Tråd: 2025-04-17 | Allt är skit och sämre lär det bli

Hej alla!
Som många av er märkt så fungerar forumet väldigt illa. CSS-filerna laddar inte så all "grafik" (den lilla vi haft) och certifikatet bråkar om att webbplatsen är osäker osv.

Forummjukvaran vi använder är en gammal klassiker, PunBB som jag använt, nyttjat och lärt mig sedan 20 år tillbaka. Det har varit ett av de bästa gratis-alternativen till de kommersiella forumplattformarna (såsom vbulletin och andra som är dominerande och nyttjas av t.ex Flashback, Sweclockers osv...) och orimligt lätt att installera och underhålla. Det är dock ett open source-projekt och det är sympatiskt på alla sätt, men den inneboende nackdelen är att det förutsätter att folk har tid och lust med projektet, och de sista åren har Punbb gått på sparlåga, få uppdateringar kommer och det är stendött på supportforumet.

Vårt webbhotell krävde att vi skulle uppgradera PHP till den senaste versionen, detta för att vi delar serverplats med ett par andra hyresgäster (som är med å betalar räkningarna precis som vi gemensamt gör på forumet) och de körde grejer som krävde den nya php-versionen. Nya PHP-versionen och gamla PunBB går inte helt hand i handske. Därför har forumet blivit såhär eländigt att surfa på. CSS-filerna laddar inte över och därför blir det utan grafik och ordning, kort och gott.

Sen rent krasst, så är aktiviteten låg på forumet. Det skrivs mindre än någonsin och hur mycket man än VILL att det ska vara mer aktivitet så speglar ju forumet situationen inom fanzinerörelsen, det är lite dödare, folk handlar fanzines över typ Instagram och det görs färre fanzines.

Jag kommer låta forumet ligga kvar ett tag till, för att folk som faktiskt vill skriva och nyttja det som det är tänkt ska få göra det. Men det ser inte riktigt ut som att Punbb kommer släppa någon ny version inom kort.

Jag har mejlat PunBB och frågat direkt om en ny version faktiskt är på gång, så än ska vi inte ge upp! Men som det jag skrev här ovan, open source-projekt är fantastiska på alla sätt, men bygger på att folk vill och har tid att driva vidare dem. När det inte är pengar inblandat och drivkraften att tjäna en hacka finns inblandat.

Och tag det hat som när min själ
När jag dör ska jag inte dö som träl
Oh min moder så ska jag hedra dig
Oh min moder så ska jag hedra dig

Sv: 2025-04-17 | Allt är skit och sämre lär det bli

Hej! Bra info, tack. Ja vi får se hur länge vi håller oss flytande här. Avslut är ju, om än under tråkiga omständigheter, något som förekommer och måste genomlevas. Haft som ambition att skriva mer här sen jag avskaffat meta, men är inte riktigt där än.

Finns otroligt mkt fina minnen här. Men man vill ju att det ska vara främst något aktivt i nuet. Jag stannar in i det sista oavsett vad.