Sv: Filmer

Trevliga filmer.
Vi tänkte se Super Mario på bio men det blev The Whale istället. Den filmen blir uslare ju mer jag tänker på den. Gillar inte Aronofsky som regissör.
Kanske Super Mario fortfarande går på bio. Känns dock som en sån Marvel-film. Formpressad fan service. Men ska inte döma helt på förhand.

Ådalen 31 borde man ju se, speciellt eftersom vi ska ner dit i sommar.

Inte hört talas om En Dag Ska Allt Det Här Bli Ditt. Relevanta teman, känns som många här uppifrån kan relatera.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Formpressad fan service, väldigt bra ord! Ja den är ju verkligen en ytlig film maxad för folk som älskar super mario som ska konsumera ännu mer. Ni missar inget om ni inte ser, men det är iaf en bio-upplevelse. Har nog aldrig sett en Marvelfilm tror jag. Är spyfärdig på sånt.

Ja det tänker jag absolut med, vill gärna höra vad du tycker! Den kretsar kring en en tragisk händelse i Kramfors (som även skildras i filmen) så det ger den ju ytterligare en dimension tycker jag.
Ska se om den om ett tag, jag tyckte att "I rymden finns inga känslor" blev bättre andra gången man såg den.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Såg I Rymden Finns Inga Känslor på jobbet med en kollega som nästan bara ser svensk film. Inte sett den sen den kom. Skildringen av Aspergers är väl ganska dum i den, förenklad och tillspetsad, såklart. Gillar ju miljöerna. Vad är det för gudsförgätna småstäder i såna filmer? Typ Degerfors eller Hudiksvall?

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Hunden Uppföljaren skrev:

Såg I Rymden Finns Inga Känslor på jobbet med en kollega som nästan bara ser svensk film. Inte sett den sen den kom. Skildringen av Aspergers är väl ganska dum i den, förenklad och tillspetsad, såklart. Gillar ju miljöerna. Vad är det för gudsförgätna småstäder i såna filmer? Typ Degerfors eller Hudiksvall?

Happ happ! I rymden ... är inspelad i Sollefteå o Kramfors! :-)

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Måste se både the whale och super mario, har hört mycket kritik angående the whale och mycket gott om mario. Speciellt från lågstadiebarnen jag jobbar med, de har känsla för vilka filmer som gör att man inte blir uttråkad iaf. På tal om uttråkad, jag såg senaste fast and furious på bio i förrgår, fast X. Fy fan, den var över två timmar lång en kändes som fyra. Den var helt sinnesjukt dålig, dialogen kändes så stel, speciellt i början. Som några som knappt repat in sitt manus och bara läste dom på en skylt någonstans. Jag erkänner att jag inte är ett fan av fast and furious alls, men uppskattar ofta enkel "dum" action överlag men det här var inte ens dåligt på ett sätt så det var charmigt. Skurken (Jason Momoa) var som en dålig wish-version av Heath Ledgers version av Jokern i The Dark Knight. Var länge sen jag var så totalt uttråkad under ett biobesök.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Filmer

Hade inte KP små rutor där barn recenserade filmer - kanske nåt för nästa NAT? Att låta lågstadiebarnen recensera filmer (efter att de givetvis förstått vilket sammanhang de är med i).
Jag gick och såg Enys Men i fredags. Den säljs in som "skräckfilm" och det är väl inte min favvogenre direkt. Jag kan gilla en del skräckfilmer, men oftast är det då nåt annat än just blood-and-gore-aspekten som intresserar. Typ mer psykologisk skräck eller, som i Dario Argento och liknande fall, en estetisk aspekt: Det är snyggt helt enkelt. Bara så ni vet var ni har mig. Och Enys Men är inte särskilt mycket till skräckfilm alls. I mångt mer som en Maya Derrenskt konstfilm. Tydlig kopplingar till "folk horror" (alltså typ Wicker Man) i och hur den är filmad och hur viktig miljöerna, naturen och vädret är. Den var väldigt snygg och väldigt öppet berättad. Väldigt fascinerande och vackert. Man glider långsamt in i filmens och huvudpersonens associativa psyke. Stark rekommendation på den.
Vi var inte alls många som gick och såg den. Med mig, sex stycken. Nästan rekord för mig. Som minst var det nog när jag gick och såg Inland Empire i Lund. Då var vi tre in alles.

Sv: Filmer

Uppdatering från filmfronten!

Vi såg nyligen Jojo rabbit som finns på Netflix för den som har det. Handlar om en liten pojke som är fanatisk nazist, går med i Hitlerjugend och har Hitler som låtsaskompis. Hans riktiga kompis är filmens jävla stjärna, älskar honom. Filmen är en dramakomedi och lyckas vara både seriös och ganska fin samtidigt som den är rätt rolig. Bra antinazist-film som känns trovärdig trots att alla pratar engelska istället för tyska. Scenen när hans chef berättar om sin speciella kostym han ska ta fram (innehållandes en mantel) är skitrolig, och blir ännu roligare när man får se den. Handlar mycket om att ha en identitet, vara en del av någonting större än sig själv (ett mål i livet jag personligen anser att alla måste ha, för annars lever man nog ganska futtigt och helt i linje med hur nyliberalismen vill att vi ska vara konsumenter utan drömmar) Jag blev positivt överraskad, nog den roligaste nazistkomedin sen Iron Sky.

Sedan apropå det som hände i Atlanten med de här rikingarna som imploderade och dog så såg vi The Chamber med Johannes Bah Kunkhe som spelar "Mats" som kör en ubåt som är stor som en tunna och styrs med en fjärrkontroll mer eller mindre. Känns det igen? Han ska iallafall frakta ett par shady militäragenter som är på ett uppdrag de inte får säga någonting om. Den filmen lär ha klättrat en del på Netflix efter incidenten med den här rikemansburken. Filmen är helt ok, går att se en gång men inte så mycket mer. Kul för att det är som en film som handlar om det som hände nyss, fastän den är från 2016. Sedan såg jag Das Boot för första gången sen jag var typ 18 eller något, den är ju en riktig klassiker. Skitbra tysk film. Trots sin längd (293 minuter) så känns det som den är över på en o en halv timme. Festscenerna i början när de svinar är bland det bästa i filmen tycker jag. Hedonism på ett skitdåligt sätt. Sedan såg jag I saw the light som är en biopic om Hank Williams, som en okänd variant på Walk the Line (om Johnny Cash, som blev en biosucce när den kom) Tycker Hank hade ett minst lika intressant levnadsöde och gjorde fantastisk musik, stundtals bättre än Johnny Cash. Har ni inte hört "lost highway" "my son calls another man daddy" eller "i never get out of this world alive" så är det dagens musiktips också!

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

När jag var liten trodde jag det handlade om en stövel, min storebrorsa satte på den och tror nog att jag tänkte att den någonstans ändå handlade om en stövel, alltså som nån metafor för en totalitär militär? Svinbra film hursomhelst.

Ikväll ska jag se om EN VAMPYRS BEKÄNNELSE!!! Det var flera år sen. Såg om Lost Boys för ett tag sen, sa jag det? Den är FANTASTISK. En kul grej var att kameravinkeln när dom flyger och man ska se deras POV, så ser man egentligen deras rövars POV. De filmar liksom bakifrån haha.

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Filmer

Insåg en sak, jag kan ha fel men i scenen där Louie förvandlas till vampyr så hör man ett fågelljud, och jag kände igen det som detta:

"In 1987 the last Kauaʻi ʻōʻō was male, and his song was recorded for the Cornell Lab of Ornithology. The male was recorded singing a mating call to a female that would never come."

Det finns en chans att de samplat in den? Så jävla vackert! Fantastisk film. Tycker Louie och Lestat är hysterisk roliga som vampyrpar, Lestat tog bara Louie för att han var en rik arg godsägare i sorg och insåg inte vilken jobbig blödig romantiker han är, och inser inte att det är hans styrka (att kunna känna empati och anpassa sig till olika århundraden). Men fan va hård Lestat är ändå! Andra vampyrer skulle tagit livet av sig men han kämpar på, genom två mordförsök och för honom fruktansvärd teknologisk utveckling (som vi alla lider av iof lol).

( =ↀωↀ=)و ̑̑ ΔS=QT

Sv: Filmer

Härligt med film. Såg igår franska Devil story från typ 1986. Sanslöst snurrig och psykotronisk lågbudgeteysare om ett monster på landsbygden som mördar hejvilt. Återuppväcker en mumie som i sin tur återuppväcker en sorts zombieegyptisk gudinna? Hade det varit handlingen hade hjärnan klarat sig hyfsat intakt, men nu är det så att filmen är ’ihopsatt’ på ett fullständigt vansinnigt, obegripligt sätt. Tänk Plan 9 from outer space korsat med Things + The incredible melting man och om Bad Taste varit än mer lågbudget. Sjysta miljöer. Är runt 75 minuter men känns längre, bra. Ens försök att förstå filmens logik gör att ens hjärna hamnar som i ett skruvstäd, härligt smärtsamt. Kul upplevelse med mycket gutturala ljud från monstret, men mumien är ändå coolast, särskilt när hans ansikte slits loss (monstret tappar bara en del av sidan på sitt huvud).