Sv: Filmer
Älskade The Peanut Butter Falcon! Behöver mycket sånt just nu... haha.
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Svenskafanzin.se » Allmänt » Filmer
Sidor Föregående 1 … 21 22 23
Du måste logga in eller registrera för att svara
Älskade The Peanut Butter Falcon! Behöver mycket sånt just nu... haha.
Såg Weekend at Bernies i fredags. Det var nästan motsatsen till en det där "en-detalj-som-gör-att-filmen-fallerar." Hela grundpremissen är ju helt dum och värdelös. Tänkte se första, för jag läste om andra filmen och tänkte "Så dålig kan den väl ändå inte vara?" Famous last words... Första var hopplös och vad är grejen med kärlekshistorien och hur blåsta alla är och... allt? Kommer inte se andra Weekend at Bernies.
Såg iallafall Terminator 2: Judgement Day på bio, SF Filmstaden (eller vad de nu heter) kör ju den över halva landet ungefär. Sen kommer de visa Kurosawas Ran i juli så det ska jag absolut gå på. T2 var bättre än någonsin och några av dialogerna är ju helt fantastiska, typ "Men like you built the hydrogen bomb" och "You think you're so creative. You don't know what it's like to really create something, to create a life, to feel it growing inside you. All you know how to create is death and destruction."
Så den resonerade nu på än fler plan och gav kusliga ekon i nutiden och saker man kan ana i framtiden. Såklart är actionscenerna mer eller mindre oöverträffade (enda filmen jag håller högre på den fronten är Mad Max Fury Road) och man slås av hur välgjort allt är, vilken känsla för tempo, rytmik och detaljer som finns överallt. En annan stark detalj är den delvisa synen på psykisk ohälsa, där läkarna i filmen menar att Linda Hamiltons karaktär är "galen" medans det i själva verket är hon som sitter på all sanning om samhället, framtiden och verkligen bryr sig om mänskligheten. Hon ses som ett samhällshot och hålls inlåst. Oliktänkare förlöjligas. En av männen som jobbar inom psykiatrin där begår sexuella övergrepp på henne. Hamiltons skådespeleri är otroligt intensivt, sammanbitet och liksom utan filter och i en fantastisk scen så "blir" hon Terminatorn och Terminatorn, Arnold, "blir" henne, roller byts och hennes uttryck ger verkligen en djup nyans till karaktären och därmed hela filmen. Arnold är gullig och ofta kul. Ja riktig pangupplevelse, denna film.
Lattjo, håller ju T2 högre än första Terminator-filmen. Lite spännande också att både andra Alien(s)-filmen och andra Terminator har nåt sorts moderskapstema också. Men skoj. Blev sugen på att se om andra Terminator nu.
Inte sett denna, men såg att Öppet Arkiv har uppe Diskrummet, en TV-pjäs av och med Tommys favvo Göran Stangertz: https://www.svtplay.se/video/35141827/diskrummet
Ser fram emot nya Lightyear-filmen. Blev lite besviken att den inte låg på disney+ redan, man har ju blivit bortskämd under pandemin att nya filmer läggs upp direkt. Det ska väl snurra lite för biograferna några månader sen kommer den nog även om jag faktiskt måste erkänna att jag är sugen att se den på bio.
Är lightyear före toy story? Eller efter?
Jag vet inte. Skippade när de pratade om den på P1 Kultur. Läser aldrig om filmer innan jag ser de. Efteråt däremot läser jag massor om jag gillade filmen.
Lattjo, håller ju T2 högre än första Terminator-filmen. Lite spännande också att både andra Alien(s)-filmen och andra Terminator har nåt sorts moderskapstema också. Men skoj. Blev sugen på att se om andra Terminator nu.
Inte sett denna, men såg att Öppet Arkiv har uppe Diskrummet, en TV-pjäs av och med Tommys favvo Göran Stangertz: https://www.svtplay.se/video/35141827/diskrummet
Både Alien och Terminator är kul för att ettan respektive tvåan i vardera serie är så olika och gör olika saker bra. Terminator 1 känns mer som en tät thriller, mer minimal medan tvåan är svulstig och episk.
Håller med dig B-pappa om Linda Hamilton. Moderskapstemat är tungt. Så mycket man håller på med som bara är prestation och möda för att hylla sig själv och systemet. Att verkligen bry sig om en annan och att få ett barn att växa, känns som man är helt oförberedd för det, livet har inte alls handlat om det. Det har handlat om att "förverkliga" sig själv och tjäna Mammon mer eller mindre. Att faktiskt ta hand om varann är svårt för patriarkala män.
Sidor Föregående 1 … 21 22 23
Du måste logga in eller registrera för att svara
Svenskafanzin.se » Allmänt » Filmer