the grave emellan för att "hålla stilen" och den var också jättebra. Barbara Steele är för djävla bra.

Sv: Filmer

Igår såg vi "May" som jag kopierar handlingen från Filmtipset, med risk att råka spoila för mycket:
"May är en socialt tafatt ung kvinna som arbetar på en veterinärmottagning. Hennes bästa vän är Suzy, en kusligt stirrande porslinsdocka bakom glas som hon fått av sin mamma. På jobbet uppvaktas hon av kollegan Polly, och de två hyser en gemensam förkärlek till skalpellens vassa egg. En dag träffar May filmaren Adam som säger sig ha en dragning till det udda. De båda inleder ett trevande förhållande tills Adam tycker att saker och ting börjar bli lite väl udda."

Sista halvtimmen är helt jävla briljant. Se den!! :-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Håller med Tommy i ovanstående. Lägger också en snabb rekk (eftersom jag nu drar en snabb surf) på Ginger snaps, som kom ungefär samtidigt.

Sv: Filmer

Kul att vi verkar gilla samma B-pappa ;-)

Nu senast blev det "Feed" som bara är äcklig och ganska ytlig. Men jag gillar idén med handlingen. Bästa är när snuten försöker lurka i en irc-kanal å ba "hallå jag gillar tjocka tjejer vet ni några" å typ 100 personer lämnar chatten omedelbart :-D

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=YF9DyCl11XM


Filmtipset:

"Phillip arbetar som internetpolis. En dag kommer han i kontakt med en sajt som lägger upp bilder på överviktiga kvinnor, och jakten på en misstänkt "feeder" tar sin start."

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

96 Senaste redigerad av B-pappa (2016-02-22 18:03:43)

Sv: Filmer

Ja eller hur. Mmmm minns när Feed kom och var lite av en snackis då. Det tråkiga med dagens loppis-klimat är att det tycks totalt jäkla omöjligt att hitta skräckfilm. Hade jag sett Feed för tja en tia eller tjuga hade jag slått till direkt, eftersom jag vill täcka in så stora delar jag kan av skräckfilmshistorien. Istället får jag springa på Dollar Store (och det är ju inte helt fel) för att hitta billiga skräckfilmer, typ Zombie diaries 2 eller vad den hette (toppenrulle).

Trenden med subgenren teknik-skräck / sociala medier tycks sitta i. Eller ja, varför skulle det inte göra det så länge något fenomen är populärt. Såg häromdagen att det fanns en ny film (?) som hette "Unfriended" och misstänker mig veta vad den handlar om. Nu går jag hem till grottan. Hej!

Sv: Filmer

Haha, jag har också hört om den. Den enda teknik-skräcken jag sett var en film där ett spöke skrev ut bilder på sig själv på en skrivare. Spooky.. har svårt att bli rädd för teknik, såvida det inte är typ rymdskepp som härjar med en osv :-) Teknik känns så pålitligt på nåt sätt, vilket är ologiskt som fan med tanke på alla filmer om teknik, bilar etc som får liv å börjar döda människor.
Jag är nog den enda som kommer försöka dricka kaffe med Terminator när dagen kommer...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Ikväll såg vi Downloading Nancy:
"Nancy är fast i ett liv av tråkig rutin och i ett kärlekslöst äktenskap med den golf-besatta Albert. För att fly från allt det här så anlitar hon en yrkesmördare över Internet för att döda henne. Vad hon inte förväntade sig var att hon skulle bli kär i Louis, mördaren som tagit jobbet."

Någon på Filmtipset kommenterade den som deppig. Det kan man minst sagt säga. En långsam resa i en människas mörka inre och hur dödslägtan bara blev påtagligare och påtagaligare. Scenen på festen med den extremt uttråkade mannen är jobbig, scenen på resturangen är jobbig och slutet är sån pricken över i för en film som är grå rakt igenom. Aldrig exploderar i vansinne utan bara är konstant jävla deprimerande. Bra skit!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Igår blev det "Fatso"s tur. En norsk komedi om en kille som heter Rino, som jobbar hemifrån som översättare från tyska till norska  och spenderar dagarna med att runka och äta onyttigheter. Tills en dag då en svenska flyttar in till honom. Väldigt skum film, fanzinematerial om något. Det ska ju tilläggas att Rino ritar en serie som handlar om "Kapten Kuk" vilket är han själv..

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Hallå Lappia och ni andra, ni vet väl att Spökraketerna äntligen finns uppe nu. Måste ses!

http://www.svtplay.se/video/6899077/spo … -avsnitt-1