Sv: Filmer

Snabbfakta: Die hard 3 eller Die hard: With a vengeance som den ju väl egentligen heter, ja hör här nu: på norska heter den helt enkelt "Die Hard i New York". Har bildbevis på detta, som möjligtvis gått förlorat. Hittade på VHS i Borås, Röda korset.

Sv: Filmer

Är det en dokumentär Larsesq? Hör och häpna, har inte sett den.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

B-pappa skrev:

Snabbfakta: Die hard 3 eller Die hard: With a vengeance som den ju väl egentligen heter, ja hör här nu: på norska heter den helt enkelt "Die Hard i New York". Har bildbevis på detta, som möjligtvis gått förlorat. Hittade på VHS i Borås, Röda korset.

Haha!
Men det stämmer väl rätt bra också? Utspelar sig inte de två första i LA?

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Nej, Die Hard 4 är hemsk. Tvåan är för mycket en variant på ettan men ändå bra kan jag tycka. Den utspelar sig väl i Washington Dc? Tänkt på hur många familjefilmer och dylikt från USA som utspelar sig i Chicago. Ensam Hemma till exempel. Sen har vi Candyman som exploaterar Det Andra Chicago. Det är intressant på nåt sätt, kulturellt och socioekonomiskt.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Hunden Uppföljaren skrev:

Är det en dokumentär Larsesq? Hör och häpna, har inte sett den.

Japp, är en dokumentär. Verkar finnas på YT. Där finns även uppföljaren, som jag kanske ska se, även om de lär vara deppig och göra en uppgiven i frågor om det här med att knega och hoppas på att få det bättre i detta skitsystem. Kände inte till dokumentären förrän i tisdags då min vän visade den för mig.

Sv: Filmer

Jag såg faktiskt "Där regnbågen slutar" nu igår. På filmtipset sammanfattade en användare den bra:
Detta är tyvärr den sämsta filmen i serien. Den är fortfarande godkänd, men filmen känns lite som en utfyllnadsfilm som bara gjordes för att Hobert skulle få med all sju dödssynder.

Trots att det vid en första anblick framstår som en musikal eftersom en massa musikartister (som är "kända på riktigt" men det säger ju inte mig ett skit) och Peter Jöback har en roll och bland det första man creddar i filmens inledning är vem som skrivit filmmusiken - det är många sångnummer med, men aldrig hela och aldrig inom konceptet av en musikal. Nej, filmen handlar ju om att Mikael ska sätta upp en musikal om sitt liv och då måste man ju ha med lite scener där det övas och repeteras, för trovärdighetens skull. Detta räddar filmen någonting ändå, jag var rädd att det skulle vara en renodlad musikal.
Men det är fortfarande den svagaste i hela serien, twisten med vad musikalen handlar om - egentligen - avslöjas lite för tidigt så sista halvtimmen känns bara utdragen, det gav inget tillfredsställande svar på vem hans dotter (Agnes i fucking åmål) egentligen är, annat än att hon är väldigt psykiskt sjuk och bor på ett hem där hon skriker hela nätterna och spenderar hela dagarna i ljusterapi, men hon kan ändå åka på obevakad permission i ett par dagar i stöpet. Lite som Thomas Quick gjorde vid ungefär samma tidpunkt haha.

Det kändes verkligen som att orken att göra klart filmserien var överhängande, med upplösningen i filmen "Födelsedagen".
Kollade i vilken ordning de andra ligger:

1993 – Glädjekällan
1994 – Händerna
1995 – Höst i paradiset
1997 – Spring för livet
1998 – Ögat
(1999 – Där regnbågen slutar
2000 – Födelsedagen)

Och jag kan ju pusta ut och säga att alla filmer före Där regnbågen slutar är väldigt bra, händerna, spring för livet och Ögat är riktigt bra filmer. Födelsedagen känns verkligen som ett avslut, men som en serie som bäddar in en massa spänning, död, mysterier etc, så avslutas den väldigt mycket med pyspunka. Jag gillar ändå födelsedagen och det var dumt nog den första jag såg, vilket gör den en oförtjänst eftersom alla besökare på födelsedagskalset är karaktärer från de tidigare filmerna, så det är verkligen en film man ska se SIST :-)

Såg om Ögat tidigare i veckan också, tycker Samuel Fröler, mitt i skärgårdsdoktorn-infernot vid samma tidpunkt, kan spela den roll han spelar i den här filmen. Obotlig psykopat liksom.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Köpte "Där regnbågen slutar" på loppis i Småland. Tänkte jag och min pappa kunde se den tillsammans, han gillar ju "Glädjekällan" och andra filmer i serien. Men han vägrade tvärt att se på den. Hade sett typ 10 minuter av den tidigare och tyckt den var så usel. Så jag fick sen den själv. Måste erkänna att jag spolade friskt mellan varven. Inte bara musiknumren, utan hela filmen. Så seg och löjlig och hela grejen med att hans fru ska offra sig för hans konstnärliga vision - Nej, usch. Inte ens Rolf Lassgård kunde rädda den. Men är lite sugen på att se Colin Nutleys rockfilm "Angel." På tal om Rolf Lassgård som rockslusk.

Sv: Filmer

Haha ja Angel vill man ju se! Minns när bioaffischerna för den satt på stan, den kändes redan då hopplöst förlegad och verklighetsfrånvänd, lite som svenska filmen Kommer du med mig då? eller vad den heter.

Inser att jag sett flera av dessa dödssynd-filmer än jag kanske trodde.... dessa är lätt byte på loppisar, som larsesq nämner, så det är ju svårt att motstå en vhs för 1 kr som utlovar svensk sommar, thriller eller vad det nu är.

Sv: Filmer

Inte ens Rolf Lassgård? Det är ju Göran som är den enda som spelar, men till hans försvar så har han ju haft flera filmer på att bygga upp karaktären Mikael på. Rolfs karaktär som sliskig showbiz som äter sushi och har dubbla bokföringar är ju inte trovärdig. Han ska väl vara en svettig gangster, men ser mer ut som någon som äger en sunkig porrbutik i en källare.
Att Cattis totalt ruttnar på Mikael i Födelsedagen sätts ju i ett helt annat ljus i "där regnbågen slutar". Är han inte ett arsle mot henne i varje film nästan?

1993 – Glädjekällan
Där minns jag inte, där är väl dom två ganska unga och nyförälskade? Konflikten är ju mellan Cattis och Mikaels farsa snarare.

1994 – Händerna
Bara Cattis med.

1995 – Höst i paradiset
Behöver jag säga något annat än att Mikael är otrogen, ljuger för Cattis på löpande band?

1997 – Spring för livet
Det handlar inte om Mikael utan om några andra personer men Mikael kan ändå inte låta bli att tänka på sig själv. Stora delar av filmen handlar han dock inte osolidariskt, men det är ju Cattis som verkligen kämpar medan Mikael vill göra musik och skita i andra.

1998 – Ögat
Här vet jag faktiskt inte om man kan säga att Mikael gör något fel?

2000 – Födelsedagen
Filmen kretsar kring hans 50årskalas fast man ser på flera kilometers avstånd att Cattis mår fruktansvärt dåligt och har en inre kamp för/mot/med något. Mikael är helt uppe i sitt egna anus och fokuserar bara på festen för sig själv, jordens mittpunkt.

Nu fokuserar jag bara på det negativa, det är ändå något med karaktären Mikael jag ändå kan sympatisera med. Jag vet inte vad. Eller så är det för att det är Göran, men han känns ju väldigt mänsklig på något sätt.
Ja förutom i Där regnbågen slutar för där är han ju bara jättejobbig.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Aproå Göran, denna ska ses ikväll - hans debut, blev så glad när jag såg att den fanns på Öppet arkiv, blott en timme lång:
https://www.svtplay.se/video/28721986/s … ch-en-till

"Tre svenska unga män går som vanligt ut på krogen för att försöka träffa en partner. Vi får under kvällen följa med herrarna och deras ansträngningar att finna den rätta."

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Jo, Rolfs karaktär i "Där regnbågen slutar" är tunn. Och att han känns som om han driver en porrbutik i en källare var bra sagt. Han ger verkligen inte känslan av att vara en storspelare inom musikbranschen. Jag avskydde eller kände noll för alla karaktärer i "Där regnbågen slutar."

Hur var "Ska vi hem till dej eller hem till mej eller var och en till sitt?"? Tänkt se den flera gånger. Gillar en del av Lasse Hallströms svenska filmer, även om de ibland känns väl Woody Allen-ska.

"Kommer du med mig då?" har jag nog sett typ halva. Orkade inte kolla klart. Men kanske borde se hela. Finns ändå en speciell plats för svensk skitfilm. Var kul att se "Lust" på Cineasterna, till exempel. Den var verkligen så usel som jag hört talas om. Expressens kärnfulla beskrivning av handlingen - ""ung man knullar runt och hittar till slut den stora kärleken i form av en knepig tjej " - säger egentligen allt nån nånsin behöver veta om den filmen.

Sv: Filmer

Jag gillade den, den var kanske lite kort och det märks ju att det är i början av allas karriärer.. Göran, lasse Hallström etc. smile Men med det i hand så är man ju väldigt ursäktande och ändå imponerad.

Igår fick jag ett ryck av nostalgi och tittade på den amerikanska BASEkettball, med trey parker och matt stone, som skapat south park och gjorde ett par komedier på slutet av 90-talet/början av 00-talet. BASEkettball är väl den "kändaste" tätt följt av filmen Orgazmo som handlar om ett jehovas vittne som börjar spela in porrfilm för att tjäna pengar, samtidigt som han ändå försöker göra det på *sitt* sätt. Den blev väl lite av en snackis för att, förutom trey, matt och säkert två-tre personer till, så är det bara porrskådespelare med. Väldigt tramsigt, alá South park. Jag minns när jag var liten och hade BASEkettball på vhs, tror jag fick den inspelad av min moster som hade canal+ eller vart den visades, oj oj vad det bandet vandrade runt mellan kompisars lägenheter och man sågs och såg den, sågs och såg, sågs och såg. Den är ju inte bra som film men den är bra när man vill dra lite på smilgroparna och fnissa åt South Park-humor som konverterats i verkliga världen. Det är verkligen som att se ett South Park-avsnitt fast med människor. Från den tiden på 90/00-talets början när South Park var helt annorlunda mot vad det är idag, när det bara går på repeat och inte träffar lika rätt längre. Med all tillhörande misogyna skämt, penisvitsar och så vidare...
Man får ju ta det för vad det är.

"Kommer du med mig då" var ju bara jättekonstig, hade ändå lite förhoppningar (jag å michelinmannen köpte den på dvd faktiskt) när det ändå var Tuva och Shanti. Men den är så märklig och blir bara märkligare ju längre tid som går och i slutet upplöses allt i ett "vad är det här...." Märklig film, på det inte så smickrande sättet.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Stämmer in i hyllningskören av Moxie. Gillade så himla mycket med den filmen att jag ev. missar det jag borde vara kritisk emot. Kanske inte finns?

F.ö. såg jag Tiny furniture i helgen också. Inte som att det var en bra film eg. Intressanta porträtt och så men så sa Nadine (lillasystern i filmen) en grej som gick rakt in i mitt hjärta på både ett bra sätt och ett dåligt sätt. Det förklarade väldigt mycket hur jag upplever mottagandet kring mitt eget skrivande men också varför det inte finns community kring drömskrivande eller abstrakt/surrealistisk poesi som baseras på drömmar. Något jag själv helt klart tycker borde finnas!

Poetry's a very stupid thing to be good at. Poems are basically like dreams – something that everybody likes to tell other people but nobody actually cares about when it's not their own.

Which is why poetry's a failure of an intellectual community.

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Nu har jag haft värsta filmfestivalen här hemma sista dagarna, dags att gå igenom.
Minns inte om ordningen stämmer helt till 100 men häng med:

Mandy skum film med Nicholas Cage som ska hämnas sin tjej och mördar LSD-demoner och mansonfamiljen-liknande gäng i en ganska trippig film. Väldigt udda, men jag gillar den på något sätt. Den kändes som den försökte vara annat än en a till b-film ungefär. 
Filmtipset summerar: "Året är 1983 och Red Miller är ute efter hämnd på den religiösa sekt som dödade hans stora kärlek, Mandy Bloom."

Armageddon Actionklassikern från 90talet och oh boy vad den är sunkig. Visst, effekterna var ju coola då och jag kan ju erkänna att jag och mina vänner såg den vid mer än ett tillfälle. Måste ändå säga att filmer som tar en tillbaka till när man var yngre och hade en påse sourcreme och en colaflaska och det var helg eller sommarlov, de kan vara hur dåliga de vill. Men just Armageddon. Sunkigheten ligger i Bruce relation med sin dotter som har ihop det med en störig jävel som spelas av Ben Affleck, han vill inte att hans lilla princessa ska ha med karlar att göra och drar sig inte för att jaga Ben med hagelgevär på en oljerigg. Mycket USA! USA!-töntighet men man får ju se filmen från perioden den kom ifrån. Sena halvan av 90-talet var ju en viss filmtyp helt dominerande kändes det som? Dvs ytlig action från USA med patriotism, könsroller och allmänt orealistiska historier. Face off är ju den heliga graalen av den här typen av film. Andra som passar in är Long kiss good night (den minns jag att jag såg på 4an när de visade film på söndagskvällar, DET VAR TREVLIGT. Fan vad man alltid uppskattade det!) Enemy of the state, Con air, Air force one och så vidare.
Filmtipset summerar: "En jätteasteroid på väg att kollidera med jorden. Ett team av oljeborrare skickas då till asteroiden för att borra hål i den, placera en atombomb i hålet och spränga itu den. Lyckas detta räddas jorden. Men det är inte lätt."

...sen lämnade vi USA-eländet och konsumerade faktiskt rätt bra svensk film:

Mannen från Mallorca inte sett den på SÅ länge och jag var så glad över det. Slutscenen är bland det bästa som gjorts på svenska (nästan), biljakterna är så jävla briljanta och det är aldrig tråkigt och jag gillar hur mkt snuthat som trycks in här å var i filmen. Såg nån dvd-utgåva med ganska lustig textning på svenska, de textade "blatte" till Invandrare, de textade "Kärring" till Fru och lite andra lustiga val. Väldigt spännande thriller med Sven Wolter (RIP) i toppform och han spelar väldigt bra med sin parhäst Thomas von Brömsen. SE DEN! ni som inte gjort.
Filmtipset summerar: "Ett kallhamrat postrån genomförs i centrala Stockholm under julruschen. Poliserna Jarnebring och Johansson vid spaningsroteln är först på plats när larmet går, men rånaren lyckas komma undan. Det visar sig däremot att några vittnen har känt igen rånaren. De verkar ha någonting gemensamt med honom i det förflutna. Innan polisen får sambandet klart för sig har två av vittnena röjts ur vägen."

Givetvis behövde jag se om I lagens namn efter ovan nämnda, då det är en av mina personliga favoriter bland svenska filmer. Riktigt ruggig stämning genom hela filmen, ett kallt 80tal där det känns som att folkhemmet stämplat ut och kvar är all social misär och mitt i det kommer några fascistpoliser och börjar spöa hemlösa, narkomaner som om det inte fanns en morgondag. Säger bara: björneborgarnas marsch.
Filmtipset summerar: "Häll och hans tre mannar starka styrka har tröttnat på buset och åklagarnas milda hållning mot brottslingar. De har därför tagit lagen i egna händer och skrämmer slag på Stockholms undre värld. Deras metoder är hot, våld, trakasserier och framförallt genom att vara poliser."

Jag började kolla på ufo-filmen The Forth Kind efter att inte ens orkat se hela när den kom, det gjorde jag inte nu heller. Jävla skräp som skulle kunna vara så mycket mer.
Filmtipset försöker få det att låta sevärt: "En stad i Alaska har sett oförklarliga försvinnande under en tidsperiod på över 40 år och det finns beskyllningar på att regeringen sopar undan alla spåren."

Sist men inte minst så har jag sett den väldigt mysiga Klippet med Pierre Lindstedt, en väldigt sympatisk skådespelare som jag alltid blir glad av att se. Han å hans polare kör långtradare och hittar ett sätt att tjäna pengar vid sidan om, man får följa deras liv och vardag och missöden och det är liksom trovärdigt. För en som vuxit upp med långtradarchafförer så kan jag ju säga med trovärdighet att den är väldigt realistisk ändå. Hur gubbarna gaggar tillsammans, språket, slanguttryck och liksom bara stämningen? Jag gillade den som fan.
Filmtipset summerar: "Svenne Hellström är frånskild, jobbar som långtradarchaufför och har måleri som hobby. Åkeriet han är anställd av kör på Finland och på Finlandsbåten blir det mycket sprit och tjejragg. I Finland upptäcker Svenne att de lastpallar som godset kommer på inte används vid vidaretransporterna i Finland. Lastpallarna är värda 40 kronor styck, vilket innebär en nätt förtjänst på 28000 kronor per resa. Affärerna går blomstrande men snart är polisen dem på spåret och de intjänade pengarna måste "tvättas". Det tänker Svenne göra genom att ordna en utställning och sälja sina målningar."

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

415 Senaste redigerad av larsesq (2021-06-13 08:24:13)

Sv: Filmer

Jag gillade också Klippet. Inte Janne Halldoffs bästa, men gillade att den bara höll på. Grejer hände i ett bra lunk. Var tydligen massa trubbel i och med den filmen. Det blev sista filmen Halldoff gjorde och Greyhound Film AB gick i konkurs och var också början på slutet för Europa Film, som ett år senare gjorde skitfilmen Kalabaliken i Bender (den är svårtittad och nog sämsta filmen Mats Arehn gjort - och han har gjort många dåliga filmer) som definitivt var spiken i kistan. Den som vill läsa mer om det kan läsa här: http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/Item … 1#comments

Men Klippet är fin ändå. Gillar speciellt scenerna på båten. När de super till, gaggar, Eddie Axberg träffar baskettjejerna och en akustisk gitarr plockas givetvis fram framåt småtimmarna.

Sv: Filmer

Tyckte den här kommentaren om Klippet var bra: "När någon reporter frågade Halldoff vad han tyckte om att hans nya film blivit avsågad av en enig kritikerkår, så svarade han att kritikerna inte förstått någonting. Jag tror att Halldoff verkligen upplever det. Att det handlar om en klassfråga. Hans långtradarpolare gillade filmen, att sedan de förgrämda kritikerna (de intellektuella) inte gör det spelar ingen roll för hans självkänsla. Han upplever sig ha en folklig förankring"

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Tommy! Åsa och jag såg Face Off men var tvungen att stänga av efter en kvart för den var så sjukt jobbig. Hemsk och hemskt klippt och äckligt löjligt överdriven.

Såg Commando igen för ett tag sen. Apropå patriotisk action. Den är dock tokblodig och cynisk på ett sätt som inte ens Paul Verhoeven lyckas med, för han gör ju det medvetet, medan Commandos regissör verkar tycka det är coolt på riktigt.

Con Air är ju chööf. Och Enemy Of The State såg vi för ett tag sen också men den är väl motsatsen patriotisk. Staten är ju en hemsk godtycklig övervakare som ser efter sina egna intressen först, i den filmen. Det är ju iofs en paranoia många i Post-Trump-högern håller med om. Polisstat vill de ha, men bara för att låsa in invandrare. Skatter och lagar i övrigt ska bort.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

haha, hemsk och äckligt löjligt överdriven - där har du ameriansk action alá 90talet!

Jo - senast sedda filmen var Three Kings, såg om den. Fantastisk film ändå. Den växer för varje gång. Minns att jag såg den under samma era som face off och allt annat (för att knyta ihop säcken) och mindes då att jag hade svårt för den eftersom det inte var en typisk krigsfilm-krigsfilm liksom. Men den växer. Bra antikrigsfilm utan att skriva en rätt på näsan.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Nej nej nej Face/off är ju magnifik, haha. Men lär se om den, längesen nu. Självklart föredrar jag dock John Woos tidigare filmer, Hardboiled och The Killer, även Bullet n the head, ja A better tomorrow också fin. 8-)

Sv: Filmer

Såg precis videomannen på svtplay. Jag var inte superfokuserad så missade nog några viktiga poänger för jag hängde inte med riktigt i allt men tror att en del på det här forumet kan gilla det. Video Ferox var omnämnd i dialogen och med i tacklista på slutet. Mycket nörderier var det och det var ju kul.

https://www.svtplay.se/video/31519146/videomannen

█▄█ █ █▀█ █▄█ █▀█ █▀█
█▀█ █ █▀▀ █▀█ █▄█ █▀▀

Sv: Filmer

Åh Videomannen! Den hade jag ett bra tag, fortfarande inte sett. Men det verkar ju bra. Också Sven Wolter bland de medverkande och det förhöjer ju mysfaktorn. Frågan är om man själv är rätt målgrupp, har aldrig varit inne på vhs-nördandet.

Själv såg jag nyligen:
"Boogie Nights" den med Mark Wahlberg, Burt Reynolds m.fl. Jag tänker alltid att den är väl från typ 2006 eller något och därmed "ganska ny" i min värld. Men den är fan från 1997, hur kan den vara äldre än American Beauty? Nåja. Så kan det gå iallafall. Den är väl helt okej och om man vill så kan man tolka det som att porrindustrins död kom när vhs-banden gjorde entré och ersatte de stora filmrullarna. Från filmer med manus till slapp hjärndöd porr av den typ vi ser idag.. Lite lustigt. Jävla många kända namn i filmen också, Hoffman, William Macy och så vidare men den säger ju väldigt lite. Det ska ju vara en form av fiktiv biografi över den riktige John Holmes men jag undrar hur mycket med sin verkliga förlaga den har gemensamt. Jag tror inte på så jättemycket annat än till att båda karaktärer har stora åsnekukar. Som Wahlberg visar i slutscenen. Saken det varit så mycket fuzz om. Visst, den är stor men tänk om han behöver cykla. Den kommer ju bara vara i vägen då.

Sen såg jag "Den gröna milen" och det slog mig att den är ju bra och välgjord, trots det hollywood-klysche-slisket och att folk antingen är Goda eller Onda. Och ja, det förstår man ju är oundvikligt när Stephen King är inblandad på olika sätt. Men de lyckas ändå göra en bra film, den vann väl dessutom nån Oscar? Inte för att det säger någonting egentligen, men fortfarande. Jag fantiserade om att King skulle få gå nuts och äga hela projektet och vad det skulle bli då. Det skulle ju Langojärerna all over. T.o.m karaktären Brutal är ju huvudroll i Langoljärerna, så honom behöver man inte ens byta ut! Men det är så många saker i filmen som man bara kan se framför sig hur de hade varit om Stephen King fick göra det istället. Ungefär som hans egen Shining, jämför den med Kubricks och man ser ju samma scener flera gånger men den ena går till filmhistorien och den andra säger folk bara "va? ofta det finns två?" över.

Sen sträckkollade jag Escape at dannemora, som finns på SVTplay medan jag jobbade. Den serien är bra. Jag gillar vad dom sitter inne för: snutmord och torterat sin gamla chef till döds. Sympatiska killar. Klart dom ska få rymma iväg. Serien är verklighetsbaserad och rekommenderas. Om ni tycker om Patricia Arquette så gör hon en jättebra insats i denna serie.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Har också sett Escape At Dannemora nu på SVT. Såg den ett varv när den kom också. Ben Stiller kan sina grejer. Gillar att den har estetik som en 90-talsthriller men hela den verkliga händelsen var för bara några år sen.

You can hide the useless filth, they say it's alright
It's the last days of man on Earth

Sv: Filmer

Bra sagt! Jag tyckte också om estetiken från 90-talet.

Det skulle tydligen ha blivit kritik när den kom eftersom folk runtom Clinton ba "ska BEN STILLER göra en film om rymningen? Neeeeeeeej ingen jävla komedi som gör sig lustig på vår bekostnad" en amerikansk motsvarighet till vad som hände när Borat skulle "sätta kazakstan på kartan" ungefär.
Apropå Ben Stiller så spelar han ju yuppie ganska bra i Reality Bites, den med Winona Ryder.. om jag inte minns fel. Var så längesen jag såg den nu. Minns den då som en superbra film men den kanske inte har åldrats med värdighet.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Okej, topp tre cronenberg? Jag tänkte jag ska dra igenom tre stycken medan jag jobbar i helgen men vilka? Videodrome har jag funderat på, den gjorde inte ett så jättestarkt intryck på mig när jag såg den, men jag tror jag var lite för ofokuserad då.

Dead ringers och flugan har jag funderat på, existenz likaså...

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Filmer

Nu har jag sett:

The rum diary (för typ tioende gången)
Ken Park

Rum diary är baserad på en bra bok som jag var helt besatt av för några år sedan, filmen är en ganska slapp gestaltning av boken, även om känslan för miljöerna är väldigt på pricken och det känns väldigt mysigt. Det var på grund av denna film som Amber Heard och Johnny Depp blev ett par (han verkar ju bara kunna träffa tjejer han spelat mot?) och som sedan resulterade i att han blev cancellad efter att ha misshandlat henne. Fast sen verkade det som att han inte gjort det, fast samtidigt gjort det. Jävla soppa, vilken gris.
Filmen handlar om en journalist som tar ett jobb på en sketen tidning på väg att falla ihop i San Juan, det är varmt, nätterna är dränkta i rom och på dagarna sugs man in i intriger mellan korrupta politiker, lobbyister, företagare som vill exploatera marken och driva bort de fattiga som redan bor där. I filmen skildras klassmotsättningarna lite halvhjärtat och mest som kuriosa medan de är desto mer framhävda i boken. Boken kan starkt rekommenderas, filmen typ "typ vara okej om du gillar hunter thomspon" ungefär. Rum diary är hans enda skönlitterära bok, som ingen ville ge ut när han skrev den och var okänd, sen när han blev känd så stod förlagen på kö och så blev det en film dessutom. Så kan det gå. Jag skrev, för den som minns förstås, en novell i ett tidigt nummer av paddsatan "Luffarjournalisterna" som är starkt inspirerad av Rum diary, eller romträsket som den heter på svenska. Fast den utspelar sig på Gotland.

Ken Park
Nja. Nä. Skejtare som knullar varandra och har usla relationer med sina föräldrar. Händer inte riktigt någonting. Blev lite hårresande när killen blir bunden vid sin flickväns säng och hennes superkonservativa kristna farsa kommer in. Men hur mycket film kan man göra med sex och könsorgan innan det börjar kallas för porrfilm? Den var inte jättebra, men inte jättedålig heller.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig