1 Senaste redigerad av Hunden (2013-12-11 22:00:18)

Tråd: Aktuella fanzines

Här är en lista på hyfsat aktuella svenska zines som en bekant skickade till mig. Jag har lagt till några korta beskrivningar under varje titel. Det är bara att maila och se om gynnarna har kvar några exemplar att kränga.

Aktuella fanzines – för finare läsning

Distortion Faith

dbeatrawpunk@gmail.com

- Välinformerat zine om punk/hc från tre gamla rävar. Intervjuer med aktuella och gamla punkband.

Kissan Päivät

alexander.olofsson@live.se

- Punkzine från Kiruna. Kommunism, separatism, naturromantik och rapporter från den norrbottniska underjorden.

Fiskpinnen

hilda_denvilda@hotmail.com

- Den enigmatiska Hilda Hagman skriver personligt om ditten och datten i sitt liv. Kontakta Edvin Lindström (Morsan och Mötley Crüe) för att höra den verkliga historien om Hilda Hagman.

Drövvel

linsjo@tele2.se

- Har ej läst, kontakta skaparen för info.

Morsan & Mötley Crue

bong@bongrouge.com

- Sveriges mest egenartade fanzine. Temanummer om anti-kapitalism, utredningar om ungdomens mytiska status, skumma noveller, fejkade reportage, korta texter om Mumblecore, Exotica med mera med mera. Synnerligen välskrivet.

Sällsamheter i Munchkinland

mitthelvete@yahoo.se

- Lars Nilssons noveller och kollagekonst får breda ut sig för fullt i Sällsamheter. Man kan kalla hans grejer för folkhemsabsurdism utan att missa målet. Skriver också reportage, experimentella texter och en mycket rolig dagbok gör han. 

Paris sover

parissover@gmail.com

Obskyra och rätt kryptiska textexperiment från skaparen bakom tweepop-bloggen intevaratrött.

Levande begravd

levandebegravd1@gmail.com

Ett mycket bra zine om punk, hardcore och diverse gitarrbaserade avarter av der rock n' roll. Tätt med åsikter, polemik och jävlar anamma. Skrivet av kunniga och kompetenta dynghögar. 

Fördämning

theydriftaway@hotmail.com

Utforskar den underjordiska noise- och industriscenen genom långa och initierade intervjuer med olika artister, både kända och okända. Välskrivet och kunnigt men väl törrt ibland. 

Allt kommer att bli bra

lisa_ewald@hotmail.com

- Har ej läst detta i skrivande stund. Ni får kolla upp själva, jag kan väl inte göra allt.

Hör upp!

horuppfanzine@gmail.com

- Samma läge som ovan, kolla upp.

Mania for nukes

henrik.bondesson.hvid@gmail.com

rztheylie60@gmail.com

- Har bara läst ett nummer av Mania, som byter namn för varje nummer. Intervjuer med doom-, sludge- och deathmetalband vankas det här. Plus konsertrecensioner och annat musikrelaterat.

Autotrof

druglagoon@gmail.com

- Slarga skildrar välfärdens sönderbantade och ruttnande innanmäte genom serier och korta texter. Plus att han gör konstiga serier om en förvirrad gammal herre som ställer till med djävulskap. Slarvigt, hopslängt och alldeles underbart ibland.

Misärmanifestet

misarmanufakteriet@gmail.com

- Intervjuer och recensioner av/med olika samtida punk- och metalband. Bra intervjuer, men standardmässiga recensioner, som ändå tarvar en viss uppmärksamhet under förlängda toasittningar.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Skitbra lista! :-D

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

instämmer med föregående talare. så himla bra, nu blir det till att grotta ner sig!

4 Senaste redigerad av B-pappa (2013-10-24 15:51:30)

Sv: Aktuella fanzines

Fin lista, med beskrivningar och allt! Påfyllnad här.

Jag är som en barnbassäng - full av skit. + Som folk (tror jag den heter?). Serier och sånt. Alltså 2 olika fanzines av samma skapare, om jag minns rätt. Var 9 månader sedan jag köpte dessa, så vet inte hur nuläget ser ut. Kanske borde slänga iväg ett mail igen och se vad som hänt. Hursom, här är mailen.

falafelpunk@gmail.com

Sen finns det nån till också som slarvats bort i minnet... Får återkomma. Angående den befintliga listan är jag ganska säker på att Linus har lagt ner sin pappersproduktion. Innan Drövvel hade han iaf ett digitalt fanzine som kom i typ 4 nummer eller nåt. Skämtteckningar. Men vem vet, man kan ju maila och kolla hur Drövvel mår.

Lisa Ewald, numera utgiven på Galago, har gjort 2 (?) nummer av sitt fanzine Allt kommer att bli bra. Färgstarka bilder med tillhörande texter.

Hör upp! får sägas vara ett fanzine i lyxklassen, hehe, nästan på gränsen (om nu en sådan finns....) till att vara... ja vette fan men de nummer som finns är innehållsrika och välgjorda. Serier och texter byter av varandra. Har för mig att några nummer är slut men kanske  man fortfarande kan nalla sig ett. Har för mig denna tidning har en norrländsk förankring.

Nyheter: Såg nåt om ett nytt fanzine som släpptes i samband med nån konsert. Den heter Yo vegan! och tycks handla om vegansk livsstil och kultur. :-) Verkar inte gå att beställa i nuläget, men kanske dyker upp.

Sen flög nåt förbi som heter Jazz är farligt! Ska vara ett pappersfanzine, tror den handlar om rätt så rejält vild jazz som kanske tutar över i noise. Sån där fri musik.

Om nån orkar googla och återkomma med kontaktuppgifter så skulle ju det vara kul. För oss alla! Själv tar jag nya tag en annan dag. Är hursomhelst övertygad om att alla dessa "kartlagda" fanzines bara är toppen på isberget....?

Tillägg: Känner mig nödgad att tipsa om en sajt som tycks ha hållit farten uppe sen 2009 och skulle kunna kallas för ett sorts digitalt fanzine förklätt som en wiki. Här finns mycket nöje och nytta att hämta för den kunskapstörstande. En perfekt sida att flana runt på när tiden går långsamt. Rekkomenderas!

http://www.nissepedia.com/index.php/Huvudsida

Sv: Aktuella fanzines

"Hör upp!" försökte sälja sig till mig genom att trycka på att fanzinet "minsann blivit omnämnt på DN Kultur" ... som om det är någonting positivt.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

paddsatan skrev:

"Hör upp!" försökte sälja sig till mig genom att trycka på att fanzinet "minsann blivit omnämnt på DN Kultur" ... som om det är någonting positivt.

Ja se där. Hunden, flytta denna blaska till "svarta listan"! ;-)

Sv: Aktuella fanzines

angående jag är som en barnbassäng - full med skit/som folk: det är två personer som gjort varsitt fanzine, en klassisk split liksom. bördiga från trollhättan respektive grästorp. tror att jag har ett extra liggande, om nån är sugen på't.

och det där yo vegan-zinet la jag rabarber på nu i helgen, faktiskt. det är på engelska, mest intervjuer med olika veganer typ. och lite recept och så. väldigt fint att bläddra i, mycket katter och sånt. tror till och med att det finns en facebooksida för det, om nån vill beställa.

Sv: Aktuella fanzines

saftgay skrev:

angående jag är som en barnbassäng - full med skit/som folk: det är två personer som gjort varsitt fanzine, en klassisk split liksom. bördiga från trollhättan respektive grästorp. tror att jag har ett extra liggande, om nån är sugen på't.

och det där yo vegan-zinet la jag rabarber på nu i helgen, faktiskt. det är på engelska, mest intervjuer med olika veganer typ. och lite recept och så. väldigt fint att bläddra i, mycket katter och sånt. tror till och med att det finns en facebooksida för det, om nån vill beställa.

Aha, så var det alltså, en split. Känner mig lite lat som sitter och spekulerar när jag har rubbet en kolängd bort, i hyllan. Tack för upplysningen. Yo vegan låter sjyst. Intervjuer, bra. Ska kolla in nu.

Sv: Aktuella fanzines

"Ponnyklubben"
http://ponnyklubbenstegrar.blogspot.se/

Helt urflippat fanzine som är rakat motsatsen till politiskt korrekt, om man gillar sånt. Det är pedofilskämt, Hitlerskämt, Fritzskämt, bajsskämt och nekrofilskämt staplade på varandra. Ibland hejdlöst roligt och ibland blir det för mycket. Men dom har fått in så många fullträffar så jag inte vet vad. Köpte nästan alla nummer på SPX förra året och var verkligen överväldigad. Och väldigt välgjorda serier och så också.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

10 Senaste redigerad av B-pappa (2013-11-30 16:21:32)

Sv: Aktuella fanzines

Tommy skrev:

"Ponnyklubben"
http://ponnyklubbenstegrar.blogspot.se/

Helt urflippat fanzine som är rakat motsatsen till politiskt korrekt, om man gillar sånt. Det är pedofilskämt, Hitlerskämt, Fritzskämt, bajsskämt och nekrofilskämt staplade på varandra. Ibland hejdlöst roligt och ibland blir det för mycket. Men dom har fått in så många fullträffar så jag inte vet vad. Köpte nästan alla nummer på SPX förra året och var verkligen överväldigad. Och väldigt välgjorda serier och så också.

Skitbra tips! Ska maila snarast. Skymtade denna i den maffiga intervjun med dig i HSVD7. Bra intervju förövrigt. Känner mig glatt okritisk och tycker allt är bra bra bra, men det känns helt ok iochmed att tja, allt känns bra, sympatiskt och verklighetsförankrat. En fanzinsk guldtid.

Tillägg: Finns eventuella nackdelar med att lista och "offentliggöra" fanzines såhär? Exploatering av något slag? Giriga ögon som lurar i mörkret? Någon baksida? En tanke bara.

Sv: Aktuella fanzines

Ja gillar man att ha ett vykort av en naken Hitler med Emo-lugg, regnbågssvastikearmbindel med en bläckfisk sugandes på ena bröstvårtan, samtidigt som en bombastisk text proklamerar "MY PLANET NEEDS ME" ska man definitivt kontakta ponnyklubben. I mitt nya rum är det än så länge den enda väggdekoration jag har. Och jag är nöjd så.

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Fin lista, med beskrivningar och allt! Påfyllnad här.

Jag är som en barnbassäng - full av skit. + Som folk (tror jag den heter?). Serier och sånt. Alltså 2 olika fanzines av samma skapare, om jag minns rätt. Var 9 månader sedan jag köpte dessa, så vet inte hur nuläget ser ut. Kanske borde slänga iväg ett mail igen och se vad som hänt. Hursom, här är mailen.

falafelpunk@gmail.com

Som Folk är av en annan skapare. Har inte hennes kontaktuppgifter, men tror inte hon gjort något nytt ändå.

Ett nytt Full av Skit kommer nog i början av nästa år...

Sv: Aktuella fanzines

falafelmongo skrev:
B-pappa skrev:

Fin lista, med beskrivningar och allt! Påfyllnad här.

Jag är som en barnbassäng - full av skit. + Som folk (tror jag den heter?). Serier och sånt. Alltså 2 olika fanzines av samma skapare, om jag minns rätt. Var 9 månader sedan jag köpte dessa, så vet inte hur nuläget ser ut. Kanske borde slänga iväg ett mail igen och se vad som hänt. Hursom, här är mailen.

falafelpunk@gmail.com

Som Folk är av en annan skapare. Har inte hennes kontaktuppgifter, men tror inte hon gjort något nytt ändå.

Ett nytt Full av Skit kommer nog i början av nästa år...

Fint! Ser fram emot det!

Sv: Aktuella fanzines

B-pappa skrev:

Tillägg: Finns eventuella nackdelar med att lista och "offentliggöra" fanzines såhär? Exploatering av något slag? Giriga ögon som lurar i mörkret? Någon baksida? En tanke bara.

Min tanke med att starta listandet var i alla fall att det är kul om folk som är intresserade av fanzines kan få höra talas om och få tag i andra zines. Helt enkelt. Jag har ju fått nys om en hel del zines genom ditt idoga tipsande, Mika, så det är något jag vill föra vidare.
Det skulle kunna vara till nackdel för ett zine om skaparna inte vill att det ska omtalas av någon, men det tror jag knappast någon vill, om jag ska sätta mig på min höga häst och generalisera.
Någon exploatering kan jag inte se så långt ögat når, men jag kanske är oupplyst.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Detta är glömt eller låtsasglömt:
Martin Hollmer gör också fansin. På engelska och med en massa kollage och grejer. Det är lite mysticism och såna grejer. Fick två nummer av Kissan Päivä-Alex och kan inte riktigt avgöra hur pass gamla de är. Kanske har Martin Hollmer lagt fansinhatten på hyllan?

martin.hollmer@gmail.com

Sv: Aktuella fanzines

Martin Hollmer gör fortfarande zines. Jag har haft lite kontakt med honom. Han hade också planer på att starta upp ett zinedistro också. Åka runt på spelningar och sälja om jag förstod saken rätt. Tyvärr har han varit väldigt långsam på att svara på mail, kanske har det något med mysticismen att göra... Men han har ändå svarat till slut, så den som inte har något emot att vänta kan ju maila och se om han har kopierat upp några nya ex av sina zines på sin privatägda kopiator (vilket han sa att han skulle göra sist vi hördes).

Hörde av mig till Lisa Ewald. Tyvärr var hennes gamla zines slutsålda. Och nu ger hon ut serieböcker på förlag. Men hon uttryckte en önskan om att återvända till zinemediet någon dag.

maskinpark.bandcamp.com

Sv: Aktuella fanzines

Martin Hollmers fansin var detta år och november 2012. Privatägd kopiator? Wow. En sån har jag länge tänkt att införskaffa, men aldrig haft pengar till. De är en av de två maskinerna (den andra är en symaskin) som jag ska konsumera när jag får nog med penningar. Länge leve industrialismen.

Annars har ju även Kissan Päivat-Alex ex av Hollmers fansin, men även han är väl kanske inte snabbast i världen på att svara på e-post. Men svarar och är trevlig är han.

18 Senaste redigerad av B-pappa (2013-10-23 18:39:00)

Sv: Aktuella fanzines

Ganska mycket som verkar hända och vara på G! Börjar bli yr i bollen. Har mailat Ponnyklubben via Fb men de verkar inte så aktiva där. Någon som sitter på en mer direkt mail till dom? Tror inte någon sådan fanns på bloggen....

Sen har jag fått höra att A-K M tycks ha ett par ex kvar att sitt "Olika serier". Får se om hen dyker in här på forumet framöver. Är någon intresserad så torde jag kunna langa mailz mellan berörda parter.

Sv: Aktuella fanzines

larsesq skrev:

Martin Hollmers fansin var detta år och november 2012. Privatägd kopiator? Wow. En sån har jag länge tänkt att införskaffa, men aldrig haft pengar till. De är en av de två maskinerna (den andra är en symaskin) som jag ska konsumera när jag får nog med penningar. Länge leve industrialismen.

Snoka på blocket, där kan det finnas riktigt billiga. Jag köpte en scanner på blocket som jag gjort fanzines med. Tar en jävla tid men man kan göra det när som helst på dygnet. Köpte min för kanske 300 spänn av ett väktar (!)-bolag.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: Aktuella fanzines

ang kopiatorer, kolla upp konkursauktioner.se, där kan man få all möjlig skit för småpengar. Var fett sugen på en motviktstruck för en tusenlapp, men min sambo fick mig på bättre tankar.

21 Senaste redigerad av B-pappa (2013-10-28 17:41:34)

Sv: Aktuella fanzines

När man talar om trollen - så står de i farstun! Fick nyss reda på att en belevad trio från mellansverige just gjort färdigt sitt fanzine. Tipsade om detta forum, så får se om en eller flera dyker in inom kort och presenterar detta själva. Kul, bra, pepp!

EDIT: Fanzinet handlar tydligen om Volvo 240 och varför människor bör åka sådana. 12 sidor, a5. Upphovspersonerna verkar anse att innehållet inte är intressant för den stora massan (dvs 13 pers här på forumet), så om du läser detta och känner dig nyfiken på Sveriges enda Volvo 240-fanzine kan du nog maila mig så flipprar jag med kontaktuppgifter och sånt.

22 Senaste redigerad av Lappia (2013-11-16 16:23:11)

Sv: Aktuella fanzines

Hunden skrev:

Han hade också planer på att starta upp ett zinedistro också.

Bara för att klargöra så har Martin redan ett litet distro! Träffade han på Punk Illegal i sommras då han körde det. Men han kör mest eller enbart fanzines på engelska (rätt mycket politiska grejjer) som han kopierar upp själv och sina egna (rätt arty grejjer). Jag har några stycken utav dom så om någon är peppad är det bara att höra utav sig.

Han hade rätt mycket från Tyskland också om jag inte minns fel. Köpte ett ganska roligt fanzine som var en alternativ guide till Berlin. Stod om alla schyssta vegan hak och queer-klubbar. Köpte även ett rätt bra fanzine som asexuallitet.

Arbete är livets krydda

23 Senaste redigerad av Lappia (2014-10-09 21:41:55)

Sv: Aktuella fanzines

Ane från Umeå gör självbiografiska seriefanzines om hur det är att vara queer i hardcorescenen typ. Rätt roliga tror den har kvar några ex annars har jag i distron

http://baninisandbikerides.tumblr.com/

Arbete är livets krydda

Sv: Aktuella fanzines

Ok nu fick jag kontaktuppgifter till Jazz är farligt skickade till mig. Har ej kontaktat än, men ska gört. Tror det ingår musik med tidningen, så verkar som om totalpriset blir 72 kr, bara så folk vet. Men, maila hit och ta det därifrån, hör er för.

jazzarfarligt@gmail.com

Sv: Aktuella fanzines

Är det någon som sitter på en mail eller liknande till Yo Vegan? Försökt kontakta utan resultat och har inte facebook.

Arbete är livets krydda